Ja, dat ze in een warme omgeving beter presteren wist ik wel.
En dat klopt in deze kelder ook wel, er is een en ander na geisoleerd ( gebouw is uit 58) maar het is warm genoeg.
Toch bewijst het wel de kwaliteit van die oude dikke buizen, na 50 jaar doen ze het vaak nog steeds.
Nog degelijker zijn de TL-S buizen, die met een trafo of stabiluxlamp in serie staan.
Die heb ik in een buitenarmatuur aangetroffen van zeker 40 jaar oud, en nog steeds werken natuurlijk.
Die buizen van @houben zijn grotendeels speciaal, die 15 watt kleur 05 zijn Uv, voor insectenvallen.
Die 44 watt buizen voor zonnebanken.
De enige "gewone" zijn de 20 watt kleur 33.
Dat zijn ouwetjes en die doos heb ik wel interesse in.
@ledlover en ik hebben een tik wat lampen betreft
Maar ook Marcel van het tv museum heeft die ( volgens ons gezonde) afwijking
Dan wil ik die 20 watt buisjes wel verdelen onder de liefhebbers als de prijs niet te gek is ( ik pm wel even, ook over condensatoren).
Wat het ook best goed doet zijn de tl5 buizen, die vervang ik veel op een school en er zitten er zit bij die nog van de bouw zijn in 2012, ook niet slecht 12 jaar dagelijks zeker 12 uur aan.
De gene die 24/7 branden gaan ongeveer even lang mee ondanks de dubbele brandtijd, starten kost branduren.
En dan heb ik nog de led lampjes in de liften hier.
Megaman , mei 2012 geinstalleerd, die branden nu 4367 dagen 24/7, dat is 104808 uur!
Ze gaan binnenkort alle 18 het veld ruimen, de kunststof raampjes zijn zwaar vergeeld en worden bros en breken.
En ze gaan zichtbaar minder licht geven daardoor.
Voor de camera's in de liften ga ik er toch maar nieuwe in zetten.
Voor de liefhebbers komen ze beschikbaar om mee te spelen
Ik weet wel wie er zeker een of 2 wil hebben, die stop ik bij andere spullen.