Tesla coil en dergelijke deel 2

Dit topic is gesloten

Teslaman:
Het gaat goed met de nieuwe spoel :)
De SRSG is bijna klaar. De MMC is in de maak.
Ik heb nu 2 25 A variacs. 1 om het voltage te regelen en 1 om de stroom te regelen.
Ik ben ook bezig met een fase verschuiver om de SRSG met een variac op afstand in de ideale stand te regelen.
http://hometown.aol.com/futuret/page3.html

De coil moet rond augustus af zijn want dan wordt het misschien deel van een groot toneelstuk voor groot publiek :) Meer kan ik er nu nog niet over zeggen.

Dat je met je nst door de lak heen brandt is geen probleem.
Die lak krijgt niet zoveel te verduren op je secondaire.
Stel je maakt een tesla van 500kv en je hebt een secondaire van 1000 wikkelingen. Dan komt er 500 V tussen iedere wikkeling testaan. Dat is best veel voor gemailleerd draad dat strak tegen elkaar gewikkelt is. Dan zitten er ook nog wat beschadigingen op enz. Die lak is alleen om die 500 v isolatie te verbeteren, niet om 500kv tegentehouden.

Kijk alsjeblieft ook op de vorige pagina. Ik heb me suf getyped daar :P

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Nog een toevoeging op het verhaal van de vorige pagina.

Waarom moet beide LC circuits nou zo goed op elkaar gestemd zijn ?
Door de lage koppeling tussen de twee spoelen duurt het een aantal cycli om de energie over te brengen. Het overbrengen gaat het snelst als het primaire circuit 90 graden voorloopt op het secondaire circuit. Bij een niet gestemde spoel verschuift deze fase steeds tot zelfs het punt dat het secondaire circuit voorloopt op het primaire circuit. De energie loopt dan weer terug in het primaire circuit nog voor dat alle energie uit het primaire circuit is.
Energie overbrenging is dus nooit volledig. gevolg een lager piekvoltage in het secondaire circuit.
Het primaire circuit resoneert ook veel langer waardoor verliezen in de vonkbrug veel hoger zijn.
Er is nooit een strake knoop waarbij energie in het primaire circuit 0 is.
Er is dus geen punt waar de vonkbrug makkelijk dooft. Wat ook weer leidt tot langere resonantie in het primaire circuit, dus weer meer verliezen.
Vonkbrug elektroden eroderen sneller. De condensator wordt warmer en gaat sneller stuk.

Resonantie is niet nodig voor een magische voltage opslingering, maar puur om een transformator met lage koppeling efficient te laten werken.

De koppeling in een tesla is zo laag omdat het isoleren een stuk makkelijker maakt. Een gewone trafo met ijzeren kern heeft een koppeling van iets van 0,99.
Maar een secondaire spoel van 500 kV is bijna onmogelijk te isoleren van de kern en de primaire spoel.

Een tesla verhoogt het voltage net als een gewone trafo volgens wortel{Lsec/Lprim)

Jups Fry dat is waar. Maar ik denk dat deze lak nog geen eens 500V aankan. Het is lak voor op printplaten dus zo'n 12V en dergelijke. Dus het is hier zoiezo niet voor gemaakt. Ik weet niet of het verstandig is om dit te gebruiken.
Nou weet ik ook niet hoeveel kunsthars aankan maar volgens mij isoleert dat veel beter.

Jezus wat een info Fry! Ik ga het nog ff 5x nalezen want in 1 keer volg ik het nog niet!;)
Vet cool dat je ook nog zo'n grote maakt.

Ik zat gister eens na te denken... Is misschien wel een revolutionair idee... Is het niet een idee om IN je secundaire van bv 10cm doorsnede nog een secundaire te doen van 8cm doorsnede. Dan bereken je daarvoor ook het aantal wikkelingen. Je toroid laat je het zelfde en je primaire ook. Je gaat alleen klote met de secundaire waarden. Dan zet je de hele zooi in elkaar. Dan bijde secundaires aarden aan de onderkant en aan de bovenkant op dezelfde toroid.
Oftewel 1 primaire en 2 secundaires in parallel. Zou je daar dan als je een TC hebt van 500KV met een 2e secundaire 800KV kunnen halen?
Is misschien wel de moeite waard om te onderzoeken.

Ik heb glitsa acryl pakketlak gebruikt. Dat is lak op polyurethaaan basis. PU is een goed dielektrum. En ze verkopen het in kleine blikjes, kost niet veel.
Het droogt snel (30 min tot een uur) en stinkt niet. In een dag kan je je spoel wel 5 keer lakken ofzo.

Als je twee secondaire parallel zet krijg je geen hoger voltage, dan zou je ze in serie moeten zetten. Maar dan zie ik weer allerlei isolatie problemen onstaan. Gewoon een veel grotere spoel maken zou je ook kunnen zien als twee spoelen in serie zetten, dat doe ik :)

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op vrijdag 2 juli 2004 12:45:35

OEPS! |:-( Tuurlijk wordt je voltage niet hoger als je ze parallel zet... Wow dat was wel de domste opmerking van het hele forum tot nu toe denk k. Ma het is nog vroeg. Sorry mensen.

Wat ik dan nog wel wil zeggen is dat als je 2 spoelen in elkaar zet en op die manier in serie zet denk ik wel dat je een stuk minder verliezen hebt. Op die manier zit de spoel op 2 plekken in het magnetischveld van de primaire. Dus bijvoorbeeld de stroom moet eerst door 300meter heen van de eerste secundaire en dan gaat hij nog een keer langs de primaire en legt de stroom weer 300meter af.
Scheelt dat niet in verliezen dan als je de stroom dus in 1 keer door 600m koperdraad leid?

Er zijn zeker wel koper verliezen in het secondaire circuit. Maar de verre weg de grootste verliezen zitten in de vonkbrug.
In mijn simulatie gebruik ik 330 ohm als weerstand van de secondaire spoel. 4 ohm voor de vonkbrug en 0,5 ohm voor de primaire spoel.
Bij 4 ohm vonkbrug en 330 ohm sec. is het piek voltage in het secondaire circuit 310 kv. Als ik voor 330 ohm 165 ohm neem is het piek voltage 320 kv.
Als ik voor de vonkbrug 2 ohm neem en voor de sec. weer 330 ohm, is het piek voltage 390 kv !!

Dit verschil komt door het krankzinnig hoge piekamperage in het primaire circuit. P=I2R
Als de vonkbrug 4 ohm is en het piek amperage 400A dan dissipeert de vonkbrug 640 kW !!! voor 50 pS ofzo.

Dus draden dik houden, koperenbuis voor de primaire spoel enz.. En zorgen dat vonkbrug zo kort mogelijk brandt, Ideaal zou zijn bij de eerste primaire knoop blussen.

Om een lang verhaal korttemaken, Het secondaire circuit efficienter maken helpt wel, maar niet zoveel.

En dat blussen gaat dus vooral beter door de geioniseerde lucht weg te blazen. En wat is dan het grote voorbeeld van een RSP tegen een SSP? Die vonk wordt doordat hij draait dus meteen uitgerekt waardoor hij vrijwel meteen geblust wordt? En terwijl de SSP dus nog "brand" totdat de condensator ver genoeg leeg is...

Dus een RSP is beter. En dan moet je zorgen dat hij zoiezo op de juiste snelheid draait en dat de afstand tussen het stilstaande en het draaiende gedeelte zo ver mogelijk is maar dat er toch een vonk kan slaan. Alleen moet de als die maar een paar graden verder gedraait is de vonk alweer gebust hebben. En ook hierbij is goeie ventilatie natuurlijk geen slecht idee.
En ik denk dat je zo min mogelijk punten moet hebben om door te verbinden. Dus laten we zeggen 2. Op die manier kun je je motor harder laten draaien dan bij 4, 6 of 8 punten zodat hij eerder geblust wordt.

Klopt dat??

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op vrijdag 2 juli 2004 17:10:05

Hey, ik heb de schakeling helemaal af! http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm

En hij werkt !! alleen der komt best wel een klote geluid van af

Ik heb hier nou zown transistor..
maar moet er een koellichaam op ??

Op 2 juli 2004 16:14:25 schreef madpat:
Hey, ik heb de schakeling helemaal af! http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm

En hij werkt !! alleen der komt best wel een klote geluid van af

hee, hoeveel volt heb je met die driver uit die spoel kunnen halen??

She sells Electric Ego

de vreugde was maar van korte duur, hij vonkt nu alleen als ik de voeding uitzet?? weet iemand wat er doorgebrand is ?

ik heb er (nog) geen meetapparatuur opgezet

waarschijnlijk het timertje, die 3055 kan wel tegen een stootje hoor tenzij je hem helemaal niet koelt.

richt anders op je nieuwe situatie een pc blowertje

She sells Electric Ego
High met Henk

Special Member

errug simpel, er moet een condensator over de transistor kijk maar eens naar dit schema

normaal gebruik je eigenlijk aan atnit parallel diode over een speol, maar dat kan hier niet, want dan trek je geen vonken meer, de condensator voert ze hier af

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 2 juli 2004 16:43:10

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb de tor helemaal niet gekoeld.... waar doel jij op henk ?? ik denk zelf ook het timertje, want ik hoor geen piep meer

[Bericht gewijzigd door madpat op vrijdag 2 juli 2004 16:47:08

hij is wel leuk hoor glenn, alleen de vonken zijn niet echt spectaculair, ik heb 1cm gehaald met arc en 1,5/2 met vonk niet super. Niet echt spijt ervan maar toch wel een beetje zonde.. een inch haalde ik niet hoor zoals op die site staat

[Bericht gewijzigd door madpat op vrijdag 2 juli 2004 16:52:29

ik heb een condensator...deze namelijk

AV . 15K 100

moet je die gebruike bij het schema ?

laat maar..heb um gewoon gebruikt :P

heb maar klein beetje de schema van die andere gevolgt..
een condensator van 47nF op de min en de Collector van de Transformator..

zal wel foto's maken...

heb um net getest...idd een klere herrie zeg :D
na tijdje doetie van mij ook slecht...
dat komt denk ik door de transistor die te heet word..
heb kleine momenten aangehad... en word heet..

sorry for big pics
MOD response: Maak er dan links van of resize ze gewoon ff

oja..staat een plusje en minnetje getekent op printje..
dat hoort er niet bij :)
Plaatje 1

Plaatje 2

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op vrijdag 2 juli 2004 21:12:03

das een knap bescheiden koelplaatje of zitten er nog ribben achter?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Shit... mijnes doet het ook al niet meer :(

nee is alleen plaatje..heb niks anders liggen :P

heb transistor en IC vervangen.. maar nog steeds niks. :S

High met Henk

Special Member

Op 2 juli 2004 16:44:55 schreef madpat:
ik heb de tor helemaal niet gekoeld.... waar doel jij op henk ?? ik denk zelf ook het timertje, want ik hoor geen piep meer

als je kijkt in het opgegeven schema, zie je een heel circuit over de transistor staan. Bij contactpunten (ouwerwetse vorm van onsteking in voertuigen)

zit er ok een condensator overheen, dit is om te voorkomen dat er een hoogspanningspiek door de tor gaat. Bij jouw systeem gaat die er wel door en daardoor heeft hij het begeven.

Dat je de timer niet meer hoort kan 2 oorzaken hebben:

de timer zelf maakt nl geen geluid, dat is halfgeleider logica en behoor je niet te horen

Verder als je tor kapot is kan hij de timer kortsluiten, waardoor beide verrot gaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

kan jij het schema zodanig aanpassen dat het dan wel klopt ?

Dit topic is gesloten