Je kunt ook een filter met een uitgangsimpedantie van 1,5k ontwerpen.
Honourable Member
Aha, nu snap ik het, ik keek inderdaad naar het nieuwe schema.
Maar een weerstand in de oude situatie plaatsen levert je ook niet zoveel informatie over wat er te verwachten is in de nieuwe situatie.
@rbeckers: een filter voor 1,5k kan wel, maar dan zit je aan de ingang met 1,5k. En een torretje vóór het filter heeft het wel erg zwaar; erna gaat beter.
Een laagdoorlaatfilter dat tegelijk van 50 ohm naar 1,5k transformeert is niet zo gemakkelijk te ontwerpen; ik zou tenminste niet weten hoe dat moet.
Om makkelijk in te zien waarom dat lastig is: stop er in gedachten eens een lage frequentie in. Die dendert zo door de spoelen heen naar de uitgang, de condensatoren doen bijna niets. Daardoor kun je niet transformeren.
Die NE602 is dermate (over)gevoelig als mixer dat ik gewoon een weerstand van 56 ohm zou gebruiken om het filter tevreden te stellen.
Goede verbeteringen voor deze mixer zijn dan ook een (schakelbare) verzwakker en een preselector.
Een (klein) trafo'tje heeft misschien ook een (klein) voordeel namelijk dat de heel lage frequenties verzwakt worden, dat scheelt weer brom en oversturing door sterke middengolf stations.
Ik heb het (nieuwe) low pass filter toegepast. Hier het herziene schema: http://www.uploadarchief.net/files/download/sdrhf_converter_herzien_iv… Commentaar? Ik kan het filter natuurlijk niet echt afregelen. Het is "as is". Maar een paar zaken vallen me toch meteen op.
- De converter is ongevoeliger geworden. Maar voor zover ik nu kan beoordelen is dat geen probleem. (Wel jammer is dat ie nu niet echt lekker meer wil op 5 volt; in tegenstelling tot het schema liep de oscillator op 5 volt. Dan was er nog 3½ volt over voor de mixer. Nu ben ik die "ruimte" kwijt.)
- Het maakt zo te merken / horen niets uit of de 56 ohm weerstand wel of niet is aangesloten (!)
Ik hoopte eigenlijk dat storende kortegolfomroep uit de 17 meterband zou zijn verdwenen. Dat is niet het geval. Eigenlijk weet ik gewoon niet wat nu de winst is. Vooralsnog is die meer psychologisch van aard, denk ik.
Wat zou nu een goede plaats voor de antiparallelle diodes zijn? Of zal ik ze maar helemaal weglaten? Heeft iemand misschien ideeën over een aardig uitgangsfilter?
Fotootje: http://www.uploadarchief.net/files/download/sdrhf_converter_in_aanbouw…
Overleden
Ik heb het (nog) niet nagerekend maar klopt dat ingangsfilter wel?
Voor de 17m band lijken de spoelen een lage waarde te hebben.
Misschien is een banddoorlaatfilter beter.
Ik heb dit filter zo goed mogelijk nagebouwd: http://www.george-smart.co.uk/w/images/f/f7/M1GEO_FCD_HFConv_Schematic… Daarnaast is het onvolprezen low pass filter van Van Dijken, eerder genoemd in deze topic, niet serieus anders lijkt mij. Kijk maar: http://www.vandijkenelektronica.nl/zoomview.php?title=[6E?]+-+&ind… Maar oké, dat maakt het natuurlijk niet automatisch tot een goed filter. Het was nu bedoeld ter verbetering van het 'oude' filter.
Honourable Member
De link van je filter lijkt hier niet te werken.
Heb je geen tekenfout gemaakt? De condensatoren van 156p horen aan de binnenkant, die van 109p aan de buitenkant van het schema.
De spoeltjes kunnen wel kloppen; uit de wikkelgegevens schat ik iets van 140 nH (136 als de wikkelspatie gelijk is aan de draaddikte), en dat komt uit (als je de condensatoren plaatst zoals boven gezegd).
Heb je enig idee op welke frequenties de omroepstations werken die je in de 17m-band hoort? Ik ben benieuwd of je harmonischen van 9 MHz omroep hoort, of dat er IM optreedt uit de naastgelegen 17 MHz band.
Voor het filter maakt dat trouwens niet uit: ze werken in elk geval onder de 30 MHz, en daar doet het filter niets aan.
Maar uit de frequenties kunnen we afleiden wat er gebeurt, en misschien zelfs hoe dat op te lossen is.
Voor het probleem met de sterke zenders helpt een preselector, probeer eens een enkele parallelkring, dat helpt vaak al redelijk goed.
http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2008/05/preselecto…
Ik heb de link en de fouten in het schema gecorrigeerd. Ik had de c's in het low pass filter inderdaad verkeerd benoemd.
Op het moment dat ik dit schrijf ontvang ik zeer sterk Radio Rumania International op 18.123 MHz. Dat zou niet moeten.
- Hij komt ook (zwakker) voor op 17.510; frequentie is correct
- Hij komt ook (zwakker) voor op 15.430; frequentie is correct
- Hij komt ook (STERKSTE!) voor op 15.210; frequentie is correct
Op basis van deze waarnemingen zou ik zeggen dat de storing in de 17 meterband wordt veroorzaakt door de zender op 15.210 MHz. 9.061 MHz heb ik ook gecheckt. Tweede harmonische is geen kanshebber.
Ik ben benieuwd of je iets kunt uitrekenen, FET! Als ik straks nog wat meer omroep aantref in de 17 meterband, zal ik die ook proberen te achterhalen. Mogelijk is het "patroon" hetzelfde.
@Rd12tf Ik heb even mijn antennetuner ingezet als preselector maar dat helpt niet. Ik krijg het storingsniveau dan weliswaar aardig omlaag, maar daar lijdt de bedoelde (amateurband)ontvangst ook onder. De storing wordt dus eerder in de mixer of de dongle zelf "gemaakt".
Nee, ook niet een beetje. Nu ontvang ik die Radio Rumania op 18.197. De "vergelijkende frequentie" (allersterkste) is 15.135. Dit is geen "patroon" voor zover ik zie. De overeenkomst is 15.xxx MHz, als het al zo is...
Daarnaast ontvang ik op 18.138 een Chinese Omroep. De "vergelijkende" frequentie schijnt 15.434 te zijn.
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op dinsdag 24 september 2013 15:24:50 (20%)
Sluit je antenne eens aan via een 10 of 20 dB verzwakker als de "vreemde" signalen dan zijn verdwenen word de mixer overstuurd.
Heb ik uitgeprobeerd. De verzwakker helpt uitstekend tegen de oversturing. De storende omroepen verdwijnen en de, toch al meest zwakkere, amateurstations ook
Ik ga wat werk maken van de preselector van Rd12tf: http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2008/05/preselecto… Weet iemand meteen de capaciteit van zo'n dubbele AM-6-transistorradio-varco te noemen?
By the way heb ik nog even een 22 MHz grondtoonkristal in de (ongewijzigde) oscillator geprobeerd. Dit om met ca. 110 MHz te FM-omroepband te "ontvluchten". Werd geen succes. Het oscilleerde ogenblikkelijk. Signalen op 66, 110 etc. MHz vielen me ten deel. Rommeltje dus.
misschien toch eens iets met een echte mixer proberen(sbl1)
Honourable Member
Ik ben benieuwd of je iets kunt uitrekenen, FET!
Hmm.. er valt dit van te maken:
1100-1200 utc in gebruik: 15210, 17510, 15430, 17670
18110 = -2*15210 +2*15430 +17670
18050 = -15210 -17510 +15430 +2*17670
Allebei vijfde-ordeproducten; zou kunnen
1300-1330 utc in gebruik: 11700, 15135, 15435, 17860
18160 = -15135 +15435 +17860
Derde-ordeproduct; kan heel goed
Je lijkt inderdaad een smaller bandfilter nodig te gaan hebben.
Ik houd een (ander?) probleem met het bouwsel. De kristaloscillator is niet goed.
Terwijl het kristal echt wel op 100 MHz (en niet op 60 of zo) oscilleert, is er daarnaast een "vrijlopende parasiet". Die kan ik met de spoelkern - en met m'n hand natuurlijk - in frequentie variëren van, pak 'm beet, 108 tot 125 MHz. Wat zou nu een geëigende manier zijn om dit te elimineren?
De voedingsspanning variëren (verlagen) helpt niet. De parasiet verschuift dan vrolijk in frequentie (ook omlaag) tot het moment waarop de hele oscillator afslaat.
Ik heb eerst weer eens ander spoeltje gemaakt. Nu met drie windingen zonder spatie om vormpje met kern. Voor het eerst mat ik nu zonder "omhaal" 100 MHz aan de NE602. Anders mat ik vooral de parasitaire oscillatie. Het was steeds zo, dat pas als ik de (oude) spoel met de vinger aanraakte er 100 MHz op de teller verscheen.
Maar de parasiet bleef.
Nu heb ik voor de vuist weg de 18 pF in de emitter van de BF199 met 10 pF verhoogd. Zo te merken is de parasitaire oscillatie weg. (En de vervelende omroepstations in de 17 meter amateurband ook!)
Misschien werkt de volgende tip:
Maak het kristal los en kijk of er iets oscilleert, zo ja, verklein de "bovenste" condensator (die van 12p in jouw schema, of vergroot de "onderste" (die van 18p) tot er niets meer oscilleert. Nu kristal monteren en het kerntje van de spoel afregelen op stabiel oscilleren. (Indien mogelijk ...)
Oké! De parasitaire oscillatie stelde ik vast met m'n counter. Ik kon 'm duidelijk verstemmen met de spoelkern en uiteindelijk "volgde" ik 'm ook in SDR#. In het getoonde spectrum "rolden" bovendien vreemde patronen voorbij als ik m'n hand in de buurt van de oscillator hield. Nu zijn al die effecten verdwenen. Daarom meen ik dat de parasitaire problemen achter de rug zijn. Met het kerntje kan ik duidelijk een piek vinden. Evenwel had ik ook zoals jij voorstelt te werk kunnen (moeten) gaan. Niet aan gedacht..
Tsja, het pad der overtoon oscillators is nu eenmaal steil, glibberig en gevaarlijk ...
Schakel de oscillator ook een paar keer aan en uit, soms is het meest stabiele punt niet het punt met maximum uitgangsvermogen.