Een leuk KG ontvangertje.

Anoniem

Hi Rob en bedankt,

het is niet duidelijk of deze jackplugs een schakelaar hebben, ook niet van de schema.

Ze hebben allemaal 3 polen, maar zouden ze niet 4 polen hebben? (Grond, links, rechts + schakelaar) Of ben ik in de war?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 juli 2014 19:26:40 (54%)

Anoniem

Bedankt Henry.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 30 juli 2014 19:32:16 (95%)

rob007

Ratel Piraat

ik weet niet of je de ruimte er voor hebt ottavio maar een goeie draad of draad dipool doet wonderen,
maar neem aan dat je dat wel weet.

http://members.home.nl/radiomorningstar/Nieuwe%20map/eenkorte.htm
Bron:
http://members.home.nl/radiomorningstar/indexa.htm
.
leuke TIP:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
veel luister plezier!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Wasluis1971

Golden Member

Op 6 juli 2014 21:02:58 schreef dawmast:
Ik ben heel benieuwd naar het schema van dit ontvangertje, laat maar eens zien.

Hier is het schema dan eindelijk, het is afkomstig uit de handleiding van de Philips-experimenteerdozen EE2050 t/m EE2052 (wie kent ze niet?).

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20kortegolfontvanger.jpg

Aanvullingen/ toelichtingen:
E= aarde. Aarding is niet strikt noodzakelijk, maar het komt de stabiliteit van de ontvanger wel ten goede.

A= antenne. Een geïsoleerd stuk draad met een lengte van ongeveer 1 meter volstaat. Zonder externe antenne werkt de ontvanger ook wel, je ontvangt dan echter alleen de sterkste stations.

Diameter ferrietstaaf: 10mm.
Lengte ferrietstaaf: minimaal 100mm.

Waarde C3 (variabele condensator): minimaal 250pF.

Zelfinductie smoorspoel (in serie met R3): 9,5mH. Iets meer of minder mag ook.

Het loont trouwens zeer de moeite om met de waarden van enkele componenten (zoals C2, C3 en C4) te experimenteren. Voorzichtigheid is echter geboden bij het experimenteren met de waarde van C1. Als die te groot wordt gaat de schakeling oscilleren en hoor je alleen nog maar getik.

Door het aantal windingen van de spoelen om de ferrietstaaf te wijzigen, kan de bandbreedte van de ontvanger worden beïnvloed.

Leve het transistortijdperk!
rob007

Ratel Piraat

HHHAAAAaaaa
ik kreeg dat ding (toen destijds ergens in de middeleeuwen) niet draaiende!
wist ik veel waarom, ja nu achter af........
grappig!

VrGr Rob.

Als je R4 bij het superregje regelbaar maakt kan je ook SSB signalen uit de lucht halen al moet het wel een kleine waarde potmeter zijn omdat je anders weer de ontvanger te snel van oscillatie punt af laat lopen.

Anoniem

Intussen heb ik de radio gebouwd (zie mijn thread op de regenrx mailinglist:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/regenrx/conversations/topics/20953)

Ik ben niet erover tevreden, hoe ook goedkoop is het.

Een van de eerste modificaties die ik wil proberen, is als geschreven op de ELO site door de man Kainka zelf:
http://www.elo-web.de/elo/radio-roehrentechnik/retro-radios/anpassung-…
en
http://www.elo-web.de/radio-roehrentechnik/retro-radios/tipps-und-tric…

B.v. adviseert hij de condensator C2 100pf te verwijderen en en die te vervangen met de bovenste delen van de variabele condensator (onderdelen A en B):
http://www.radiomuseum.org/forumdata/users/3273/Bild_Drehko_560.jpg

Dit zou in principe het beschikbare frequentiebereik uit te breiden en tegelijk de feedback in het bereik 3.5/4 Mhz te verbeteren.

Wat is jullie mening?

Ja dat zou in principe wel mogelijk en ook goed zijn om de terugkoppeling afstembaar te maken.
Als je deze met de trimmer aan achterzijde op beste prestaties instelt heb je op zowel hoge als lagere frekwenties altijd een goede terugkoppeling.

Ik zelf vond een andere ontvanger van deze heer Kainka stukken beter werken alleen was ietsje lastiger te maken maar de gevoeligheid was er al veel beter mee.

Op zich werkt het ontvangertje goed maar moet wel aarde hebben anders krijg je teveel hand capaciteiten met afstemmen.
Ook heb ik zelf het afstembereik verkleind, dat vergemakkelijkt het zoeken ook.
Zal even kijken of ik dat schema toevallig op de afbeelding server al heb staan..dan link ik deze hiernaar toe door.

Hierbij zoals beloofd de KG ontdemper met losse diode detector.

Ik blijf dit 1 van de best werkende schema's vinden qua KG ontvanger..
http://www.uploadarchief.net/files/download/kg%20ontdemper.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 augustus 2014 21:58:14 (13%)

Ik vind persoonlijk de onderstaande schakeling de beste regeneratieve kortegolfontvanger die je met bipolaire transistors kunt maken. Geen gedoe met IC's maar heerlijk discreet opgebouwd met losse transistors. Gevoeliger en selectiever dan de Retroradio van Conrad, omdat ten eerste de detector en de ontdemper gescheiden zijn en omdat ten tweede deze twee deelschakelingen op een aftakking van de afstemspoel zijn aangesloten. Bij de Retroradio hangt de regeneratieve transistordetector direct aan de top van de afstemkring, waardoor die zwaarder wordt belast. Dat tast de selectiviteit aan en veroorzaakt ook meer ruis door variërende transistorcapaciteiten op de signaalamplitude.

http://www.uploadarchief.net/files/download/swregenrx.jpg
Bron: http://www.neazoi.gr/swregenrx/index.htm

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Tja bij de Conrad ontvanger is T2 ook zogezegd de detector.
(Alleen versterkt een BC tor niet veel meer boven de 10 MHZ dus vervangen door een BF199 zou al verschil maken.)

Alleen het Conrad oscillator ontwerp is iets te simpel en daar gaat het ontvangertje beetje mank.
Neem daarbij dat het ding veelal door mensen wordt gekocht die net met electronica beginnen en dat verklaart waarom er bij de reviews van het product veelal te lezen staat dat het een prut ding zou zijn.

Het ontwerp van Dawmast is zeker stabiel maar de spoel dient qua wikkelen goed de aandacht te krijgen want anders werkt het ding gewoon niet.
Ik maakte een 25 wdg spoel van 0,3 mm dik draad en om de 5 windingen een aftakking te maken.
Om de spoel netjes te houden rolde ik deze op een oude kern van machinegaren waarbij ik de oplopende uiteinde eraf zaagde en vervolgens kleine gaatjes boorde in de plastic kern.
Bij mij werkte hij pas goed als ik de oscillator op de eerste aftakking van de hete kant aansloot..alles eronder deed niets.

rob007

Ratel Piraat

Heb hem nog steeds aan mijn muur hangen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112737/1/transistor+ontvanger
die met de drie(3) FETjes(2N3819)eens zal ik hem EXPIRIMENTEEL in elkaar proppen,
dit LIJKT mij een goed ontvangertje.(of het ook echt zo is.....?)
.
los van dit verhaaltje, altijd weer leuk om te lezen welk ontvangertje is op zijn simpelst toch zo goed?

graag bij de schema's ALLE gevens? (bijv. spoel gegevens?)

VrGr Rob.

Hoi Rob,

Ja deze kom ik regelmatig in mijn schema foto map tegen..

Ik wil hem eens gaan proberen te maken met een BF256, gewoon kijken of ik er wat geluid uit kan krijgen.
Alleen moet ik wel wat blik zien te regelen aangezien de 2 eerste spoelen van elkaar geschieden moeten worden van T2.

Tja de regen is een eenvoudige ontvanger met goede prestaties.

In principe zet ik altijd de spoelen erbij maar men mag altijd om meer informatie vragen..dan stuur ik het artikel naar diegene toe.

Ik vind persoonlijk de onderstaande schakeling de beste regeneratieve kortegolfontvanger die je met bipolaire transistors kunt maken.

@dawmast,

Ik heb deze gemaakt met het pcb zoals op de site staat, exact met het spoeltje zoals weergegeven. Maar ben tot nog toe niet enthousiast. Wat beveel je aan als antenne voor dit ontvangertje?
Overigens staat er een foutje in de layout van de pcb. De koppeling van het audiodeel via de c van 220nf is niet gemaakt. Kan echter makkelijk op de achterkant van de pcb worden gesoldeerd.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

@Blackberry,

Nou ik heb deze ontvanger ook meerdere keren gebouwd en eigenlijk is een stuk draad van een paar meter al voldoende om tot goed ontvangst te komen
Uiteraard is aarde ook heel erg belangrijk.

Het ontvangertje is nogal kritisch met zijn spoel en de ene keer werkt hij op een aftakking goed en op andere momenten moet ik gewoon de hele spoel als aansluitpunt nemen.

Het is overigens heel eenvoudig van dit regen ontvangertje een KG superreg te maken door een smoorspoel tussen de 1 K weerstand en oscillator op te nemen.
Om een goed ruis gedrag te waarborgen doe je na de smoorspoel een C van 1 of 10 nF richting de massa of min.
Het signaal neem je dan niet meer vanaf de kring af maar op het punt waar de smoorspoel en 1K weerstand elkaar verbindt.

Hoe groot moet die smoorspoel zijn? En hoe moet ik aarden? Ik ontving zonder antenne alleen een Roemeense zender (romania international). Daarna, voor dit topic, met een stuk draad niets meer. De oscillator is heel lastig af te regelen.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
Hubie

Golden Member

Op 18 mei 2014 13:21:52 schreef dawmast:
Wat ook een leuk midden- en kortegolfontvangertje zou kunnen zijn, is deze uit het boek Jongenstransistorboek uit 1965.

Het bijzondere aan dit ontvangertje is dat de detectiediode D1 zich bevindt tussen de afstemkring en de basis van V1. Het resterende HF-signaal wordt door V1 versterkt en teruggekoppeld naar de terugkoppelspoel L2. Volgens mij is het ongebruikelijk om bij een regeneratieve ontvanger een detectiediode toe te passen tussen de afstemkring en de basis van de regeneratieve trap. Er moet nog wel een condensator van enkele nF's tussen het knooppunt van L2, R3 en C4 geplaatst worden om het resterende HF-signaal naar de massa te leiden.

[afbeelding]

@dawmast Ik herkende het schema meteen,toen ik een jaar of 12 was leende ik dat boekje in de bieb.
Staat er ook een ontvanger in met 1 transistor (AC 125 met 500pF afstemC en ook 500 pF voor de terugkoppeling?
Ik zou dat schema(tje) graag nog eens zien.Ik heb dat toen gemaakt.
Dat was natuurlijk een "Giant Leap" na mijn kristalontvanger,ik denk er nu na 45 jaar met veel plezier aan terug.

Op 7 september 2014 23:03:51 schreef blackberry1960:
Hoe groot moet die smoorspoel zijn? En hoe moet ik aarden? Ik ontving zonder antenne alleen een Roemeense zender (romania international). Daarna, voor dit topic, met een stuk draad niets meer. De oscillator is heel lastig af te regelen.

Als je de superreg variant wilt maken is een spoel van een paar uH meer dan voldoende..ik zelf had een spoel van rond de 3,3 uH en dat werkt al prima.
Ook een zelf gewikkelde luchtspoel van 0,3 mm koperdraad met ongeveer 30 a 50 windingen moet voldoende zijn.
Aarden kan je doen via de CV als je deze even kaal maakt en dan daar verbinding mee maakt.
Je sluit deze aarde aan op de - pool van de voeding of batterij.

Om het afregelen wat beter te laten verlopen kan je de weerstand tussen de potmeter ietsje verhogen.
Om snel de juiste waarde te bepalen kan je een trimpotje nemen van maximaal 20 Kohm totale waarde i.p.v de 1 K weerstand welke trouwens veel te hoog is want ik heb het schema in het Radioboek staan met een 10 K weerstandje op loper van de potmeter..
Op deze manier krijgt de oscillator teveel stroom waardoor instellen erg lastig wordt want hij gaat veel te hard genereren waardoor de gevoeligheid ernstig wordt benadeelt.

@Ramon,

Reuze bedankt; ga ik uitproberen!

graag gedaan Blackberry..
Mocht je er toch niet uitkomen dan hoor ik het wel..

De lucht smoorspoel kan je overigens gewoon over een AA batterij of een BIC pen winden qua diameter.

Op 7 september 2014 14:32:50 schreef blackberry1960:
[...]

@dawmast,

Ik heb deze gemaakt met het pcb zoals op de site staat, exact met het spoeltje zoals weergegeven. Maar ben tot nog toe niet enthousiast. Wat beveel je aan als antenne voor dit ontvangertje?
Overigens staat er een foutje in de layout van de pcb. De koppeling van het audiodeel via de c van 220nf is niet gemaakt. Kan echter makkelijk op de achterkant van de pcb worden gesoldeerd.

Bij deze ontvanger moet je de aftakking op de spoel waar je de ontdemper en de detector gezamenlijk op aansluit, niet te laag nemen. Anders kun je hem met geen mogelijkheid aan het oscilleren krijgen. Het beste is het om de aftakking op een derde of de helft vanaf de koude kant van de spoel te nemen. Dit is ook erg afhankelijk of je wel of geen ferrietkern in de spoel gebruikt.

Bij deze ontvanger kun je een sprietantenne van een meter lengte op de top van de afstemkring aansluiten, nadeel is dan dat je enorm veel last hebt van het handeffect. Langere antennes sluit je op een aftakking van de afstemspoel aan, of je gebruikt daarbij een koppelspoeltje van enkele windingen. Voor een goede ontvangst kun je het beste de massa van ontvanger aansluiten op een aardleiding, bijv. op de CV of op de waterleiding.

@RamonHF73:

Om het afregelen wat beter te laten verlopen kan je de weerstand tussen de potmeter ietsje verhogen.
Om snel de juiste waarde te bepalen kan je een trimpotje nemen van maximaal 20 Kohm totale waarde i.p.v de 1 K weerstand welke trouwens veel te hoog is want ik heb het schema in het Radioboek staan met een 10 K weerstandje op loper van de potmeter..

Om het instellen van de terugkoppeling soepel te kunnen doen, neem je in serie met de terugkoppelpotmeter een potmeter op die een 10x kleinere waarde heeft dan de hoofdpotmeter. Ook kun je tussen de weerstand van 1k en de loper van de terugkoppelpotmeter een extra potmeter van 20k nemen om de terugkoppeling fijn in te stellen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 9 september 2014 11:31:03 (21%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Om van dat bovengenoemde aftakkingsprobleem af te komen waarbij de ontdemper niet wil oscilleren, kun je het beste de ontdempingsschakeling op de top van de kring aansluiten en de detector T3 op een aftakking of een koppelwinding. D.m.v. de trimmer C1 wordt de afstemkring L1/C2 losjes met de ontdempingsschakeling rondom T1 en T2 gekoppeld. De grap van deze ontdempingsschakeling volgens het Wunderhorn-principe (emitter coupled oscillator) is dat die altijd werkt en over een breed afstembereik kan oscilleren. Dit omdat de in- en de uitgang van deze schakeling een hoge impedantie hebben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/basicregen(2).gif

Op http://www.qrp.gr/swregenrx/index.htm "A simple to assemble regenerative SW receiver" zie je de nieuwe weblink van het eenvoudige kortegolfontvangertje welke op http://www.neazoi.gr/swregenrx/index.htm beschreven stond. Deze oude weblink is uit de lucht gegaan.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 4 juli 2017 18:11:24 (12%)