WTW maak lawaai

Hallo,

Mijn WTW (Bergschenhoek WHR91 met EBM Papst ventilatoren van het type EBM R1G160-ad11-10 ) van 2005 maakt veel meer lawaai dan vroeger.
Het volume van het lawaai verschilt, maar is erger bij koud of vriezend weer. Het lijkt ook of het toerental van de ventlatoren zo nu en dan varieert.
De lagers heb ik onlangs vervangen, maar qua geluid maakt dat niet veel uit. De twee veerringen onder de bovenste lager heb ik niet vervangen.
Wat zou de oorzaak van het lawaai kunnen zijn?

Ik heb een Brink Renovent Excellent 300 van een kleine 5 jaar oud en nu al heeft 1 van de ventilatoren het begeven. Nu hoop ik dat de lager bij mij net zo makkelijk te vervangen is als bij Berkely. Kan iemand me vertellen of dit dezelfde lagers zijn als voor de 450 van Berkely?

Op vrijdag 12 februari 2021 09:55:22 schreef Berkely:
Terwijl ik op zoek was naar de gegevens van de lagers uit mijn Renovent Excellent 450 kwam ik toevallig op deze thread.

Voor de mensen die zich ook afvragen welke lagertjes in de motoren zitten van een Renovent Excellent 450 of Ubbink Ubiflux W450 (hetzelfde toestel op de Belgische markt), zie hieronder.

[afbeelding]
De handleiding spreekt van: Ventilator Excellent 450 (1 stuks) artikel code: 532605

Dit is een EBM Papst r3g190-rg19-32 waar je op de site van EBM geen technische fiche kan van vinden.
Bij navraag blijkt dat ze deze info ook niet mogen geven omdat de motor speciaal voor Brink is ontwikkeld. Als je bij Brink navraagt welke lagers er in deze motoren zitten omdat ze na 4jaar gewisseld moeten worden krijg je deze info niet. Het antwoord die men krijgt is dat ze altijd aanraden om de ventilator te vervangen.
Jammer genoeg lijkt het hier dus ook puur winstbejag en kost het je dus 710€ voor 2 ventilatoren i.p.v. van 8€ voor de lagertjes. |:(

[afbeelding]

Deze motor is voorzien van 2 lagers: 608zz Origineel zaten er NSK lagers in. Ik heb nieuwe (SKF) lagers geplaatst (gekocht bij Lagerboer).

De motoren en lagers zijn bijzonder makkelijk te verwijderen. Je hebt geen lagertrekker nodig, de lagertjes kan je zo uit de motor tikken.
Zie hieronder nog wat links naar extra foto's
https://i.imgur.com/fA4L4dj.jpeg
https://i.imgur.com/YvA2LJq.jpg
https://i.imgur.com/DmXTopT.jpg
https://i.imgur.com/mtTieDI.jpg

Op maandag 1 april 2024 19:56:43 schreef megaladon1977:
[...]

Zit een Singapore NMB 608Z in[bijlage]

Op maandag 19 februari 2024 10:50:05 schreef Stefantastic:
Ik heb een Brink Renovent Excellent 300 van een kleine 5 jaar oud en nu al heeft 1 van de ventilatoren het begeven. Nu hoop ik dat de lager bij mij net zo makkelijk te vervangen is als bij Berkely. Kan iemand me vertellen of dit dezelfde lagers zijn als voor de 450 van Berkely?

[...]

Zit een Singapore NMB 608Z in

[Bericht gewijzigd door megaladon1977 op maandag 1 april 2024 20:10:36 (15%)

Op maandag 1 april 2024 20:27:20 schreef Hoeben:
In ieder geval vervangen door een SKF of INA.

Ik heb vandaag skf lagers beseld. heb 2 soorten genomen. de 608 2z en 208 zz. Ik kan olleen niet zien wat het verschil was tussen die 2.

Op maandag 1 april 2024 21:11:58 schreef megaladon1977:
[...]

Ik heb vandaag skf lagers beseld. heb 2 soorten genomen. de 608 2z en 208 zz. Ik kan olleen niet zien wat het verschil was tussen die 2.

Ik had zelf de verkeerde besteld, de 608z, deze was maar aan 1 kant afgesloten. Zz en 2z betekend dat ze aan allebei de kanten dicht zijn. Deze moet je dus hebben.

Ik hoop dat je geen 208 besteld hebt dat ding is iets te groot :)

Gr.F_S

Op maandag 1 april 2024 21:25:09 schreef F_S:
Ik hoop dat je geen 208 besteld hebt dat ding is iets te groot :)

Gr.F_S

Heb idd 2 maal de 608 in bestelling staan dus de maten zijn goed. was een typefout :)

Is het destijds nog gelukt om de lagers te vervangen?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en zou het liefst de lagers vervangen ipv veel geld uitgeven aan een revisie, die niet meer doen dan de lagers vevangen.
Voor 2 motoren ben je tegenwoordig ruim 300 euro kwijtl.
Ik hoor het graag.

Op woensdag 16 februari 2022 21:12:27 schreef Johan_T:
Goedenavond, nieuw op dit forum maar zag wel leuke voorbeelden voorbij komen over het vervangen van de lagers. Ik heb zelf een Brink Renovent HR-CF medium met een GE ECM ventilator motor 5sme44jg2003. Ik wilde vragen hoe ik hiervan het beste de lagers kan vervangen.

1. De Fan zit op een as gemonteerd en kan met een inbus worden losgemaakt. Wel wat roestig dus ik zal hem maar eens laten weken in de wd40.
2. Ik heb het kapje die over de printplaat gedemonteerd en zie daar een tandwiel zitten. Hoe kan ik die het beste losmaken?. Ik zie niet echt een specifieke borgring.
3. De printplaat. Volgens mij moet ik die desolderen op 3 punten zodat de printplaat los komt van de elektrische aansluitingen. Daarna kan ik volgens mij de behuizingen van de lagers demonteren en met een poelietrekker de lagers verwijderen. Ik heb lagers besteld, namelijk 608 2 RU, die hierin in kunnen passen.

Wellicht is er iemand op dit forum die met dit type motor al eens de lagers heeft vervangen. Ik hoor het graag als iemand mij kan adviseren.