Beste CO'ers,
Ik ben bezig met een pocket gitaar versterker. Nu heb ik verschillende schema's bekeken en heb een aantal vragen met betrekking tot de passieve RC filters die worden gevormd.
Voor de opamp (LM386) en na de input buffer (J113) zit in bijna elk schema een 47n condensator, gevolgd door een 10K pot voor de volume regeling. Voor zover ik weet dient de condensator in dit geval voor het uitfilteren van eventueel DC signaal en ongewild als highpass filter in combinatie met de 10K pot. (Zie ook schema)
(fc is Frequentie Cutoff)
Berekend bij vol volume:
fc = 1/2.PIE.C.R
fc = 1/2.PIE.0,000000047.10000 = 338,6 Hz
Berekend bij 1 tiende van het volume:
fc = 1/2.PIE.C.R
fc = 1/2.PIE.0,000000047.1000 = 3386,3 Hz
Dat zijn behoorlijke filters die je niet perse wilt naar mijn weten....
Nu heb ik ook schakelingen gevonden van een passief Low Pass filter:
Zoals gezien is de manier van aansluiten ook anders. En dan is dan ook waar ik de kluts een beetje kwijt raak. Mijn vraag is daarom of het eerste geval nou wel of niet een passief (en ongewild) high pass filter is? En zo ja, waarom staat er in bijna elk schema in dat geval deze schakeling?
Een 0,5uF condensator (wat nog een filmcap zou kunnen zijn, erg gewild in het geval van audio) zou berekend een fc van 31,8 Hz hebben bij 10K weerstand en een fc van 318 Hz bij 1K weerstand. Dat zijn dan wel acceptabele waardes opzich.
Thijs