Fluke 45 display storing (VFD)

Hoi,

Ik heb een Fluke 45 tafelmultimeter op de kop weten te tikken. Hij lijkt correct te meten (op de foto heeft hij een 100 Ohm weerstand voor in de auto aangesloten), maar het display gedraagt zich nogal vreemd;

Staat hij net aan dan is alles goed, maar na minuutje lichten de digits rechtsboven en linksonder deels op. Soms gaat dit weer weg, soms niet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/29022012716.jpg

Ik heb geen ervaring met VFDs, is dit iets wat eenvoudig te repareren is? Of kan ik beter een vervangend display zoeken?

Programmer with a soldering iron
flash2b

Special Member

Lijkt me een slechte soldering, of iets mis met de voedingspanning van de VFD.

Verder wel een mooie meter !

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 1 maart 2012 16:36:20 (17%)

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Hah, ik hoop dat het een slecht contactje is! Inmiddels heb ik de service manual gevonden, en weet ik ook welke spanning ik nodig heb op het VFD. Straks thuis even goed meten. Helaas moet dat met de Gamma multimeter (Of is het een goed idee om een multimeter met zichzelf te meten? Voelt een beetje vreemd, maar ik zou niet kunnen zeggen waarom).

T'is inderdaad een mooie! Ik kon hem op het werk redden van de vuilnisbak. Hij is al jaren niet gekalibreerd en daarom afgeschreven.

RAAF12

Golden Member

(Of is het een goed idee om een multimeter met zichzelf te meten? Voelt een beetje vreemd, maar ik zou niet kunnen zeggen waarom).

Dan kan je zo meten.

Bij mijn Fluke 867B is de voedingsnul geïsoleerd van de common meetaansluiting. Evt. even meten of dat bij jouw meter ook het geval is.

Dus gewoon even meten (met m'n 5-euro multimetertje) of er geen geleiding (dus enorm hoge weerstand) is tussen de power supply ground en de common meetpen?

Gisteravond heb ik hem even opengehaald. Het ruikt wat vreemd, beetje naar kattepis. Na even zoeken vond ik een verbrand plekje om een weerstand en een SMD driepootje heen. Vlak daarbij aan de achterkant zit een testpunt voor de -5 volt wat ook door de VFD gebruikt kan worden, dus ik gok het er op dat dit de oorzaak van het probleem is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fluke%2045%20psu%20bad.gif
(Echt *super* die camera van me...)

flash2b

Special Member

Kattepis lucht duidt meestal op een kapotte elco.

Er was een SMD weerstandje (R55, 47K) verbrand en een stukje trace daaronder was kapot, die ik heb vervangen door een gewone. Daarna deed hij het weer goed.

Deed, want toen wilde ik controleren of de spanningen nu in orde waren. Dat waren ze ook, totdat ik met de meetpen een kortsluiting veroorzaakt heb. Pets, en nu heb ik nog maar 1.1 volt op de 5 volt rail staan...

Grmbl.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fluke45_power_schematic.gif

Ik heb tussen U11 pin 8 en T1 pin 4 kortsluiting gemaakt.

Een paar zaken heb ik gemeten;
- Op J7 (de inkomende spanning) staat aan beide kanten 22.5 Vac
- C27 is 31.4 Vdc
- Tussen T1 pin 9 (inkomende spanning) en pin 7 (ground) staat 31.4 Vdc en 68.6 Vac.
- CR4, een BAS16 diode die verdacht dicht bij de plek des onheils zit, meet ik 500KOhm in sperrichting, en in de geleiderichting meet in meer dan 2000Kohm. De meter begint bij 500Kohm en loopt op, totdat hij van 2000 naar 1. overgaat. Buiten het bereik, denk ik.

Ik moet toch in de geleiderichting juist minder weerstand meten, of begrijp ik de diode nou verkeerd?

flash2b

Special Member

Heb je geen diode test op je meter?

CR4 zou (idd) in geleiding minder weerstand moeten meten als andersom.

Ja, die zit er op in de vorm van een 'pieper' functie. Hij piept alleen niet, in geen van beide richtingen. Toen ben ik dus naar de weerstandsmeting gegaan, waar ik 500K oplopend tot 2000K en dan buiten bereik meet.

Ik zou niet durven zeggen of het de diode is die kapot is of dat de rest van de schakeling de meting beïnvloedt. Of zou dat gewoon goed moeten gaan? Misschien moet ik hem maar eens desolderen.

Ja, de schakeling zal de meting beinvloeden, maar zoals je het vertelt is CR4 stuk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank je Jochem!

Nou moet ik nog uitvissen waar ik een BAS16 diode van 2 cent kan kopen. Ik heb eerder bestellingen bij Farnell gedaan, maar daar moet ik als particulier minimaal voor 50 euro bestellen. En VOTI heeft deze diodes niet. Of kan ik een BAV99 gebruiken? Die heeft VOTI wel weer.

Ik ben zelf van de software, dus als iemand me een tip kan geven... :)

Henry S.

Moderator

Op 2 maart 2012 11:35:18 schreef flash2b:
Kattepis lucht duidt meestal op een kapotte elco.

En lekke elco's kunnen de print ook aantasten waardoor nog meer schade ontstaat.

Een slecht oplichtende VFD is ook vaak een elcoprobleem.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

En een lekke elco kan er voor zoregn dat er te veel stroom door een weerstand gaat lopen. Weerstanden branden meestal niet spontaan door.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb de print op kapotte elco's nagekeken, maar niks gevonden. Ze zien er allemaal netjes uit, niet gezwollen, geen lekkage aan de onderkant. Kunnen die dingen ook onzichtbaar kapot zijn?

Ja, een weerstand brandt niet spontaan door, daar maak ik me ook een beetje zorgen over. Wat is dan de oorzaak? Even voor de duidelijkheid; ik snap het schema niet, ik ben wat betreft electronica een welwillend leek. Embedded software is meer mijn ding.

De doorgebrandde weerstand (R55 in het schema) maakt deel uit van een spanningsregeling met zenerdiode VR3 en trafo T2. Condensatoren C45,46,47 zitten in de buurt, dus die zal ik eens goed nakijken.

Kunnen die dingen ook onzichtbaar kapot zijn?

Ja, ik heb elco's uit een oude tekscoop gehad die er perfect uit zagen. Bij meten stond er echter een forse ac rimpel over, vervolgens er uit gesoldeerd en open gemaakt, bleken compleet uitgedroogd te zijn na 30 jaar ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 maart 2012 09:50:11 schreef Rastar:
Kunnen die dingen ook onzichtbaar kapot zijn?

Ja. Maar als werkelijk geen enkele elco tekenen vertoont is het wel minder waarschijnlijk. Maar zeker nog goed mogelijk.

De door jou genoemde condensatoren zijn in een vloek en een zucht te vervangen om ze uit te sluiten van de oorzaak. Ik zou dat gewoon doen. Misschien ook U7, die kan natuurlijk een klap gehad hebben. edit: laat maar, ik zit de hele tijd naar CR5 te kijken.
Aangezien CR4 kapot is, zou ik ook C32, C33 even meepakken.

Heb je de battery-option erin zitten?

Een BAS16 kun je natuurlijk ook bij conrad ofzo halen, of een alternatief pakken. Het enige bijzondere aan dat ding is dat hij vrij snel is, dus met name even daarop letten (trr in het ns gebied).

fred101

Golden Member

Ik heb zelf in meetapparatuur nog nooit een elco gehad waarbij ik kon zien dat hij rot was. In consumenten apparatuur zie je vaak bolle elco's.

Je kan het meestal meten. Dan zit er meer rimpel als op in het service manual wordt genoemd.
Verder kan je de capaciteit en DC lek van een elco meten. Meestal zijn elco's en tantaaltjes verdacht. Gewone ceramische Ctjes gaan niet snel.

Kijk in het schema wat er mis moet zijn na die doorgefikte weerstand om te zorgen dat daar te veel stroom door gaat lopen. ( ik kan hierop niet op het schema kijken, een te klein schermpje)
Edit, lukt net, ik denk dat je eerst eens naar C47 moet kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Kom fred, hier klikken en beetje zoomen rond CR4 en R55, moet lukken op die iPad.

:)

fred101

Golden Member

Klopt ;-) ik had niet door dat je er op kon klikken ( stom he)

Haha, ja dan is die postzegel zelfs op de PC niet te lezen.

Hm van het weekend dan maar even de scope van een vriend lenen, dan kan ik de rimpel over de condensatoren zien.
Er zit geen battery-option in. De IEEE-488 interface kaart heb ik er ook uit liggen op het moment.

Als vervanging voor de BAS16 neem ik de BAV99. Die is net zo snel en kon ik wel bij VOTI bestellen. Bij de elco's ga ik de rimpel meten en dan vervangen die hap - ze zijn oud, en gemakkelijk te vervangen.

En ja, heb je een keer een n00b die de sticky posts leest en thumbnails maakt... ;)

Ik geloof niet dat ik hier met tantaal elco's te maken heb. Er staat in ieder geval niks van in het schema.

Als van die BAV99 pootje 2 nergens op de PCB heen gaat, lijkt het me een prima vervanger.

Elco's hoef je niet persé te meten natuurlijk, je kunt ze voor die paar euro ook gelijk door goeie nieuwe vervangen.

Woohoo! Hij doet het weer!

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/17032012767.jpg

Ik heb CR4 eruit gehaald en los doorgemeten. Die geleidt dus helemaal niets meer, in geen enkele richting. Afijn, BAV99 erin gezet die vanochtend was bezorgd, C32 en C33 vervangen (ook omdat die gewoon in de weg zaten, CR4 zit al half onder een trafo en om dan ook nog eens tussen twee condensatoren door te moeten solderen...) en toen deed hij het weer!

Ik heb nu prima beeld en de meetresultaten zijn naar verwachting. Tenminste, ze wijken niet veel af van wat mijn 5-euro Velleman multimetertje zegt, en wat willekeurige weerstanden meet ik binnen 3%.

Bedankt voor alle hulp!

Nou eens zoeken hoe je zo'n ding kalibreert... :)

fred101

Golden Member

Netjes gedaan, calibreren in ieder geval niet mbv een velleman. Daar heb je wel iets meer voor nodig. Standaard weerstanden, spanningsreferentie voor AC en DC, eventueel een KV als je referentie niet regelbaar is en een stroom calibrator.

En het is het kip en ei verhaal. Je kan zelf een referentie bouwen, een KV bouwen ect maar om die af te regelen heb je weer een betere meter nodig dan de meter die je gaat justeren.