Opmerkelijk verloopkabeltje

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is in elk geval een weerstand van ca. 35k, die bij verwarming in waarde toeneemt. Van 'koud' tot 'lekker warm' varieert dat ruim een kilo-ohm.
Dat zou je ook een soort PTC-weerstand kunnen noemen.

(bij de 'diodetest voorwaarts' steeg de spanning ook bij stijgende temperatuur; maar je meet dan dus gewoon een weerstand, geen diode-overgang)

Ik snap alleen niet waarom die diode daar 'verkeerdom' overheen staat. Bij normale aansluiting zal die niets doen.

Er is geen elektrische verbinding naar het grote oog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat is de meetstroom van je ohmmeter? Je kunt dan nagaan of het """weerstandsverloop""" inderdaad ongeveer 10mV per K is.

In elk geval klopt die ongeveer 3V bij kamertemperatuur wel verdacht goed met http://www.ehu.es/instru_virtualdaq/Planoak/LM335.pdf of wellicht een vergelijkbare temperatuursensor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zal hem eens optuigen alsof het een LM335 is. Ik zie dat die de adjustpoot al een voorinstelling geeft, zodat je 'm niet per se hoeft te gebruiken.
Maar die test moet helaas even wachten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo heb ik ooit onderstaand verloopje besteld, zuiver en alleen omdat hij $0,01 kostte en ik benieuwd was wat het was.
http://www.chinatraderonline.com/Files2/pic/2008-5/30/USB-A-F-to-RJ45(8P8C)-Adapter(Crossover)-15250240208.jpg

Het blijkt werkelijk alleen koper te zijn, binnenin het huisje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2014 11:28:36 schreef Frederick E. Terman:
Dus wat er precies in zit weet ik nog niet. Misschien wel een PTC (die komen volgens de pdf in elk geval IN de Victrons ook voor), met om de een of andere reden een diode er overheen.

Victron gebruikt die dingen om de temperatuur van de accu pool te meten, de sensor wordt op de accuklem (minpool) aangesloten om de temperatuur tijdens het laden in de gaten te houden.

Werkt prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zou natuurlijk ook alleen een diode kunnen zijn, waarvan de spanningsval wordt gemeten, maar dan is de vraag precies andersom; waar komt die 35k vandaan? Dat zou ook niet echt verklaren waarom die weerstand verloopt met de temperatuur, tenzij dat de toenemende lekstroom in reverse-bias van de diode is, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Volgens zeggen (de leverancier) zou het een NTC zijn, ik heb er eigenlijk nog nooit aan gemeten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 oktober 2014 18:36:42 schreef Jochem:
Zo heb ik ooit onderstaand verloopje besteld, zuiver en alleen omdat hij $0,01 kostte en ik benieuwd was wat het was.
[afbeelding]

Het blijkt werkelijk alleen koper te zijn, binnenin het huisje.

mijn ups heeft een RJ45 aansluiting als USB poort (en heeft ook meerdere functies dan enkel usb). en waarschijnlijk past dat ding er dan perfect in
http://www.reinhardweiss.de/pictures/backups/apc-940-0127b.gif

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken