Op 31 oktober 2012 20:10:11 schreef grotedikken:
Beste Turbokeu, tis allemaal juist wat je daar uit de Wikipedia quote. Maar of je gevolgtrekkingen dat ook zijn?
Beste GD,
Het lichtspectrum of de lichtkleur/kleurtemperatuur van een lichtbron heeft niets, maar dan ook niets, te maken met het door een voorwerp gereflecteerd licht of het door ons waargenomen gereflecteerd licht maar puur met het door de lichtbron uitgestraalde licht.
Hoe wij (het menselijk oog) het door een voorwerp gereflecteerde licht van een bepaalde (witte) lichtbron waarnemen noemt men de CRI (Color Rendering Index) of de Ra-index (de kleurweergaveindex).
Deze index geeft aan in hoeverre de (de door ons) waargenomen kleuren van een object overeenkomen met hetzelfde object onder natuurlijk sterk zonlicht bij heldere hemel rond de middag (ca. 5500-6500K, 100.000lux).
Op 31 oktober 2012 20:23:43 schreef MAH:
Op 31 oktober 2012 18:52:16 schreef Turbokeu:
Zo wordt het inderdaad bedoeld bij verlichting.
Ik vind dit een gevaarlijke uitspraak want hoe zit het dan met de full spectrum spaarlampen?
Aie, aie, aie, hier wordt door verschillende CO-leden meerdere dingen door elkaar verward...
In verlichting wordt met 'full spectrum' wel degelijk het zichtbare lichtspectrum bedoeld, dat kan ik 100% bevestigen.
Mogelijk uitgestraald IR en UV licht zijn hierbij ongewenste nevenprodukten/neveneffecten.
Bij lagedruk gasontladingslampen (TL, spaarlampen) spreekt men (meestal) van 'full spectrum' lampen als ze 5 verschillende fosfors bevatten (5-bands lampen).
'Gewone' daglichtlampen bevatten slechts 3 verschillende fosfors.
5-bands lampen hebben het voordeel dat er meer golflengtes van het zichtbare licht in het uitgestraalde licht vertegenwoordigd zijn waardoor de CRI hoger ligt.
In de praktijk zijn 8xx lampen 3-bands lampen, de 9xx serie 5-bands lampen.
De 8 of 9 definieert de kleurweergaveindexklasse (0 tot 9) of CRI-klasse waarbij klasse 8 een CRI vertegenwoordigt tussen 80 en 89, klasse 9 een CRI tussen 90 en 99 (rond 85 voor de 8xx serie en rond 95 voor de 9xx serie lampen).
De xx staat voor de kleurtemperatuur in Kelvin (bvb. 27=2700K, 40=4000K, 65=6500K).
Er bestaan ook nog 7xx lampen (TL mini en T2) tot zelfs de gewraakte/afschuwelijke 640 (CRI klasse 6, kleurtemperatuur 4000K), oude codering /33 en soms ook vindbaar onder de benaming /33-640 in de formaten T12, T8, TL mini.
De 8xx TL- en spaarlampen maken het gros uit van de huishoudelijke, kantoor- en winkelverlichting.
De 9xx serie (950 en 965) wordt voornamelijk gebruikt in de grafische industrie waar exacte kleurweergave van groot belang is (is bij de meeste groothandels ook praktisch enkel op bestelling verkrijgbaar).
De (goedkope) 640 wordt nog veel toegepast in magazijnen, stapelplaatsen, kelderverdiepingen, ondergrondse parkings en noodverlichtingen/signalisatieverlichting waar de kwaliteit van het licht geen belang heeft.
Op 31 oktober 2012 20:37:04 schreef Arco:
Ik bedoelde dat groen als kleur op zich niet voorkomt in de Kelvinschaal.
Terwijl sommige ledlampen die ik gezien heb, (die voor 'koud wit' doorgingen) toch duidelijk een groenachtige zweem erin hadden zitten.
Dat is moeilijk in Kelvin uit te drukken
Het klopt dat groen als kleur niet voorkomt in de Kelvinschaal maar een zwart lichaam dat verhit wordt straalt dan ook onder geen beding zichtbaar groen licht uit (de dag dat mijn smeulende barbecue groen oplicht ga ik mij serieuze vragen stellen...).