Een mosfet kan je het beste wat overbemeten. Om minder onderdelen op voorraad te hebben heb ik tijden lang 5.9A mosfets gebruikt om 20mA te schakelen. Ik gebruik nu 0.3A mosfets. Die 5.9A mosfets gebruik ik tot "max 1A". Als ik er 2 parallel zet om aan de 2A te komen, zit ik ook aan de 12A nominaal.
Een mosfet gaat van een te hoge stroom onmiddelijk kapot. Dus heb je een 12A mosfet waarbij je motor stilstaat of je lamp koud is als je hem aanzet, gaat ie stuk. Beter wat marge houden.
Ik heb het opgegeven om mosfet typenummers te onthouden. Kom je 1 jaar later terug, blijk je voor de helft van het geld een mosfet te kunnen kopen die 2x beter is. De "9540" en "540" mosfets zijn ouderwetse "lompe" beesten. Terwijl er nieuwere op de markt komen, worden deze oude beesten niet goedkoper. Als iemand al besloten heeft dat zijn apparaat 10 euro aan mosfets kan gebruiken, dan ga je hem toch niet voor 1 euro dezelfde mosfets verkopen?
Als ik 12V 2A nodig heb ga ik naar Farnell, en in de categorie mosfets ga ik strepen:
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=204245+721+502+110187251…
En dan zie je mogelijk: Hey dat zijn SMD componenten, die wil ik niet (ik juist wel) dus dan moet je even bladeren of een selectie kriterium bedenken om minder SMDs er tussen te krijgen.
Oh: Het probleem met P-fets is dat sommigen met een negatieve spanning en stroom ingevoerd zijn, terwijl anderen met een postieve spanning en stroom zijn ingevoerd. Gevolg is dat je met min/max lastig uit de voeten kan.