Na lange tijd heb ik eindelijk weer een projectje afgerond.
Om op de slaapkamer naast de mediaspeler ook de digitale decoder en de DVD/Blu-Ray speler uit de woonkamer te kunnen gebruiken, heb ik mijn IR extender uitgebreid met een AV Switch.
Features:
* 4 ingangen (2 RCA en 2 SCART) voor composite video en stereo audio, 1 SCART uitgang.
* Scant automatisch de ingangen op een actieve videobron
* Ingangen ook handmatig schakelbaar via afstandsbediening
* On screen display
* Automatische standby functie (schakelt standby na 2min geen video, stroomverbruik 1/3 lager: ca 1W in bedrijf / 0,7W standby, excl trafoverlies)
* Extra versterkertrap ingebouwd voor IR-repeater (meerdere IR LEDs aan uitgang voor de diverse apparatuur)
Behuizing, binnenkant en onderkant van de switch-PCB:
De schakeling is als volgt opgebouwd:
Voeding:
+12V ongestabiliseerd, +5V opgebouwd rond SI-8201L switch-mode regelaar, -5V via 79L05
AV Switch:
Video inputs worden via een video multiplexer (MAX4311) geschakeld. De OSD chip (MAX7456) detecteert of er een videosignaal op de gekozen ingang aanwezig is en meldt dit aan de processor (ATMEGA8). Geen signaal gedurende twee seconden? Dan wordt de volgende ingang gekozen. OSD wordt intern bijgemengd en het signaal wordt via een opamp met instelbare gain (1x...2x) op de videokabel naar de slaapkamer gezet. Audio wordt via een analoge mux geschakeld en via een opamp gebufferd op de kabel gezet.
Zolang geen videosignaal wordt gevonden toont het OSD de gekozen ingang (AV1-4) en de tekst "Geen signaal...".
Wanneer een videosignaal wordt gevonden verdwijnt de signaalmelding direct en verdwijnt de AV-indicatie na twee seconden.
Wanneer een IR signaal wordt ontvangen (ingebouwde TSOP1736 met IR LED op de print, gekoppeld aan de extender) verschijnt er een symbool op het OSD. Een willekeurige toets langer dan 8 seconden vasthouden (op elke willekeurige afstandsbediening) zorgt ervoor dat handmatig van kanaal gewisseld wordt. Handig wanneer bijvoorbeeld beneden DVD wordt gekeken en tegelijk boven de mediaspeler gebruikt wordt.
OSD wanneer geen videosignaal aanwezig is op de ingang:
OSD met AV ingang en IR symbool:
Beeld zonder OSD:
Het beeld is prima in orde; de opamp in het videocircuit zorgt ervoor dat het videosignaal laagohmig de kabel op kan, in de scartplug die de TV in gaat heb ik een extra weerstand geplaatst om hem 75 Ohm af te sluiten. Ghosting is hiermee praktisch niet aanwezig, ondanks de extreme kabellengte (ca 20m) en het gebruik van gewone (wel afgeschermde) signaalkabel voor video, audio én IR-signaal.