siemens logo leren programmeren

Hallo,

ik zou voor mijn eindwerk graag een stuk "domotica" invoeren.
Ik zou dat doen aan de hand van een siemens Logo module.

Ik zou van start gaan met een rolluiksturing. Er is al veel over geschreven maar vaak enkel om specifieke problemen op te lossen. Ik zou deze topic dan ook graag gebruiken om een beetje wegwijs te geraken in de logo.

Dus mijn eerste vraag

1)Heeft er iemand een goede cursus om logo aan te leren. Is een algemeen plc boek goed, of moet het meer toegespitst zijn op het product siemens logo zelf.

2)op de site van siemens vind je vele voorbeelden
https://www.siemens.be/eit/microautomation/downloads/ProgramExamples/A…

op pagina 27 staat er een rolluiksturing. Ik zou van deze willen vertrekken. Maar ze uitbreiden.

Ten eerste denk ik niet dat de rolluiken ergens in een middenpositie kunnen blijven staan, ten tweede wil ik naast een knop om het automatische programma volledig af te zetten ook een knop om het eerst volgende programma over te slaan.

Maar laten we beginnen bij het begin. Ik zal proberen een schakeling te bouwen die de rolluiken om een bepaald uur naar omhoog en omlaag laten gaan. en zo stap per stap verder bouwen.

groetjes

Download dan de DemoSoftware, dan kan je naar hartelust schakelen.
Klik-hier
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de duitse site van Siemens staan ook een aantal lessen om met de LOGO om te gaan.
Erg leerzaam.
Als je weinig ervaring hebt, is het aanpassen van een kompleet werkend programma, dat door een ander gemaakt is, erg lastig.
Je moet dan eerst alles doorgronden.

Begin gewoon zelf.
Maak eerst een paar simpele schakelingetjes, tijdrelais, AND functie en zo een paar.
Dan begin je met je doel, de besturing.
Pak dit in kleine stapjes aan, en test dit. Er zit een goede en eenvoudige simulator bij de software.
Als het werkt, ga je er telkens dingetjes bij en tussen maken, elke tussenstap uitgebreid testen. Ook testen als er rare dingen gebeuren. Drukknop omhooe en omlaag tegelijk ingedrukt, wat gebeurt er dan, en wat wil je dat er. gebeurt.
Zo kom je uiteindelijk waar je wezen wilt.Verdeel en beheers.

Als je ergens vastloopt, dan is er hier op CO voldoende kennis om je een zetje in de goede richting te geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dankjewel voor de reacties, ik ben eraan begonnen, lijkt allemaal heel duidelijk, maar ervaring is toch zeer belangrijk, ik ga nog wat verder lezen en dan mijn bevindingen posten. met wat geluk heb ik de nodige programmatuur deze avond;

dankjewel

Hallo Fille ,

Ik heb een volledig programma gemaakt in logo om mijn rolluiken te sturen .
Per rolluik heb ik een schakeling gemaakt en dit stuur ik dan met Logo , ofwel automatisch met schemerschakelaar ofwel manueel .
En via telefoon kan ik ook op automatisch zetten .
Ik kan je gerust het schema bezorgen .

groeten Jacky

@Jackydp:
Dit is een SCHOOLVRAAG :( , dus fille moet er zelf uitkomen, en geen voorgekauwde schakeling ontvangen.
Alleen aanwijzigingen mag wel.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ok ik wacht wel tot hij zelf al iets ontworpen heeft !

Dankjewel voor het aanbod.
moet er zelf ook uit geraken.

Maar geen nood hoor, ik ben geen 14 jarige die snel iets wil scoren.
Ik ben onderzoeker (maar niet in positieve wetenschappen...)

Ik heb vandaag al serieus aan de slag geweest met logo. En ik kan de rolluik sturen maken, maar ik wil ze meer laten doen.

Dus toch een vraagje,

Ik gebruik 2 drukknoppen voor omhoog en omlaag. Daarachter zet ik een pulse relay. Als je dus 1 keer drukt gaat de lijn op 1; de reset van de pulse relays heb ik met de andere drukknop verbonden. dus als je op drukknop 1 druk gaat lijn 2 gereset worden en gaat lijn 1 ene output geven van 1.

Mijn vraag is nu.

Als er een lijn op 1 staat, dus de motor is aan het draaien kan je die lijn op 0 zetten door nogmaals op de drukknop te duwen: (pulse relay).

Druk je op drukknop lijn 2, dan stopt lijn 1 en gaat lijn 2 direct aan.

Ik zou willen dat INDIEN er lijn 1 stroom heeft, en je drukt op knop 2 dat de eerste druk ervoor zorgt dat lijn 1 naar 0 gaat en een tweede druk ervoor zorgt dat lijn 2 stroom geeft.

probleem met deze zaak is dat het signaal onmiddellijk overal is. je kan dus niet op een zeker wacht effect rekenen. het zou mij denk ik wel lukken, maar dan heb ik 20 blokken nodig, ik hoop dat het simpeler kan. (ik gebruik bijvoorbeeld RS blok die dan de waarde kan bijhouden....)

chuckie

Honourable Member

Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor, denk eens aan counter en schuifregister...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Dankjewel Chuckie,

ik had ook aan die counter gedacht; een schuifregister, dat ken ik niet, zal even opzoeken worden.

heb even al een schemaatje upgeload van een mogelijk schema.

LET WEL: ben nu bezig aan een zonnewering, mara daar zitten ook een aantal zaken in die ik kan gebruiken voor de rolluiken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/zonwering.jpg

dit is enkel het manuele gedeelte

ik vraag me het volgende af

1)ik ga er vanuit dat het automatische gedeelte van de zonwering steeds aan staat. Maar wat als je overruled manueel ? ik denk dat het niet gek zou zijn om ook een timer in te bouwen van dat "overrulen",. Dat wil zeggen, als je om 21h terwijl het al donker is toch nog de zonwering uit wil hebben en je gaat slapen dat om een bepaald uur de zonwering toch opnieuw naar binnen gehaald wordt.

dit is niet een "logische vraag' maar een vraag naar comfort. Wat zouden jullie willen ? met een schakelaar automatisch-manueel moet je er nog aan denken om die terug te zetten....

dank

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

static.panoramio.com/photos/original/69814280.jpg
Is dat wat je zoekt?

De ingangen hebben andere betekenis gekregen.
Wat ik wel van je overgenomen hebt en NIET goed is, is de eindschakelaars.
Deze moet je NC maken!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dankjewel toeternietoe;

ik heb jouw programmaatje even bekeken. Ziet er goed uit.

1)ik zie overal normally closed contacts, waarom is dat eigenlijk ? Ik dacht, ik gebruik eens normally open contact. Maak theoretisch weinig uit, maar in de praktijk zal waarschijnlijk alles uitgevoerd zijn met normally closed: is daar een reden voor ?

2)even proberen uit te typen wat ik zie bij jouw schema.

a)je zorgt voor een grote beveiliging (lees interlock) zowel op niveau van de drukknoppen als op niveau van het draaien van de motor.

b)je gebruikt vlaggen, ik had altijd het probleem van recursiviteit dat blijkbaar mag via flags.

Ik denk dat ik enkel een schakelaar ga installeren tussen manueel en automatisch en een schemerschakelaar.

Ik vraag me ook nog af hoe men realiseert dat het doek van de zonwering mooi meebeweegt met de zon; Bestaat er zoiets als een zon-sensor-strip. iets van bijvoorbeeld een paar meter lang die dan een signaal (analoog misschien) stuurt naar de controle-unit om dan het doek zover dicht te laten gaan als er licht op die cellen valt ?

dankjewel.
ik ga aan de slag met jouw schema, toeternietoe, maar dat kan nog even duren want zit niet thuis

dank
fille

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De kontakten NC maken heeft als voordeel dat je ook een draadbreukbeveiliging hebt.
Maar vaak zitten deze kontakten al in je buismotor, enkun je de interne eindschakelaars niet meer gebruiken voor wat anders.
Er zitten in de motor dus de hoofd-eindschakelaars, die dienen echt voor het stoppen.
Je kunt ook een tijd bij houden. bv normale looptijd 30 sec, na 40 sec de desbetreffende uitgang afschakelen.
Dit maak je in de LOGO door een teller te maken, die zolang de motor loopt het aantal sec. telt.
Er kan vanalles.
Merkers en flaggen zijn in de meeste PLC s voorhanden om een recursie te maken. Het heeft met de opbouw van de afhandeling van in en uitgangen te maken. Zo kun je dus als het ware terug gaan in je schema.
Teruggaan in de LOGO kan alleen via Uitgangen en Merkers. De programmeersoftware LOGOSoft geeft dit ook aan als je terug wilt gaan in je schema, en het kan/mag niet.

Natuurlijk kun je ook een analoog gedeelte er bij maken. Evetueel in kombinatie me de looptijdtellers om zo een scherm een gedeelte te laten zakken bij zon. Je zou een lichtopnemer binnen kunnen plaatsen, en zodra het lichtnivo boven een beoaalde waarde komt het nivo laten regelen. Daar is dan een P regelaar weer voor.
Of je dan niet knettergek wordt van het op en neer gaan? daar kun je dan weer een tijdfunctie tussen maken. Dus als er een correctie is door de lchtintensiteit dat er de eerst 20 minuten niet weer een coorectie kan komen.
Affin als je zo gaat denken, dan kun je er nog vanalles bij maken.
Bv af en toe de schermen op en neer laten gaan, zodat het net lijkt o er iemand thuis is......

Mogelijkheden zat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

opnieuw dankjewel Toeternietoe,

dat zijn inderdaad een hele hoop mogelijkheden.
Voor de fun zal ik ze dan ook proberen te programmeren,
moet eerst een paar boeken achter de kiezen krijgen want ken
de plc taal te weinig en soms zoek ik een uur achter een schakeling
waar eigenlijk 1 logische functie voor bestaat...

dankjewel

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Doorgaans zijn PLC boeken niet toegsneden op de LOGO!
Je hebt meer aan een goed handboek, probeer er een te vinden, voor de vroegere versies Tot 0BA6 zijn ze er ook in het nederlands. Ook de software LOGOsoft was tot versie 6 in het Nederlands, incl de helpfunctie.
Ga zo stuk voor stuk na wat je functieblokken zijn, en wat je er mee kunt.
Daar heb je veel meer aan dan echte PLC boeken doorspitten

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dankjewel Toeternietoe,

ik wou de boeken opsommen die ik aan het lezen ben, maar wacht daarmee tot ik weer thuis ben, want anders moet ik een uurtje zoeken naar de titels.

maar het handboek van siemens logo zit er tussen. 432 pg, en vanaf hoofdstuk 4 gaat het over de functies. Ben deze aan het lezen.

dan ook nog een boekje met 60 voorbeelden

er is een boek ook een boek op de markt: logo siemens (het is vertaald uit het duits, maar kan het niet direct vinden, op amazon even gekeken en daar staan er nog een aantal);

maar het lijkt me inderdaad een noodzaak eerst de taal te kennen voordat je verder kan;

alvast bedankt toeternietoe

groetjes
fille

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hier is de startpagina van Siemens Nederland.
Hier kun je heel veel vinden over de LOGO, ook handboeken, alleen ze waren er in het Nederlands, maar hier zijn ze niet meer in het Nederlands te vinden. Ook voor de oudere versies niet.

http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 april 2012 18:18:35 schreef Jackydp:
Hallo Fille ,

Ik heb een volledig programma gemaakt in logo om mijn rolluiken te sturen .
Per rolluik heb ik een schakeling gemaakt en dit stuur ik dan met Logo , ofwel automatisch met schemerschakelaar ofwel manueel .
En via telefoon kan ik ook op automatisch zetten .
Ik kan je gerust het schema bezorgen .

groeten Jacky

Gaaf een logo met telefoon besturen! Hoe heb je dat gedaan? Heb eventueel wel belang bij het rolluik programma om van te leren... Ook anders nog inputsensoren zelf gemaakt?

Ben zelf bezig mijn programma voor de bronbesturing uit te breiden. Wil nog een watersensor met schakkeling maken en eigen omvormer voor PT100 naar 0-10V. Ik weet dat daar wat voor te koop is maar wil nu eens meer zelf gaan bouwen dan alleen maar dom in elkaar solderen.

als je maar vaak genoeg een poging doet lukt het vanzelf wel eens:)

Hallo Ronald ,

Het sturen is heel eenvoudig met de velleman schakeling MK160 en per rolluik heb ik een conrad schakel module gemaakt . Moet wel nog eens nakijken welk type het juist was . Het voordeel met die schakeling is dat ik per rolluik nog manueel kan bepalen of het open of dicht moet zijn , zelfs op ieder punt kan ik stoppen zodat ze half kunnen staan .

Groeten Jacky

hallo,

ik ben zurug...
was even overrompeld door werk.

de zonwering is klaar, ik stuur ze even door.

http://www.uploadarchief.net/files/download/zonwering_eindwerk.jpg

ik vraag me wel af

1)welke logo module moet ik hiervoor hebben, want ik heb 4 analoge ingangen; ik veronderstel dat ik een basis logo moet hebben, samen met een analoog uitbreidingsgedeelte.

maar voor welke logo moet ik gaan ? ik dacht de 24v versie omdat de sensoren daarmee over weg kunnen ? ik veronderstel dat ik ook een extra voeiding moet kopen.

2)er zijn maar 3 logo basic modules, een 230v en 24ac en 24dc versie: klopt dit ?

al de rest zijn uitbreidingen en worden gevoed vanuit een extra voeding ?

sorry maar zoveel logo toestellen, een mens verliest al eens het overzicht)

dankjewel

https://sites.google.com/site/logospike/

Beste,

ik heb zojuist mijn installatie omgebouwd naar een Logo! installatie, ik ben ook van plan alles op een site te zetten, voorlopig nog niet veel, maar dat komt, dagelijks wil ik er dingen bij op zetten, je kan de link eens bekijken en misschien ideën opdoen.

@Spike318:
Dit is een SCHOOLVRAAG :( Je moet er zelf wel uitkomen, en geen voorgekauwde schakelingen te denken ontvangen.
Alleen aanwijzigingen mag wel.
En maak je eigen TOPIC aan |:(, om verwarringen te voorkomen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

dankjewel spike, je maakt er echt wel iets moois van, die site kan makkelijk een referentie worden, iets wat super lijkt. ik stuur je zeker mijn schema's door

mijn eindwerk is af, en zal ook alle informatie beginnen dumpen op de site.
ik heb hiermee gewacht omdat ik dan gewoon copy past kan doen.

ps: dit staat wel bij schoolvragen, maar ben geen 16 jarige die snel wat gegevens wil ontlokken. Ben De dertig al lang voorbij, full time werkend..., tis gewoon soms lastig om aan informatie te komen. veel brochures zijn commercieel maar niet echt instructief.

groetjes