SNES (16bit) doet het niet op de TV

Nou t is gelukt hoor: gewoon kabeltje gekocht met rood wit
geel: werkt weer super.

Hij stond we'll aan hoor, maar splitter kastje was denk ik kapot
Of nieuwe tv's kunnen dat niet meer?

Deze oplossing geeft ook beter beeld. Wat een armoe is dat zeg dat
Zelfs de nieuwe game consoles alleen met scart komen: komponent is zoveel beter!

Groet en dank

M

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Op 7 december 2011 22:58:18 schreef mmbertels:
Nou t is gelukt hoor: gewoon kabeltje gekocht met rood wit
geel: werkt weer super.

Hij stond we'll aan hoor, maar splitter kastje was denk ik kapot
Of nieuwe tv's kunnen dat niet meer?

Zelfs de nieuwe game consoles alleen met scart komen: komponent is zoveel beter!

Groet en dank

M

beeld is inderdaad veel mooier, heb zelf nog zo'n kabel gemaakt voor Sega MD.
Nieuwe tv's moeten het nog wel gewoon aan kunnen, mijn Samsung 450LCD kan het ook gewoon aan op de kabelaansluiting, wel eerst even op analoog zetten.

MVG. Gerard

Op 7 december 2011 22:58:18 schreef mmbertels:

Je hebt geen component nu, je hebt composiet en dat is heel wat anders.
Over scart gaat op z'n minst ook composiet, en kan ook het betere S-VIDEO (Y/C) overheen, of zelfs losse R/G/B signalen (dat nog het meest overeenkomt met component.

Dus SCART kan een hoop zijn, maar is nooit slechter dan jouw geel/wit/rode oplossing.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nee dat weet ik ook wel, maar scart, coposiet en S video zijn wel degelijk inferieur aan komponent: het is toch raar dat er dan alleen maar scarts worden geleverd bij de nieuwste game consoles: terwijl de graphics veeel beter zijn met komponent..

Gr

M

Tjah, die fabrikanten moeten toch ergens op verdienen?
In dit geval dus een (relatief dure) component-video kabel. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 8 december 2011 14:45:19 schreef mmbertels:
Nee dat weet ik ook wel, maar scart, coposiet en S video zijn wel degelijk inferieur aan komponent: het is toch raar dat er dan alleen maar scarts worden geleverd bij de nieuwste game consoles: terwijl de graphics veeel beter zijn met komponent..

Er zijn in Nederland (nog steeds) weinig TV's met component aansluiting (en nu met HDMI zal er wel niet veel verandering in komen), dus SCART was een meer logische keuze.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

In principe is RGB-over-SCART kwalitatief gelijkwaardig aan component. In de praktijk kan je op een componentingang wel HD doen en op de SCART niet.

Op de oudere generatie platte- en HD-CRT-TV's zat heel vaak een componentingang of anders wel een VGA-ingang, en op apparatuur die niet voor Europa was eigenlijk altijd wel. Tegenwoordig inderdaad meestal HDMI.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 december 2011 15:42:29 schreef maartenbakker:
In principe is RGB-over-SCART kwalitatief gelijkwaardig aan component. In de praktijk kan je op een componentingang wel HD doen en op de SCART niet.

Hmm, maar bij de SNES zitten inderdaad een RGB uitgang, maar uit de stekker komen alleen een rode, witte en gele draad: hierdoor wordt de RGB toch niet over gedragen aan de scart? Als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk om er RGB uit te fietsen, maar dan moet je echt gaan solderen?

RGB is toch gelijkwaardig aan komponent? Heb mn DVD namelijk met een komponent naar RGB stekker op mn beamer zitten.

Dank

M

maartenbakker

Golden Member

Rood en wit is geluid, geel is composietvideo. Dat is 2 stappen terug in kwaliteit ten opzichte van RGB of component. RGB omzetten naar component en omgekeerd is vrij simpel, en soms kunnen componentingangen ook RGB aan.

@hieronder: uit pen 9 komt composiet. Dat wordt gebruikt in zo'n kabeltje. De aanwezigheid van RGB-aansluitingen betekent dat er daar ook kabeltjes voor zullen bestaan, alleen dus niet het jouwe. Met een beetje geluk staat op de composietaansluiting dan een sync-signaal zodat je hem rechstreeks op een SCART kunt aansluiten. In andere gevallen staat de sync op het groene signaal, en dan heb je al bijna een componentaansluiting. Om het allemaal precies pas te krijgen kan het zijn dat je een kleine schakeling nodig hebt, en dat kan reden zijn dat dergelijke snoertjes lastiger te vinden zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 december 2011 16:49:17 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja daarom is het zo raar: als je plaatje boven bekijkt (begin van de discussie) dan komt er dus idd een RGB signaal uit de SNES, maar bestaan er alleen stekkers die er alleen het composite signaal uithalen, toch?

Dank,

M

Op 8 december 2011 16:42:46 schreef mmbertels:
Ja daarom is het zo raar: als je plaatje boven bekijkt (begin van de discussie) dan komt er dus idd een RGB signaal uit de SNES, maar bestaan er alleen stekkers die er alleen het composite signaal uithalen, toch?

Dank,

M

Nee hoor, voornamelijk in Japan werden ten tijde van de SNES een RGB kabel meegeleverd. Deze had aan één kant een SNES stekker en aan de andere kant een SCART. Kabel was wel flink dikker. Zelf heb ik er een liggen voor mijn eigen SNES.

Overigens kun je ook de RGB kabels van N64 gebruiken.

Laat eens een plaatje zien? ik dacht altijd dat de scart kabel dezelfde stekker had en dan gewoon de gele rode en witte in the scart.

Als er echt een betere kabel bestaat: waar kan ik die kopen?

Dank,

Michiel

EDIT: HOI HOI HOI: heb m gevonden voor een tientje!!
http://www.modmybox.nl/gamecube.gamecube.accesoires-c-20_31/gamecube.r…

[Bericht gewijzigd door mmbertels op vrijdag 9 december 2011 11:47:22 (34%)

Dit is de originele :

http://homepage.mac.com/magnetoleung/GarageSaleImages/GarageSale_12507…

En dit is de moderne imitatie :

http://i.ebayimg.com/06/!Bl0(kzwBWk~$(KGrHqIH-CYEtrM23LFDBLdJ)lf1Ug~~_…

Werking is hetzelfde en zoals gezegd is de Nintendo64 kabel gelijk aan de SNES kabel. Op EBAY worden ze aangeboden.

Wow cool, en is deze component kabel voor de wii bijvoorbeeld ook goed, of past die stekker niet op de snes?

http://azerty.nl/5-1380-237600/logic-3-rgb-component-kabel-vi.html

EDIT: HOI HOI HOI: heb m gevonden voor een tientje!!
http://www.modmybox.nl/gamecube.gamecube.accesoires-c-20_31/...abel-p-…

[Bericht gewijzigd door mmbertels op vrijdag 9 december 2011 11:47:57 (27%)