Vorige was zelf al een pagina te lang
so deeeeel 6
overzichtje:
Dit topic is gesloten
@pd5ar
He Isaak las dat je inverted v klaar is. Super man , vraagje hoe heb je hem bemeten? ( been-lengte )en ga je hem ook symetrisch voeden? (zou ik zeker doen)
Ps kwam ik nog tegen http://people.zeelandnet.nl/axxes/delta20-40m/delta20-40m.htm
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op maandag 16 januari 2006 19:58:17
@Hans,dus dan toch misschien de gpa antenne? Als je met aarding zit,ik heb zelf wel eens bij een vorige woning gewoon een dikke draad onder de pannen door getrokken naar beneden gewoon met een trekveer.Westcoast zou nog wat gegevens over de rolspoel verzamelen dus dat horen we nog.
Ratel Piraat
Er was mij ook al een paar keer gemaild met de vraag
Naar een verticale antenne (27GPA) spoel antenne!
Misschien dat er hier nu inderdaad meer aandacht
aan geschonken kan worden?
Als ik het goed heb @View is er mee aan de rommel geweest
Maar dat was dacht ik voor MG
En de @WestCoast kan misschien wat vertellen?
Nog meer?
http://members.home.nl/radiomorningstar/Eenvoudige%20zendantennes%20vo…
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 16 januari 2006 22:54:50
Moderator
Linkje is genoteerd!
Ratel Piraat
Vraagje tussendoor voor de spoelprofessors!
Stel ik maak een spoel laten we zeggen
50 MM Diam. - Draad 1,5MM - 75WDG
Nu wil ik aftakkingen maken laten we zeggen
5, 10, 15, 20,25 nu de vraag!
Die aftakkingen daar wil ik lusjes van maken dus na de eerste 5WDG
Neem ik een tang en draai en lus en wikkel dan weer verder.
Misschien ben ik een mierenn. . . . .maar is dit niet slecht?
Kan het voor storing zorgen?
Verstoort het niets?
Gaat de Q factor dan omlaag?
Rob007.
Moderator
Gaat volgens mij prima, de afstand tot je schakelaar oid telt! Maar het toch bijna gelijkspanning
Op 16 januari 2006 22:53:03 schreef rob007:
Er was mij ook al een paar keer gemaild met de vraag
Naar een verticale antenne (27GPA) spoel antenne!
Misschien dat er hier nu inderdaad meer aandacht
aan geschonken kan worden?
Als ik het goed heb @View is er mee aan de rommel geweest
Maar dat was dacht ik voor MG
En de @WestCoast kan misschien wat vertellen?
Nog meer?http://members.home.nl/radiomorningstar/Eenvoudige%20zendantennes%20vo…
Rob007.
rob, zoals ik hem beschrijf is hij voor de meest gebruikte piraten banden goed bruikbaar 180/76/48/41 mtr.
maar uiteraard met de rolspoel, maar je kan ook expirimenteren met een losse spoel ertussen met aftakkingen
en een flinke afstemcondensator of vacuumafstemmer erbij
Op 16 januari 2006 22:27:59 schreef saturnus:
@Hans,dus dan toch misschien de gpa antenne? Als je met aarding zit,ik heb zelf wel eens bij een vorige woning gewoon een dikke draad onder de pannen door getrokken naar beneden gewoon met een trekveer.Westcoast zou nog wat gegevens over de rolspoel verzamelen dus dat horen we nog.
komt eraan hoor , ook dakgoot aarde (zink) werkt goed
komt eraan hoor , ook dakgoot aarde (zink) werkt goed
SATURNUS & MRF-TECHNOLIGY: Waarschijnlijk was ik niet echt duidelijk in mijn schrijven over de DV-27, maar deze oplossing was echt voor @FZWART bedoeld en NIET in mijn situatie, ondanks dat er wel overeenkomsten zijn, behalve dat MIJN zolder NIET geïsoleerd is en ik daar prima een antenne kan gebruiken en dat momenteel ook doe! Persoonlijk leek me een aangepaste DV-27 dé oplossing voor ZIJN situatie...
Ben blij, dat je verder over dit idee zo'n duidelijke toelichting gaf, Marcel enne... Martin bedankt voor jouw tip met de trekveer. Ik ben net zo nieuwsgierig naar de gegevens over de rolspoel als jij, aangezien ik een ideetje heb hoe ik het hier ga aanpakken, maar dat hoor je (zeer) binnenkort nog wel 's...
@SATURNUS: Sorry Martin, heb jouw reaktie net niet goed gelezen... Ben zelf degene die het verkeerd begrepen heeft...
@MRF-TECHNOLIGY: Wat zou jij FZWART aanraden in zijn situatie?
Moderator
Quote van Hans in Deel5:
Houten bord voor de deur met "het kraaiennest" erop gekalkt; piratenvlag wapperend bovenin de mast... Dat gaat wat worden!
Zonder gekheid, dat zou geweldig zijn, aangezien Transmitter, Sparks en Henry S. hier ook niet heel ver vandaan wonen...
Ik zie het al voor me, er moet echt een regio meeting komen. Pakje shag, veel koffie en veel HF-praat!
Ik wacht je mailtje af
zo hee, even niet opletten en jullie zitten ruim in deel 6!!!
Op 16 januari 2006 19:46:44 schreef MRF-Technoligy:
@pd5arHe Isaak las dat je inverted v klaar is. Super man , vraagje hoe heb je hem bemeten? ( been-lengte )en ga je hem ook symetrisch voeden? (zou ik zeker doen)
Ps kwam ik nog tegen http://people.zeelandnet.nl/axxes/delta20-40m/delta20-40m.htm
@mrf
ik heb de inverted-vee berekend aan de hand van de site van
(ik denk) frits pa0rfi.
ik heb de been lengte egrgens tussen 40 en 48 meter genomen, omdat ik er niet op hoef te zenden.
ik ga hem Asymetrisch voeden, en dan in een 1:1 balun, aangezien ik hem niet zo hoog kan hangen kan ik hem makkelijk aanpassen als de berekening niet mocht kloppen.
Izaak
@FZWART: Give it a try! It's always better then the loop and a good mobile DX-antenna:
http://koopjes.marktplaats.nl/telecommunicatie/antennes_en_masten/1508…
or
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=10335
or
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=11491
Successss!!!
@pd5ar
Isaak je weet dat hij met een coax voeding maar op 1 band te gebruiken is he!! je kan een tuner in de coax zetten dan pas je hem voor de set of ontvanger wel aan naar 50 ohm, maar na de tuner is de swr op de coax niet 50 ohm meer.Kan vervelende gevolgen hebben.!!! Wel jammer heb je geen open lijn ?
Ratel Piraat
Mobiel antennes:
Letten we er wel op dat deze mobiel antennes
gevoed worden met 100 en meer Watt?
Er staat trouwens ook niet veel bij over
de verbindingen die er mee gemaakt zijn!
Ik wil niet negatief doen hoor!
Rob007.
Op 17 januari 2006 21:04:53 schreef MRF-Technoligy:
@pd5arIsaak je weet dat hij met een coax voeding maar op 1 band te gebruiken is he!! je kan een tuner in de coax zetten dan pas je hem voor de set of ontvanger wel aan naar 50 ohm, maar na de tuner is de swr op de coax niet 50 ohm meer.Kan vervelende gevolgen hebben.!!! Wel jammer heb je geen open lijn ?
Voor ontvangst is dat iets minder van belang en hij kan er ook altijd nog een fandipool van maken.Is ook coax gevoed en meerbandig.
Je kan hem ook als inverted v plaatsen
Moderator
Zenders, ontvangers, versterkers, antennes, meters, etc:
http://www.qsl.net/pg1n/main.htm
Wow! Gave link, Henry!!! Dát houdt me van de straat...
Moderator
Jaaa nog meer bouwplezier
Op 17 januari 2006 21:04:53 schreef MRF-Technoligy:
@pd5arIsaak je weet dat hij met een coax voeding maar op 1 band te gebruiken is he!! je kan een tuner in de coax zetten dan pas je hem voor de set of ontvanger wel aan naar 50 ohm, maar na de tuner is de swr op de coax niet 50 ohm meer.Kan vervelende gevolgen hebben.!!! Wel jammer heb je geen open lijn ?
@Marcel
Helaas niet ik, maar mijn budget bepaald wat ik op zo'n moment aanschaf.
Maar later, als ik groot ben, dan..........
@ALLEN: (Heee Marcel, volgende brainwave van een Swan..., ben nog lang niet uitgestormd)
Ik wil het volgende proberen voor meerdere "banden": Aan de aluminium zijstukken van mijn zolderantenne (dus de verkorte halvegolf-dipool d.m.v. spoelen) komt litze-draad, die beiden (even lang) naar mijn "studio" toelopen en daar aangesloten worden aan een zelfbouw "tuner" die bestaat uit 2 grote zelfbouw spoelen (diameter 5 cm., 85 windingen) met 6 tabs naar een 6-polige dubbele schakelaar. 2 rolspoelen (diameter 5 cm., 17 wind.) komen in het verlengde van de zelfbouwspoelen en daarachter een 1:1 balun, waarna een coax-verbinding aangelegd wordt naar de zender. Zo kan ik met de dubbele schakelaar grof het gebied tunen van de frequentie en met de rolspoelen fine-tunen tot de juiste SWR. Immers, de lengte van de rolspoel (17 wind.) valt telkens binnen een tab van de zelfbouwspoel (5 x 17 = 85 wind.). Ideetje?
Isaak even een tip je kan ook heel gemakkelijk zelf een open lijn maken .
je neemt 2 lengtes geisoleerd draad van de door jou benodigde lengte en je koopt een stuk tuoleen slang (benzineslang rubber achtig spul) van deze lengte slang snij je stukjes van 10 cm dit zijn de spreiders.in elk stukje slang maak je aan de uiteindes gaatjes ( je prikt met een dikke naald of spijker dwars door de slang heen)je neemt een hand vol trekbandjes en deze vouw je wat dubbel en steekt die een eindje in de slang. dan prik je de lengte draad door de gaatjes op deze manier krijg je een laddertje. de stukjes slang zet je vast als ze op de goede plaats zitten met het trekbandje. en klaar is je open lijn.
ik heb dit al eens eerder gezien bij een bekende van mij en werkt uitstekend.en hoeft niet veel te kosten.paar euro .
MRF
Dit topic is gesloten