Aggregaat met variabele belasting geeft variabele frequenties / spanning?

Ik vraag me dit al langer af. Maar door recente nieuwsberichten kwam het weer bij me op.

Stel je hebt een 1,5KW agregaat. Deze zal met een minimale belasting draaien. Met bijvoorbeeld alleen een lampje van 60 Watt.
Keurig 230V/50Hz met een minimale marge + en - een volt of 3.
Nu verbruikt dit agregaat bv 1 liter per uur. (Puur fictief)

Maar nu zet je er een lasapparaat bij van 1000Watt...
Wat gebeurd er dan?
Natuurlijk zal er een piek komen en zal de spanning even wat instorten stel ik mij voor.
Maar zal de agregaat dan zwaarder gaan lopen waardoor de frequentie inzakt? Of de spanning die laag blijft?

Worden die dingen geregeld zodat de spanning en frequentie stabiel blijven bij een variabele belasting?

En wordt zoiets geregeld door een variabele brandstofregeling oid?
Een agregaat zal in ieder geval wat brandstof gebruiken om stationair te draaien.
Hoeveel is dat in verhouding tot minimale en maximale belasting.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik weet wel dat er een spanningsregelaar inzit.
De frequentie zal wel wat inzakken bij de pieken zoveel is zeker.

Het is maar net hoe luxe zo een aggregaat is.

Meestal geeft hij wel aan hoeveel % brandstof nog in de tank zit, maar een soort van boordcomputer die aangeeft,
bij deze belasting, zo'n verbruik heb ik nog niet gezien.

Fordman

t is volgensmij wat afhankelijk van het type aggregaat dat je neemt(en dus ook de prijs).

Ze zijn er dat ze gewoon streven naar een vastgesteld toerental en daar word de brandstoftoevoer dus op aangepast. Wanneer er meer vermogen gevraagd gaat worden, de directe belasting van de motor neemt toe) zal in eerste instantie de freq. afnemen(vreq. staat direct in verband met vermogen). Hier zal dus een spanningsslingering optreden. Maar dat heb je altijd natuurlijk, aangezien je geen oneindig sterk net hebt.

Ze bestaan ook met een bekrachtinginswikkeling in de motor. Ik weet niet meer precies hoe dit werkte maar wanneer er meer stroom gevraagt word, zal de spanning dus wat inzakken(vast toerental). De wikkeling die in de motor ligt heeft een bepaalde waarde die dan zakt en de motor zal bijregelen om dit weer op nominaal nivo te krijgen. hoe dit precies werkt weet ik zo niet meer. is me ooit wel uitgelegt en toen heb ik het ook gesnapt :+

en een aggregaat die zonder belasting staat te draaien verbruikt net zoveel als zijn verliezen.(das logisch :S) dus het onbelaste verbruik van de generator moet worden geproduceerd door de diesel die ook weer een rendement heeft(van ca 30%?). onbelaste motoren kunnen tot zo'n 30% vragen van het max vermogen.

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 15 december 2007 15:06:33 (17%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Anoniem

Volgens mij is het zo dat een aggregaat het toerental van de motor zo regelt dat de uitgangssinus 50Hz bljift. Bij een stroompiek wordt het apparaat zwaarder belast, waardoor het toerental omlaag gaat. Dit wordt vervolgens bij geregeld zodat de sinus weer 50Hz wordt. Omdat een motor traag is, krijg je een kleine spanningsdip (of piek, wanneer de belasting ineens omlaag gaat).

Wat ik mij nu afvraag is waarom dit niet electronisch kan worden opgelost. In bijvoorbeeld de diesellocomotieven die in Nederland rond rijden wordt eerst een wisselspanning opgewekt dmv de dieselmotor. Deze wordt gelijkgericht om er vervolgens weer een wisselspanning van te maken welke ze in frequentie kunnen varieren om de electromotoren te regelen.

Het enige verschil wat ik me zou kunnen bedenken is dat er bij een dieselloc met een veel hogere spanning wordt gewerkt, waardoor er geen gigantisch hoge stroom hoeft te lopen, in tegenstelling tot een aggregaat, waarbij 200A niet bijzonder veel is.

Is er misschien iemand die hier wat meer over kan vertellen. Ook ben ik wel benieuwd hoe dit op het spanningsnet wordt geregeld. Ik vind het zelf wel leuke materie om meer van te weten :).

Een (Diesel) motor heeft bij een bepaald toerental zijn max. koppel.

Deze motor moet dus in dat bereik blijven.
Bij een auto heb je een versnellingsbak, om zodoende in dat toeren bereik te blijven.

Bij een trein is het natuurlijk lastig (lees niet te doen) om met een versnellingsbak te werken.

M14: op het openbare net wordt het geregeld door Tennet. Deze organisatie monitort constand het nederlandse verbruik en stuurd daarop de energieproductie aan. Zoals al eerder gezegt is vermogen direct gerelateerd aan freqentie. Ze zorgen er voor dat de freqentie over 24 uur netjes op 50hz ligt. Dus wanneer er iets meer verbruikt is dan direct geleverd, zakt de freq een beetje(dit gaat om slechts zo'n 0,1hz). Dit wordt dan later op de dag weer gecompenseerd zodat de synchoonklokjes mooi op tijd blijven lopen.

Bij treinen kan het statrtkoppel inderdaad niet gelevert worden door de motor en is de tussenstap noodzakelijk. je hoort de motor ook altijd eerst even brullen voordat de trein in beweging komt.

Wanneer je dit voor een gewone generator wilt doen moet je rekening houden met de extra verliezen. je hebt tenslotte een extra motor opgenomen met zijn sturing. dar tegenover staat dat je je diesel op een optimale freq kan laten lopen maar dit zal qua prijs en rendement waarschijnlijk niet beter zijn, want dan waren die wel standaard tekoop :+ een pwm-bak kost een aantal 100en. meteen de prijs van een klein aggregaatje dat je bij de bouwmarkt koopt. Hoe het echter met van die grote bouwgeneratoren zit weet ik niet...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
klein is fijn

Moderator

Op 15 december 2007 14:18:13 schreef Fantomaz:
Stel je hebt een 1,5KW agregaat. Deze zal met een minimale belasting draaien. Met bijvoorbeeld alleen een lampje van 60 Watt.
Keurig 230V/50Hz met een minimale marge + en - een volt of 3.
[...] (Puur fictief)

Dat is inderdaad puur fictief. De spanning en frequentie die op een generator staan gelden bij het vermogen dan zo'n ding kan leveren. Als jij een 1.5kW generator hebt en je sluit er 1.5kW op aan dan heb je een mooie 230V~ 50Hz. Als je er maar 60W op aansluit dan kan je verwachten dat die spanning een stukje hoger ligt.

Even in de titel geknipt, te lang kan ook. ;)

Op 15 december 2007 15:45:05 schreef klein is fijn:
Even in de titel geknipt, te lang kan ook. ;)

NP :-)

Ik probeer me voor te stellen hoe ik mijn electriciteits behoefte zou kunnen handhaven wanneer ik een totale Netspanningsuitval zou krijgen.
Een piekje, dipje in freq of spanning zal voor de meeste zaken geen probleem zijn, maar er zijn ook nog zaken als Computers of ons hobbyspul.
Nu kan ik dat wel afdekken met een UPS, maar whatabout TV's DVD-spelers/recorders en dergelijke...

Kunnen die een instabiele (Lassen in een andere ruimte op dezelfde voeding) spanning aan?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
DE OLDE

Overleden

Een motor moet zo groot zijn dat het toerental vrijwel constant blijft bij de belasting variaties. Meestal draaien de motoren 1500 toeren.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 15 december 2007 16:17:31 schreef Fantomaz:
[...]

NP :-)

Ik probeer me voor te stellen hoe ik mijn electriciteits behoefte zou kunnen handhaven wanneer ik een totale Netspanningsuitval zou krijgen.
Een piekje, dipje in freq of spanning zal voor de meeste zaken geen probleem zijn, maar er zijn ook nog zaken als Computers of ons hobbyspul.
Nu kan ik dat wel afdekken met een UPS, maar whatabout TV's DVD-spelers/recorders en dergelijke...

Kunnen die een instabiele (Lassen in een andere ruimte op dezelfde voeding) spanning aan?

Een instabiele voeding kan leiden tot defecte apparatuur.
Vervuiling van het net noemt men dit.
Lassen geeft flinke opdonders in de naaste omgeving.
Totale netspanningsuitval kun je opvangen door een aggregaat aan te schaffen in voldoende grootte.
Bedenk dan wel,dat dit jaarlijks een kostenpunt in onderhoud is.
Maandelijks even testen,rode dieselolie is wel nog redelijk goedkoop,accu die na een aantal jaren vervangen moet worden,luchtfilters dito.En waar plaats je dat ding in een woonwijk?

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

@elektriesjeng, het is niet rendabel mogelijk om het werkelijk op te vangen. Dit zou betekenen dat je die diesel altijd aan het draaien moet hebben. anders heeft hij toch enige opstarttijd nodig.
Daarbij zou je dan ook nog een magneetschakelaar bij je groepenkast moeten hebben die eruit klapt bij een onderspanningsdetectie en dan is die diesel nog niet optijd paraat om alles op te vangen.

Wat je in zo'n geval kan doen is werken met een roterende omvormer die constand een batterij accu's staat op te laden. Die kan de tussendip wel opvangen.

maar dit gaat behoorlijk naar doemscenario's. Dat lijkt me in Nederland niet direct van toepassing. En wanneer de prik wel zou wegvallen... tja, dan moeten we t licht maken met een kaarsje en even zonder CO.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik zat net denken...
Ik meende dat er ook een vliegwiel in zou zitten.
Daarmee kun je het toerental ook wat stabieler houden. Zodra de electische weerstand toeneemd, zal de Brandstof dit niet meteen kunnen compenseren en zal het vliegwiel de energie piek even over kunnen nemen.

zo... dit heeft eenpaar uur op mijn scherm gestaan zonder dat ik het heb gepost...
Sorry als ik achter de feiten aanhol

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

wel dat doet me denken aan een windmolen project waar ik aan mee werk.

het is zo dat voor kleine vermogens het denk ik niet echt rendemendabel is om met die extra tussenstap te werken.

wat is het probleem bij die windmolen:
-de snelheid varieerd veel!

nu van AC naar AC met andere frequentie das nogal moeilijk.

daar hebben ze gekozen voor eerst een gelijkrichting (3fase afkomstig van de generator).
dan een boostconvertor die de spanning op een condensator batterij zo constant mogelijk houd en van daar uit een invertor die an het net terugleverd.voordeel is dat de gelijkrichting en boost convertor er al voor zorgen dat er een stabiele dc spanning beschikbaar is.
echter dit is best een hele taak dus daarom op een kleine generator beetje nutteloos.

we spreken heir wel over een 500kW installatie he ;)
as in condensatorbank van 33000µF/900v waar menig surge apparaat jaloers op is en igbt's ter grote van een baksteen :)

My Tube is bigger then yours

@MAH Dat is hier in nederland ook niet rendabel te maken.In combinatie met een ups zou het wel werken.Een totale spanningsuitval heb ik hier ook een paar weken geleden gehad.Kwam er meteen achter dat ik nieuwe accu`s in mijn ups moet zetten.
Ongelukken zoals afgelopen week,komen gelukkig niet zo vaak voor.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

inderdaad, gelukkig niet al te vaak.

@beertje: ik meende dat grotere windmolens direct(met eventuele versnellende vertragingsbak) gekoppeld waren aan het net met een syngroongenerator. Hierdoor is het spanningsnivo en de freq altijd hetzelfde als het net(dat is immers 'oneindig' sterk) en de stroom zou dan dus kunnen varieren door de aangeboden kracht op de rotor. Dit princiepe wordt ook bij gewone generatoren toegepast. Maar wanneer je zegt dat het met een DC en pwm werkt vind ik t ook prima.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Het geneuzel met aggregaten,is vooral bij de kleintje,is dat ze maar een fase (magneetpool) hebben.
http://www.domnick-elektronik.de/elek/sinus1.gif
bron afbeelding

Betere alternators werken met 3 polen .waardoor je een veel mooiere sinus komt op een lager toerental.

http://www.ece.umn.edu/users/riaz/animations/alternator.gif

En hoe meer stroom je trekt des te krachtiger het magnetis veld word,des te zwaarder de motor het krijgt.
En het is de snelheid waarmee de interactie tussen de lastdetectie en de regulator (gaspedaal) wat er grotendeels voor zorgt dat je toerental stabiel blijft.

Met een 2 slag moter en een 1 fase alternator is het dus zo goed als onmogelijk om een mooie sinus te krijgen.

4 slag meer cilinder motor,loopt van natuure veel stabieler.Meer massa,vaak ook nog fors vliegwiel,wat meehelpt het toerental stabiel te houden,als de last op de alternator ineens toeneemt.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas