Ik heb hier ene Fluke 8508A liggen van militaire oorsprong. Het toestel doet het goed, enkel de oplaadbare accu's zijn stuk. Waardoor kan ik deze beste vervangen? Is het zinvol om dit te herstellen, het toestel ziet er al wat ouder uit?
Ik heb hier ene Fluke 8508A liggen van militaire oorsprong. Het toestel doet het goed, enkel de oplaadbare accu's zijn stuk. Waardoor kan ik deze beste vervangen? Is het zinvol om dit te herstellen, het toestel ziet er al wat ouder uit?
Special Member
Wat een mooie meter zeg !!
Welke accu's zitten er nu in? (staat niet in de manual)
Manual: http://www.q80united.com/admincp/files/manuals/Fluke-8508A.pdf
MOD: Move to "Meten & meetapparatuur"
[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 20 december 2011 15:23:33 (14%)
Ik gok dat er een typfout in het typenummer zit, de Fluke 8508(A) kost duizenden euro's, is nog geen tien jaar op de markt en bevat volgens mij geen accu's.
Typenr klopt, is zelfde toestel maar met led-display ipv lcd.
Ik denk dat het 'custom-made' is voor het Belgische leger. De handgrepen zijn ook metaal ipv plastic en het hele toestel zit in een roestvrijstalen behuizing. Heb dit tesamen met een generator gekocht. Het zat er gewoon bij in de meterkast. Generator kostte 1800€ voor een 80KVA met 3200uren erop.
Ok, er zit een gele accu-pak in, lijkt me 4 cellen groot. Wordt geladen met een spanning van 5,5V met de accu los. De accu zelf geeft slechts 3V, lijkt me te weinig voor 4 cellen.
Zou ik gokken op NiCd accu's en er zo 4 insteken of zouden het NiMH types moeten zijn? Kan het veel kwaad als er de verkeerde in komen?
het klinkt juist als een nimh pack , gezien de onbelaste eindspanning van 5,5v . bij nicd's was alleen de laadstroom begrenzen al genoeg...
Overleden
Een 7 digit (achter de comma) meter op een generator. Eh, belgisch leger
Zou het risico niet nemen en een goedkoop metertje op de generator monteren. En dan deze zonder accu op de bench (of verkopen, wellicht haal je de generator eruit)
Silicon Member
ga daar zelf nie taan liggen klooien. koop gewoon dat battery pack bij fluke.
4 c cellen bij de C kosten een 22 euro , bij fluke tel je er 90 euro voor neer en dat pack heeft nog minder capaciteit ook . heb het bij m'n 123 ook zelf gereviseerd , het probleem dat het pack leeg is steeds zit in de meter zelf...
Silicon Member
uhhuh. juist. en dan zet je je zelf gebreid pack erin en blaas je de lader op. ik heb het voorgehad met een handheld spectrum analyser van rohde en schwarz ... ze gebruiken een fluke BP190 pack ( zelfde als in de scoopmeters ) . je koopt een namaak pack met dubbele capaciteit en na 3 minuten brandt de lader door... daar sta je dan met je peprduur apparaat ....
namaak of zelfbouw is een verschil , ik had er panasonic cellen ingezet die 1000mah zwaarder waren . de fluke ( en veel andere merken ) accu's die als reserve delen verkocht worden zijn vaak net zo oud als de meter zelf . dat is voor nicd's geen punt , maar nimh heeft dan zijn beste tijd wel gehad..
Mocht je er van af willen, dan weet ik er nog wel een goed onderkomen voor ...
- Rob.
Op 21 december 2011 00:24:44 schreef RobK:
Mocht je er van af willen, dan weet ik er nog wel een goed onderkomen voor ...- Rob.
ik meld me ook wel als vrijwilliger
Special Member
Ik ben wel benieuwd hoe de LED versie in roestvrij staal er nu uit ziet, en ik neem aan andere hier op CO ook.
Dus...
Post eens een mooie foto van je über fluke, want het is echt een mooi ding !
Golden Member
Shit, de natte droom van iedere voltnut, ( ok, na de 3458) en dat zit gewoon bij een generator. Heb je enig dee hoe zeldzaam dit soort meters zijn ? Agilent heeft zijn onbetaalbare 3458, Solartron heeft een 8,5 digit waar ik het nr even van kwijt ben en Fluke deze. Er zijn er misschien meer maar dit zijn de enige die ik ken. Ik ben ook benieuwd naar fotos.
Golden Member
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de achtergrond. Hoe komt een 8,5 digit meter van 15000 euro of meer in een meterkast wat bij een aggregaat hoort?
Wat een ongelooflijke verspilling van het Belgische (Europese?) belastinggeld. Ik stel me zo'n discussie voor:
"er moet ook nog een voltmeter in die kast bij dat aggregaat"
"wat voor een meter?"
"zo nauwkeurig mogelijk!"
Zonder ook maar op enige manier met het kostenaspect rekening te houden. En dat is niet in de jaren 70 of 80 gebeurt, nee dat is ergens de afgelopen 10 jaar gebeurt.
Ik durf niet eens een schatting te doen wat dit ding nieuw en met militaire modificaties gekost heeft. List prijs momenteel 10.445 USD, dus dat ding heeft vast meer dan 15k euro's gekost.
Dit geintje zou wat mij betreft reden zijn voor "kamervragen" zoals ze dat in NL zeggen.
Zet 'm op ebay en je hebt je generator gratis ...
je bedoelt niet toevallig de 8500A, die is met LED-display en staal behuizing. er staat er eentje op ebay.
http://www.ebay.de/itm/Fluke-8500A-Digital-Labor-Multimeter-/180690685…
Kost wel heel wat minder. (heeft ook minder digits)
Golden Member
Die is 6,5 digit. Ik heb er een maar die is niet goed. Ik sprak iemand die in die tijd bij Fluke werkte en die zei dat die 8500 toen al een probleem geval was. Maar qua specs een heel byzonder apparaat. Probleem is de calibratie module en de controller. Al degene die ik tot nu toe heb gezien ( niet zo veel dus statistisch geen maatstaf) hadden ccontroller problemen.
Er zijn meer modellen in die reeks geweest.
Ok, vandaag effe tijd voor gemaakt, nog geen foto's, komen er wel aan als ik effe m'n camera bij me heb.
Het ding zat idd bij de generator om deze fijn kunnen af te stellen en misschien ook nog andere dingen te meten. De generator diende voor een mobiele basis met zendstation van stroom te voorzien. De meter zat bij in de kast, in z'n jasje. Dat is zo'n leren tasje waar een riempje aan zit, vakje voor meetsnoeren en een handleiding erbij. Het is wel degelijk een 8508, dit staat op de meter zelf en op de handleiding ook. In de handleiding staat ook vermeld 'adapted to military specifications', dat zullen ze bedoelen met die veranderingen aan het toestel. Het is een beetje meer 'field-proof' gemaakt.
Contact met Fluke leerde me dat ze liever het toestel zelf nakijken en weer ijken (zou moeten gebeuren volgens hen, specs zullen niet meer gehaald worden) voor een prijsje van bijna 850€. Best duur dus. Het is idd een NiMH pack met een capaciteit van 3Ah. Ik heb losse cellen besteld hiervoor en ga deze erin monteren. Ijken hoeft voor mij niet meteen, zo nauwkeurig hoef ik niet te meten.
Het toestel verkopen ga ik niet meteen doen, de generator zal zo ook wel snel terugverdiend zijn, er was geen onderhoud aan nodig en hij loopt perfect. De motor gromt wel flink als je er een 65KW last aan hangt, maar hij blijft mooi z'n toeren houden (120RPM daling bij aanloop van de electromotor, valt reuze mee!)
Dank je voor de raad. Mocht ik'm ooit verkopen komt ie zeker op V&A van CO.
Silicon Member
leren tas ? draagriem ? er klopt iets niet aan dit verhaal...
een 8508A is een bench apparaat, helmaal niet draagbaar, en staat normaal in metrologie labo's opgesteld...
Foto's ! ik geloof er geen bal van !
Moderator
Op 20 december 2011 21:04:57 schreef free_electron:
uhhuh. juist. en dan zet je je zelf gebreid pack erin en blaas je de lader op. ik heb het voorgehad met een handheld spectrum analyser van rohde en schwarz ... ze gebruiken een fluke BP190 pack ( zelfde als in de scoopmeters ) . je koopt een namaak pack met dubbele capaciteit en na 3 minuten brandt de lader door... daar sta je dan met je peprduur apparaat ....
Dat is gek met een CC-lader...
Overleden
Op 21 december 2011 18:56:14 schreef free_electron:
leren tas ? draagriem ? er klopt iets niet aan dit verhaal...een 8508A is een bench apparaat, helmaal niet draagbaar, en staat normaal in metrologie labo's opgesteld...
Foto's ! ik geloof er geen bal van !
Idd, beetje groot 43x49x9cm en 11.5 kg in een leren tasje. Zal me benieuwen.
Een HP8508A zou je misschien eerder verwachten bij RF apparatuur.
Maar da's ook geen kleine jongen. Wel LED displays...
Golden Member
Tja als het is aangepast voor militaire specs dan kan je echt alles verwachten.
Dus een tas op maat gemaakt is niets vreemds, ik heb ooit een 19"flight-case moeten aanpassen zodat er een laptopje in kon.
Die moest mee naar Afganistan voor voertuig diagnose.
Golden Member
Ik wordt nu ook wel benieuwd. De meest extreme meter die Fluke maakt, bedoeld voor geclimatiseerde lab omgevingen om aan calibrators te meten en bedoeld om 24/7 aan te staan.
Maar dan in een stalen kast, wat nog kan. Met leren etui. Maar dan wordt ook de hele electronica omgegooid om er LED display in te bouwen. En wordt er mee rond gezeuld om aan een generator of zenders te meten. Dat moet wat gekost hebben. geen wonder dat Belgie zo lang zonder regering heeft gezeten, dit moest eerst worden opgelost
Nu ga ik er vanuit dat de TS gewoon kan lezen dus die heeft in dat geval een vreselijk mooi collectors item.
Is het geen 8505a, die had leds en stalen handgrepen ?
nuja, kpn/ptt had er ook wel een handje van om alles in leren tassen te stoppen. Ben eens een spectrumanalyzer met gewone buis tegen gekomen, (formaat dikke reguliere scope) en die had keurig een zwart leren tasJE.
Neemt niet weg dat het hier om een heel mooie meter gaat die ik het liefst zo min mogelijk zou verplaatsen.