Bosch wasmachine motor aansluiten op 230V

Blue Sky

Cableguy

Ik heb een Bosch wasmachinemotor gekregen van iemand die hem op 230 V wil aansluiten en hem als aandijving wil gebruiken. Uit de motor komen 6 oranje draden en het is een koolborstel type. Heeft iemand een schema hoe deze aan te sluiten? Ik kan eventueel een foto maken en hier plaatsen.

Waar rook is, is stroom

Dat foto maken en plaatsen lijkt me een strak plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom

OK. IK herken niet wat voor soort motor dit zou zijn, en waarom ie 6 draden nodig zou hebben. Hopelijk iemand anders.

Wat je ondertussen ook kan doen is: Je kan nog eea meten: Heb je een multimeter? Kan je de weerstand tussen alle mogelijke combinaties meten?
nummer ze 1-2-3-4-5-6 en meet dan 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 2-3, 2-4, 2-5, 2-6, 3-4, 3-5, 3-6, 4-5, 4-6 en 5-6.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De koolborstels zijn duidelijk zichtbaar en zullen waarschijnlijk 2 aparte draden bezetten. De veldspoelen zouden van aftakkingen voorzien kunnen zijn en dan samen goed voor de overige 4 draden.

Inderdaad een kwestie van even meten.

Is het type van de wasmachine nog bekend? Geen idee of dat een schema oplevert maar niet geschoten is altijd mis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

en hem als aandijving wil gebruiken.

Voor wat ? Deze motoren halen onbelast erg hoge toerentallen, meer dan 10.000 rpm. Een slijpsteen bv spat gewoon uit elkaar...

Een regeling welke terugkoppeling via de tacho van de motor heeft is dan ook sterk aan te bevelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de antwoorden, ik zal de draden morgen even doormeten. Waarvoor ie hem wil gebruiken weet ik zo niet maar dat zal ik hem vragen want inderdaad, deze dingen maken behoorlijke toerentallen :-)

Waar rook is, is stroom
daandc

Golden Member

Op 25 oktober 2013 12:58:43 schreef rew:
OK. IK herken niet wat voor soort motor dit zou zijn, en waarom ie 6 draden nodig zou hebben. Hopelijk iemand anders.

Wat je ondertussen ook kan doen is: Je kan nog eea meten: Heb je een multimeter? Kan je de weerstand tussen alle mogelijke combinaties meten?
nummer ze 1-2-3-4-5-6 en meet dan 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 2-3, 2-4, 2-5, 2-6, 3-4, 3-5, 3-6, 4-5, 4-6 en 5-6.

Waarschijnlijk zijn er al 2 gereserveerd voor de tachosensor .

De motor lijkt wel van een bauknecht te komen .(oeps te snel gelezen het is een bosch motor)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Blue Sky

Cableguy

Ik had andere bezigheden waardoor dit projectje even stil lag maar ik heb inmiddels de draden doorgemeten. Als je de foto ziet meten de bovenste 2 draden 0 ohm, de 2 middelste draden gaan naar de koolborstels en meten ook 0 ohm en de onderste 2 draden meten ook weer 0 ohm. Onderling, dus bijvoorbeeld draad 1 en 3, meet ik oneindig.

Waar rook is, is stroom

Een berekende gok is:
- Verbind aansluitingen 2 en 3;
- Verbind aansluitingen 4 en 5;
- Sluit een spanning aan tussen aansluitingen 1 en 6, bij voorkeur DC en lager dan 50V.

* DC (of een dubbelzijdig gelijkgerichte AC) omdat er nog steeds seriemotoren in omloop zijn die het vertikken om op een AC spanning te draaien.
* Maximaal 50V om de schade tot (bijna) nul te beperken mocht het aansluitschema toch verkeerd zijn. Een onbelaste motor zou daarnaast op zijn nominale spanning onmiddellijk boven de 20.000rpm zitten. De lagers en de rotorwikkelingen zijn hier niet tegen bestand.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Blue Sky

Cableguy

Thanks Sparkz, wat jij zei klopt inderdaad :-) ik heb hem nu draaien op 30 volt. Nu weet ik wat me te doen staat. Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Waar rook is, is stroom