Onderdelen voor 12V PWM

Ik ben dus op zoek naar de juiste onderdelen om zelf iets te maken.

Ik wil een paar gloei en LED lampen via PWM gaan dimmen met een arduino.
Ik heb het volgende schema gevonden en dit leek mij verder prima. Echter wordt er tot 2 ampere geschakeld. Dus ik vraag me af welke waardes ik moet doen voor de transistor en weerstanden. Misschien is het schema ook helemaal niet goed of kan ik het beter over een andere boeg gooien.

Hier het schema wat ik gevonden heb:
http://i.stack.imgur.com/KaR5O.gif

Ingewikkeld en bij wat hogere stromen energieverspilling... :)

http://i626.photobucket.com/albums/tt350/pvercello/MOSFET.png
Dan de FET vervangen naar smaak(wel logic fet).

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op vrijdag 28 juni 2013 23:40:06 (14%)

Inderdaad een stuk eenvoudiger. Had deze schakeling ook al gevonden op internet. Echter wordt deze aan de negatieve kant geschakeld.
En ik ben genoodzaakt om aan de positieve kant te schakelen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vanwaar de noodzaak? Common cathode RGB LED?

Op 28 juni 2013 23:46:35 schreef Damic:
Neem je een P-fet :)

Maar dan zit je toch weer vast aan een "voorschakel" torretje zoals Q1 in het TS schematje.... En je "off" zal met een weerstand moeten, hetgeen traag is en wat verlies veroorzaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juni 2013 23:52:26 schreef LED-Maniak:
Vanwaar de noodzaak? Common cathode RGB LED?

Nee, het is voor in de auto. En alle bedrading is vanuit de fabriek.

Op 29 juni 2013 09:18:01 schreef rew:
[...]
Maar dan zit je toch weer vast aan een "voorschakel" torretje zoals Q1 in het TS schematje.... En je "off" zal met een weerstand moeten, hetgeen traag is en wat verlies veroorzaakt.

Dat leek mij dus ook. En wat bedoel je met je 'off' weerstand?
Een pulldown weerstand van 1K tussen het logic signaal en de GND?

Nee, een pullup op de gate van de P-fet. R3 in je schema. Met Q2 dus een P-fet in plaats van een bipolaire transistor.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 29 juni 2013 14:25:07 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 juni 2013 09:18:01 schreef rew:
[...]

Schakelverliezen met een pull-up weerstand voor een P-Fet lijkt me altijd nog efficienter dan het equivalent met transistoren. Frequentie voor dimmen hoeft niet hoog(zeker bij een lamp) dus de weerstand hoeft niet al te klein.

http://i.stack.imgur.com/eZgNB.png
Keuze van de componentwaarde in dit schema is niet helemaal perfect en zeker voor M1 een beetje overdreven. Komt overeen met de start post met het grote verschil dat je wat minder verliezen hebt.

Op 29 juni 2013 14:23:54 schreef LED-Maniak:
[...]
Schakelverliezen met een pull-up weerstand voor een P-Fet lijkt me altijd nog efficienter dan het equivalent met transistoren. Frequentie voor dimmen hoeft niet hoog(zeker bij een lamp) dus de weerstand hoeft niet al te klein.

[afbeelding]
Keuze van de componentwaarde in dit schema is niet helemaal perfect en zeker voor M1 een beetje overdreven. Komt overeen met de start post met het grote verschil dat je wat minder verliezen hebt.

Is m2 ook niet wat overdreven? Deze kan tot 12A aan. Heb ongeveer 2 ampere nodig.
Is de Tip32c ook een mogelijkheid om als M2 te plaatsen?

Een mosfet kan je het beste wat overbemeten. Om minder onderdelen op voorraad te hebben heb ik tijden lang 5.9A mosfets gebruikt om 20mA te schakelen. Ik gebruik nu 0.3A mosfets. Die 5.9A mosfets gebruik ik tot "max 1A". Als ik er 2 parallel zet om aan de 2A te komen, zit ik ook aan de 12A nominaal.

Een mosfet gaat van een te hoge stroom onmiddelijk kapot. Dus heb je een 12A mosfet waarbij je motor stilstaat of je lamp koud is als je hem aanzet, gaat ie stuk. Beter wat marge houden.

Ik heb het opgegeven om mosfet typenummers te onthouden. Kom je 1 jaar later terug, blijk je voor de helft van het geld een mosfet te kunnen kopen die 2x beter is. De "9540" en "540" mosfets zijn ouderwetse "lompe" beesten. Terwijl er nieuwere op de markt komen, worden deze oude beesten niet goedkoper. Als iemand al besloten heeft dat zijn apparaat 10 euro aan mosfets kan gebruiken, dan ga je hem toch niet voor 1 euro dezelfde mosfets verkopen?

Als ik 12V 2A nodig heb ga ik naar Farnell, en in de categorie mosfets ga ik strepen:
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=204245+721+502+110187251…

En dan zie je mogelijk: Hey dat zijn SMD componenten, die wil ik niet (ik juist wel) dus dan moet je even bladeren of een selectie kriterium bedenken om minder SMDs er tussen te krijgen.

Oh: Het probleem met P-fets is dat sommigen met een negatieve spanning en stroom ingevoerd zijn, terwijl anderen met een postieve spanning en stroom zijn ingevoerd. Gevolg is dat je met min/max lastig uit de voeten kan.

Om nog maar te zwijgen van de specificatie van de stroom in A, mA, en MA (waarmee ze ook mA bedoelen), met zonder spatie tussen de waarde en de eenheid, en het feit dat ze die lijstjes alfabetisch sorteren en niet nummeriek...

Ik zoek tegenwoordig eerst bij Mouser of RS, die zijn vaak nog fors goedkoper ook, en als het perse bij Farnell vandaan moet komen heb ik dan in ieder geval een typenummer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 30 juni 2013 11:28:53 (28%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb altijd een voorraad IRLZ34N en BS170 liggen. Helaas geen P-Fet maar kosten geen drol en kan je de meeste dingen mee doen. :)

Farnell is inderdaad een ramp, maar ook mouser kan er wat van de laatste tijd..

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op zondag 30 juni 2013 14:29:10 (24%)

Ik heb nog een aantal Tip32c liggen, kan ik deze strafeloos gebruik?

Max 3A, piek 5A. Dat houdt niet over. Dat kan bij het eerste inschakelen kapot gaan als de lamp koud is of de motor stilstaat. Ook al gebruikt de lamp/motor nominaal 2A.

2A * 1.2V (saturation voltage) = 2.4W. Dat is meer dan "Absolute maximum". Die moet je koelen.

Als je op 500kHz zou gaan PWMen, mag je op een stroomversterking van een factor 6 rekenen. De basis moet je dan aansturen met 300mA! Voor de NPN heb je dan ook een redelijk fors torretje nodig. De schakelverliezen zullen VER boven die 2W uitkomen.

Ik stem: Koop iets beters.

Op 30 juni 2013 18:03:22 schreef rew:
Max 3A, piek 5A. Dat houdt niet over. Dat kan bij het eerste inschakelen kapot gaan als de lamp koud is of de motor stilstaat. Ook al gebruikt de lamp/motor nominaal 2A.

2A * 1.2V (saturation voltage) = 2.4W. Dat is meer dan "Absolute maximum". Die moet je koelen.

Als je op 500kHz zou gaan PWMen, mag je op een stroomversterking van een factor 6 rekenen. De basis moet je dan aansturen met 300mA! Voor de NPN heb je dan ook een redelijk fors torretje nodig. De schakelverliezen zullen VER boven die 2W uitkomen.

Ik stem: Koop iets beters.

Begrijp even niet waar je de gegevens vandaan haalt, maar begrijp wel wat je zegt.

Ik heb deze gevonden: IRF5305PBF. max 22A continue.
Neem even aan dat deze beter is als de TIP32?
Heb even de stromen nagemeten en moet 2x 3A aansturen. Kan ik dit af met een enkele Pfet en 2diodes? of kan/moet ik 2 Pfets aansturen met 1 Nfet? of hebben beide Pfets hun eigen Nfet nodig?

Bedankt voor de hulp zover.

Die gegevens kan je in de datasheet van betreffende transistor vinden.

IRF5305 lijkt me zo snel gekeken prima als vervanging voor de 9530 in het schema dat ik al eerder postte. Dan nog een simpele N-fet zoals de BS170 ofzo voor de aansturing van de P-Fet. Tweemaal de 5305 aangestuurd door een N-Fet zal prima gaan.

Met deze stromen zal de 5303 in deze toepassing nauwelijks warm worden.