Tesla coil en dergelijke deel 2

Dit topic is gesloten

andere plaatje gevonde

http://www.aardvark.co.nz/pjet/images/ignitor1.gif

ziet er robuster uit...

High met Henk

Special Member

deze is beter, echter de C is afhankelijk van de gebruikte bobine

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zal eens ff een foto maken van mijn sparkgap in parallel met bottle capacitor en NST.

Plaatje
ik ben met dit schema bezig geweest
http://www.euronet.nl/users/sonja/Mot.JPG

Wat er zo uit ziet in de praktijk
http://www.euronet.nl/users/sonja/Condensator.JPG

er op getest heb ik deze condensatoren en de bovenste elco reeks als buffer.

het werkt erg goed ik heb er 4kv in gehad dit kan opgeschroefd naar 6kv.

Mijn vraag is kan je met deze spanning een kleine tesla maken?

MOD edit: 1e plaatje was veels te breed

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op maandag 5 juli 2004 15:12:36

hallo

ik heb nu onderdelen voor de aansturing van mijn bobine, vanavond ga ik hem solderen. ik ben benieuwd...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ga je het solderen zoals de schema hier boven ??

Op 3 juli 2004 01:19:33 schreef ·°*teslaman*°·:
Ik zal eens ff een foto maken van mijn sparkgap in parallel met bottle capacitor en NST.

waar blijven ze jeroen???
ben nieuwsgierig :-)

She sells Electric Ego

Op 3 juli 2004 16:48:25 schreef FuriousGlenn:
ga je het solderen zoals de schema hier boven ??

ja, ik hoop dat het lukt

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

morgen ga ik hem uitproberen, nu doen mijn vingers te veel pijn. het was een regelrechte hel. het 555je ging niet in het voetje, maar in mijn vingertje. het voetje is half gesmolten. mijn wijsvinger heeft een brandwondje...wat ik wel niet voor CO overheb, typen doet best pijn.

haha :D das nie zo slim :P maar hoor het morgen graag !!
ben echt benieuwd...als hij het doet dan bouw ik hem morgen ook :P

Op 3 juli 2004 16:50:45 schreef teslaserist:
[...]

waar blijven ze jeroen???
ben nieuwsgierig :-)

Ik zou ze graag nu maken maar mensen, ik zeg niet wie maar het is me zus, vonden het nodig vanavond een verjaardags feestje te geven. Dus... Is nu niet zo verstandig is aangezien je dan overal fel wit licht hebt en een onbeschrijvelijke herrie!
Dus... daar zullen ze niet zo blij mee zijn. Dus ik doe het morgen ochtend wel!:)

@ bobbyb:
Zou jij de link kunnen plaatsen van waar je dat schema vandaan hebt of het schema opwillen sturen? Hij laad hem bij mij namelijk niet.
Ik heb namelijk ook nog een MOT en een condensator liggen.

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op zaterdag 3 juli 2004 20:49:59

She sells Electric Ego

Bobbyb. Je kan er zelfs een vrij grote teslacoil meemaken. Een 1300 watt tesla is niet niks.
Er is een probleemje. Je kan het niet direct zo op je tesla aansluiten.
De vonkbrug sluit steeds c19 kort waardoor het voltage niet verdubbeld wordt. Je kan c19 ook niet vervangen voor de tankcondensator. Als c19 van polariteit veranderd door de resonantie van het primaire circuit wordt hij kortgesloten door d19 en d7. Je moet het verdubbelaar circuit dus op een of andere manier scheiden van van het primaire circuit.

Ik weet een manier omdit tedoen met grote grote spoel. Het mooie is dat het voltage dan nog eenkeer verdubbelt wordt. De tank condensator wordt dan tot 12kv opgeladen. Dan heb je een serieuze tesla :)
Als je wil kan ik wel even een schemaatje voor je tekenen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 3 juli 2004 19:39:45 schreef ledlover:
morgen ga ik hem uitproberen, nu doen mijn vingers te veel pijn. het was een regelrechte hel. het 555je ging niet in het voetje, maar in mijn vingertje. het voetje is half gesmolten. mijn wijsvinger heeft een brandwondje...wat ik wel niet voor CO overheb, typen doet best pijn.

en ???? :P

je hebt nog 2 uur en een half uur te melden oftie gelukt is :P

verdomme... heb ik deze schema toe gepast..
zette hem aan.. niks !! ja..aleen PATS als ik de voeding aan zet... 1 vonkje.. voor de rest echt niks :( :(

ben nog altijd aant wachten op de pics van teslaman heeh ;-)

ik hoop niet dat hij aan de voeding van zijn TC is blijven hangen...

[Bericht gewijzigd door teslaserist op maandag 5 juli 2004 15:04:21

She sells Electric Ego

ik heb de schakeling van powerlabs.org gebouwd voor een flyback alleen nu doet hij totaal niks. ik heb als tor een 2n3773 gebruikt wie hier geadviseerd werden als voeding een 12 volt pc voeding. ik heb hier een ventilator op aangesloten voor de belasting maar hij doet niks de weerstanden kloppen en de rest ook. de 2n3773 word trouwens wel lauw (zit wel een groot koelblok aan).

bedoel je dat ene schematje met 2 weerstandjes, en 1 tor?

She sells Electric Ego

jah die bedoel ik.
kan het zijn dat het door de pc voeding komt ?

Probeer de aansluitingen van de feedbackwikelingen eens om tedraaien. meestal komt het daardoor.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

ik denk dat je de voedingsspanning nog wel wat hoger mag opvoeren.

She sells Electric Ego

Dit topic is gesloten