NE5532 Sinus Generator

Henry S.

Moderator

ipv een halve NE5532 zou ik in een stand alone apparaat een NE5534 gebruiken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henri,

Wil je niet vooruit lopen op mijn metingen *grin*
Er komt, als ik wat verder ben, ook nog een test met een LM 318 versie, omdat ik een Bob Pease artikel tegen kwam over compensatie van phase verschuiving en feed-forward compensatie.
Hiermee hoop ik een groter frequentie bereik te krijgen, met een lagere vervorming en vlakker frequentie gebied.

Laters meer,
Dit gaat niet echt soepel op mijn telefoon ;-)

Gegroet
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik kijk echt uit naar je ontwerp BD. Vooral de combo LED/LDR.

Dit schema doet mij fel denken aan de naam HP:) en dan maak je ineens die ommezwaai naar LDR/LED combinatie.
ik ga je jammer genoeg geen inhoudelijke bijdrage kunnen geven. Ik kijk eerder op naar mensen zoals u. Er lopen hier nog enkelen rond hoor;) dus niet alle eer is voor u:) neenee grapje.

Ferm bezig en heel fijn dat je het toegankelijk wilt houden!

Vooral de combinatie van LED en LDR wil ik mij eens in verdiepen. Ik denk zelf dat ik hier in de audiogenerator ook een lamp heb zitten.
Ik ga hier eens verder naar kijken. (ik heb het over de sinus generator van heathkit). Als je ooit nood heb aan dat schema, geef je maar een mailtje. Maar ik denk dat je dat schema wel kent ;)
Henry heeft mij onlangs ook verbaasd met een schakeling die ik niet kende..een transistor als zener. Als ik dan ga googlen...en erover lees, dan denk je....jaaaaah inderdaad hoe simpel en terwijl netjes!

good luck!

[Bericht gewijzigd door offie op zondag 28 juli 2013 18:35:09 (20%)

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Frederick E. Terman
Je zette me wel even aan het denken over dat de zijbanden met de rimpel van de AGC zou kunnen zijn.
Nou rimpel was het, maar wat ik al aangaf was het een commonmode probleem.
Mety zo weing mogelijk meetapparatuur tegelijk er aan meten, dan gaat het een stuk beter...

Ik heb wat nieuwe metingen gedaan bij 1Khz en dan alleen de Pico Scoop er aan.
Zie hier het resultaat, lekker lang gemiddeld en de filtering is Blackman-Harris, geen zijbanden meer :-).
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/NE5532a-1Khz-01-200.jpg

Dit is een meting tot 10Khz zodat ik goed de vervormingsproducten kan zien, de THD is iets meer dan 0,02%
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/NE5532a-1Khz-02-200.jpg

offie
Leuk dat je weer mee leest/leeft.
Oja geen U, ik ben net zo naakt geboren als U! ;-)

Komende week ziet het er naar uit, dat ik wat werk betreft, het vrij rustig is, tijd voor ontwikkeling dus...
Van een aantal projectjes waarmee ik nu bezig ben, zal ik dus regelmatig wat gaan laten zien.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoeveel bits is je scoop?, want met de normale 8 bits zou je net 0,4% of -48dB kunnen meten.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
blackdog

Golden Member

Hi mbt,

Mijn pico scoop is 12 bits en ik laat hem meestal lekker middelen,
het kost wat tijd, maar je krijgt dan wel "schone" plaatjes.

De vervormings cijfers komen goed overeen met mijn Audio Analyzer, dus daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik had toen ik hem aanschafte geen geld voor een 16 Bits versie zoals de 4262.
Ben verder tevreden over deze USB scoop, er zijn regelmatig updates voor de software i.v.m. foutjes en extra functies.
Zou verder graag Bode Plots doen, maar dat zit er jammer genoeg niet in de software.

Gegroet,
Blackdog

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik ben klaar met de Sinusgenerator met één helft van de NE5532a.
Ik heb het geheel een beetje opgevoerd zodat het eventueel een leuk projectje word voor de nabouwers.

Nog even wat uitleg over de schakeling.
Ik heb over het algemeen de voorkeur om in verhoudng "lage" weerstandwaardes te gebruiken.
Dit om te paracitaire capaciteiten minder kans te geven mijn schakeling te beinvloeden.
Het gaat natuurlijk zoals altijd om de balans, de in deze oscilator toegepaste opamp,
is ontwikkeld om een flinke belasting aan the sturen met lage vervorming.
Daardoor is de belasting van het oscilatordeel door het frequentie bepalend netwerk geen punt.
In mijn versie voor de "opamp tester" zit ik rond de 200 Ohm belasting en dat is bij dit uitgangsniveau van 2,5V en 50Khz Max geen probleem.

Er zijn natuurlijk mensen die denken ik zet er lekker een TL072 in, dat kan, maar dan niet zeuren dat je mijn specs niet haald!
De NE5543a en de NE5532a zijn echt uitzonderlijke opamps, vooral als je bedenkt dat de "moeder" TDA1034 ergens rond 1977 uitkwam.
Er is volgens mij geen andere "Low Cost" opamp die hem kan verslaan.
De modernere versies, ondermeer de LME en LMH series van TI zijn beter, maar niet voor die prijs.
Het zelfde geld voor de LT1028 en AD797, duur maar zeer goed!

Terug on topic,
Er is een Sync uitgang toegevoegd, daar dit vooral makkelijk is, om je scoop goed in de pas te laten lopen,
als je uitgangs signaal van je te meten object flink varieerd, je kan hem ook weg laten als je het niet nodig vind.
Dit sync signal komt direct vanaf de oscilator en wordt daardoor niet beinvloed door het uitgangs niveau van de generator.

De uitgang van de generator is binnen 2% 50 Ohm, zonder dat dit veranderd als het uitgangs signaal wordt aangepast.
Maar let op! de generator is niet geschikt om 50 Ohm aan te sturen, dit kan alleen als de -40Db stand is ingeschakeld.
De opamp is niet geschikt voor deze belasting en gaat over zijn nek bij meer dan 20mA belasting.
Als je dit wilt kan je een LT1010 buffer aan pen1 hangen en dan heb je ongeveer 150mA tot je beschikking.
Ik denk echter niet dat veel mensen dit nodig hebben, vandaar dat het niet is toegevoegd in het schema.
Dit maakt de schakeling weer wat meer complexer en de gene die het nodig heeft,
zijn waarschijnlijk bijdehand genoeg om dit zelf te implementeren :-)

Opto
De opto komt nog een bouwbeschrijving van, daar ga ik vandaag aan werken.
Deze werkt met een LDR en een hoge output witte LED die op een hele lage stroom draait.
Ik zal wat testen gaan doen met verschillende LED's en LDR's om het geheel nabouwvriendelijk te houden.

Eerst weer het voorlopige schema, dat volgens mij kaar is maar nog niet de bouwbeschrijving van de LDR unit bevat.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/NE5532a-SCH-V1.1-200.jpg

Een groot deel van de eigenschappen van deze generator hangen van dit onderdeel af.
Als je naar het schema kijkt zie je daar R5 van 10K in serie staan met de LDR.
De waarde van de LDR, R5, R6, R3, en de pot P2 bepalen de versterking van de oscilator opamp.
Bij een goed gepaard wien netwerk is de verzakking ongeveer 3x, de opamp zal dus de vezwakking moeten compenseren
om te kunnen oscileren.
Dit moet heel precies gebeuren en hiervoor heb je dus "iets" nodig dat de versterking precies zo insteld zodat je een "Equilibrium" krijgt, dit is een Latijns woord voor evenwicht.
Hiervoor zijn een aantal oplossingen bedacht, de beroemste is het lampje, dat in het eerste Hewlett Packard product, de HP-200 zat.
Deze maakt gebruik het effect dat als een lamp warm word de weerstand van de lamp snel stijgt.
Dus als je een lampje van zeg 24V 20mA opneemt i.p.v. P2 en R3 in mijn schema heb je ook een goed regelende oscilator.
R6 moet dan wel een goede waarde krijgen, ergens rond de 700 Ohm.

Het grote nadeel van dit type regeling is de Bounce, het duurd lang voor de uitgansspanning weer stabiel is als je de frequentie aanpast.
Dit gebeurd vooral als je een potmeter gebruikt die geen goede gelijkloop heeft (het is erg moeilijk een goede te vinden)
Het kan wel 3 seconden duren voor je uitgangsspanning weer stabiel is.
Probeer hiermee maar eens een filter door te meten, dat is dus erg lastig.

De tweede optie is een Fet te nemen die op de plaats van P2 en R3 zit in mijn schema.
Hieraan zitten ook weer diverse haken en ogen.
Die Fet is nu niet echt lineair en je zal en aantal trucs moeten toepassen om dit over een groot bereik netjes te krijgen.

Dus ik heb voor versie drie gekozen, een LDR, deze worden vooral toegepast in oscilatoren met zeer lage vervormin.
Ik heb hier b.v. een beroemde Radford Generator staan die ook geregeld word met een LDR.
In een aantal test oscilatoren van Jim Williams zitten ook een LDR, voor de AGC.

De boven genoemde generatoren hebben uitgebreide regeldelen voor de AGC en ik wil het met één opamp doen.
Dus hebben we wat andere trucs nodig, als eerste een dubbelfasig gelijkrichter met een 1N4148 brug die de witte Led aanstuurd.
Daarna begon het schalen van de weerstanden van het tegenkoppel netwerk, R3, R4, R6 en P2.
Ik kon de uitgansspanning erg strak krijgen, dus zeer goed regelend en kleiner dan 0,1dB vlakheid.
Nadeel... te veel vervorming, dus het werd zoeken naar de balans tusen vervorming, vlakheid en de snelheid van de AGC.

Wat betreft lage vervorming wil je dat de LDR zo min mogelijk hoeft te werken, dus R5 een zo hoog mogelijk waarde.
Dit gaat dan mis wat vlakheid van het frequentie gebied betreft en de generator kan afslaan of zelfs gaan clippen omdat hij te weinig kan terug regelen.
Hierin is samen met de tijdconstanten R7,C9 en R11,C10 de meeste tijd in gaan zitten.

Het is lastig hem snel te laten regelen zonder dat het bij bepaalde frequenties onstabiel word bij een redelijke vervorming.
Ik kon ook geen instelling vinden waarbij 1 tijdconstante voldoende was, er zit dus een schakelaar in zodat je bij lagere frequenties
kan kiezen voor lage vervorming, je kan deze functie automatisch laten uitvoeren,
als je een schakelaar neemt met 3 moeder contacten en vier standen, dan word R11 en C10 automatisch er bij gezet in de lage bereiken.

Nu tijd voor de lunch, kunnen jullie vast reageren :-)

Gegroet,
Blackdog

Je strubbelingen met het optimaliseren van de snelheid / vervorming, gecombineerd met je laatste opmerking bewijst maar weer eens:
TANSTAAFL

:)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
blackdog

Golden Member

Hi RobK,

Klopt, je kan wel willen maar de realiteit is meestal anders.
Nu vind ik het leukste om met een minimum aan onderdelen het meeste er uit te persen, wat dan niet gratis is, is mijn tijd een inzet :-)

Nu weer verder met de metingen aan de LDR units, komen leuke grfieken uit, misschien later vanavond meer hier over.

Gegroet,
Blackdog

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Even laten zien dat ik aan het werk gewwest ben :-)
Als eerste even de meetopsteling voor het meten aan de LDR-Unit.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/Meetopstelling-LDR.jpg

De LDR in mijn testopstelling werkt met een waarde van ongeveer 9K om 2,5V aan de uitgang van de oscilator opamp te krijgen.
De witte LDR in deze unit wordt hierbij aangestuurd door een stroom van ongeveer 15uA, nee, dit is geen typefout!

Om dit nu soepel te kunnen meten heb ik de bovenstaande opstelling gebruikt.
Hiermee kan ik door de hoog ohmige weerstand van 1M mooi de stroom inregelen.
Ik gebruik een voeding die tot 130V gaat, maar dit is niet echt nodig voor deze meting, 30 a 35 V is voldoende,
je kan ook de 1M weerstand halveren als je niet aan de 35V komt.
Ik heb metingen gedaan to 100uA om een goede indruk te krijgen van de regel karakteristiek.

Bijna alle combinaties gedragen zich het zelfde met één uitschieter,
dat was de LDR unit die in mijn testschakeling zit.
Deze heeft de meest steile karakteristiek, voordeel hiervan is,
een stabielere uitgansspanning maar b.v. ook gevoeliger vooor instabiliteit. (meer gain)

Ouderwetse manier van notitie van de metingen...
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Test-03.jpg

Dit is de weerstandswaarde van de LDR met de bijbehorende LED stroom.
Grafiek 1 is de Unit die in de testschakeling zit, de meest steile.
Alle anderen lopen vrijwel allemaal parallel.
Waar het op neer komt is, dat bij 15uA de LDR weerstand ongeveer 9K is.
Door nu de afstand van de LED tot de LDR te regelen kan je dit goed instellen.
Als behuizing voor de LDR en de LED kan je een oude pen of viltstift nemen.
Metingen doe je natuurlijk bij weinig of geen licht, of zoals ik, het geheel in een zwart doosje plaatsen.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Test-01.jpg

Voor de gene die gaan vragen "kan ik ook een rode LED gebruiken?", nee dus!
Deze heeft een lagere drempelspanning en dan moeten er allerlij onderdelen worden aangepast.

Dit is een deel van de collectie die ik getest heb.
Links bovenaan een "735" unt die defect was en waar ik dus een witte LED in heb gestoken. deze is hier even verweiderd.
Er naast ligt een kleine vierkante LDR die goed topasbaar is.
De gebruikte witte LED ligt links onder op de foto.
De twee vierkante LED's rechts onder zijn minder geschikt, deze hebben een te kleine openingshoek.
De LED tussen de twee vierkante is een sloop LED uit een 230V lamp, deze geeft en goor witte kleur en kreeg het hiermee niet echt goed.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Test-02.jpg

Er komt vandaag nog wat spul binnen en dan laat ik het definitieve ontwerp zien van de LDR unit.

Gegroet,
Blackdog

In het eerder genoemde ontwerp van http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2013/juli-047-augustus/breedba… dat je voor €1,20 kan downloaden, gebruiken ze wel een rode LED.
Ik zou voor dit ontwerp kiezen, omdat het op een enkele 9V-batterij werkt en een enkelvoudige potmeter gebruikt (dus geen mismatch mogelijk!).
Ik heb het oscillatie-gedeelte gesimuleerd en het vervormd minimaal wel afhankelijk van het type OpAmp, je zou daar ook de NE5532 voor kunnen nemen, als die het redt op ca. + en - 4V.
Er zit nog een andere dual-OpAmp in, maar dat hoeft niet veel soeps te zijn, bijv. de LM358, want die wordt als gelijkrichter gebruikt (scheelt een diodebrug en maakt de regeling gevoeliger) en als (massa)referentie, scheelt een uitgangselco, als je de ref. goed gebruikt, wat ze hier trouwens niet doen (beetje dom).
Als iemand geïnteresseerd is, wil mijn simulatie wel posten.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Hi blackdog,

Flink bezig geweest weer ;)

Is er nog een specifieke reden voor het gebruik van een witte LED?
CdS LDRs hebben hun piekgevoeligheid in het groen (~ 550 nm).

http://www.token.com.tw/resistor/image/cds5.jpg

Een high-brightness groene LED heeft ongeveer dezelfde drempelspanning als een witte en zou dus wel gebruikt kunnen worden. Misschien interessant om ook eens met een blauwe te meten.

Ik gebruik zelf veel van deze LDRs:
http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42248200.jpg
Daarmee kun je heel makkelijk een optocoupler maken met behulp van een stukje krimpkous.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

mtb
Ik ben niet onder de indruk van het elektuur schema.
Door gebruik van een enkel potmeter krijg je erg grote "gain" verschillen
die natuurlijk gecompenseerd moeten worden. (vooral boven de 10Khz gaat dat snel mis)
Verder ging het mij natuurlijk in eerste instantie om een generator voor de opamp tester waar ik mee bezig ben.
De hier gepresenteerde schakeling is een spinoff hiervan.
Met als doelstelling, één enkele opamp generator met goede eigenschappen die na te bouwen is.
Behalve dat er bijna niets gespecificeert word b.v. vlakheid, vervorming bij welke frequentie,
is ook de uitgangs impedantie erg variabel van het elektuur ontwerp.

Zoals RobK zegt TANSTAAFL
Ik zou zeggen mtb, bouw het elektuur ontwerp en laat de meetgegevens hier eens zien :-)
Spice is wat mij betreft geen optie...

De door mij hier gepresenteerde schakeling heeft ondanks zijn simpelheid goede eigenschappen.
Verder is mijn uitgangspunt helemaal niet geweest om hem uit één 9V batterij te voeden.
Ik gaf aan, als een nabouwer hem uit 2x 9V wil voeden het kan,
maar dan zal de Max uitgangspanning van 10V RMS niet gehaald kunnen worden,
vandaar mijn opmerkingen over de versterking van de tweede trap.

RobK
Dank je voor de info betreffende de spectrale gevoeligheid van LDR units
Er is trouwens weinig echt goede gegevens te vinden over de eigenschappen van LDR's.
Ik heb gisteren een zoektochtje gedaan, maar het meeste is wat basis gegevens.
En dan zijn de gegevens zo ruim interpreteerbaar dat je er weinig aan hebt...

Dus ben ik flink gaan meten aan de LDR's die ik hier heb liggen.
Dit had ik een jaar of 20 terug ook al eens gedaan.
Toen moest ik audio schakelen, absoluut klikvrij en meer dan 110dB demping.
Waarom zo'n hele hoge demping? zeg 15 kanalen waar je uit moet kiezen die allemaal aan staan.
dus het gepruttel van die 14 niet gewilde kanalen mocht je niet horen.
Er werd geluisterd met hoofdtelefoons op het gewensde kanaal en daar mocht geen doorspraak te horen zijn.
Dus heb ik toen zelf een LDR unit gemaakt met 2 LED's en 2 LDR weerstanden,
serie en kortsluitend met nog wat condensatoren er omheen om paracitaire capaciteiten te compenseren.
De demping was zo goed dat ik het niet kon meten :-)
Nee relais waren geen optie, het mocht niet klikken...

Terug On Ropic
De rede voor de witte LED's is de hogere drempel en de hele hoge output,
je krijgt hierdoor een mooier regeling met deze eenvoudige opbouw.
Met meer electronica, extra opamps maakt het allmaal niet zoveel uit, maar hier ging het om een één opamp oscilator,
waarbij de LED stroom uit het oscilator signaal getrokken word.

De groene high output LED's heb ik hier niet, zodoende zijn deze ook niet getest, zal eens wat meebestellen en ze dan testen met een LDR.

Als het goed is later vandaag plaatjes over het samenbouwen van de LED en de LDR.

Gegroet,
Blackdog

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik dacht, het is bloed heet hier laat ik eens wat metingen gaan doen ;-)

Ik heb gisteren nog wat metingen en testen gedaan aan de NE5532 generator met de zelfgebouwde LDR unit.

Door de wat andere eigenschappen van deze LDR unit, trad er wat meer phase verschuiving op en werd het geheel boven de 100Khz wat instabiel.
Nu was 100Khz max het uitganspunt maar je neemt meestal iets meer, zodat je niet aan het einde van je potmeter zit bij 100Khz.
Ik had 120Khz gekozen en dat gaat dus niet goed met de NE5532.
Ik krijg hem dan wel stabiel bij 100Khz maar dat gaat te veel ten koste van de vlakheid.
Tijd dus voor een ander stuk grind! De ook redelijk betaalbare OPA2132 van TI.
Deze kost rond de 2,5 Euro en dat mag dan volgens mij geen probleem zijn.
Gebruik je de generator zoals ik, in de opamp tester tot 50Khz neem dan lekker de NE5532.

Nu eerst even de LDR unit
De onderdelen zijn gekocht bij EOO en als je de onderdelen gaat aanschaffen koop er dan wat meer (nee, geen relatie of aandelen...)
Ik heb 5x LDR en 5x de meest heldere 5mm witte LED gekocht.
Hiermee heb ik drie setjes kunnen samenstellen voor de sinus generator.
Er zit namelijk nogal wat spreiding in de LDR's en de LED's.
De bedoeling is dus ongeveer 9K te krijgen bij 15uA stroom door de LED.
Als de waarde meer als 2K te laag is kan je de afstand van de LED/LDR groter maken.
Bij meer dan 2K te hoog een andere combi zoeken.
Als je zeg 7K hebt dan kan je de weerstand die in serie staat (R5 van 10K) dan 12K maken.
Wijk hier niet te ver van af, dit tast de vlakheid van het uitgangs signaal aan.

Eerste stap tot het samnenstellen, LED en LDR zijn met een watervaste viltstift zwart gemaakt.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-01.jpg

Het zwart maken is hier goed te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-02.jpg

Het eerste kousje zit er omheen.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-03.jpg

En nu een beetje gekrompen, let op!!! maak het niet te warm, mijn eerste unit heb ik gesloopt
omdat ik hem te heet had gemaakt, aldoende leert men :-)
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-04.jpg

Het eerste stukje zwarte krinpkous.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-05.jpg

Regte pootjes voor het krimpen...
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-06.jpg

Het eerste stukje zwarte kous is iets langer en is nu gekrompen/
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-07.jpg

Klaar, het tweede stukje zwarte krimpkous zit er nu ook om, het eerste stukje zit dubbel gevouwen
zodat het geen licht kan doorlaten en zo past het op een stukje print.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-08.jpg

Zijaanzicht van de LDR unit!
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/LDR-Unit-09.jpg

En dan nu een plaatje van de vervorming met de OPA2132 en condensatoren binnen 1%.
Je kan mooi zien dat de stand "Low Distortion" goed werkt!
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-5532a/OPA2134-Distortie-03.jpg

Later natuurlijk meer...

Gegroet,
Blackdog

Hi Blackdog,
Beetje jammer dat je een log pot gebruikt.
Lin is meestal beter qua gelijkloop, en met een weerstand van loper naar com krijg je een redelijke log benadering.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Je hebt gelijk met een 100K pot en een 12K weerstand hieraan parr. zou een redelijk verloop moeten geven.
Deze truc vroeger ook al eens toegepast, ik kan het eens proberen voor je.
weet aleen niet of ik nog een stereo 100K lin heb liggen.

Maar iedereen is vrij het op deze manier te doen,
mijn doelstelling was zo veel mogelijk standaard onderdelen te gebruiken,
de LDR unit vond ik al lastig om dit voor de eventuele na bouwers hiet toe te passen.

Verder kwam ik er vanochtend achter dat ik een beginners foutje had gemaakt.
Mijn Analyzer, HP milivoltmeter en scoop hingen zonder serieweerstand direct aan de uitgang van de opamp, muts die ik ben.
Met weerstand en een 10pF condensator tussen de uitgang en de inverterende ingang is ook de NE5532a stil in deze generator op het 10K tot 100K bereik :-)

Precies nog één 100K Lin potmeter van Piher, mooi gebouwd metalen uitvoering 6mm as.
Weerstandwaarde waardeloos! Één sectie is 95,88K en de andere 107,4K.
Ik vind dit toch wel zeer grote verschillen, vooral voor deze toepassing.

Ik heb trouwens op een Duitsche site voor "audio gestoorde" getrimde potmeters gezien die nog enigzins betaalbaar zijn.
Het jammere alleen van deze serie is, dat ze de weerstandwaarde per kanaal niet geven, deze is ook niet getrimt, ze trimmen op uitgangsspanning.
Dan maakt het meestal niet uit of je 18 en een 22K deel hebt.
De gelijke waarde van beide delen is nu juist wel van belang bij sinus generatoren, life sucks ;-)

Ik ga hem (100K Lin pot.) er even inhangen en kijken wat de vervorming en hoe de bounce is...

Gegroet,
Blackdog

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Nou... dat is dus ongelovelijk slecht, over een groot deel van het bereik slaat de oscilator af.
Dit komt natuurlijk door de grote verschillen tussne de twee delen.
Als ze gelijk waren geweest zou het kunnen werken, denk alleen dat aan de hoge kant van het bereik de schaal erg in elkaar gedrukt zal zijn.
Meer dan een Log potmeter.
Vuilnisman!!!! kan deze Piher potmeter ook mee?

Voor de liefhebbers zal ik een schema laten zien met b.v. een twee deks schakelaar met mooie stapjes (11 stuks)
Moet die gegevens eerst even opzoeken.

Gegroet,
Blackdog

Laatst nog Alps pot gekocht (die blauwe). Dat was een log en toch verrassend goed, maar als volume regelaar (10% gelijkloop is al mooi).

Ik heb nog een lin 10k stereo liggen van TT-electronics, was bedoeld om een tek generator te reviseren, maar de koop is gestrand. Model P260P bij Conrad (!) gekocht voor Eur 7.80

Is binnen een paar pct goed en gelijk:
Sectie A: 1k99 5k00 7k88 9k97
Sectie B: 2k00 5k04 8k00 9k97

Dat is dus binnen 2%

Toch maar weer het Elektor-ontwerp, met een enkelvoudige pot:
http://www.luidsprekers.org/LTspice/WBO.png
Met een LT1352 (3MHz,200V/us) is de 3de harmonische vervorming ca. 0,4% bij 100kHz.
Met een NE5532 ( 10MHz,9V/us) op een hogere spanning moet dat nog veel beter kunnen.
Met een gewone OpAmp (ca. 1MHz,1V/us) komt ie tot 60kHz met 3% THD, bij lagere frequenties wel een stuk minder THD.
Ik ga dat allemaal niet bouwen en meten, omdat ik 'm niet nodig heb, dat zal je zelf moeten doen.

blackdog

Golden Member

Hi mtb,

Zoals ik al zij, spice is geen optie...
De ideale wereld bestaat niet, ik weet zeker dat de vervorming van de gelijkrichter in de lage frequenties niet is meegenomen.
Verder weten we helemaal niets van de regel karakteristiek, hoe snel ,bounce, vlakheid, enz.
Ook wou ik een twee opamp ontwerp, met goed gedefinieerde uitgangs impedantie.

Als ik 3 a 4 opamps kan gaan gebruiken, weet ik betere ontwerpen dan dit van "******".
Nogmaals 3 a 4 opamp's was niet het uitgangspunt.
De hier toegepaste schakeling met twee standen AGC geeft "Low Cost" uitstekende resultaten.

Ik gebruik ook Spice, meestal voor High en Low Pass filters, en b.v de stromen bij geschakelde voedingen,
zodat ik vast een indruk krijg voor ik het ga bouwen en testen.

Ik geloof het pas als ik echte waarden zie uit jouw schakeling.
Alles wat ik hier laat zien, zijn echte metingen niet mooier of slechter gemaakt.
Ook is ondertussen hier op het forum wel bekend welke apparatuur ik gebruik voor mijn metingen.
Dus met een beetje werk kan iedereen er achter komen wat mijn Audio Precision voor afwijkingen heeft.
Oja, hij zit ruim onder zijn specs, wat normaal is voor dit merk :-)

Deze generator is niet het summum wat sinus generatie betreft, als ik dat wil, dan pak ik het wel anders aan.
Ik vind het wel een leuk, simpel ontwerp met goede eigenschappen.
Deze generator heb ik ook helemaal niet nodig en als hij klaar is schenk ik hem of zoiets...

Gegroet,
Blackdog

PS plaatjes van de bouw van het prinje zijn onderweg, nog even geduld...

rbeckers

Overleden

Dat van die minder goede ;) potmeters is een bekend probleem.
Meestal probeer ik stereo, of log, pots te vermijden.
En anders proberen wat te compenseren.

Dit topic is een beetje stilgevallen (jammer!) maar ik kwam vandaag iets tegen wat misschien wel relevant is.

http://electronicdesign.com/analog/rediscover-truly-tunable-hall-netwo…

Het gaat over een tunable notch filter wat heel goed bruikbaar is in low distortion oscillator (met maar 1 opamp ;-) ). Misschien handig voor een versie 2? Je hebt namelijk maar 1 potmeter nodig. De Hall filter kan je dan er tussen schakelen naar gelang het gewenste bereik.

Heb je nog wat constructie fotos?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Henry S.

Moderator

*kuch*

Op 28 juli 2013 17:53:13 schreef Henry S.:
ipv een halve NE5532 zou ik in een stand alone apparaat een NE5534 gebruiken.

Is dit al gedaan?

blackdog

Golden Member

Hi Squant, :-)

Dank je voor de link, deze kon ik nog niet.
En... ieder voordeel heeft zijn nadeel!
De oscilator heeft een klein regelbereik wat frequentie betreft.
Factor 10 ga je niet halen en dat is jammer.
Ik ga deze schakeling zeker een bouwen om wat ervaring er mee op te doen.

Het printje en het kastje ligt hier klaar, maar is nog niet heb er nog geen tijd voor gehad.
Deze week wel nog gekeken of ik een goede trafo er voor had, en ik voind een kleine rinkern die ook een 10 Watt versterker kan sturen.
Ik bedoel dus een eindtrapje er in zodat je ook luidsprekers of andere apparaten kan testen.

Henry S.

Wat let je de generator te bouwen met een NE5534 (TDA1034 mag ook) en de gegevens dan hier op het forum te plaatsen zodat wij mee kunnen genieten? *grin*

Gegroet,
Blackdog

Henry S.

Moderator

Dan moet ik jouw meetbank erbij hebben >:) Maar zonder dollen... helaas is de todo hier al lang genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 september 2013 00:01:28 (42%)