Hey allemaal,
Ik heb op dit forum reeds een topic gevonden waarin een probleem omschreven wordt met een LM400, maar het probleem gaat hier iets verder...
Ik heb deze LM400 (opnieuw) in mijn handen gekregen omdat de zekeringen gesprongen zijn, allemaal!
Toen ik deze enkele maanden geleden gekregen had om te herstellen, had hij hetzelfde probleem: lamp gesprongen, zekering kapot, triac kapot, maar bovenop dit alles waren alle zekeringen toen defect (van alle 4 de kanalen)... na het vervangen van die ene defecte triac en alle zekeringen, werkte het toestel terug zoals het moest...
Nu zijn we enkele maanden verder en heb ik deze opnieuw in handen gekregen met hetzelfde probleem: volgens de opmerking van de persoon die hem het laatst gebruikt heeft, zou een lamp gesprongen zijn, waardoor het net ook zou zijn uitgevallen, en waarna opnieuw alle zekeringen van de dimmer zijn doorgebrand...
Ik weet niet goed wat ik moet gaan uittesten om dit probleem op te lossen... ik heb in de andere topic gelezen dat de triacs zeker geïsoleerd moesten zijn (om geen spanning op de behuizing te krijgen), wat ik nu ook getest heb, en het zijn geïsoleerde versies...
Ik ben niet goed mee met de werking van zo'n dimmerpack, maar ik begrijp dat bij het springen van een lamp, de zekering van dat kanaal erdoor vliegt, en als deze zekering niet snel genoeg handelt, de triac er ook mee door vliegt, en zelfs de zekering van het stopkontakt waar de dimmer in zat, ook kan uitvallen...
Dit laatste is misschien te wijten aan een te trage zekering in de dimmer.
Ik heb gezien dat deze dimmerpack geen centrale zekering heeft voor alle kanalen (wel voor de stuurelektronica)...
Maar is het logisch dat de andere zekeringen het ook kunnen begeven, ook al was hun bijbehorende lamp niet gesprongen?
Wat kan hier misgegaan zijn (reeds voor de tweede keer)?