Ik schakel inderdaad met torren (BC546), ongeveer zo:
+50V --- ----- Segment van VFD
_\/ /
\ / BC546
--------
|
R 10K
|
logica CD4543
Wat betreft de helderheid:
Een enkele digit brandt wel netjes fel wanneer deze buiten de klok via de labvoeding wordt aangestuurd. De filamentstroom zou afdoende moeten zijn...
Ik zal vanavond eerst eens meten of de buffertorren wel volledig opengestuurd worden. Ik had de logica op 12V berekend, maar de uiteindelijke trafo met gelijkrichtbrug en elco levert belast slechts zo'n 7V DC. Wellicht moet ik de basisweerstanden verlagen naar 4K7 om ze goed open te sturen. Maargoed, meten is weten!
Ghosting:
Ik zal vanavond het schema nog eens onder de loep nemen, wellicht laat ik ergens wat signaallijnen ongeoorloofd zweven wanneer ze niet hoog zijn. Een paar pulldowns zouden dan afdoende moeten zijn. Het viel mij echter op dat ghosting bij de twee buitenste buizen het sterkst is, en naar het midden toe steeds minder is.
Mocht dit niet helpen, dan moet ik iets gaan verzinnen om blanking te kunnen proberen. De 4543 heeft dit wel aan boord, maar ik zou nog even niet weten hoe ik dit in mijn schema zou kunnen toevoegen. Ik ben redelijk beperkt vanwege het feit dat ik geen uC gebruik in deze klok, maar heb wel diverse kloksignalen ter beschikking waarmee ik iets leuks moet kunnen doen...
[Bericht gewijzigd door Buzz op dinsdag 7 november 2006 12:34:31