bedankt fry hij doet het nu
krijg nu alleen maar een vonk van 1cm maar dat komt denk ik doordat de voeding nu nog maar 6 volt levert (belast) wat ik wel raar vind
Dit topic is gesloten
bedankt fry hij doet het nu
krijg nu alleen maar een vonk van 1cm maar dat komt denk ik doordat de voeding nu nog maar 6 volt levert (belast) wat ik wel raar vind
Probeer het eerst maar aan de praat tekrijgen op 12 v. De transistor is niet beschermt tegen hs inductie pieken. Bij een tehoge voedingsspanning kan de 2n3773 stuk gaan, vanaf 18v of hoger afhankelijk van de flyback.
Met 12V moet je toch zeker een of twee centimeter vonken kunnen trekken.
Edit
je was me voor. De schakeling trekt 5 ampere, misschien wat teveel voor je voeding ?
Je kan nu het werkt ook nog zowel de feedback en primaire aansluitingen omdraaien. Dat kan een hoop schelen. Omdat er een diode in de secondaire van de flyback zit.
Ik heb nog even de spanningen van mijn voeding nagemeten.
Tot 24 V heb ik nog nooit een 2n3773 stuk gekregen met dat schema. Ik heb echt alles geprobeerd
Voor de 27 ohm weerstand moest ik dan wel een 5 watter nemen.
Tot 30 v gaat het meestal goed. Bij grote flybacks niet.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op maandag 5 juli 2004 17:49:17
okee dan ga ik dat nog wel eens proberen ik heb het nu op een 12 volt accu aangesloten (9.6 ah) ik kan nu vonken trekken van rond de 2 cm maar ik zie in mijn flyback allemaal vonken overspringen en het stinkt ook behoorlijk ik ga het straks nog een met mijn andere flyback proberen is zien hoe het daar mee gaat
Op 3 juli 2004 21:53:18 schreef fry:
Bobbyb. Je kan er zelfs een vrij grote teslacoil meemaken. Een 1300 watt tesla is niet niks.
Er is een probleempje. Je kan het niet direct zo op je tesla aansluiten.
De vonkbrug sluit steeds c19 kort waardoor het voltage niet verdubbeld wordt. Je kan c19 ook niet vervangen voor de tankcondensator. Als c19 van polariteit veranderd door de resonantie van het primaire circuit wordt hij kortgesloten door d19 en d7. Je moet het verdubbelaar circuit dus op een of andere manier scheiden van van het primaire circuit.Ik weet een manier om dit te doen met grote grote spoel. Het mooie is dat het voltage dan nog een keer verdubbelt wordt. De tank condensator wordt dan tot 12kv opgeladen. Dan heb je een serieuze tesla
Als je wil kan ik wel even een schemaatje voor je tekenen.
Een schema is altijd welkom!!
Ik heb ook ff op google gezocht en kwam deze site tegen. Ik heb het nog niet aandachtig doorgelezen maar het lijkt mij een goede uitleg.
jorrit heb jij op je flyback zelf een primaire wikkeling gemaakt?
Die site is wel de beste die je kan vinden !
Ik wilde die link al aan je geven. Dat is toch wel de ultime tesla theorie site.
D1,D2,C1,C2 zijn samen een voltage verdubbelaar. Behalve C1 ziet (3kv) de rest 2 keer het piek voltage van de MOT, 6kv.
L1 ziet 12 kv. Hiervoor zou je twee MOT's met de secondaire in serie kunnen gebruiken. Het verdubbelt het voltage in Cprim tot 12 kv. Hoe dat precies werkt staat uitgelegd in die site.
L1 zorgt ervoor dat als SG vonkt C2 niet kort gesloten wordt. Omdat een spoel geen snelle stroom veranderingen toelaat. Het is erg belangrijk dat de vonk super snel blust anders wordt C2 alsnog kort gesloten. Daarom moet ook L1 een erg hoge inductie hebben, minimaal 10H.
D3 ziet ook 12kv en voorkomt dat als Cprim verdubbelt is dat extra potentiaal "terug loopt "naar de voeding.
Je hebt een draaiende vonkbrug nodig maar die hoeft niet synchroon te lopen. Dus een asynchronous rotary sparkgap ASRSG of ARSG. Dit is dus wat extra werk maar het voordeel is dat je je MOT niet hoeft te limiteren. Het vermogen van de tesla wordt bepaald door de capaciteit van C1,C2,Cprim en het BPS van de sparkgap.
Hier is nog een voorbeeld van een tesla gemaakt op ongeveer deze manier. Je moet tesla two hebben.
die oltc's zijn echt mooi zeg! vooral dat kleine ding. lijkt mij leuk om te hebben. alleen dat geluid is echt vreselijk.
op welke frequentie worden die eigenlijk gestuurd??? die oltc's??
weet er iemand een schema hoe de igbt aangestuurd wordt??
zie fry's link
Op 5 juli 2004 21:28:53 schreef ledlover:
die oltc's zijn echt mooi zeg! vooral dat kleine ding. lijkt mij leuk om te hebben. alleen dat geluid is echt vreselijk.
is het nog gelukt om de schema werkent te krijgen ?
Vooral die OLTC II van Steve Connor is echt geweldig, het is de op een na grootste solidstate teslacoil. 1m60 is het record. Maar hij heeft hem nog nooit op vollekracht laten draaien.
De grootste is nu van Steve Ward die haalt bijna het dubbele 3 meter !! en dat geschakelt met igbt's.
Hier een link
Hij is niet zo snel met updaten dus de 3 meter ontlading staan nog niet op de site.
In het tempo dat die gasten aan het ontwikkelen zijn, wordt de convensionele tesla binnenkort overwonnen door de solidstates. De grootste gewone tesla haalt ruim 20 meter dus ze hebben nog wel wat te gaan.
http://www.roffesoft.com/tesla/nt/nanotess.htm
deze vind ik zoooowww cool. echt een leuk ding. ik ga hem denk ik maken...
zou je er een fikse schok van kunnen krijgen?
over de bobine:
ik heb eerst op een 9v blokje gekeken wat eruit kwam met mijn scoop, maar ik krijg alleen gelijkstroom... ik ga vrijdag op vakantie, dus daarna ga ik hem pas proberen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 7 juli 2004 20:35:23
je zal er geen schok van krijgen, maar wel enkele brandwonden als je je vinger er te lang bij houdt..
Die dingen zien er echt lijp uit
wel mooi!!!!
[Bericht gewijzigd door Rickzz op woensdag 7 juli 2004 20:50:42
is het iemand gelukt om die schema nou werkend te krijgen ???
ben echt wanhopig aant worden
heb jij een scoop? ik kreeg alleen gelijkspanning op mijn beeld. meet eens over de pinnen van de 220uF elco(met je multimeter) hoeveel spanning daar staat. dat moet de voedingsspanning sijn. kijk of je je 555je goed heb aangesloten.
ik denk dat ik een flyback driver ga maken... of een astabiele multivib. en die dan op mijn 2n3055 zet. of ik ga gelijk voor nanotess... maar dan met een 2n3055.
ik ga niet meer zo veel geld uitgeven, t gaat snel achteruit als ik zoveel elektrozooi koop.
weet iemand toevallig hoe ik zonder zuren enzo 0,1mm draad kan ontdoen van de isolatie?
[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 8 juli 2004 07:48:51
Ledlover.
De resonantie frequentie van nanotess ligt hoger als 2 Mhz.
Ik denk niet dat een 2n3055 dat aankan. Dat zou ik eerst even uitzoeken voor je nanotess gaat namaken.
Succes.
het leek mij leuk om het daarmee te doen, ik denk dat ik dan toch het schema op de site moet nemen. een multivibje haalt het volgens mij ook niet...
ik heb geen scoop.. maar idd... ik stop der nu ook mee..
ben al zeker 20euro kwijt voor dat klote ding :@
Ledlover, misschien is dit wat ? Het eerste schema is super simpel en het werkt zolang je voedingsspanning niet hoger is als 30V.
ik heb die link in de vorige post ook eens bekenen en het ziet er wel leuk uit.
nu is mijn vraag kun je er veel mooiere vonken mee maken als met een flyback ?
en wat moeten de windingen zijn ?
moet ik daarvoor kijken naar het ~Z nummer bijvoorbeeld l1 2 windingen ?
Ja Z staat voor windingen. Die gast is een tjech...
Je kan er iets van 2 cm vonken meemaken die rechtstreeks de lucht ingaan. Dus niet tussen twee elektroden. (streamers)
En het is een echte tesla spoel
Ik heb het schema zelf nooit gebouwd dus ik weet niet zeker of het werkt. Ik heb wel op een ander forum gelezen dat iemand hem had nagemaakt met succes.
dat is een mooi schemaatje fry! ik ga die dan maken. maar wat moet de diameter van het draad zijn? en wat is die schuine streep in het tekeningetje van L3?
Ik moest ook even kijken. Die streep is om aantegeven dat L3 eigenlijk langer is dan getekend.
Ik denk dat je iets als 0,15 of 0,1 mm draad moet nemen, maar ik kan het niet vinden in het verhaal.
1000 windingen en 0,1mm draad krijg je een secondaire van 10 cm. bij 0,15 wordt hij 15 cm.
Wordt nog een leuk klusje zulk dun draad 1000 keer wikkelen ! Ik heb met 0,15 mm mij tesla gemaakt het breekt makkelijk.
dat het makkelijk breekt weet ik... en de primaire dan? 1mm? 2mm?
Dit topic is gesloten