Opmerkelijk verloopkabeltje

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wie herkent dit? Dit is een nieuw 'onderdeel', en door de fabrikant ook niet als grapje bedoeld.
Dat is niet het Apple-logo, maar een stipje tippex.

Ik geloof dat ik er inmiddels grotendeels achter ben, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20141013fet_verloopje.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fripster

Golden Member

temperatuursensor in een AMPschoen...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Denk ik weer wat te winnen zijn er me al weer 2 voor :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja hoor, waarschijnlijk hoort ie bij een victron lader en omvormer combi.
ze meten er de accu temperatuur mee om zo de laadspaning /temperatuur mee in de gaten te houden.

Op 13 oktober 2014 17:50:29 schreef Shiptronic:
Denk ik weer wat te winnen zijn er me al weer 2 voor :)

Dan zullen we vast ongelijk hebben :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zo maak ik de mijne ook, maar dan met een DS18B20 in. Die past daar net in samen met wat koelpasta en afsluiten met krimpkousje.

ASPA-tech.be
pietplof

Golden Member

Het is met veel fantasie voor te stellen dat de producent slechts snoertjes die geschikt waren voor lage stromen. Dus wil je meer stroom transporteren neem je twee parallel; simpel toch.
Maar nadat mijn ,toch vrij technisch onderlegde vrouw was uitgelachen heb ik besloten mijn voorgangers gelijk te geven.
Waar het ding precies bij hoort kan ik niet zeggen.

festina lente
guidob

Overleden

Current sense die vanwege het belachelijk dunne kabeltje ook echt nodig is ;)

laagspanningskortsluitkabeltje met ophangoog ?

Het is een hele lange Vlag van Württemberg, het oog is een hijsoog om de vlag bovenin de mast te krijgen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gerard* jij bent de knapste!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

I.d.d. ik ga met repair-boy mee: Victron gebruikt die...

http://www.victronenergy.com/Manuals/phoenix%20combi/PhCombiNEDPc00170… op bladzijde 65 T-sense

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op maandag 13 oktober 2014 19:26:33 (51%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
GJ_

Moderator

Een thermokoppel zal het vast niet zijn wegens vreemde kleuren. Een ander soort temperatuursensor kan altijd natuurlijk. Ik heb al veel van dit soort samenbouwsels gezien. Het zou bv ook nog een microfoon kunnen zijn voor de permanente controle van lagers.

Volgens mij is het een opstelling om de treksterkte van de gebruikte draad mee te kunnen meten.

Mijn alternatieve verklaring is dat dit ding speciaal gemaakt is om te gebruiken bij sollicitatiegesprekken als gespreksonderwerp; hoe iemand reageert op een confrontatie met een dergelijk raadselachtig object kan je niet alleen veel vertellen over de kennis en ervaring van de sollicitant, maar ook over zijn instelling en of hij wel echt een passie heeft voor de techniek, en oprecht geïnteresseerd is als hij met een dergelijk vraagstuk wordt geconfronteerd.

Toepasselijke XKCD: Nerdsniping

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
flash2b

Special Member

Ik denk dat het een klein verwarming element is. De warmte word door het metalen deel doorgegeven.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Shiptronic

Overleden

Fredjuhh, heeft het al verpest :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

@SparkyGSX: Dat is nog eens een goed idee.. dat ga ik uitproberen!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Het plaatje heet "Fetverloopje" dus dat impliceert dat er een fet in het spel is.
Fet kan ook als temperatuur sensor gebruiken, dus die zit er misschien in.

Wat kunnen we eigenlijk winnen met deze prijsvraag? ;-)

http://electronicdesign.com/files/29/6401/figure_01.gif

EricP

mét CE

Frederick E. Terman

Honourable Member

Prachtige suggesties. Een heel lange vlag.. :)

De pdf lijkt me het definitieve antwoord.
Hij zal inderdaad, als optie of reservedeel, bij de Victrons horen die daar staan.
Er komen geen millivolts uit, en hij meet (met de multimeter) bij kamertemperatuur in beide richtingen iets van 35k.
Maar in de 'diodestand' is hij met de plus op rood ruim 3V, stijgend bij hogere temperatuur; en met de plus op zwart 0,62V, dálend bij hogere temperatuur.
e: Die 3V hangt van de meter af; de 35k is (bij gelijke temperatuur) wel steeds hetzelfde.
Dus wat er precies in zit weet ik nog niet. Misschien wel een PTC (die komen volgens de pdf in elk geval IN de Victrons ook voor), met om de een of andere reden een diode er overheen.

Het blijkt wel weer dat voor de één (mij) een raadseltje is, voor vele anderen gesneden koek is. Leve CO!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@2N3055: een iets meer waarschijnlijke verklaring lijkt me de Frederick E. Terman (<- kijk even naar de initialen...) de foto zelf gemaakt heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Ik ben dan wel benieuwd. Ik ken het van Victron, maar in mijn beleving een NTC (althans... van wat ik ervan gezien heb). Wellicht hebben ze inmiddels wat moderners. Dus mocht je er mee over te weten komen...

Zit er geen LM-sensorachtige in? Gedrag heeft niets te maken met een PTC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."