Update:
even ter verduidelijking omdat er nu meerdere beamers door elkaar vermeld staan en het tevens een blog is geworden. Kan het verwarrend zijn welke beamer waarvoor gebruikt word. Hieronder een kleine samenvatting:
1x Elmo EDP-S40 - Project ombouwen naar LED
1x Panasonic PT-LB60NTE - Ombouwen naar HID(Xenon)
1x Elmo EDP-S40 - met defect rood LCD paneel
Dit leuke beestje heeft even zijn werk gedaan, er zaten 1600 uren op de lamp. en omdat in de gebruiksaanweizing aangegeven staat dat deze 2000 uur moet kunnen draaien dacht ik er nog wel eventje mee te kunnen. alhoewel ik hem eigenlijk gekocht had voor een LED project.
Helaas was niks minder waar. naar 2 series van Game of Thrones was het afgelopen. Was net klaar met kijken en wilde het kamerlicht aandoen. en achter mijn rug "PATS" :|. weg UHP lamp.
Nu alles weer te hebben schoongemaakt is het tijd voor het project.
Ik moet nog eerst vinden hoe alles werkzaam is zonder lamp. wat mij wel opviel was dat er een reedcontact switch de lamp moet detecteren. wanneer deze wordt ingedruk schakelt de beamer zonder problemen in. echter hoor je de Balast spanning geven eens per seconde. en na 10 keer proberen geeft deze het op en gaat de beamer weer uit. Waarschijnlijk moet ik deze UHP voeding verwijderen en een OK signaal gaan geven. Helaas nog geen tijd gehad om de beamer uit elkaar te halen. echter lijk hij heel veel op de beamer van V&A aangeboden: Knutselprojectje, beamer omgebouwd naar LED ! 3M MP7640i
Dus misschien kan ik hier mijn wijsheid uit opdoen.
Een paar afbeeldingen van het licht compatiment:
Nu heb ik gelezen dat ik beter dat vierkante filter kan verwijderen. Maar mij leek dat juist wel handig om het licht in paralelle bundels te brengen voor optimaal resultaat. Dus denk dat ik dat kan laten zitten.
Ik heb even geprobeert om met een Philips 260Lumen led zaklamp op de lens te schijnen. helaas kan ik deze er niet helemaal op richten omdat hij niet helemaal in het compartiment past. Er komt nu wel licht uit de lens, echter geen visueel beeld. alleen een paarse rode of blauwe gloed. als ik de led anders op de lens schijn verandert de kleur.
Wellicht dat het komt omdat ik hem er niet recht op schijn. als ik de beamer van zijn case ontdoe zal ik het nogmaals proberen omdat ik er dan beter op kan schijnen.
________________________________________________________________________________
Dingen die ik moet doen:
- Beamer geschikt maken voor elke lichtbron
- De juiste led vinden
- Koeling
- Reflector en Lens
De led:
Omdat mijn diavragma best groot is dacht ik een wijde led te gaan gebruiken ipv een focus beam. Ik weet niet hoe serieus de 5000Lumen genomen mag worden. maar lichtgeven zal het doen moet ik geloven.
Echter mijn dilemma kwam toen ik een reflector moest gaan zoeken. Ik heb geen idee hoe groot de emitter is gecombineerd. dus heb maar 2 reflectors erbij besteld:
en 2 lensen
Voor de koeling denk ik een oude processor koeler. Pentium 1 of de 2. de fan die in de beamer zit zit er best dicht op dus met een eventuele kleinere fan direct op de heatsink moet dit wel te koelen zijn.
Iemand die mij tips kan geven om het voedingssysteem voor de lamp te ontzeilen? zal aankomende zondag fotos plaatsen als ik het apparaat van de case heb ontaan.
Update:
Ik heb nog een andere lens liggen uit een oude Dia Projector. wellicht kan ik hiermee het licht nog beter bundelen. het mindere is wel dat het lastig is om alle 1watt leds precies uit te richten en dat de lens niet alleen de middelste leds richt en de rest afbuigt.
Ik las op DX zelf dat dit wel mogelijk is om de lens echt dicht op de emitter te zetten en goed op het diavragma van de beamer.
Ik laat de DX order wel doorlopen. want deze led komt vast nog wel ergens anders voor in de aanmerking.
Misschien kan ik dan een Cree led halen:
Welke lens moet ik dan bij zon 1Emitter type kopen? waar ik op moet letten.
Deze led bijvoorbeeld: Led 1052Lumen
En met zon reflector voor 5 zodat het licht mooi versprijd word: Link voor 5Emitter
weet alleen niet hoe dat gaat met de koeling,
en de printplaat : 5x PCB
Of ik misschien beter een 3Emitter base moet hebben Link voor 3Emitter
en 3x PCB 3x print