End fed antenne

Hallo,

Een end fed antenne van 20 meter lengte is een halve golflengte voor de 40 meterband.

Als ik deze antenne gebruik voor de 20 meterband is hij een hele golflengte lang. Dus tegelijker tijd de positieven en negatieve fase of in regenfase. En straalt dus niet.

Wat zie ik verkeerd?

Thijs

Iedere veelvoud van een halve golflengte gedraagt zich betreffende de impedantie als een halve golf antenne.
Een stuk van 20 meter draad is dus in resonantie op 10,20,en 40 meter.
Op het voedingspunt is de impedantie bij een halve golf of een veelvoud daarvan hoog impedant.

Als de resultaten op 20 meter niet goed zijn, zoals een slechte SWR dan is de aanpassing op de coaxiale kabel (50ohm) niet goed.
Het netwerkje met de ringkern (FT240-43) zal geoptimaliseerd moeten worden voor die frequentieband.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het gaat mij er meer om dat een bij 20 meter de eerste helft golf (0-180 graden) en de tweede helft (180-360) elkaar toch moeten uitdoven

Wat betreft het fase verloop keert iedere 180 graden de stroom en spanning om. Op het voedingspunt van een halve golf is de stroom minimaal.
De spanning is daarbij maximaal echter keert daarbij van amplitude om van negatief naar positief.
In een antenne heffen de fases elkaar niet op dat is alleen op een voedingslijn het geval waar twee evenwijdige geleiders aan elkaar lopen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Inderdaad doven de golven elkaar uit in de richting haaks op de draad.
Echter door het fase verschil ontstaan er 4 maxima ca. 40 graden t.o.v. de draad. In die richting is er ca. 10 meter vertraging t.o.v. het andere stroommaximum en versterken zij elkaar.
De straling omhoog wordt een gecompliceerder verhaal. Is o.a. afhankelijk van de hoogte.
Zie deze link: http://www.astrosurf.com/luxorion/Radio/longwire-radiation-e-h-dwg.gif

Bedankt voor de link. Blijkbaar had ik meer in 3d moeten denken.

Thijs

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bert Jan heeft het bij het rechte eind. Alleen zou ik het twee maxima noemen (rondom), net zoals een dipool één maximum heeft (rondom).
En hoe langer (in golflengten) de draad, hoe meer maxima je krijgt, en hoe verder het 'maximum' maximum uit het midden wegdraait, en meer in de richting van de draad komt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org