Opdrukken op Philipslampen

Op zondag 14 april 2024 00:08:09 schreef revado:
[...]

Thanks Maaarten, dus mijn inschatting van 50 jaar was niet verkeerd.
Ze hebben in een gang in de kelder van een flat voor ouderen ruim 50 jaar trouw gewerkt.
Heb ze vervangen door led maar licht gaven ze nog prima, zie plaatje.
Al is wit licht in de loop der jaren wel geler geworden, dat 840 is meer 830 geworden.

[bijlage]

kleur 840 bestond 50 jaar terug nog niet, toen was kleur 33 nog de witte standaard. dat werd later kleur 640 en nu is 840 de standaard geworden. in 840 zit meer rood licht. ik zie verwarmingsbuizen lopen in die kelder, dan worden tl buizen wel oud want doorgaans is het best warm in dergelijke kelders wegens gebrek aan buisisolatie, in warme omgeving hoeft er amper gepingeld te worden door de starter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Op zondag 14 april 2024 08:44:16 schreef testman:
ik zie verwarmingsbuizen lopen in die kelder, dan worden tl buizen wel oud want doorgaans is het best warm in dergelijke kelders wegens gebrek aan buisisolatie, in warme omgeving hoeft er amper gepingeld te worden door de starter.

Gaan TL buizen langer mee in een warmere omgeving? Ik had dat niet verwacht.

Warm ontsteken ze wat makkelijker dus krijg je minder sputtering tijdens het starten.
De wandtemperatuur dient rondom de 40 graden te zijn als ze zijn opgewarmd. In een erg koude kelder in een open armatuur red je dat niet altijd. Advies van Philips was om dan een gesloten armatuur toe te passen waar de buis wel z'n 40 graden haalt.

[...]

kleur 840 bestond 50 jaar terug nog niet, toen was kleur 33 nog de witte standaard. dat werd later kleur 640 en nu is 840 de standaard geworden. in 840 zit meer rood licht.

840 bestond niet, maar er waren wel al Deluxe kleuren met CRI's van in de 80. Dat is bijvoorbeeld 34 zoals hier getoond - 4000k helderwit met goede kleurweergave. Pas rond 1975 kwamen de Super 80 buizen met de tot op heden gebruikte triphosphor coating.
Ook was er een 2700k warmwit met goede kleurweergave - daar heb ik er eentje van. Zeer aangenaam. Echter, het verschil in rendement met de latere Super 80 triphosphor buizen is zeer groot. Dat is dan ook meteen de reden waarom in de vroege dagen die Deluxe buizen met uitstekende CRI niet heel veel gebruikt werden. De fosforlaag is dikker maar blokkeert daardoor ook veel meer van het licht. Het advies volgens de catalogus was dan ook om iedere twee Deluxe oude lampen te vervangen door één nieuwe Super 80 lamp, en qua lichtopbrengst klopt dat ook wel aardig. Maar of dat een correcte verdeling van het licht over de ruimte zou geven? Tsja...

Zie hier de lichtopbrengst voor een 20w dikke TL per kleur - die loopt sterk uiteen.

Hieronder de kleuren en oude kleurcodes zoals ze beschikbaar waren in 1970.

29, 33 en 54 zijn de 'basic' TL kleuren met zeer matige kleurweergave, doch met uitstekende (voor hun tijd) efficiëntie. 33 zag je het meest en heeft bij veel mensen slechte associaties bij TL verlichting veroorzaakt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Ja, dat ze in een warme omgeving beter presteren wist ik wel.
En dat klopt in deze kelder ook wel, er is een en ander na geisoleerd ( gebouw is uit 58) maar het is warm genoeg.
Toch bewijst het wel de kwaliteit van die oude dikke buizen, na 50 jaar doen ze het vaak nog steeds.
Nog degelijker zijn de TL-S buizen, die met een trafo of stabiluxlamp in serie staan.
Die heb ik in een buitenarmatuur aangetroffen van zeker 40 jaar oud, en nog steeds werken natuurlijk.

Die buizen van @houben zijn grotendeels speciaal, die 15 watt kleur 05 zijn Uv, voor insectenvallen.
Die 44 watt buizen voor zonnebanken.
De enige "gewone" zijn de 20 watt kleur 33.
Dat zijn ouwetjes en die doos heb ik wel interesse in.
@ledlover en ik hebben een tik wat lampen betreft :)
Maar ook Marcel van het tv museum heeft die ( volgens ons gezonde) afwijking O-)
Dan wil ik die 20 watt buisjes wel verdelen onder de liefhebbers als de prijs niet te gek is ( ik pm wel even, ook over condensatoren).

Wat het ook best goed doet zijn de tl5 buizen, die vervang ik veel op een school en er zitten er zit bij die nog van de bouw zijn in 2012, ook niet slecht 12 jaar dagelijks zeker 12 uur aan.
De gene die 24/7 branden gaan ongeveer even lang mee ondanks de dubbele brandtijd, starten kost branduren.
En dan heb ik nog de led lampjes in de liften hier.
Megaman , mei 2012 geinstalleerd, die branden nu 4367 dagen 24/7, dat is 104808 uur!
Ze gaan binnenkort alle 18 het veld ruimen, de kunststof raampjes zijn zwaar vergeeld en worden bros en breken.
En ze gaan zichtbaar minder licht geven daardoor.
Voor de camera's in de liften ga ik er toch maar nieuwe in zetten.
Voor de liefhebbers komen ze beschikbaar om mee te spelen :)
Ik weet wel wie er zeker een of 2 wil hebben, die stop ik bij andere spullen.

[...]

kleur 840 bestond 50 jaar terug nog niet, toen was kleur 33 nog de witte standaard. dat werd later kleur 640 en nu is 840 de standaard geworden. in 840 zit meer rood licht.

Kleur 34 was gewoon 840 maar dan met oudere poeders. Er stond nog geen 840 bij maar dat is gewoon een indicatie voor cri en kleurtemperatuur.

Todat ik een buisje kleur 27 tegenkwam, had ik me nooit gerealiseerd dat er met oudere poeders al >90% cri haalbaar waren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 april 2024 13:30:37 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de liefhebber liggen er nog 1 of 2 heel stoffige T8 36w Philips buizen in kleur 32 (warmwit met verbeterde kleurweergave) in de lampenbak bij hornbach zaandam :)

Heb zelf geen plek voor een heel collectie aan 36w buizen, noch zin om met een buis onder de arm naar huis te fietsen als een fransman met een overmatig lange baguette :+

Ik hoop nog eens een T12 15w te vinden. Heel kort en dik.

Edit: 14w of 15w.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Die dikke 14 watt zaten in lichtreclames meen ik mij te herinneren.
Van Sylvania of GE.

Ik heb deze ook nog liggen, TL EM 40 , dus de ronde tl met zo'n koperen hulp electrode er op.
Beide nieuw in doos.
En zie, een is ook kleur 34!
Ergens ligt ook nog een TL "W" nieuw in doos, die zijn helemaal zeldzaam denk ik.
Zal eens zoeken voor een foto.

[Bericht gewijzigd door revado op zondag 14 april 2024 18:43:14 (14%)

Op zondag 14 april 2024 13:26:16 schreef maartenbakker:
[...]
Kleur 34 was gewoon 840 maar dan met oudere poeders. Er stond nog geen 840 bij maar dat is gewoon een indicatie voor cri en kleurtemperatuur.

Todat ik een buisje kleur 27 tegenkwam, had ik me nooit gerealiseerd dat er met oudere poeders al >90% cri haalbaar waren.

kleur 840 is eigenlijk ook met slechtere cri, want je hebt ook 940 welke dus een cri van 90 heeft. die kom je amper tegen omdat deze duurder zijn.

toen ergens rond 2005 meen ik de kleurnummers bij philips allemaal 3 cijfers moesten worden. voor die tijd heb ik nog best wat dozen kleur 33 buizen weggezet. dat was nl de enige kleur die nog op 2 cijfers liep. kleur 33 werd kleur 640.

TL-M waren de buizen welke geen starter nodig hadden, maar alleen een vsa. hadden ook een koper streep over het glas lopen. die gingen met -10 buiten nog ineens aan in bakken zonder kap. probeer dat maar met een tl8.. heel soms kom je nog van die alu philips S10 starters tegen, dat zijn pas oude dingen. die halen de 60's wel..

@ revado, met megaman heb ik ook ervaring dat het lang mee kan gaan, lang niet altijd overigens. R111 spaarlamp lichtbronnen. heb ik vervangen en maakten 5x 11 uur per week dus een dikke 28.000 uur in 11 jaar tijd. in die tijd was er 1 stuk gegaan, en de reserve die toen teveel was besteld ging erin tot er 2 jaar later led inging. megaman heeft altijd een datum van productie op de rand staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 14 april 2024 19:24:30 schreef testman:
heel soms kom je nog van die alu philips S10 starters tegen, dat zijn pas oude dingen. die halen de 60's wel..

Die zijn volgens mij wel tot een stuk in de jaren '70 gebruikt; in het ouderlijke huis (bouwjaar 1977) zaten die bv nog in de (T12) armaturen.

Die TL-M's zijn mogelijk nog ouder; in de kelder van het bedrijf heb ik er zo nog een aantal gevonden, en dat was de eerste keer dat ik zo'n buis met metalen strip zag. Eerst dacht ik zelfs dat er iets over gelekt had tot bleek dat er verschillende lampen waren met exact dezelfde "afwijking" :) Wel maar één armatuur gevonden dat effectief dat type lamp nodig heeft, alle andere armaturen hadden al starters. Gebouw is van 1965.

revado

Honourable Member

Onderstaand is de TL-EM met de strip zichtbaar.
Met er boven de originele doos die er nog omheen zit.
Ik herinner mij dat we in onze flat in het begin ( is bouwjaar 1967) in de armatuurtjes bij de voordeuren TL 8 watt hadden met ook een startstripje er op. Die lampjes zaten in een doosje met gele opdruk.
Ja, een jaar of 5 en dan al met lampen bezig :)
Daar zaten wel gewoon starters in ( ook die metalen) .
Helaas heb ik er geen meer.
Waren mooie dingen, metalen frame, de bekende grijze ingegoten trafo.
Voetjes van buisje en starter van wit "philite "
De kap was puntig en wit gespoten op het deel na waar het licht uit kwam.

Volgens mij zitten dat soort ronde dikke buizen nog in sommige stationsklokken. Specifiek op laan van NOI zag ik een kapotte klok waardoor ik naar binnen kon kijken.

revado

Honourable Member

Op maandag 15 april 2024 08:06:46 schreef Ledlover:
Volgens mij zitten dat soort ronde dikke buizen nog in sommige stationsklokken. Specifiek op laan van NOI zag ik een kapotte klok waardoor ik naar binnen kon kijken.

Dat zou best wel eens kunnen, je ziet in die klokken ook wel een beetje de ronde lichtbron.
Ze zijn (waren) er van 22 watt (die tafel loep lampen) 32 watt en 40 watt.
Ik heb vroeger nog wat armaturen in onderhoud gehad waar een 32 en een 40 samen in zaten. met zo'n ronde hoge opaalkap er op.
@testman kent die vast wel.

Er is ook een nieuwe variant in tl5 met een hf driver.
Die komen uit ping-pong, is dat ook uit het nummer op te maken?

revado

Honourable Member

Ik was voor een mede CO lid een vsa aan het zoeken op mijn vliering in de garage en kwam toen deze laagvoltlampen tegen.
Deze 65 volt lampen zijn vroeger gebruikt voor centrale noodverlichting.
Ik heb een doosje met een paar nieuwe er in.
Waar komen deze vandaan?

rob040

Golden Member

Dat kan alleen Weert zijn geweest.
Kun je ook zien aan het sterretje.

Op zondag 14 april 2024 14:12:30 schreef Ledlover:
Voor de liefhebber liggen er nog 1 of 2 heel stoffige T8 36w Philips buizen in kleur 32 (warmwit met verbeterde kleurweergave) in de lampenbak bij hornbach zaandam :)

Heb zelf geen plek voor een heel collectie aan 36w buizen, noch zin om met een buis onder de arm naar huis te fietsen als een fransman met een overmatig lange baguette :+

[bijlage]

De T12 15 Watt zijn in Nederland verkocht, dus moeten te vinden zijn, Philips heeft deze ook gemaakt.
De T12 14 Watt zijn voor de Amerikaanse markt gemaakt.
De 14 Watt zijn hier zelden te vinden, in lichtbakken en ander spul wat uit de States gehaald worden kunnen deze in zitten. Zelf een collectie liggen aan T12 14 Watt TL buisjes, een aantal uit Amerika laten komen, gekocht op Ebay, en een aantal gevonden op de jukebox beurzen.
Zie mijn collectie op Lighting Gallery : https://www.lighting-gallery.net/gallery/index.php?cat=13997&page=…

LEDlover, die lampen komen beide uit de vestiging van Philips Turnhout (België), afdeling HID . (High Intensity Discharge lamps)

set SCE to AUX.
Proxxima

Golden Member

Een ML lampje... :) Zie je niet zo vaak meer. Heb ik voor TV museum meegenomen bij de kringloop.

revado

Honourable Member

Die zie je inderdaad niet meer, vroeger waren ze veel gebruikt.
De 125 watt versie zat half Den Haag mee vol in de oude wijken.
Een groene paal met een open armatuur waar de lamp onder in geschroefd zat.
Ik denk dat ver voor de oorlog daar al ML in zat.

flash2b

Special Member

Op zondag 14 april 2024 14:12:30 schreef Ledlover:

[bijlage]

Deze heb ik gevonden, Sylvania Made in Canada. Is dat wat je zoekt? Het is een T12.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ja, dat is 'm helemaal!
Als je 'm kwijt wil, graag. Hoofddorp is niet zo ver weg.

Nog kleinere schijnen ook te bestaan in Japan, maar dat is hier echt een speld in een hooiberg.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 27 juli 2024 12:21:57 (38%)

flash2b

Special Member

Deze heb ik ook nog gevonden Philips TLS 20 W/29 én is ook nog On Topic ;)

Deze hierboven is Made in France, maar ik heb ook Made in Holland.

revado

Honourable Member

Die tl-s kan gewoon met een standaard vsa in serie.
Geen starter.
Of een stabilux lamp in serie, maar die vind je nergens meer, zeldzaam.

Wat was dat voor een lamp? Ik heb de foto's in de catalogus gezien, maar wat is er technisch gezien speciaal aan die lampen?
Zullen toch geen Urdox-achtige ijzerwaterstof achtige dingen zijn?
Een compleet armatuur vinden daarvoor zou erg leuk zijn.

Ik heb overigens tot nu toe prima ervaringen met lampen als VSA voor kwikdamplampen van 50w. Twee stuks van 100w parallel, en dat in serie met de 50w kwikdamplamp resulteert in nagenoeg perfecte brandstroom. Wel bijzonder inefficient natuurlijk, de 2x 100w branden nog best aanzienlijk, op een voltje of 140.
Lijkt me wel leuk die truc ook met een TL uit te halen. Leg er maar bij :) 20 wattertjes zijn niet zo groot en ik kan ze ook daadwerkelijk gewoon gebruiken. En kleur 29 vind ik - ondanks, of dankzij de slechte kleurweergave - op de een of andere manier erg prettig in de avond. Kan m'n vinger er niet op leggen. Misschien minder prikkels door het effect van een verminderde kleurverzadiging.

flash2b

Special Member

Die TLS 20 W/29 is voorzien van een inwendige ontsteekstrip (niet zichtbaar op de foto) zodat ze goed ontsteken op lage temperatuur. Ze zijn voor lantaarn paal gebruik. De socket was wel anders als normaal of moet dat zwarte ding eraf?

Ik vond nog wel meer buizen en ook miniature types. Was op zoek naar een T12 dus verder niet meer op de foto gezet.

Op zaterdag 27 juli 2024 15:54:56 schreef revado:
Die tl-s kan gewoon met een standaard vsa in serie.
Geen starter.
Of een stabilux lamp in serie, maar die vind je nergens meer, zeldzaam.

Ik heb een stabilux lamp in collectie, de eerste die ik mijn leven gezien hebt. Lijken veel op een kopspiegel lamp, dus de kringloopwinkels en dergelijke in de gaten houden, kunnen zomaar in een gloeilampen bak liggen.

De heilige graal is wel zo'n armatuur met stabilux.