Ze zijn er wel met een 'normale' 4...
Special Member
Op dinsdag 18 februari 2025 16:12:18 schreef McAwesome:
Nixiebuizen zijn nu eenmaal niet perfect, ook niet in het echt. De cijfers op jouw klokje lijken erg op die van de IN-8-2, zie foto hieronder (ik heb niks met deze klok te maken, het is een afbeelding van het internet):[bijlage]
Dat het cijfer vier smaller is heeft te maken met de zichtbaarheid omdat de elektroden allemaal achter elkaar zitten. Bij de schuine twee is dat misschien ook om dezelfde reden.
De 5 en de 2 zijn normaal. De meeste USSR Nixies hebbeb een omgekeerde 2 als 5.
Golden Member
Op dinsdag 18 februari 2025 16:23:06 schreef Arco:
Ze zijn er wel met een 'normale' 4...[bijlage]
Ja Philips wel maar die RFT links is een miskleun.
@nonius Aparte plek voor de decimale punt. Die zit normaliter links beneden, naast het cijfer.
Een paar gebruikte en nieuwe buis. ZM1000's. Na een jaartje of 15 in gebruik gaat de kwaliteit wel achteruit wat duidelijk te zien is bij de linker buizen. Zorg voor reservemateriaal als je over enige decennia nog licht wil hebben. En tijd van leven hebt
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 18 februari 2025 16:55:39 (48%)
Moderator
Nixiebuizen zijn nu eenmaal niet perfect, ook niet in het echt. De cijfers op jouw klokje lijken erg op die van de IN-8-2
Dat zijn duidelijk japanners, die hebben ook een veel strakker lichtbeeld (en dunnere anode mesh) dan ruskies.
Ik gok op iets van CD81's
-edit-
Die van nonius dus
Golden Member
Nixiebuizen zijn nu eenmaal niet perfect, ook niet in het echt. De cijfers op jouw klokje lijken erg op die van de IN-8-2, zie foto hieronder (ik heb niks met deze klok te maken, het is een afbeelding van het internet):
Inderdaad IN8-2.
Heb indertijd ook een klokje met IN8-2 gebouwd (buisjes waren goedkoop, redelijk groot (18mm) en hadden niet de door mij extreem "gewraakte '2' als digit '5'" zoals meestal bij de USSR buisjes.
Was een DCF77 Claus Urbach kitje in een Mike Mayberry's alu Klök behuizing:
Doorverkocht aan een zus...
PS: Na een paar jaar gebruik lichtte het horizontale streepje van de '2' van de buisjes nog maar gedeeltelijk op, ik moet nog nog altijd het displayprintje vervangen door één met IN-16's.
Op dinsdag 18 februari 2025 15:30:23 schreef Arco:
Als je er lang naar kijkt, beginnen kleine onvolkomendheden toch licht te ergeren...
Zo is de onderstreep van de '2' niet recht, en de 4 is te smal.
En inderdaad zijn nixies niet perfect, al is de ene wel méér of minder perfect dan de andere...
Eind 19e 20e eeuw kocht ik zoveel mogelijk nixiebuizen aan (voor zover mijn financiën toelieten).
Na een tijdje werdt ik wel veeleisender i.v.m. de vormgeving en zichtbaarheid van de digits.
Zo hebben de meeste USSR (en vele andere) buisjes een nogal grof (dikwijls 'honeycomb') raster als anode dat de zichtbaarheid/leesbaarheid van het digit beperkt.
Bij nixiebuizen met grotere digits zoals de IN-18 (40mm) of de Z568/Z5680/B7037 (50mm) is dit minder van invloed wegens de grotere verhouding rastergrootte/digitgrootte.
Ter vergelijking:
Russisch IN-17 buisje (9mm):
Japans CD13a buisje (ook 9mm):
Daarom heb ik o.a. een nieuw Claus Urbach kitje herbouwd met Japanse CD66p buisjes (12mm):
De Russische IN-18 in een Klök behuizing kon natuurlijk niet ontbreken:
Ik heb trouwens (denk ik) nog een zestal Urbach klokkitjes liggen (en een aantal lege en reeds bestukte nixiedisplayprintjes).
Golden Member
als je een kitje wil wegdoen, hou ik me aanbevolen
Golden Member
Hierbij nog een nieuwe foto van het IV-9 klokje met de LEDs uitgeschakeld:
Nick Stock heeft een doctoraat chemie en werkt in de farmaceutische industrie en ontwerpt inderdaad niet zelf elektronica. Hij is wel fanaat van nixiebuisjes en alle ander retro-spul. Voor de CRT-klok van Grahame Marsh heeft hij wel twee behuizingen ontworpen.
Verzenden naar de Verenigde Staten is érg duur geworden sinds een paar jaar geleden. Een pakje naar daar versturen (met tracking) kost nu zo tussen de 50 en de 60 euro. Vandaar dat het makkelijker is met een lokale persoon te werken. Nick verdeelt trouwens ook de spullen van Dalibor Farny in de Verenigde staten.
Ik ga mijn dingen ooit nog eens open source maken, maar het is er nog niet van gekomen...
Op dinsdag 18 februari 2025 15:49:56 schreef Arco:
[...]
Klopt.
Ik zou wel zelf 10 nieuwe foto's kunnen maken, maar dat valt niet mee om die allemaal exact (pixel nauwkeurig) op dezelfde positie te krijgen...
Challenge accepted (wat niet wil zeggen dat het perfect gelukt is... Ze zijn niet pixel perfect, maar misschien wel bruikbaar?)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 19 februari 2025 17:20:37 (13%)
Met de camera op statief en een draadloze zelfontspanner. Helaas staat de buis iets scheef in de behuizing, dus digitaal geroteerd. Daarna bijgesneden.
Dit is een burroughs B5750 buisje. Hetzelfde buisje als uit deel 1 van dit topic, inderdaad Toen Lucky Luke nog een klein Lucky Luke'je was en onhandig op dit forum ronddklunsde, nixies nog niet hip waren, en een middelbareschoolklasgenoot er eentje over had. Waarvoor nogmaals dank, mocht diegene dit lezen
Golden Member
@mel:
Voor info betreffende de Claus Urbach kit zie hier.
Laat maar weten of je meer info nodig hebt en of je nog steeds geïnteresseerd bent.
Golden Member
Ook een nixie klok, maar dan met neonbuisjes als schakelelement https://www.pa3fwm.nl/projects/neonclock/ Na 2 jaar was het afgelopen wegens de veroudering van de neons.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 21 februari 2025 17:35:49 (23%)
Op vrijdag 7 februari 2025 12:44:28 schreef Lucky Luke:
weet iemand of…Zijn dit soort ‘lamp met iets er in’ neonlampen ook ergens voor niet-ebayprijzen te koop, liefst zonder overzeese verzending met bijbehorend breukrisico?
[....]
[bijlage][bijlage][bijlage]
Deze zijn nog wel verkrijgbaar voor €7,50 :
Golden Member
Zit daar neon in? Zo te zien is het iets modernistisch, iets met LED's.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bailey-led-silhouette-kruis-st45-e27-2w-20…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 21 februari 2025 18:09:23 (55%)
Die van Tidak Ada is wel degelijk neon. Maar je moet die echt in China zoeken
Golden Member
Dat lampje (link) komt hier vandaan en dat is zo te zien géén neon
https://www.bol.com/nl/nl/p/3-x-kruislampje-devotie-lamp-e27-fitting/9…
Special Member
Op vrijdag 21 februari 2025 18:49:30 schreef RAAF12:
Dat lampje (link) komt hier vandaan en dat is zo te zien géén neon
https://www.bol.com/nl/nl/p/3-x-kruislampje-devotie-lamp-e27-fitting/9…
Nee, komt hier vandaan : https://hetmariawinkeltje.nl/product/kruislampje/
Golden Member
Ahh bol.com heeft de foto daar vandaan gejat. Duidelijk!
De lamp in kwestie is echt neon, hoewel het motef later is nagemaakt met LED.
Met was niet het Mariawinkeltje; dat liet bij mij alle bellen rinkelen van mijn virusscanner (ESET) !!! Ik denk dat ze daar je gegevens willen verzamelen om je te kerstenen.
Het is een winkel/bedrijf in Breda, waar ik het vond, maar ik vond het niet de moeite om het adres daarvan op te slaan.
Ah, die is veel mooier (èn neutraler)
In jouw bezit of 'gekaapt van 't web'?
Helaas niet in mijn bezit, afbeelding is van het internet geplukt. Maar ik meen me te herinneren dat mijn middelbare school een dergelijke buis had (inclusief kruis).
Moet zeggen dat ik die Braunsche Röhre ook veel mooier vind dan de flashy kitscherige neon-versie. Wat er in iemand's hoofd omgaat om van iets dergelijks een neon-lamp te maken.... Joost mag het weten. De gustibus et coloribus non est disputandum.
't Was ook maar een plagerijtje voor @Lucky Luke
Golden Member
Op dinsdag 18 februari 2025 19:44:31 schreef Turbokeu:
Na een paar jaar gebruik lichtte het horizontale streepje van de '2' van de buisjes nog maar gedeeltelijk op, ik moet nog nog altijd het displayprintje vervangen door één met IN-16's.
Ja ik zie het, bij de rechter 2 loopt het streepje niet door naar rechts.
Zijn dat buisjes met voet of draadjes?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 21 februari 2025 23:37:34 (29%)
Golden Member
IN-8: Pinnen + voetje
IN-8-2: Soldeerdraden
(IIRC)
Op vrijdag 21 februari 2025 23:03:50 schreef Tidak Ada:
't Was ook maar een plagerijtje voor @Lucky Luke
En voldoet technisch gezien nog aan de eisen ook. Sterker nog, ‘t is best een mooi lampje.
Hopelijk maakt dezelfde fabriek ook lampjes met bloemetjes, peace-symbolen, en desnoods flamingo’s, en zijn die ook ergens te vinden.