9014 transistor

Henry S.

Moderator

Op 19 maart 2014 23:24:03 schreef JeveeHa:
Als deze tor defect is, wat veroorzaakt dat?

Op 19 maart 2014 08:39:51 schreef Frederick E. Terman:
24V is niet goed; dat krijg je als de onderste 9014 helemaal niets doet.

Dat lijkt me duidelijk.

Ik heb nog een foutje ontdekt op m'n schema, de trafo maakt 18v AC van de netspanning i.p.v. 15v.

Dat heeft verder geen invloed.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Sorry, ik stel m'n vraag niet goed, ik bedoel te zeggen, als die tor wéér defect is, wat veroorzaakt dat?

Je meet zelluf!
Henry S.

Moderator

-Door verkeerd aansluiten
-Een of meerdere 1N4148's (van die twee die in serie staan) onderbroken (onwaarschijnlijk en alleen in combinatie met een lekke 0.1µF condensator.
-Lekke 0.1µF condensator (onwaarschijnlijk)
-Tinspetters

Wat gaat er aan de transistor stuk?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 20 maart 2014 18:06:49 (27%)

Ik zal zo even kijken, ben nu niet thuis. Ik heb alle diodes vervangen, evenals alle weerstanden. Wel voor, net als de torretjes, chinese componenten (lees: 600 weerstanden voor 4 euro, 100 diodes voor 2 euro, 100 torren voor 3 euro) Is dat misschien een mogelijke oorzaak? Tinspetters zijn het niet, dat durf ik met zekerheid te zeggen.

Je meet zelluf!
Henry S.

Moderator

Is de 5k1 weerstand echt 5k1?

Ik vermoed dat ik de boosdoener heb gevonden. De 12.5v zener (die ik niet heb vervangen omdat hij toen ik 'm doormeette goed leek) blijkt in tweeën te liggen! Zodra ik deze vervangen heb laat ik wat van me horen. Voor nu bedankt voor het meedenken, top!

Je meet zelluf!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah. Dan zal de schakeling altijd denken dat de uitgangsspanning te laag is, en dus blijven opregelen. Je krijgt dan de maximum spanning.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat zorgt er dan voor dat de schakeling dat denkt? Is dat dan die MJE3055T die in geleiding blijft oid? Ik heb trouwens de 12,5v Zener vervangen voor een 12v, hij doet het weer prima. De 25ohm potmeter bleek ondanks z'n beperkte bereik een perfecte match te zijn icm de Zener, zo dus:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140321_223851.jpg

Is het ook mogelijk om aan de voeding een stroombegrenzing toe te voegen? Hier overigens nog een foto die ik een paar dagen geleden heb gemaakt van de componentenzijde van de print, nog met de torretjes verkeerd om. (Spoorzijde heb ik geen foto van, is ook weinig bijzonders aan):

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140317_231520.jpg

Je meet zelluf!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat zorgt er dan voor dat de schakeling dat denkt?

De kapotte zener natuurlijk. :)
De schakeling krijgt geen terugkoppeling ('tegenkoppeling' ) van de uitgangsspanning, als de zener er niet is.
Hij ziet dus altijd een uitgangsspanning van 'nul', en zal dus vol opregelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 22 maart 2014 20:00:43 schreef Frederick E. Terman:
[...]De kapotte zener natuurlijk. :)
De schakeling krijgt geen terugkoppeling ('tegenkoppeling' ) van de uitgangsspanning, als de zener er niet is.
Hij ziet dus altijd een uitgangsspanning van 'nul', en zal dus vol opregelen.

Haha, ik begrijp dat de zener de veroorzaker is, wat ik bedoel is, als de zener kapot is, wat zorgt er dan voor dat de schakeling zo reageert? Aangezien er geen PWM oid in de schakeling zit die een voltage feedback of iets dergelijks gebruikt..

@Gadget_inc, de koelpasta zit onder de transistor, waar anders :o Als je goed kijkt zie je het wel zitten..

Je meet zelluf!