krijg geen geluid op videorecorder

hallo;ik heb een vraag.ik heb een nieuwe tv met maar 1 scart.Onlangs heb ik een nieuwe hd digicorder aangeschaft,en die heeft ook maar 1 scart.tv en digicorder zijn aangesloten met hdmi en geeft geen probleem.Vroeger was mijn dvd recorder aangesloten op scart EXT2 van mijn oude tv.De videorecorder was dan samen met den oude sd digicorder aangesloten op EXT1 van de oude tv,en alles ging prima.Nu heb ik een scart naar dvd gedaan en heb ik wel beeld op video ,maar geen geluid.Op dvd wel beeld en geluid.Ik gebruik nu voor die ene scart op tv een scartsplitter.Weet iemand wat er zou kunnen schelen met het geluid?

mvg kyara

EricP

mét CE

Scart splitters bestaan niet echt. Meestal gewoon de boel parallel. Kan best zijn dat er 'iets' niet door komt. Trek de stekker van het andere apparaat er eens uit...

ge moet ze toch allebei naar die éne scart van de tv krijgen.

EricP

mét CE

Dus doe je het zo en dan begin je te piepen dat het niet werkt? Wat wil je nou?

Geef eerst eens een duidelijk overzicht van hoe je de apparaten op elkaar hebt aangesloten en daarbij voor al duidelijk met wat voor type kabel.

Bedenk ook dat in deze tijd van HD TV de kabelverbinding SCART echt ontzettend ouderwets en sterk achterhaald is! (Het is niet voor niets dat je nieuwe TV nog maar 1 SCART-aansluiting heeft! ;) )

Als ik je verhaal goed begrijp, heb je de volgende apparaten:

• TV
  • HD Recorder
  • DVD speler
  • VHS Videorecorder

@EricP: Ik snap je punt, maar ik vind je reaktie nogal bot naar de TS. Kan het de volgende keren aub. wat subtieler?

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zondag 8 juni 2014 11:41:52 (11%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
EricP

mét CE

@EricP: Ik snap je punt, maar ik vind je reaktie nogal bot naar de TS. Kan het de volgende keren aub. wat subtieler?

Nee. Niks bots aan. Als de TS het zelfs vertikt om even te proberen of daar het probleem zit, zie ik geen enkele reden om nog vriendelijker te zijn dan ik was.

ik heb geprobeerd de dvdspeler via scart aante sluiten op tv.Dan heb ik via scart van dvd naar videospeler.Dat scart verouderd kan ik geloven ;maar aangezien mijn video en dvd al wat jaartjes oud zijn;kan het alleen maar via scart.Met de video word niet veel meer gewerkt;maar ik heb nog vele tekenfilms en de kleinkinderen zien die graag.

ps. bedankt voor het VRIENDELIJKE antwoord

EricP

mét CE

En nog steeds te beroerd om even te proberen wat ik vroeg... :)

GJ_

Moderator

Op 8 juni 2014 10:59:21 schreef EricP:
Scart splitters bestaan niet echt.

Ik heb ze hier toch staan.

Op 8 juni 2014 11:40:52 schreef MNM(tm):....Kan het de volgende keren aub. wat subtieler?

houden we er allemaal rekening mee dat het 30oC is??? Ik heb geen puf om me te verdiepen in allerlei kleine irritaties. Verdere discussie hierover ga ik dus gewoon wissen.

MIJNHEER Eric,ik heb de stekker van het andere apparaat er uitgetrokken.Het probleem is er nog altijd.

knip, verdere discussie gewist

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 8 juni 2014 12:08:04 (0%)

EricP

mét CE

Nou, dan weet je dus ook meteen waar het probleem zit... In je 'splitter'. En eh.. gelukkig hebben mijn klanten een *iets* hoger niveau... Snappen dat als iets niet werkt, dat je dan uit moet zoeken waarom het niet werkt en niet ergens het probleem gewoon maar neermikken.

Er zwerft (hier?) nog ergens een topic over een scart box met relais. Ding schakelt op de pin die aangeeft of een recorder in PLAY staat en zo ja welk display format er gebruikt wordt. Ik denk dat je zoiets zoekt. Heb het alleen nog niet commercieel gezien.

@GJ_ : Die 30°C wordt momenteel nog nergens in NL gehaald, dus dat vind ik persoonlijk een beetje een zwak excuus. Daarnaast is dit niet de eerste keer dat EricP zo bot reageert en ik stoor me er al maanden aan. Dit was de eerste keer dat ik de stoute schoenen heb aan getrokken en er op fatsoenlijke wijze wat van heb gezegd. Gezien het topic dat mistermaniac hierover heeft gestart, ben ik blijkbaar niet de enige die zich stoort aan de manier van reageren van EricP.

Aanvulling: ook in de laatste reaktie doet EricP weer uitdrukkelijk neerbuigend naar de TS. Schaamteloos en absoluut onfatsoenlijk! Respect voor de medemens die ogenschijnlijk niet zo technisch onderlegd is, is blijkbaar voor EricP moeilijk op te brengen.

@kyara: zou je nog even willen reageren op mijn eerste vraag?

ik dacht dat ik op een forum zat ,waar mensen elkaar proberen te helpen.Maar nu ik hier voor de eerste keer ben;krijg ik al van een bepaald iemand zulke onvriendelijke antwoorden dat het voor mij niet meer hoeft.Ik vind dit spijtig voor de mensen met goede bedoelingen,dat er zo iemand de boel verziekt.

aan MNM,ik ben op dat gebied een leek.Maar ik gebruik enkel scart.Mijn HD Digicorder heeft één scart ,maar daar doe ik waarschijnlijk niets mee,aangezien hij verbonden is met hdmi.Bij mijn vroegere digicorder had ik 2 scart,waarvan één voor vcr,en dat lukte dan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 8 juni 2014 13:56:54 (31%)

Oké, maar als je nu ook een HDMI-kabel hebt aangesloten tussen HD DigiCorder en TV, dan is het sowieso al een feit dat je niet alleen SCART gebruikt. Mee eens?

Om een goed beeld te krijgen van je situatie, is het belangrijk dat ik/we weten welke apparaten je nu precies hebt staan en hoe die (onderling) zijn aangesloten.

EricP

mét CE

@MNM: houd je een beetje gemak, ja. GJ_ was duidelijk. Ik ben nog nergens bot of neerbuigend geweest. Wel duidelijk - en zo spannend was de vraag niet: trek de stekker er eens uit. Dat moet de leek die 'm erin gestopt heeft toch ook kunnen redden, niet?

Ik bedoel dus zoiets. Maar ik heb ergens ooit eens een zelfbouwversie gezien - parallelbox van de Action oid voor de connectors, layout van een PCB en een beetje electronica voor de detectie (die was redelijk recht-toe-recht aan). Alle scartproblemen opgelost - zolang je alleen maar naar de TV wilt.

Ow.. Ik lees nu opeens ook HDMI. Dan werkt dit ding dus niet...

Op 8 juni 2014 10:59:21 schreef EricP:
Scart splitters bestaan niet echt. Meestal gewoon de boel parallel. Kan best zijn dat er 'iets' niet door komt. Trek de stekker van het andere apparaat er eens uit...

Analyse: dit antwoord van EricP was bedoeld om te starten met het oplossen van de fout. Geen antwoord in de zin van definitieve oplossing.

Op 8 juni 2014 11:24:11 schreef kyara:
ge moet ze toch allebei naar die éne scart van de tv krijgen.

TS vat het antwoord op als definitieve oplossing en geeft aan dat hij wel 2 scarts naar 1 tv wil hebben.

Op 8 juni 2014 11:28:19 schreef EricP:
Dus doe je het zo en dan begin je te piepen dat het niet werkt? Wat wil je nou?

EricP pakt dat signaal van TS niet op en zo start het langs elkaar heen schrijven.

Les: checken of je op dezelfde golflengte zit of aangeven waarom een handeling moet worden uitgevoerd.

Iedereen weer lief zijn voor elkaar op 1e pinksterdag :+

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

sorry voor het vergeten te melden van die Hdmi;maar ja,ik heb maar A2diploma en gewerkt in werkhuis voor fijn mechanic.

Mijn HD Digicorder heb ik dus aan de tv aangesloten met HDMI,waarvan het beeld zeer goed is.En nu probeer ik mijn video en dvdspeler aan tv aan te sluiten op die éne scart van de tv.mijn dvdspeler heeft 2 scart en mijn video 1 scart.
Hoe krijg ik dat correct aangesloten.

mvg

Op 8 juni 2014 12:09:38 schreef EricP:En eh.. gelukkig hebben mijn klanten een *iets* hoger niveau...

Als je dit niet neerbuigend vindt, dan moet je je serieus zorgen maken over je sociale vaardigheden! Als het niveau van de TS beneden je stand is, reageer dan gewoon niet.
Trouwens, leer eens lezen: mijn forumnaam is al jaren MNM(tm) en niet "NMN" wat jij er van maakt. En verder ben en doe ik rustig, dus ik snap je probleem niet.

@theove: LOL! :D

@kyara: nu wordt de zaak wat duidelijker. Ik ga even nadenken over de situatie en kom er weldra op terug. Nog even een vraag: welk merk en modelnummer is de DVD-speler?

klein is fijn

Moderator

Op 8 juni 2014 12:34:32 schreef EricP:
@NMN: houd je een beetje gemak, ja. GJ_ was duidelijk. Ik ben nog nergens bot of neerbuigend geweest.

Op 8 juni 2014 12:09:38 schreef EricP:
En eh.. gelukkig hebben mijn klanten een *iets* hoger niveau...

Zet dan maar even in je woordenboek dat bovenstaand onder bot en neerbuigend valt. Einde discussie en laatste waarschuwing.

EricP

mét CE

@kif: niks bots aan... Dat sloeg op de reactie van de TS die hijGJ_ daarna weer verwijderd heeft. Zo lust ik er ook nog wel eentje...

De enige die het door lijkt te hebben naast GJ_ is theove... Maar het zal wel. TS komt hier ook niet verder mee. Succes ermee. Out.

Als ik het goed begrijp is er nu dit:

Digicorder>>>>>HDMI>>>>>TV

DVD>>>>>SCART>>>>>Splitter>>>>>TV
Video>>>>SCART>>>>>Splitter

Je geeft aan dat je dvd 2 scarts heeft... Is dit een DVD recorder?

-edit- dit stond in de starttopic

Je kan proberen je video op scart 2 van de dvd aan te sluiten en scart 1 naar de tv, zonder splitter dus.

Zo heb ik het hier een tijdje gebruikt tot de video zijn geest heeft gegeven....

Als je dan video wil kijken moet je even zorgen dat de dvd recorder op het juiste kanaal staat en kan je zo op je tv naar de video kijken.

Als je videobanden je echt zo dierbaar zijn zou ik ook eens aan een "digitalisatie" denken...

[Bericht gewijzigd door KoenP op zondag 8 juni 2014 13:10:15 (26%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

mijn dvd recorder is een Philips DVDR3330H
mijn videorecorder is een JVC HR-V500E

Dat klopt koen, dat werkt hier ook goed. Videorecorder naar scart dvd speler, van dvd scart naar tv scart. Let op dat bij het videokijken de dvd speler misschien wel spanning moet hebben om het signaal door te sturen.

Fordman

ik zal dat morgen eens proberen,(nu geen tijd;vaderdag hé)
Bedankt alvast voor deze antwoorden.Ik zie het nu terug zitten om bij dit forum te blijven.

mvg

Oké, wat KoenP zegt is inderdaad een goede manier van het probleem oplossen:

• Sluit de DVD-speler met een SCART-kabel aan op de TV, waarbij de stekker in de ONDERSTE SCART-aansluiting van de DVD-speler [EXT1] moet worden gestoken.
  • Sluit de Videorecorder met een SCART-kabel aan op de DVD-speler, waarbij de stekker in de BOVENSTE SCART-aansluiting van de DVD-speler [EXT2] moet worden gestoken.
  • De Digicorder blijft gewoon via HDMI aangesloten op de TV, daar verandert niets aan.

Als je nu een videoband wilt afspelen, zet dan de DVD speler in stand-by (uit) en gebruik de videorecorder zoals je gewend bent. De DVD-speler zal het beeld- en geluidsignaal van je videorecorder direct doorgeven naar de TV.

Als je een DVD wilt afspelen, zet je de videorecorder in stand-by (uit) en gebruik de DVD-speler zoals je gewend bent.

Voor de duidelijkheid: de SCART-splitter dient dus NIET te worden gebruikt!!