Het Lampendraadje

HVinduction

Special Member

Ik heb deze 2 hele oude lampen, de eerste is een lamp waar je tabletjes op kan leggen om muggen weg te houden en de Mazda lamp is volgens mij van 1950, ondanks dat er al 230v op staat. Werken allebei nog.

Arco

Special Member

De Ledvance kastjes zijn 270-280nm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Op vrijdag 15 november 2024 12:29:10 schreef HVinduction:
Ik heb deze 2 hele oude lampen, de eerste is een lamp waar je tabletjes op kan leggen om muggen weg te houden en de Mazda lamp is volgens mij van 1950, ondanks dat er al 230v op staat. Werken allebei nog.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Dat muggenlampje had ik in het opdruk topic ook laten zien, heb er een nos, maar jij hebt het voetje er bij :)
Met dat tabletje er op is het een GASlampje >:)
Dat is nogal kwalijk spul.

Zijn die mazda lampen al zo oud?

HVinduction

Special Member

Nee, had het zo net opgezocht, blijkt dat deze serie in de jaren 90-2000 is gemaakt dus toch nog niet zo oud haha.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 15 november 2024 13:33:34 schreef HVinduction:
Nee, had het zo net opgezocht, blijkt dat deze serie in de jaren 90-2000 is gemaakt dus toch nog niet zo oud haha.

Een youngtimer dus :)

Video: https://youtu.be/RshwQnh_tXw

En de TLS werkend met 100w 230v gloeilamp in serie. Volgens mij zijn ze bedoeld voor 57v en 370mA, met de 100w lamp loopt er 386mA wat iets teveel is. Maar met een 75w lamp, is de stroom aanzienlijk te laag, en dat is zo mogelijk nog slechter.
Draai ik de netspanning met de variac omlaag naar 217v, dan loopt er braaf 370mA en zou ik de combinatie zo kunnen gebruiken. Ik moet er nu nog een armatuur voor bedenken, ik heb de bedrading even met een klodder soldeer aan de TL buis 'geplakt'.

Spreekt voor zich dat de efficiëntie nu erg slecht is, omdat de gloeilamp op maar 150-170v draait in plaats van 230v. Maar de TLS start echt net zo 'instant' als de gloeilamp zelf. Leuk :)

En even geïmproviseerd opgehangen. Dit zou wel een leuke vorm als armatuur zijn - TL en lamp onder elkaar. Het geeft zo wel een aangenaam licht, maar ik durf het zo niet te laten hangen. Als de boel verschuift en de soldeerverbinding aan de pennetjes losbreekt, heb ik straks een kluwen 230v bedrading op de grond liggen :+

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 16 november 2024 16:18:25 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Het aansluitsnoertje met een tyrapje aan het zwarte blokje vastzetten.
Vraag mij niet hoe ik dat weet :)
Die fittingen zijn knap schaars aan het worden.
En de bakken waar ik ze in hoopte te hebben zitten zijn toch gestript destijds ;(
Gisteren toevallig even gekeken.

eSe

Honourable Member

Misschien is dit wat? In de jaren '80 honderden van deze stekkers gebruikt om TL's aan te sluiten. Heel veel TL's, discotheek effect verlichting, looplicht, lichtorgel, stroboscoop.

Ik heb er nog 4 liggen maar weet echt niet meer vanwaar ze origineel komen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op vrijdag 8 november 2024 22:56:02 schreef Ledlover:

[bijlage]

En twee 20w lampen kunnen dus in serie worden aangesloten op één stabiluxlamp, doch een ontsteekhulpje blijkt wel nodig te zijn. Over die condensator heb ik nog niets kunnen vinden maar dat zal proefsondervindelijk wel uit te vinden zijn.

In de bijlage ook nog de catalogus.

Hier moet ik nog even op terugkomen. Een gangbare stabilux-lamp voor een 40w buis is 500mA, terwijl als ik me niet vergis de 20w buizen op 370mA werken, afgaande op de info die Marcel op lighting gallery plaatste.

Ook werken 40w TL's volgens mij op grofweg 400mA.

Hoe zit dit? Ik zat te redeneren dat 2 20w TLS'en in serie op 114v 370mA werken. Met een amerikaanse 110v 40w lamp zit je op 360mA wat zeer aardig in de buurt komt. Maar blijkbaar moet die lamp dus anders gedimensioneerd zijn, gezien Philips die stabilux lampen als 500mA presenteert.

Iemand ideeën? Worden de stabilux lampen bewust op onderspanning gebruikt, en halen ze de 500mA niet?

Of wijken de TLS'en qua stroom en spanning af van de gegevens die ik tot nu toe heb kunnen vinden?

@ESE: deze TL's hebben één verzonken pinnetje per kant. Het is een geheel afwijkend type.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op zaterdag 16 november 2024 17:27:19 schreef eSe:
Misschien is dit wat? In de jaren '80 honderden van deze stekkers gebruikt om TL's aan te sluiten. Heel veel TL's, discotheek effect verlichting, looplicht, lichtorgel, stroboscoop.

Ik heb er nog 4 liggen maar weet echt niet meer vanwaar ze origineel komen.

Groetjes,
eSe

[bijlage]
[bijlage]

Die passen niet op een TL_S helaas...
Daar zit een R18S fitting aan..

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-losse-lampen/m2…

Voor de liefhebber of de installateur die onderhoud doet bij raffinaderijen, een flink aantal TL-X buizen.

Overigens, nog iemand ideeën over het dimensioneren van de stabilixlamp, waarom die dus zoals ik het zie, een veel te hoge stroom door de buis gaat jagen terwijl de lamp op onderspanning draait wat ten koste gaat van het rendement?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 21 november 2024 17:18:10 (35%)

Zo heb je er geen, zo heb je er 2 (2x)

Ik was al een tijd op zoek naar een kleur 27 (2700k maar géén triphosphor) TL. Stom toevallig een kleintje gevonden op Maarten's webshop. Dus besteld (en wat 3000k deluxe buisjes).

Kom ik compleet toevallig bij de praxis in amsterdam noord. Niets gekocht want buiten de kortingen zijn ze extreem duur en je moet tegenwoordig een app gebruiken om de kortingen te krijgen - fuck off. Dus weer vlug naar buiten gelopen maar wat zie ik in de recyclebak - een paar t12 buizen. Twee standaard koudwitte maar...

Jackpot!

Een Philips kleur 27 deluxe! Een lange 65 watter! Had liever 40 gehad omdat ik die makkelijker kwijt kan in een armatuur dat ik al heb...
Foto in m'n nieuwe huis. Moet nu gaan denken wat ik daar aan lampjes ophang.

Nougoed. Nu dus 2 stuks in deze zeer zeldzame kleur.

En dan nog effe langs de kringloop in Zaandam omdat ik toch naar de Hornbach moest om een pot verf van 7 euro te kopen in plaats van 25 euro.

En wat ligt daar?

Een SOX 18w armatuurtje waar ik ooit zo naar op zoek was, en er nu dus ook 2 van heb. Deze gaat naar Double M.

maartenbakker

Golden Member

Goed bezig!

Je lampjes moeten uit de opslag komen, door de feestdagendrukte nog niet heen gekund, en de verzenders lopen nu ook niet zo hard... Ik hoop ze morgen of overmorgen op te halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helaas, de 65w kleur 27 buis is tot op de draad versleten. Een van de kathodes heeft nagenoeg geen emissie meer en werkt als koude kathode (die erg warm wordt). Toen ie oplichtte zag ik pas de grote hoeveelheid aanslag rondom de kathodes. Die was helemaal onzichtbaar met de buis niet brandend.

Met een 30 en een 40w ballast parallel red ik 570mA (moet 650 zijn). Hij ontstak een keer eventjes na veel geknipper, maar na 30 seconde viel ie weer uit. Nog een 11w PL ballast er bij maakt niet zoveel verschil, behalve dat de gloeidraden dan wel erg helder oplichten tijdens het ontsteken.

Ik denk dat de enige manier om deze nog werkend te krijgen is door iets met capacitieve inkoppeling van een flink RF signaal te doen, door het glas heen. De originele kathodes dus in het geheel niet te gebruiken, of alleen voor een ontsteekpuls.
Of wellicht de gloeidraden permanent laten gloeien zoals in een TL buis dimschakeling? Maar dat is geen levensvatbare optie voor daadwerkelijk gebruik...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 31 december 2024 16:51:14 (13%)

eSe

Honourable Member

Of wellicht de gloeidraden permanent laten gloeien zoals in een TL buis dimschakeling? Maar dat is geen levensvatbare optie voor daadwerkelijk gebruik...

Misschien met een timer'tje? Gloeidraden aan, dan de rest van de lampvoeding en dan gloeidraden uit.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat HF, al dan niet contactloos, het best haalbare zal zijn... Maar de kathode is toch al gaar dus experimenteren kan geen kwaad zolang je het poeder niet molt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op dinsdag 31 december 2024 17:58:44 schreef eSe:
[...]

Misschien met een timer'tje? Gloeidraden aan, dan de rest van de lampvoeding en dan gloeidraden uit.

Groetjes,
eSe

Dat is wat de starter doet, maar voor mijn idee moet de gloeidraad juist blijven branden om extra emissie te geven.

Een snelle test met een 10:80 luchtspoeltje en een 10w zendertje levert dit op. Dit is een prima werkende koudwitte buis, maar ik denk dat dit principe gewoon helemaal prima gaat werken - doch esthetisch wordt het waarschijnlijk niet.

Omdat de RF spanning waarschijnlijk honderden volts bedraagt, zo niet duizenden, zal er om die buis een complete kooi moeten zitten. Anders zal ie alsnog een paar honderd mW tot een paar watt uitstralen op 3,5MHz en dat is niet de bedoeling.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 31 december 2024 19:00:14 (42%)

Op dinsdag 31 december 2024 16:44:25 schreef Ledlover:
Helaas, de 65w kleur 27 buis is tot op de draad versleten. Een van de kathodes heeft nagenoeg geen emissie meer en werkt als koude kathode (die erg warm wordt). Toen ie oplichtte zag ik pas de grote hoeveelheid aanslag rondom de kathodes. Die was helemaal onzichtbaar met de buis niet brandend.

Met een 30 en een 40w ballast parallel red ik 570mA (moet 650 zijn). Hij ontstak een keer eventjes na veel geknipper, maar na 30 seconde viel ie weer uit. Nog een 11w PL ballast er bij maakt niet zoveel verschil, behalve dat de gloeidraden dan wel erg helder oplichten tijdens het ontsteken.

Ik denk dat de enige manier om deze nog werkend te krijgen is door iets met capacitieve inkoppeling van een flink RF signaal te doen, door het glas heen. De originele kathodes dus in het geheel niet te gebruiken, of alleen voor een ontsteekpuls.

Gare TL buis weggooien beste optie. Vroeger ook vaak lopen klooien om nog licht uit te krijgen, meestal van korte duur. Vaak brand de electrode geheel weg en gaat het verder op de aansluiting van de electrode, uiteindelijk brand dat ook weg, daarna soms door de hitte scheurtje in stam en komt er lucht in de buis. Op de foto's goed te zien dat een aansluiting geheel weg is. LEDlover ik heb je een PM gestuurd

In het bovenstaande geval worden de elektroden in het geheel niet gebruikt. De failure mode die je laat zien, kan in principe daardoor niet gebeuren.

De enige warmteontwikkeling komt door de ohmse verliezen in de gasontlading zelf.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 31 december 2024 21:33:20 (22%)

Was ook niet voor het bovenstaande verhaal, dat is volgens het inductie principe. Is meer klooien met meer VSA's aansluiten en met elektronische VSA's die soms ver door kunnen stoken totdat de elektrodes helemaal wegfikken. Met inductie heb je geen elektrodes nodig, gaat wel een uitdaging met een buis van 1.50 meter :D

maartenbakker

Golden Member

Capacitieve koppeling zoals bij EEFL buisjes. Dat zijn de buisjes die in een televisie soms 50.000-100.000 branduren meegaan.

fred101

Golden Member

Een video over regenbogen, natuurkundig en zelf wiskundig heel diepgaand, maar eigenlijk over breking van licht in een spectrogram. Door Veritasium met . Heel interessant. https://youtu.be/24GfgNtnjXc?si=-t1PyWKro5HMRHYA

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

foutje

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 1 januari 2025 12:31:08 (96%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

M'n lampjes van Maarten zijn binnen!

De Splendor Super 27 (halofosfaat, 2700k warm wit, 94 CRI) is érg mooi.
Vergeleken met een "moderne" triphosphor buis, ook in 2700k, die standaard een cri van 82 hebben, is het verschil duidelijk zichtbaar.

Links het schijnsel van de Super 27, rechts van de Philips SL13 met kleurcode 827. Duidelijk is dat de moderne 827 een duidelijk meer geelgroene tint heeft. Als je alleen die kleur in je kamer hebt is dat totaal niet zichtbaar, maar in vergelijking met de andere dus zeker wel.

Ik zal de Super 27 ook eens vergelijken met een 'moderne' 927 buis.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 7 januari 2025 20:50:07 (28%)

Gevonden op een zolder van een oud Philips medewerker.
Lijken proto TL buizen te zijn. Coating in buis ook langer dan bij de standaard TL buizen. Denk een ontwerp om in de lengte van de buis meer licht te halen. Dus electrode dichter bij fitting. Zie ook : https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup…