Led en weerstand

Hallo allemaal,

Ik wil een weerstand aan een led solderen, maar weet niet aan de - of de +. Wie kan mij helpen?

Groet

Shiptronic

Overleden

Lukt het om dit ( led + - ) te knippen en te plakken in Google ? of is die van jouw stuk ?

Of gaat het om die SMD dingen van dit topic : http://www.circuitsonline.net/forum/view/107318 beter was je daar verder gegaan

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 19 september 2012 19:49:02 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 19 september 2012 19:44:24 schreef PS3:
Ik wil een weerstand aan een led solderen, maar weet niet aan de - of de +.

Kan bij een normale led aan beide.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Natuurlijk lukte dit wel, maar ik wilde ook weten of een weerstand +/- had.

fred101

Golden Member

En weerstand heeft geen plus en min

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

De stroom moet de weerstand in beide gevallen passeren.
Dus of je hem er nu voor zet, of er achter maakt (in dit geval) geen verschil.

EDIT: @ fred: hij bedoelde waarschijnlijk de + en - van de led ;)

[Bericht gewijzigd door Opifex op woensdag 19 september 2012 21:04:11 (20%)

Een led heeft wel een + en -, maar aan welke kant je de weerstand zet maakt niet uit.

De platte kant is de min, vaak is dit ook het kortste pootje van de LED, waar dan weer het grootste stuk metaal aan zit in de LED zelf.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 19 september 2012 21:03:39 schreef azziplekkus:
EDIT: @ fred: hij bedoelde waarschijnlijk de + en - van de led ;)

Dus niet:

Op 19 september 2012 19:49:45 schreef PS3:
Natuurlijk lukte dit wel, maar ik wilde ook weten of een weerstand +/- had.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Misschien schiet ik door, maar een LED heeft geen + en -, maar een anode en een cathode. Een R is niet polair, dus geen in en uitgang.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 19 september 2012 22:36:23 schreef Lucky Luke:

De platte kant is de min, vaak is dit ook het kortste pootje van de LED, waar dan weer het grootste stuk metaal aan zit in de LED zelf.

hier toch mee opletten. ik heb hier chinese leds liggen waar de lengte EN de grootte binnenin omgekeerd zitten. het grootste deel binnenin is de PLUS daar. en ik maar zoeken waarom mijn combi lamp niet werkte. had ze allemaal op zich goed gesoldeerd (zijn transparante leds). les geleerd: bij chinese rommel=> ALTIJD nameten

alle groene, gele, blauwe zitten goed, de rode waren omgekeerd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Dat heb ik ook al een paar keer gehad. Ik test ze altijd even voor ik ze in soldeer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Soort gelijk iets meegemaakt met chinese RGB ledstrips welke ik moest verlengen.
De pcb's van de strippies kun je maar op 1 manier koppelen anders zit de voeding aan de verkeerde kant en doet de strip gewoon niets.
Maar kennelijk had er een chinees niet goed opgelet met het plaatsen van de ledjes, welke 180graden gedraaid waren, waardoor de aansluitingen van 2 kleuren gewisseld waren....
Altijd fijn als dit geconstateerd word op een beurs c.a. half uur voor opleveren :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/