Lussen in hv-mast

Op zondag 1 december 2024 21:01:29 schreef testman:
blijkbaar was een wintrackmast rond de 2,5x duurder als een vakwerkmast. vooral de fundering is een stuk complexer.

daarbij komt dat een wintrackmast storender is in het landschap. Een vakwerkmast is wel veel breder, maar door de doorzichtige constructie minder aanwezig in het beeld.

Sine

Moderator

Die van Tidak is sowieso een special met 6 lijnen per mast, die zal nog een stukje drukker worden.

Er lopen daar zelfs twee tracés naast elkaar! Beiden met van die wiekloze windmolens…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

daarbij komt dat een wintrackmast storender is in het landschap. Een vakwerkmast is wel veel breder, maar door de doorzichtige constructie minder aanwezig in het beeld.

Frappant, ik vind het juist elegante masten, mooi om te zien. De gustibus et coloribus non est disputandum....

Doet me een heel klein beetje denken aan het viaduct van Millau bij Aveyron.

Tidak ada, elke keer dat ik daar voorbij kom sta ik er verbaasd over hoeveel masten er weer bij zijn geplaatst. Da's nu toch al een jaar of 10 aan de gang maar het lijkt wel of elke keer er weer nieuwe masten staan. Maar het stoort me zeker niet. Stuk minder verontrustend dan die grote koeltoren aan de andere kant van het water in Doel....

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Op dinsdag 3 december 2024 07:47:57 schreef nonius:
[...]

Frappant, ik vind het juist elegante masten, mooi om te zien. De gustibus et coloribus non est disputandum....

Doet me een heel klein beetje denken aan het viaduct van Millau bij Aveyron.

Tidak ada, elke keer dat ik daar voorbij kom sta ik er verbaasd over hoeveel masten er weer bij zijn geplaatst. Da's nu toch al een jaar of 10 aan de gang maar het lijkt wel of elke keer er weer nieuwe masten staan. Maar het stoort me zeker niet. Stuk minder verontrustend dan die grote koeltoren aan de andere kant van het water in Doel....

Mee eens, ik vind ze ook wel wat hebben, die andere dingen zijn oubollig om te zien.
Ze hebben in deze regio ook een heel trace gezet wat via Hazerswoude , zoetermeer en richting Berkel loopt.
In die regio kom ik veel en heb met belangstelling gevolgd hoe het gebouwd is.
Het trace in de regio wat in aanbouw is heb ik ook al eens staan kijken.
Binnenkort ben ik weer in de regio daar ( dan doe ik ook een bakkie bij jou TA).

Sine

Moderator

Tja, oubollig, die dingen zijn puur functioneel ontworpen. Dat zou in principe redelijk tijdloos moeten zijn.

Dat die dingen al zo'n 100 jaar recht staan helpt natuurlijk niet bij dat beeld.

revado

Honourable Member

Op dinsdag 3 december 2024 11:37:09 schreef Sine:
Tja, oubollig, die dingen zijn puur functioneel ontworpen. Dat zou in principe redelijk tijdloos moeten zijn.

Dat die dingen al zo'n 100 jaar recht staan helpt natuurlijk niet bij dat beeld.

Ik moet dan altijd aan de eiffeltoren denken :)
En da's ook een oud ding O-)
Maar niets mis mee met zowel die toren als de oude vakwerkmasten.
Daar zijn trouwens ook heel veel varianten in gemaakt.

Arco

Special Member

In de US zijn houten masten nog steeds zeer geliefd... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op dinsdag 3 december 2024 11:48:28 schreef revado:
[...]

Ik moet dan altijd aan de eiffeltoren denken :)
En da's ook een oud ding O-)
Maar niets mis mee met zowel die toren als de oude vakwerkmasten.
Daar zijn trouwens ook heel veel varianten in gemaakt.

de Eiffeltoren en de masten waren van dezelfe ontwerper..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ben niet zo'n fan van die wintracks, als ze per twee worden neergezet. Ziet er dan uit als grote vleesvorken.
Een enkele zou ik weer wel mooi vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Ik vond deze wel leuk bedacht... :)

https://www.de-veluwenaar.nl/wp-content/uploads/2015/02/Landschap-5.jpg

Waarom worden die wintrack masten altijd dubbel uitgevoerd? (je kunt alles ook in 1 mast hangen)
Is dat voor redundancy? (bij omval van een mast weinig zinvol, kans dat die de draden van de andere mast meeneemt is 50%)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 3 december 2024 15:43:08 (48%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op dinsdag 3 december 2024 12:24:50 schreef Arco:
In de US zijn houten masten nog steeds zeer geliefd... ;)

[bijlage]

daar valt de boel dan ook vaak plat bij een storm, in dat land is het merendeel warm en droog. hier koud en nat, je wilt geen 150KV die over de A2 heen valt nadat een paal toch rot bleek te zijn. tevens hangt er hier veel meer in die masten, de trekkracht is een stuk hoger van het kabelgewicht.

en dat er in die masten bij eric zoveel draad hangt geloof ik wel, daar draait straks heel de provincie zeeland op, incl een paar windmolenparken en de netkoppeling met BE.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 3 december 2024 17:48:42 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dinsdag 3 december 2024 15:35:26 schreef Arco:
Waarom worden die wintrack masten altijd dubbel uitgevoerd? (je kunt alles ook in 1 mast hangen)
Is dat voor redundancy?

Ja, dat is omdat bij de gangbaardere masten er ook altijd 2 (of meer) groepen van 3 in hangen. Er kan dan aan 1 zo'n lijn gewerkt worden terwijl de andere uit staat. Volgens mij kan er bij een storing ook spanning over omgeleid worden.

Daarnaast zijn die wintracks zo gemaakt dat ze in een 1+1 configuratie de draden op gelijke afstand van elkaar kunnen hangen. Door ze op de juiste afstanden van plaats te laten wisselen is hun capaciteit naar aarde vrijwel overal gelijk en het magnetisch veld vrijwel 0, waar dat bij de gangbare masten niet mogelijk is.

Het nadeel van die wintracks is de gigantische fundering die ze vereisen. Zo groot dat je er bang van wordt ;)

Er is geloof ik ergens een bocht-mast (wintrack) waar je bij in de buurt kan komen. Als je dan omhoog kijkt zie je 'm krom staan.
Hier vind je er wat uitleg over, inclusief twee foto's hoe hoekmasten van de eerste generatie doorbuigen onder de krachten in een bocht.

https://www.hoogspanningsnet.com/lijn/mast/bipole/

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op dinsdag 3 december 2024 17:45:52 schreef testman:
[...]
[….]

en dat er in die masten bij eric zoveel draad hangt geloof ik wel, daar draait straks heel de provincie zeeland op, incl een paar windmolenparken en de netkoppeling met BE.

Zeeland in? Hoe haal je ht in je hoofd! Dacht je echt dat Zeeland zoveel stroom nodig zou gebben, dat daat twee 380kV lijnen en één 150kV lijn nodig zouden zijn? Het is voornamelijk voor de export; zowel naar de Randstad als naar de zuiderburen. Die laatste verindinding is overigens wel in twee richtingen, maar uiteindelijk gaat het om de Randstad en de Antwerpse haven e.o.
Wij hebben immers Borsele, waar een KC staat en in de loop van de jaren meerdere. Wat Doel gaat doen is allemaal nog onzeker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op zaterdag 7 december 2024 09:39:27 schreef Tidak Ada:
[...]

Zeeland in? Hoe haal je ht in je hoofd! Dacht je echt dat Zeeland zoveel stroom nodig zou gebben, dat daat twee 380kV lijnen en één 150kV lijn nodig zouden zijn? Het is voornamelijk voor de export; zowel naar de Randstad als naar de zuiderburen. Die laatste verindinding is overigens wel in twee richtingen, maar uiteindelijk gaat het om de Randstad en de Antwerpse haven e.o.
Wij hebben immers Borsele, waar een KC staat en in de loop van de jaren meerdere. Wat Doel gaat doen is allemaal nog onzeker.

daar komen idd 380KV en 150KV zeeland in. echter geen link met de randstad. wel de windparken op zee die 220KV krijgen en de netkoppeling met BE. de lijn die langs het rijnkanaal loopt gaat wel naar de randstad, maar die gaat langs zeeland af via dat schakelstation op de grens met brabant.

borsele levert max 481MW en ook die centrale heeft geregeld onderhoud nodig. soms maanden zelfs, dus je hebt die dikke kabels naar andere delen van het land wel nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen schakelstation bij de grens (Zandvliet-BE)
Wel tussen Völkerdorp en Middenhof en verder bij Heimolen, ten zuiden van B.o.Z.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op zaterdag 7 december 2024 15:15:58 schreef Tidak Ada:
Geen schakelstation bij de grens (Zandvliet-BE)
Wel tussen Völkerdorp en Middenhof en verder bij Heimolen, ten zuiden van B.o.Z.

ik bedoel het schakelstation bij rilland, net over de provinciegrens in zeeland.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is altijd nog zo'n 454.316,82 cm hemelsbreed. Dat mag jij lopen (en zwemmen) >:) Over de kortste weg nog altijd zo'n 6,7 km

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op zaterdag 7 december 2024 20:51:41 schreef Tidak Ada:
Dat is altijd nog zo'n 454.316,82 cm hemelsbreed. Dat mag jij lopen (en zwemmen) >:) Over de kortste weg nog altijd zo'n 6,7 km

ik kom aan 3,15km tot aan de brabantse westgrens. maar met een verrekijker lijkt het vast groter :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is toch echt de kortste weg naar de Belgische grens over de weg.
De zichtafstand is de groene lijn:

De kortste afstand naar de Brabantse westgrens (= pal oostwaarts, bij Huijbergen) is 11,5 km ! Daar is geen hoogspanningsleiding in velden of wegen te vinden (midden in het beschermde "Grenspark").

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op zaterdag 7 december 2024 21:54:11 schreef Tidak Ada:
Dit is toch echt de kortste weg naar de Belgische grens over de weg.
De zichtafstand is de groene lijn:

De kortste afstand naar de Brabantse westgrens (= pal oostwaarts, bij Huijbergen) is 11,5 km ! Daar is geen hoogspanningsleiding in velden of wegen te vinden (midden in het beschermde "Grenspark").

[bijlage]

ik doelde op de afstand tussen schakelstation rilland en de brabantse westgrens.

de 380KV loopt overigens van station rilland tussen het kanaal en het spuikanaal door naar station zandvliet BE.

https://webkaart.hoogspanningsnet.com/index2.php#6/52.000/5.000

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, Het schaklestation ligt west van het spuikanaal; niet tussen Spuikanaal en Rijn-Scheldekanaal

Maar ik zie wel waar de schoen wringt:
Jij praat over een tracé naar België, wat induceert dat je over landsgenzen praat, maar je praat over een provinciegrens tussen Zeeland en Brabant, die niets met het tracé naar Zandvliet te maken heeft.
Ik heb netjes over de Nederlands-Belgische grens geschreven.
Het tracé loopt vanaf zandvliet naar Stabroek en van daar naar Doel èn van Zandvliet direct naar Doel en verder de haven in

Afstandmetingen zijn gedaan middels GoogleEarth

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op zaterdag 7 december 2024 22:45:39 schreef Tidak Ada:
Nee, Het schaklestation ligt west van het spuikanaal; niet tussen Spuikanaal en Rijn-Scheldekanaal

Maar ik zie wel waar de schoen wringt:
Jij praat over een tracé naar België, wat induceert dat je over landsgenzen praat, maar je praat over een provinciegrens tussen Zeeland en Brabant, die niets met het tracé naar Zandvliet te maken heeft.
Ik heb netjes over de Nederlands-Belgische grens geschreven.
Het tracé loopt vanaf zandvliet naar Stabroek en van daar naar Doel èn van Zandvliet direct naar Doel en verder de haven in

Afstandmetingen zijn gedaan middels GoogleEarth

ja, ik weet wel waar het schakelstation en het hoogspanning trace ligt, ben bekend met google earth :P

echter is het hoogspanningsnet aangelegd in de jaren 60/70 en dat heeft gehouden tot nu toe. zou je denken dat men met oog op de gasloze toekomst ook weer 50 jaar vooruit probeert te kijken en dus de kabels wat ruimer neemt en redundant aanlegt. tevens is dat vermogen ook voor de windparken bij zeeland die 220KV krijgen vanaf schakelstation borsele.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 8 december 2024 09:41:44 schreef testman:
[...]

zou je denken dat men met oog op de gasloze toekomst ook weer 50 jaar vooruit probeert te kijken en dus de kabels wat ruimer neemt en redundant aanlegt. tevens is dat vermogen ook voor de windparken bij zeeland die 220KV krijgen vanaf schakelstation borsele.

Yep, maar helaas was de planning al ver voor de Krim-oorlog rond en is er alleen een kink in de kalel gekomen bij de aanleg van het 380kV Borsele-Rilland. Eerst door protesten van de bevolking en daana, dacht ik, om technische problemen (funderingen?). Dat was al vóór Corona! Nu lijkt het er dus op dat het Borssele-Rilland tracé verdubbeld wordt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

die windparken waren al langer bekend idd, daar ligt de hoofdreden van de verzwaring naar borsele. heb het drijvende trafostation eens gezien wat van de 220KV dacht ik 66KV maakt om naar de windmolens te gaan. de wintrack masten staan er deels, maar een ander deel heeft nog de vakwerkmasten mede omdat de fundering van die wintrack duur en complex is. die masten komen nu ook niet meer terug, de vakwerkmast is de standaard weer.

zag gister dat heel NL draaide op 68% windenergie, dat was opvallend genoeg 107% van de beschikbare capaciteit :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer