Je kan ook in de kringloop een Philips gezichtsbruiner kopen voor een euro of vijf.
Dan heb je vier tl buisjes de bijbehorende vsa's en de bijbehorende starters.
Makkelijker kan haast niet.
Je kan ook in de kringloop een Philips gezichtsbruiner kopen voor een euro of vijf.
Dan heb je vier tl buisjes de bijbehorende vsa's en de bijbehorende starters.
Makkelijker kan haast niet.
Moet je niet met diegene komen die twee Quartz IR heaters en één Hoge druk Kwikdamplamp hebben.... (Die zie je nog het meeste bij de kringloopzaken.)
Dan is je print gelijk geroosterd...
Neovo.
Ik heb mijn 4 lampen en 4 starters met voetjes en aansluitingen al ingebouwd.
Ik ga nu niet alles eruit halen want de starters zitten samen vast met de stekkers voor de tl's in een soort behuizing.
Voorbeeld:
Dus ik heb 2 conventionele vsa's nodig voor mijn 4 lampen toch?
De laatste link van de conventionele vsa is maar voor 1 tl denk ik.
Dus ik moet een andere hebben.
die laatste link is een 15 watt vsa , ook te zwaar voor je lampen ..
je kunt de evsa wel gebruiken , soms zit er in het voetje een extra gaatje om de starter te kunnen overbruggen . en anders strip je wat soepele 1mm2 af en doe deze om de 2 pootjes van een oude starter draaien , zo wordt het een draadbrug en kan de evsa erin gezet worden. die truc heb ik vaker toegepast bij bakken met ingebouwde startervoet in de tlvoet. je kunt de starter ook wel intern doorverbinden ( condensator in elkaar twisten ), maar als deze dan later in de bak beland zie je niet dat het een doorverbonden starter is..
Golden Member
Je kan voor 2 VSA's van 22W gaan en dan de serieschakeling gebruiken, maar misschien zijn 4 VSA's van 11W wel een zekerder gok.
ik kan maximum 2 vsa's in mijn module zetten en dan nog wordt het krap want ik moet nog de electronica voor de timer en bijhorende trafo ook nog inbouwen.
Want waar de lampen zijn daar heb ik aluminium plaat in steken voor extra reflectie.
Dus ik heb maar een ruimte van 80mm hoog, 378mm lang, en 68mm breed.
Bovenop de ruimte is mijn controle paneel met LCD en Druktoetsen.
Dus eigenlijk moet de vsa's en electronica onder mijn controlepaneel zitten.
PS. mijn totale lengte voor de lampen kan maximum 378mm zijn met de aansluitvoetjes inclusief dus ik heb niet veel ruimte.
[Bericht gewijzigd door franky_mertens op woensdag 1 augustus 2012 13:07:42 (12%)
Golden Member
Dan kan je het avonturen met een serieschakeling, maar ergens heb ik het idee dat je met een EVSA compacter kan werken.
ik kan eventueel ook een evsa gebruiken.
Ik heb nog ergens een deel kapotte starters die ik goud kleurig gespoten heb omdat die al omgebouwd zijn tot een draadbrug.
Waarom goud kleurig, om te weten dat dit geen starters meer zijn he
Kleur maakt eigenlijk niks uit. maar ik heb ook zilvere, die hebben een andere functie in mijn electronica projecten.
Ik vind het systeem van de starter voetjes praktisch om iets mee te doen.