Zekering Bosch HFT779

Hallo,

ik heb een combi magnetron van Bosch (Siemens), type HFT779. Op een gegeven moment is die er mee opgehouden; doet niets meer (geen display). Opengemaakt, en ik zie nu dat een zekering is doorgebrand (zie foto). Nou hoop ik natuurlijk dat als ik de zekering vervang het apparaat weer gaat werken. Is dat realistisch of is er een diepere (ernstigere) oorzaak? Welke zekering moet ik hebben?

Alvast bedankt!

dat is een defecte condensator, diode of buis....

smd bedankt voor je antwoord; helaas dus niet eenvoudig op te lossen...

Enig idee waar ik dit ter reparatie zou kunnen aanbieden? Ik woon in Utrecht.

Heeft U geen kennis die een multimeter heeft?? Dit zijn grote componenten en is zo door te meten..

Hmmm, ik ben meer van de software, niet van de hardware... Multimeter heb ik wel daarentegen! Weerstand, spanning... dan houd het op ben ik bang.

Dan word het wel lastig, misschien iemand van de mede techneuten in de buurt van dit slachtoffer die kan helpen??

Het is altijd de moeite waard om de zekering te vervangen en even te testen of de magnetron het weer doet. Natuurlijk wel hetzelfde type nemen.
Soms sneuvelt een zekering alleen al doordat de deur "ongelukkig" wordt gesloten (contacten misschien wat kritisch afgesteld.
Mocht de zekering meteen weer sneuvelen, dan is er idd meer werk aan de winkel.

Met een merk als deze gebeurt het zeer zelden (eigenlijk nooit) dat de zekering spontaan gaat. Maar als de zekering stuk is moet de kap er ook vanaf en dat durft de TS niet....

als het lampje stukgaat knalt er ook vaker de zekering uit. heb kennissen welke al 15 jaar een magnetron van de stort gebruiken welke alleen die zekering van 5amp stukhad door een kapot lampje, ding zal bijna 25 jaar oud zijn ondertussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen bedankt voor de input.

Situatie is nu als volgt: Zekering vervangen (T10) en lamp vervangen (was inderdaad ook kapot). Kap er weer op, en magnetron getest -> knalt de stop in de meterkast er uit (16A). Kap er weer af, en de zekeringen zijn nog intact... Kap er weer op, en gebruik nu alleen de oven functionaliteit; dat werkt nog prima.
Toch lastig zo zonder magnetron, dus mocht iemand nog een suggestie hebben voor een reparatie adres, dan hoor ik dat graag!

diode in de hoogspanning stuk vaak, of de buis in sluiting. dat vergt voorzichtig werken, er kan 2000v op die condensator staan dus let op. de buis meet vaker van de hoogspanning naar de aarde door ivm kapotte condensatoren in de doorvoer waar de vlakstekkers op zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er een dikke sluiting inzit, dan is het IDD iets met buis, condensator of diode. Maargoed, spanning is er niet meer aanwezig...

Ik heb hetzelfde type apparaat, met hetzelfde probleem.

Ben je er ooit achter gekomen wat er mis was?

Zie ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/111154

Nee, ik weet nog steeds niet wat er mis is; gebruik nu een losse magnetron erbij...

@hsnijder Dank voor je snelle antwoord van dit al iets oudere topic. Ik heb een nieuw topic gemaakt (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/137304). Mijn apparaat betreft een Siemens, maar de print met de zekeringen er op ziet er gelijk uit aan die op jouw foto. (Ik snap waarom je er een aparte magnetron naast gezet hebt. De voorrijkosten van de service monteur zijn hoger dan de nieuwprijs van een simpele nieuwe magnetron.)

Hoe kan je de ovenstand los van de magnetronstand gebruiken? Heb je daarvoor nog iets afgekoppeld? Het lijkt me dat een foutje zo gemaakt is en je pardoes de magnetron functie activeert...

[Bericht gewijzigd door Marty1 op dinsdag 20 juni 2017 07:58:10 (18%)