Gestabiliseerde voeding

Goedendag,

Ik moet voor school een gestabiliseerde voeding bouwen. Ik kreeg een schema van school. (zie hieronder).

http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding1990.jpg

Componentgegevens:

Trafo = VR30/2/9
R1 = E22 / AC05
R2,R4 en R5 = 47k / SFR25
R4 = ..k / SFR25
C3 en C4 = ..
C6 = 100&microF/40V
C7 en C8 = 100nF/folie
D1 t/m D5 = 1N5403
Z1 = ..
IC1 = LM78XX / TO..
fuse 5x20mm = ..
CA1,2 t/m CH1,2 = 2 polige schroef connector

Berekenen:

R3 en Z1: Te kiezen zenerdiode en bereken de weerstand (parallel stabilisatie).

C3 en C4: Neem voor de meting 1000&microF/40V.

IC1: Wordt individueel toegewezen.

fuse: Zelf berekenen.

Ik heb schema wat overzichtelijker gemaakt (zie hieronder).

http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding19901.jpg

Ik wil van het schema wat hierboven staat een PCB lay-out maken en het PCB ontwikkelen. Klopt het dat je eerst de onbekende waardes van de componenten moet berekenen ? Of kan je de PCB eerst ontwikkelen en daarna als nog de onbekende waardes uitrekenen ?
Ik probeerde zelf de onbekende waardes uit te rekenen, maar loop vast.
Kan iemand mij helpen hoe ik fuse, C1, C2, R4 en Z1 kan berekenen. IC1 heb ik 7809 genomen, omdat mijn Uuit 9V moet zijn.

Alvast bedankt voor de hulp.

PS als ik mijn pixels verander, dan wordt mijn schema erg vaag. Als er een oplossing voor is hoor ik het graag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 oktober 2008 22:11:56 (0%)

Veel plezier met dat printje. Neem deze vooral niet te klein wil je daar nog een weerstand kwijt met een steek van 1,6 meter en een diameter 30 cm en nog meer van dat soort gigantische componenten. Voor die schroefconnector zou ik iets nemen met M72 bouten, vooral niet kleiner.
Wie heeft jou die opdracht gegeven?

Als de afmetingen van de componenten bekend zijn kun je de print ontwerpen.

Henry S.

Moderator

Wat is dit voor een flutschema?

BTW: Het is de bedoeling eerst zelf na te denken voordat je vragen stelt. De opdracht sluit hopelijk bij de lesstof aan... dus dat moet geen probleem zijn.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 27 oktober 2008 21:26:04 schreef Freddy:
Veel plezier met dat printje. Neem deze vooral niet te klein wil je daar nog een weerstand kwijt met een steek van 1,6 meter en een diameter 30 cm en nog meer van dat soort gigantische componenten. Voor die schroefconnector zou ik iets nemen met M72 bouten, vooral niet kleiner.
Wie heeft jou die opdracht gegeven?

Als de afmetingen van de componenten bekend zijn kun je de print ontwerpen.

Freddy: Op mijn opdracht staat steek 1600 mil en een diameter van 300 mil. Maar mijn fout is geen mm.

Henry S.

Moderator

benleentje

Golden Member

M72 bouten kunnen de trekkracht van een volwassen condensator niet aan dan kiest men al snel voor hydraulische ankers.

IK zie helemaal geen C1 en C2 in je schema.

Voor het berekenen van Z1 en r4 moet je weten wat de belasting R5 is.

Z1 is natuurlijk makkelijk >>> Wat moet je hieraan berekenen als je al weet welke spanning je nodig heb. Oh ja natuurlijk het vermogen dat deze moet kunnen disiperen.

R4 moet de stroom door Z1 beperken maar ook de stroom door de belasting R5 aankunnen.

M72 bouten kunnen de trekkracht van een volwassen condensator niet aan dan kiest men al snel voor hydraulische ankers.

Als je een print wilt ontwerpen is het wel handig om alvast een werkende schakeling te hebben.

Voor een print ontwerp moeten alle componten bekend zijn qua uitvoering en grote. De waarde van weerstand maakt niets uit want de weerstand heeft voor een 0,25W exemplaar altijd dezelfde grote.

De moet weten.

De condensatoren neem je ze staand of liggend ze hebben dan verschillende plaats nodig op de print.
Trafo, neem je een printrafo of een losse. >> Printtrafo eerst ergens eentje kopen en dan weet je de maat voor je print.
Enz enz.

rbeckers

Overleden

mil is een lengte eenheid, 0.001 inch .

http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_(unit_of_length)

Edit:
een beetje helpen mag wel.
M72 bouten zijn zwaar. In de electronica wordt vaker M3 gebruikt.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 27 oktober 2008 22:48:47 (37%)

Op 27 oktober 2008 22:17:34 schreef Henry S.:
Wat is dit voor een flutschema?

BTW: Het is de bedoeling eerst zelf na te denken voordat je vragen stelt. De opdracht sluit hopelijk bij de lesstof aan... dus dat moet geen probleem zijn.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Henry: De afmeting klopt niet. Sorry dat is mijn fout. Ik wou te snel. Het is mil en geen mm.
Maar bedoel je flutschema op het schema zelf, dus niet op de afmetingen ?

PS over dat je zelf moet na denken dat had ik al gelezen. Maar de school waar ik op zit, daar krijg krijg je gewoon de opdracht (zie de afbeelding) en dan zoek het maar uit. Terwijl je eerst theorie kennis nodig hebt. Slechte school dus...

Op 27 oktober 2008 22:46:48 schreef rbeckers:
mil is een lengte eenheid, 0.001 inch .

http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_(unit_of_length)

Edit:
een beetje helpen mag wel.
M72 bouten zijn zwaar. In de electronica wordt vaker M3 gebruikt.

Oke bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 oktober 2008 22:53:11 (17%)

benleentje

Golden Member

De fuse?? Als je al weet wat de maximale stroom is van je trafo dan moet je eigenlijk alleen nog weten of IC1 kortsluitvast is of deze daar in ieder geval voor beveiligen als je exra zekerheid wilt.

Henry S.

Moderator

Die zekering is zo erg nog niet, maar ook ongebruikelijk.

-Functie R1? Wordt niet meer gebruikt, komt uit het seleniumtijdperk.
-D5?
-R2 is belachelijk hoog
-R4+R5 = onzinwaarden (R4 dubbel in de lijst)
-zener, niet te bepalen zonder belasting
-trafo, onzinnege primaire aansluitingen

Kortom een schema wat alleen maar vragen oproept.

PS over dat je zelf moet na denken dat had ik al gelezen. Maar de school waar ik op zit, daar krijg krijg je gewoon de opdracht (zie de afbeelding) en dan zoek het maar uit. Terwijl je eerst theorie kennis nodig hebt. Slechte school dus...

Maar hier een CO vol theorie, plus het internet erbij, niets houdt je tegen om zelf de theorie op te doen en toe te passen.

Op 27 oktober 2008 22:46:23 schreef benleentje:

IK zie helemaal geen C1 en C2 in je schema.

Voor het berekenen van Z1 en r4 moet je weten wat de belasting R5 is.

Z1 is natuurlijk makkelijk >>> Wat moet je hieraan berekenen als je al weet welke spanning je nodig heb. Oh ja natuurlijk het vermogen dat deze moet kunnen disiperen.

R4 moet de stroom door Z1 beperken maar ook de stroom door de belasting R5 aankunnen.

Als je een print wilt ontwerpen is het wel handig om alvast een werkende schakeling te hebben.

Voor een print ontwerp moeten alle componten bekend zijn qua uitvoering en grote. De waarde van weerstand maakt niets uit want de weerstand heeft voor een 0,25W exemplaar altijd dezelfde grote.

De moet weten.

De condensatoren neem je ze staand of liggend ze hebben dan verschillende plaats nodig op de print.
Trafo, neem je een printrafo of een losse. >> Printtrafo eerst ergens eentje kopen en dan weet je de maat voor je print.
Enz enz.

Ben: Bedankt voor je reactie.

Ik moet deze transformator gebruiken.

http://nl.farnell.com/myrra/44380/transformer-30va-230v-2-x-9v/dp/1214…

Alleen wat bedoel je met M72 bouten en hydraulische ankers ?
C1 en C2 zijn er niet inderdaad.

Op 27 oktober 2008 23:00:08 schreef Henry S.:
Die zekering is zo erg nog niet, maar ook ongebruikelijk.

-D5?
-R2 is belachelijk hoog

Kortom een schema wat alleen maar vragen oproept.
[...]
Maar hier een CO vol theorie, plus het internet erbij, niets houdt je tegen om zelf de theorie op te doen en toe te passen.

Henry: Weet je wat het is de leraren op school bij mij die weten het zelf niet eens. Ik ging zelf naar ze toe dat je een gestabiliseerde voeding voeding veel makkelijker kan maken, dus inderdaad wat jij dus zegt.

Want volgens mij kun je een voeding met een uitgangsspanning van 9 Volt met een basisvoeding (transformator, diodebrug en condensator) + regulator met twee elco's. Maar dat was niet goed. Ik moest deze schakeling gebruiken.
Ik zal morgen nog wel eens klagen ...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 oktober 2008 23:18:46 (26%)

Henry S.

Moderator

Precies, dat is alles wat nodig is. De rest is overbodig en dat schema heeft net zo'n lange baard als een leraar van mij in 1990. ;) Oude achterhaalde rotzooi.
C3 + C4, ook zo iets, dat hoeft al decennia niet meer.

Btw, edit wel even gebruiken bij toevoegingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 oktober 2008 23:20:05 (13%)

Ik dacht al zoiets.

Maar die trafo die heeft onzinnige primaire aansluitingen.
Die schema is veel te oud van het tijd van nu.
Onnodig extra componenten die erbij staan.
Waardes kloppen niet helemaal.

Lekker zo'n opdracht van school. Wordt je toch gek van !!

Maar eventjes buiten de slechte kwaliteit van school. De opdracht is nog steeds maak een voeding. Ik heb zelf wat kennis opgedaan (informatietechniek 3 MK hw1 t/m hw6). Maar ik ben van plan zo'n standaard voeding te maken.

Vanuit mijn boek:

Als we een voding ontwerpen, hebben we drie onbekenden:

- de grootte van de afvlakcondensator.
- de grootte van de secundaire spanning van de transformator.
- de grootte van het vermogen van de transformator.

De bekende grootheden moeten zijn:

- de grootte van de uitgangsspanning
- de grootte van de uitgangsstroom
- wel of niet gestabiliseerd

1) Uuit = 9 V
2) Weet ik niet, nergens gehoord of gelezen.
3) Moet wel gestabiliseerd zijn.

Conclusie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 oktober 2008 00:21:20 (33%)

benleentje

Golden Member

Alleen wat bedoel je met M72 bouten en hydraulische ankers ?

Als je weerstand al 1,6mtr zijn hoe groot zijn dan die condensatoren wel niet. :P daar heb je dan toch wel hydraulische ankers voor nodig om die aan de print van 20mm dik vast zetten. :p.

Het was dus voor de grap.

Het is wel jammer dat leraren er tegenwoordig op uit zijn om hun frustraties van vroeger op leerlingen te uiten in de vorm van onzinge onzinnigheden.

Een voeding met een zenerdiode gebruik je alleen uit pure noodzaak om ergens een simpele referentie spanning te hebben. Toch al eeuwen niet meer voor een gestabiliseerde voeding.

Ben: Bedankt voor je reactie.

Ik ben niet ben maar ik ben leentje

Mij maakt het niet uit hoe je heet :)
Maar was inderdaad mijn fout het wat mil en geen mm.
Maar mil is ook weer zo iets, ik heb er nog nooit van gehoord. Wordt ook niet veel meer gebruikt of wel ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 oktober 2008 00:22:04 (64%)

Henry S.

Moderator

Bijna alle maten in de electronica gaan in mils, al kom je hier daar metrisch tegen (vaak als je er niet op gerekend hebt).

Tja, die zener, net of die nog overgebleven is van de oorspronkelijke opdracht: Voeding met discrete serieregelaar, dan heb je de zener nodig als referentie aan de basis van de serietor.

Op 27 oktober 2008 23:34:46 schreef 1990:
2) Weet ik niet, nergens gehoord of gelezen.

Conclusie

2: Maximale stroom uit een 7809?

BTW: Ik ben deels autodidact en dat is versterkt met een MBO opleiding, de toendertijd als praktijkopdracht voorgestelde 3A voeding mochten ze van me houden, ik had al een 0-20V/0-10A voeding. :+

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie het schema uit de startpost niet; ook niet de overzichtelijkere versie.

/e: het schema hieronder ↓ zie ik wel, maar nu zie ik ook die in de startpost. Was zeker een tijdelijk hikje.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 28 oktober 2008 15:32:53 (43%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hier is het schema wat ik van school kreeg:

http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding1990.jpg

Ik ging vandaag vragen of ik een andere schema van de voeding mocht gebruiken, want deze schema van school vind ik niets en sluit niet aan op mijn theorie in mijn boek.
In mijn boek staat dat ik met een basisvoeding + stabilisatie (regulator) een ideaale gelijkspanning kan krijgen. Maar de reden waarom dat niet mag is omdat ik daar geen metingen aan kan verichten volgensd de leraar (?) Ik denk dat je met een standaard voeding wel kan meten met een osiloscoop. (volgens mij is het de bedoeling om de pulserende gelijkspanning, rimpelsspanning etc. te meten)

De leraar vindt van niet. Hij zegt dat het nu nog steeds zo gemaakt wordt (?)

-D5?

Vroeg waarom hij daar een diode (D5) plaatste, maar hij kwam moeilijk uit zijn worden.
Want na de diodebrug heb je een pulserende gelijkspanning en na de diode (D5) nog steeds dezelfde pulserende gelijkspanning alleen wat in waarde gedaald?

-R2 is belachelijk hoog

Dat vondt hij niet (?)

Hij zei daar kan je gewoon dezelfde waarde nemen als R2 dus 47k&ohm. Hij zei je hoeft nog niets te berekenen. Je moet het schema (alleen het linkerdeel) een lay out van maken en ontwikkelen.

Hij praatte zoveel. Weet niet meer wat hij zij over die zener Z1.

Weet niet meer precies wat hij daarover zij.

Maar in ieder geval vroeg ik ook aan hem wat de waardes van C2 en C3 moeten zijn, want ik hoefde van hem niets te berekenen. Hij gaf mij een elco mee van 470&microF.

Maar wat vinden jullie van de schema. Het is toch gewoon een niet gebruikte schema meer of wel soms ?

rbeckers

Overleden

Voor te leren meten en wat van voedingen te leren is het schema wel te gebruiken.
Je kunt bijv. over R1 de spanning meten en zo de stroom bepalen. Als je op punt CC01 wilt meten met een hoogohmige meter heeft R2 wel wat nut. Hetzelfde voor de Fuse, uitrekenen en extra beveiliging. etc.

Maar in de praktijk vervallen de fuse, R1 , R2 etc..

Oke ik zal het schema zoals hoe de leraar het wil ontwikkelen. Alleen waar kan ik het beste het lay out van maken. Ik heb multisim 9.0 maar daar ben ik niet zo goed in. Weten jullie een handig programma waar ik mijn schema in kan maken ?

Over D5: voor D5 zal je een gelijkgerichte sinus zien, na D5 de spanning over de afvlakcondensatoren.

If it wasn't for C, we'd be using BASI, PASAL and OBOL