Stroomverbruik meten van apparaten

Hallo,

Ik heb een vraag, maar weet niet of ik deze in het goede subforum heb geplaatst.

Mijn vraag:
Ik wil het energieverbruik (watt) meten van een PC.
Ik heb hier een multimeter die kan 10A maximaal meten.

Om het aantal Ampere te meten, zat ik zelf te denken om de multimeter tussen de stroomkabel van de PC te hangen:
Stopcontact + : ----Multi-meter----\+ PC
Stopcontact - : -------------------/- PC

(Hopelijk is dit duidelijk genoeg).

Maar ik zit nu te twijfelen, aangezien er hier in huis 16A aanwezig is.
De voeding van de PC gebruikt natuurlijk niet meer dan 10A :P.
Ik weet alleen niet of er wel/niet 16A door mijn multimeter heen vliegt.

Ik vraag het even voor de zekerheid, voordat ik iets fout doe.

Alvast bedankt :)

Je multimeter zal er niet kapot van gaan.

Het probleem is meer dat de belasting van de PC niet Ohms is. Je zal dus een afwijking op je metingen hebben...

Free the whales!
Hugo Welther

Moderator

Het lichtnet levert 230V spanning. Het lichtnet levert geen 16A stroom.

Een apparaat gebruikt een bepaalde hoedveelheid stroom.
De totale stroom van alle apparaten op één groep mag maximaal 16A zijn, daarna tript je automaat/zekering in de meterkast.

Je kan de multimeter zo schakelen. Zet hem wel op AC stroommeting!! Lichtnet is wisselspanning (AC)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb hier een leuk metertje liggen van Conrad:D
Je moet idd opletten dat je multimeter AC in de AC stand staat, anders is t snel over met je meter:D

Woei! *heeft etsbak*

Doe geen moeite.
Je kunt het vermogen alleen meten met een echte watt-meter of met een digitale oscilloscoop met math funkties.

Alleen stroom meten heeft geen zin. Bij veel PC-voedingen heeft de stroom een impulsvormig karakter. Jou meter zal een zinloos getal aanwijzen. Ook een True-RMS meter zal geen nuttig getal opleveren. Je mist hier de relatie tussen de momentele spanning en stroom, en een RMS meting heeft alleen zin in relatie tot ohmse weerstanden.

Zelfs met een multimeter die true-RMS AC amperes kan meten werkt het niet echt. Om het vermogen van een (niet-ohmse) gebruiker te bepalen moet je gelijktijdig spanning en stroom meten, hiervoor zijn wel apparaten in de handel.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 4 december 2005 16:22:44 schreef jossie14:
Ik heb hier een leuk metertje liggen van Conrad:D
Je moet idd opletten dat je multimeter AC in de AC stand staat, anders is t snel over met je meter:D

Welk metertje bedoel je?

Je kunt dus het vermogen niet meten tenzij je een speciale meter hebt . Ziehier (misschien) een oplossing
Het is maar een ideetje van mij , waarvan ik denk dat het ongeveer zal kloppen . Maar denken en zeker zijn zijn twee verschillende zaken ....
Op ieder toestel staat er al op vermeldt hoeveel het verbruikt
nemen we aan 220 watt . het net geeeft 220 volt
Aangezien P = U * I , moet I = P /U zijn , in dit geval dus 1 Ampere .
Als je dit weet , kun je de stroom meten , en zien of het klopt .
uiteraard moet het toestel constant dezelfde stroom verbruiken , een wasmachine bijvoorbeeld verbruikt niet constant de hoge stroom nodig om het water op te warmen .
En misschien verbruikt een computer niet steeds hetzelfde .
Misschien verbruikt hij meer als hij bezig is berekeningen uit te voeren ....
Het net geeft niet altijd 220 volt , dus ook even de net spanning meten

Sine

Moderator

Het verbruik van een computer is vrij constant ...

Net bij het opstarten en bij zwaar rekenwerk gebruikt hij wat meer.

Het verbruik van een computer kun je niet met een mulimeter meten, een true RMS meting komt in de buurt
maar een computer heeft geen ideale arbeids factor ( licht
capacitief )

Dus je bent aangewezen op een Watt meter.

Henry S.

Moderator

Op 4 december 2005 19:12:30 schreef Mon1935:
Je kunt dus het vermogen niet meten tenzij je een speciale meter hebt . Ziehier (misschien) een oplossing
Het is maar een ideetje van mij , waarvan ik denk dat het ongeveer zal kloppen . Maar denken en zeker zijn zijn twee verschillende zaken ....
Op ieder toestel staat er al op vermeldt hoeveel het verbruikt
nemen we aan 220 watt . het net geeeft 220 volt
Aangezien P = U * I , moet I = P /U zijn , in dit geval dus 1 Ampere .
Als je dit weet , kun je de stroom meten , en zien of het klopt .
uiteraard moet het toestel constant dezelfde stroom verbruiken , een wasmachine bijvoorbeeld verbruikt niet constant de hoge stroom nodig om het water op te warmen .
En misschien verbruikt een computer niet steeds hetzelfde .
Misschien verbruikt hij meer als hij bezig is berekeningen uit te voeren ....
Het net geeft niet altijd 220 volt , dus ook even de net spanning meten

Op een PC staat het max vermogen ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

als je het makkelijk wilt doen dan koop je ergens een verbruik-meter. die doe je tussen je stopkontact en je stekker. komt op het display mooi je verbruik te staan. bij conrad hebben ze die wel en ook bij de bouwmarkt vaak wel. maar je kan het ook zelf doen met een multimeter en wat rekenen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2005 19:38:11 schreef MAH:
[...]
maar je kan het ook zelf doen met een multimeter en wat rekenen.

Topic gelezen? Er zijn net de redenen opgenoemd waarom dat niet gaat.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Waarom gaat dat eigentlijk niet ? Ik veronderstel dat het is doordat het gaat om een inductieve weerstand , dus de primaire van een transfo .
Als dat zo is, is de PC niet het enige waar dit niet bij gaat . Tuners , TV , onze voeding , noem maar op .

Wat is een true RMS meter ?

Nee, een eventuele nettransformator heeft een minimale invloed. Het gaat hier om de impulsstroom die wordt veroorzaakt bij het laden van de buffercondensatoren in voedingen. Het maakt hier weinig uit of dit een schakelende of lineaire variant is.

Een impulsstroom door een ohmse weerstand zal een vermogen dissiperen evenredig met het kwadraat van de amplitude. De impulsspanning bij ohmse weerstanden is immers evenredig met de impulsstroom.

Elektronische apparaten zijn nu eenmaal geen ohmse weerstanden. De impulsstroom heeft daarom ook geen directe relatie met de spanning. Daarom is het meten van alleen de (RMS)stroom ook onzinnig om het vermogen te bepalen. Een aanvullende meting van de spanning zal hierbij niet veel helpen.
Bij het bepalen van het vermogen moet continu het product van de momentele spanning en stroom berekend worden. En het gemiddelde van al deze producten leverd het gemiddelde vermogen op.

Hieronder een voorbeeldmeting van mijn computer (zonder monitor):

http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/pow-computer.gif

Een afzonderlijke meting van de spanning (227,0 V) en de stroom (472,9 mA) levert een schijnbaar vermogen op van 107,3 W. Het werkelijk opgenomen vermogen is 70,8 W.

Een vermogensmeting met een RMSmeter berekend zal dus 51 % meer vermogen aangeven dan in werkelijkheid wordt opgenomen. Een gigantische meetfout.

Een RMS-meter berekend uit alle momentele spanningen (of stromen) het equivalent van een DC spanning (of stroom) die een gelijk vermogen in een weerstand zal dissiperen.
Een beetje onzinnig type meetinstrument dus als men niet geintereseerd is in vermogens die betrekking hebben op ohmse weerstanden.

Op 5 december 2005 00:17:32 schreef Freddy:
Nee, een eventuele nettransformator heeft een minimale invloed. Het gaat hier om de impulsstroom die wordt veroorzaakt bij het laden van de buffercondensatoren in voedingen. Het maakt hier weinig uit of dit een schakelende of lineaire variant is.

Je hebt Active-PFCs, ik weet niet of je er al mee ge-experimenteerd hebt maar anders moet je even kijken bij ST
www.st.com
L4981B ofzo... weet het niet meer uit mijn hoofd.

De tests die ik heb gedaan, heb wel niet zo een meetapparaat waren heel mooi!

http://www.st.com/sitesearch/consult5/index.php?mid=29e7ebcb9fde302ae4…
Dus.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Die power factor correctie is natuurlijk erg mooi. Maar bij commerciele apparaten wordt dit bijna niet toegepast. Die comuter waaraan gemeten is 1 jaar en 2 maanden oud. En een mooie impulsstroom dat deze opneemt!

Ik zal wel nooit zulke meter nodig hebben , laat staan kopen . Bedankt alleszins voor de uitleg .

Zo blijkt maar weer hoe ver je er met domweg vermenigvuldingen naast zit...

Die netspanning ziet er trouwens behoorlijk platgeslagen uit, veel verbruikers met een voeding erin aangesloten?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 5 december 2005 00:35:02 schreef Freddy:
Die power factor correctie is natuurlijk erg mooi. Maar bij commerciele apparaten wordt dit bijna niet toegepast. Die comuter waaraan gemeten is 1 jaar en 2 maanden oud. En een mooie impulsstroom dat deze opneemt!

Volgens mij is het al eventjes verplicht!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Sine

Moderator

Kijk maar eens naar de top van de netspanning

Drie keer raden waarom die er zo uit ziet

er worden in de doe-het-zelf-zaken van die vermogenmetertjes verkocht om in het stopcontact te steken, daar steek je dan je netsnoer in, en je kan dan eenvoudig het verbruik aflezen. Kost iets van een €25-30.
Uiteraard zijn deze niet 100% correct bij een "speciale" belasting, maar de meter van de maatschappij is dat ook niet...

Goedkoper alternatief: als ze ergens bij jou in de buurt een huis slopen: kijken of je de oude kWh-teller van de maatschappij niet ergens kan recupereren.

Op 5 december 2005 08:17:57 schreef Stefaan Van Slycken:
er worden in de doe-het-zelf-zaken van die vermogenmetertjes verkocht om in het stopcontact te steken, daar steek je dan je netsnoer in, en je kan dan eenvoudig het verbruik aflezen. Kost iets van een €25-30.
Uiteraard zijn deze niet 100% correct bij een "speciale" belasting, maar de meter van de maatschappij is dat ook niet...

Goedkoper alternatief: als ze ergens bij jou in de buurt een huis slopen: kijken of je de oude kWh-teller van de maatschappij niet ergens kan recupereren.

Kunt u mij een adres in Belgie geven waar je deze kunt kopen ,ik bedoel de verbruiksmeters om in stopcontact te steken?

Op 4 december 2005 16:21:19 schreef Hugo Welther:

Je kan de multimeter zo schakelen. Zet hem wel op AC stroommeting!! Lichtnet is wisselspanning (AC)

lichtnet is wisselspanning ( V~ ) ;-)

[Bericht gewijzigd door pia op donderdag 15 december 2005 17:40:27

Kijk maar eens in de Brico, of de Hubo, of de Gamma in je buurt. Meestal hangen ze bij het elektrisch materiaal, bij de dimmertjes om in een stopcontact te steken en zo. En anders eens vragen aan "de mannen van de gamma" hé ;)

Ik vind zo 'n metertje erg handig omdat je ook gewoon de stroom (en het vermogen) kan meten; ik ben reparateur, en als ik wil weten of een wasmachine of droogautomaat warmt, steek ik gewoon het metertje ertussen, en heb ik een stroom van om en bij de 10A weet ik dat het toestel opwarmt... (anders moet je beginnen openvijzen om het verwarmingselement uit te meten, en daarna tijdens de werking van het toestel nog eens nameten of er spanning op komt).