Lijkt mij een goed plan ...
Zie schema: http://www.uploadarchief.net/files/download/sdrhf_converter_herzien.jp…
De gebruikelijke plaats voor deze diodes is bij de antenneingang. Ik ben niet meer serieus van plan de voorversterker te gebruiken. Die vervalt dus. Wat is nu de beste plek voor de diodes? Zelf denk ik aan tussen de linker 10 nF en L1. Na L2 komt dan de 100 pF condensator.
Dus:
Antenne -> 10 nF -> de diodes naar massa -> L1 -> trimmer naar massa -> L2 -> 100 pF naar mixer.
Golden Member
Op 20 september 2013 11:47:13 schreef tin.soldier:
....Het palenspectrum rond 100 MHz blijft. Overigens repeteert de conversie zich ook boven de 200 MHz want de 2e harmonische van de kristalocillator is "gewoon" erg sterk...
Er staat iets te piepen waar het niet hoort te piepen. Kijk wat de exacte afstand is tussen de palen. Luister op die frequentie met je Icom 720 en een oppikspoeltje. Zo kun je snel zien/horen waar het vandaan komt. Die 100MHz moet je schoon zien te krijgen, dan zal je ontvangst een stuk beter worden.
Op 20 september 2013 16:03:24 schreef tin.soldier:
[...]
Dus:
Antenne -> 10 nF -> de diodes naar massa -> L1 -> trimmer naar massa -> L2 -> 100 pF naar mixer.
Zo kan het inderdaad, kijk ook naar de ontkoppeling van je oscillator, het ding lijkt te "superreggen" (100MHz + paar honderd kiloherz, joopv zegt dat eigenlijk ook hierboven).
Een goede converter is de upconsa, mixer sbl 1 er wordt fors gefilterd;
Bij Barend Hendrikse is de printplaat nog te krijgen volgens de website
Hans
@balth Dank voor de tip. Het is eigenlijk kort experiment waar ik niet echt geld voor over heb; het is nu gebouwd met zaken die ik toch al had liggen en een echt goede ontvanger zal een combinatie met zo'n stick toch nooit worden.
@ joopv en Rd12tf Die harmonische op 200 MHz was te verwachten, denk ik. Hierdoor repeteert het "conversie-spectrum" zich dus. Maar die palen op steeds 100 kHz afstand van de kristalfrequentie zinnen me ook niet. Als de converter NIET is verbonden met de stick, dan is er maar één paal. Tja, hoe kan ik beter ontkoppelen? Ik heb alle c's al zeer kort aangezet... Is er iets te zeggen over de 1k5 weerstand misschien? Deze bleek kritisch te zijn. Oorspronkelijk zat hier 2k2. Daarmee wilde de oscillator nauwelijks aan slaan.
Overleden
Eventueel een LC filter achter de 100MHz oscillator zetten.
Tja, die 1k5 is een compromis. Groter en er loopt minder collectorstroom.
Zuigfilter @ 200 MHz? En op welke plek in het schema precies?
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op vrijdag 20 september 2013 17:54:48 (49%)
Heb je al geprobeerd de signal sterkte van je oscillator te regelen en kleiner te maken? Best mogelijk dat je paaltjes mede ontstaan door een (te) sterk oscillator signal.
Ja, dat staat hierboven al beschreven. En dan wordt 't niet minder.
Overleden
Gewoon een LC filter op 100MHz, geen zuigkring, voor de NE602.
De 100MHz wordt dan ook verzwakt.
Er is al zoveel commentaar geweest op dit ontwerp dat je je moet afvragen of je ermee door wil gaan. Van Dijken heeft een serieuze convertor voor dit doel te koop. Voor 32,50 heb je daar een veel beter ontwerp met een mooi printje en een serieuze mixer en een goed laagdoorlaatfilter.
Van Dijken is maar een van de vele spelers in dit veld. Er is ontzettend veel keus: http://blog.kf7lze.net/tag/funcube/ (Van Dijken staat in de lijst en "mijn" exemplaar ook.) De NE602 is ook een serieuze mixer, de SBL1 een betere. Het laagdoorlaatfilter op het Van Dijken printje stelt maar weinig voor. En een uitgangsfilter ontbreekt.
Nee, ik denk dat mijn experiment de moeite waard is. Veel commentaar op een onderwerp betekent toch niet dat het tot mislukken gedoemd is!?
Honourable Member
Toch is er iets geks met je schakeling.
Er komt nl. heel veel 100 MHz uit de mixer, en dat hoort eigenlijk niet. Misschien klopt de balans niet, of waait er teveel over rechtstreeks van oscillator naar uitgang.
En die paaltjes links en rechts zijn ook raar, zoals joopv en Rd12tf al aangaven.
Onstaan er ook zij-paaltjes als je de mixer niet op je SDR aansluit, maar hem met iets anders belast? (terwijl je op een afstandje 'meekijkt' met je SDR)
Ik heb voor de vuist weg het 100 MHz LC-filter van rbeckers ingevoegd. Het zich repeterende conversiespectrum > 200 MHz is nu goeddeels verdwenen. De (200 MHz) harmonische is er natuurlijk nog wel, maar de mixer doet er niet veel meer mee. (Vergelijk: zonder het LC-filter was de conversie naar 200 - 250 MHz net zo "bruikbaar" als naar de bedoelde 100 - 150 MHz.)
Onstaan er ook zij-paaltjes als je de mixer niet op je SDR aansluit, maar hem met iets anders belast?
Nee, dan ziet het er prima uit: één paal op 100 MHz.
Overleden
Ok. Nu de paaltjes.
Waarschijnlijk is dat of er oscilleert iets of er wordt iets overstuurt.
Hoe goed is de voeding ontkoppelt m.b.v. condensatoren?
Ik heb een "vreselijke" ontdekking gedaan. Het paaltjesspectrum rond 100 MHz blijkt niet (meer) te bestaan. Althans, de paaltjes net boven de 100 MHz zijn nu heuse langegolfzenders, enorme bromstoringen (sommige intermitterend) die ik ook op een normale radio ontvang, en natuurlijk wat andere ongerechtigheden. De paaltjes net onder de 100 MHz zijn de spiegels van bovengenoemde. Heb ik gecheckt; komt steeds uit. Links en rechts van de 100 MHz piek zien er ook vrijwel hetzelfde uit.
Helaas kan ik niet meer achterhalen of ik me van meet af aan hierop heb verkeken, of dat het LC-filter soelaas bracht. Gistermiddag ben ik ook een andere spoel in de oscillator gaan gebruiken.
Goed, tijd om de converter te verbeteren. Kan ik een 7-polig lowpass filter zoals dit http://www.george-smart.co.uk/w/images/f/f7/M1GEO_FCD_HFConv_Schematic… zonder meer op de NE602 aansluiten? Dit filter is voor mij reproduceerbaar (wikkelgegevens bekend) alleen het hangt hier aan een SBL1.
Honourable Member
Aha, dus het ding deed gewoon goed zijn werk.. signalen ontvangen.
Het filter uit je link is bedoeld om met ongeveer 50 ohm afgesloten te worden. De ingangen van je 602 zijn 1,5k. Je gebruikt er één (de andere kant ligt aan massa), dus je moet rekenen met 1,5k.
Als je signaal 'over' hebt, kun je eerst eens experimenteren met gewoon een ballastweerstandje van 56 ohm.
Geeft dat toch teveel verlies, dan zou je een breedband trafootje moeten maken van 1 op 5,5.
Dat zal niet meevallen door de enorme verhouding, de parasitaire capaciteit en het feit dat je ook moet aanpassen op hogere frequenties dan 60 MHz, omdat het laagdoorlaatfilter anders die hogere frequenties niet goed onderdrukt.
Een 'actieve' aanpassing, bijv. met een torretje of fet in gbs (resp. ggs) achter het filter zou ook wel kunnen, en is gemakkelijker. Versterken hoeft het niet (of niet veel).
Overleden
Prima...
[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 22 september 2013 20:29:45 (70%)
@FET Je gebruikt één ingang (de andere ligt aan massa), dus je moet rekenen met 1,5k. De andere ingang ligt met een c aan massa. Maakt het uit voor je constatering?
56 ohm direct aan de (een) ingang van de NE602 gaat echt niet. Een snelle test met de weerstand vóór de 100 pF (die aan de ingang zit) verzwakt de ontvangst. Maar op het eerste gezicht is het acceptabel. Mag die 56 ohm daar?
En wat kan een actieve aanpassing zijn? Iets uit deze topic misschien: http://www.circuitsonline.net/forum/view/113797
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op zondag 22 september 2013 23:52:18 (20%)
Honourable Member
Hoe bedoel je: dat gaat echt niet? Waarom niet?
56 ohm aan de ingang parallel hangen maakt de aanpassing alleen maar erger. De uitgang van het filter blijft dan onaangepast, en de ingang ziet dan ook geen 50 ohm meer, maar 26 ohm.
Eh.. je bedoelt toch niet dat je de ingang van de 602 via 56 ohm rechtstreeks aan massa hebt geknoopt? Dan help je de gelijkstroominstelling om zeep.
Om niet in de war te raken is het beter, het hele filter DC 'koud' te laten, en vlak voor de 602 een koppelcondensator aan te brengen. De 56 ohm komt dan natuurlijk aan de filterkant, niet aan de 602-kant, van die condensator.
Een actieve aanpassing is een aanpassing met een actief element, zoals een buis, fet of bipolaire transistor.
Ingang op kathode, source of emitter; uitgang op anode, drain of collector. In dat topic staan inderdaad voorbeelden.
De aanpassing aan de uitgang is niet zo belangrijk, zolang het filter zijn 50 ohm maar ziet en dus goed filtert.
Eh.. je bedoelt toch niet dat je de ingang van de 602 via 56 ohm rechtstreeks aan massa hebt geknoopt
Ja, dat bedoelde ik. Maar als ik 'm (naar massa) tussen L2 en de 100 pF condensator aansluit verzwakt de ontvangst. Het lijkt echter niet dramatisch te zijn. En de "gain" in de software kan het verschil t.o.v. de huidige (lage) instelling - zo vluchtig bekeken - gemakkelijk compenseren.
Als ik een voorbeeld neem uit die topic, kan ik dan de parallelkring die ik er steeds (of meestal) aan de ingang zie, vervangen door mijn beoogde low pass filter?
Honourable Member
Ik begrijp niet waarom je midden in je filter een weerstand naar massa zou willen zetten.
Om het filter een goede belasting aan zijn uitgang te laten zien, moet je de weerstand die erop aangesloten zit aanpassen.
Een 'actieve' aanpassing, bijv. met een torretje of fet in gbs (resp. ggs) achter het filter zou ook wel kunnen
Ik bedoel hiermee dus dat het filter vóór de actieve aanpassing komt.
Je laagdoorlaatfilter komt dus voor de transistor.
Die parallelkring die je in de voorbeelden soms ziet heeft niets te maken met de aanpassing (en laat je dus weg). Met actieve aanpassing bedoel ik alleen de schakeling met de transistor.
50 ohm antenne -> 50 ohm filter -> g.b.s. -> 1500 ohm NE602 ingang
En steeds erom denken dat je gelijkspanningen die nodig zijn voor de goede werking van de ic's of torren, niet kortsluit of op een andere manier beïnvloedt. Maar dat is algemeen, en niet speciaal voor hf.
Ik begrijp niet waarom je midden in je filter een weerstand naar massa zou willen zetten.
Dat bedoel ik ook helemaal niet. De 56 ohm weerstand bedoel ik zo te plaatsen (en dat heb ik al vlug even geprobeerd): antenne -> c-naar low pass filter -> low pass filter -> 56 ohm naar massa -> c-naar ingang mixer. Da's toch goed?
Volgens mij keek je naar mijn beoogde low pass filter. Ik had het echter over mijn schema zoals het nu is
http://www.uploadarchief.net/files/download/sdrhf_converter_herzien_ii…
Ik snap dat de actieve aanpassing een andere optie is. Die kies ik niet als het niet nodig (b)lijkt.
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op maandag 23 september 2013 00:34:15 (17%)