Fluke 87 versie 3

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over reparatie van een Fluke 87 mk3. Deze heb ik via marktplaats aangeschaft, maar helaas ben ik opgelicht.

Alle ampere metingen liggen eruit helaas. Ampere en milliampere dus. Beide apart gezekerd. Maar de zekeringen zijn doorgesoldeerd, en dus is het achterliggende circuit defect.

Zou dit nog te repareren zijn?

Thevel

Golden Member

Werken de andere functies (Volt en Ohm meting) wel goed?

Hallo :)

Ja, die werken nog prima, zover ik dit kan inschatten, voor wat betreft accuraatheid weet ik het nog niet.

Hugo Welther

Moderator

Dis is het service manual: http://assets.fluke.com/manuals/83_85_87smeng0500.pdf
Als de ander meetgebieden wel goed werken denk ik aan de shunts en/of de weerstanden daaromheen. Misschien de protectie diodes in het Ampère bereik?
Meten is weten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Moet je natuurlijk wel een tweede (werkende) meter hebben... ;)

Doet me denken aan een schaar die ik een tijdje terug kocht. Zat verpakt in een gesealde clamshell verpakking. (zo een die bijna niet open te krijgen is)
Stond op dat de verpakking het beste te openen was met ... een schaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de service manual voor me, en daar kom ik nog niet helemaal uit helaas.

Net naast C1 zit een rt 1 die ik niet vind in de manual. Dit is een okerkleurig weerstand?? die bovenop ingescheurd is, meet ook geen waarde meer.

Ik probeer nog een foto te plaatsen om het duidelijker te maken.

Thevel

Golden Member

Als de ander meetgebieden wel goed werken denk ik aan de shunts

R5 en R6 zijn de shunt weerstanden, R5 is een "gewone" weerstand en R6 is een een dik stuk massief draad welke niet gauw zal doorbranden.

Mogelijk is er een stuk printspoor verbrand, dus het ding gewoon open maken en kijken of er niets verbrand is.

ondertussen heb je geantwoord zie ik....

De shuntweerstanden zijn nog heel, het stuk ijzer is heel, en die andere Dale weerstand meet 6 ohm.

Ik heb net het onderdeel uitgesoldeerd en daar staat 1-2 kv op? 9821. Die meet niets meer.

Thevel

Golden Member

RT1 is een 1,5KΩ NTC
Ik zie niet zo gauw wat deze met de stroommeting te maken heeft.

De twee grote diodes, cr 7 en 8 meten ook niets meer op diodemeting. Dus die kan ik vervangen dan.

Op 27 juni 2015 16:18:56 schreef Thevel:
RT1 is een 1,5KΩ NTC
Ik zie niet zo gauw wat deze met de stroommeting te maken heeft.

Ik ook niet, maar omdat er een scheur inzit en niets meer meet zal deze ook vervangen moeten worden. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 juni 2015 23:12:55 (15%)

Thevel

Golden Member

cr 7 en 8 meten ook niets meer

Zal er nog wel veel meer stuk zijn.
Duidelijk dat de meter een flinke "klap" gehad heeft.

Vraag me af of het nog wel zinvol is om de meter te repareren

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 27 juni 2015 16:27:36 (19%)

Als de kosten enigszin binnen de perken blijven vind ik het niet erg, en leerzaam, om de meter weer werkend te krijgen.

Maar als jullie al zoiets hebben van, beter van niet, dan begin ik mij af te vragen of het wel zinvol is inderdaad.

R1 en R2 meten ook al geen weerstand meer. In het circuit dan, heb ze niet uitgesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 juni 2015 23:13:12 (28%)

Als de processor kapot is gaat het in de papieren lopen, Fluke kennende. Maar omdat spanning DC, AC en Ohm blijkbaar nog goed zijn kan het de moeite lonen. Het is een goede meter met oa. true rms.

edit

hieronder

Of je zoekt via de Vraag & Aanbod rubriek iemand in de buurt die de meter wil repareren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 27 juni 2015 16:57:57 (22%)

Op 27 juni 2015 16:44:48 schreef RAAF12:
Als de processor kapot is gaat het in de papieren lopen, Fluke kennende. Maar omdat spanning DC, AC en Ohm blijkbaar nog goed zijn kan het de moeite lonen. Het is een goede meter met oa. true rms.

Ik heb Fluke inmiddels al een mail gestuurd met de vraag of reparatie mogelijk is. Als de kosten beperkt zouden zijn dan laat ik het inderdaad doen. Zelf ben ik te onervaren om alles zelf te gaan repareren ben ik bang..

Ik heb de onderdelen die kapot zijn opgeschreven, voor zover ik het heb kunnen vaststellen, en ga die eerst allemaal een bemachtigen, en dan kijken of de meter weer werkt.

Als dat niet werkt dan zal ik inderdaad eens proberen via vraag&aanbod! Bedankt voor de hulp en ideeën iedereen!! :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 juni 2015 23:13:40 (22%)

die okerkleurige weerstand zit er standaard in bij diverse fluke's. de waarde staat erop, miss onder wel.. je kunt wel onderdelen kopen van fluke meters, maar onderdelen op de print worden moeilijker bij oudere meters. ( deze reeks is al rond de 15-20 jaar) een donor vinden kan ook, de fluke 85-3 komt redelijk overeen. een fluke 85-3 met een print van een 83-3 maken is simpeler, de extra digits maken de printen van een 85 en 87 niet helemaal gelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 27 juni 2015 16:26:04 schreef Beginner..:
[...]

Ik ook niet, maar omdat er een scheur inzit en niets meer meet zal deze ook vervangen moeten worden. :)

Vergis je niet er zitten onderdelen in met een scheur, dat is me vaker opgevallen, nou ja scheur, meer het idee dat iemand de zaag erin gezet heeft. Maar dat blijkt dus zo te horen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Geen "onbekende" onderdelen vervangen.
Plaats een paar foto's van de print.

fred101

Golden Member

http://schneiderelectronicsrepair.nl/wp-content/uploads/2015/06/1520_3…
Links boven zie je een zwart condensatorachtig blokje met een "scheur" erin. Dit is een protectie onderdeel. Als de ingangspanning te hoog wordt slaat hij door. Je ziet ook een sleuf in het pcb eronder.
Dit als algemeen voorbeeld want de printplaat op die foto is een Fluke 1520 megohm meter. (daar zijn helaas geen manuals)

In de meeste Flukes zitten redelijk wat onderdelen om de ingang te beschermen. Je hebt het geluk dat er hier een manual van is. Zoek daar naar wat het is. Vaak zijn ze niet waar ze op lijken. Meestal meten die onderdelen als een open verbinding als ze nog goed zijn. Het verwarrende is het uiterlijk en vaak de niet zo uniforme naam van dit soort componenten. Een ding wat op een schijfcondensator lijkt hoeft dat niet te zijn. In het manual vindt je dat soort info. Ze hebben namen als varistors, TVS, MOV, sparckgap, transorb, PTC, etc Soms zijn ze directioneel (als een soort snelle zener) en soms niet (als 2 zeners met de kathodes aan elkaar)
Dus neem niet gelijk aan dat ze dood zijn.

Kun je wat scherpe fotos van het pcb plaatsen ?

Ik gebruik bij dit soort werk heel vaak een curvetracer om onderdelen te testen/analyseren. (vooral als er geen manual is)
Als je dingen moet vervangen neem dan de goede subversie. (als je tenminste wilt dat de meter de zelfde specs houdt. Veel onderdelen zijn er in meerdere kwaliteiten, Fluke neemt meestal de beste variant. Zo'n variant kan wel fors duurder zijn (soms tot wel 10x zo duur). Het zijn dingen als betere tolerantie, behuizing, temperatuur-bereik etc. Gebruik bij zoeken dus het hele partnummer.

Het manual heeft een hoofdstuk waarin wordt uitgelegd hoe de meter werkt. Begin daar eerst mee. Dan zul je zien dat het niet zo ingewikkeld is als dat het lijkt. Maar vooral welke onderdelen voor een functie worden gebruikt. Stroom meten is niets anders dan spanning meten over een shunt. Het circuit loopt van de stroom naar de common bus. Dus daar moet je zoeken. Onderdelen die aan de volt/ohm bus zitten zullen niet defect zijn want daar werkt alles nog. Ga niet zomaar onderdelen vervangen.

Waarschijnlijk heeft het ding een multilayer print dus ben voorzichtig met desolderen. Beschadig geen through hole pads of vias.

Verwacht niet te veel hulp vanaf Fluke. Zal vast aan mij liggen maar meestal krijg ik niet eens antwoord als ik onderdelen of documentatie voor een Fluke nodig heb (De uitzondering waarbij ik wel een antwoord kreeg was het "te oud, wordt niet meer ondersteunt we weten er niks meer van, koop maar een nieuwe" ) en dat ging meestal om onderdelen in veel duurdere apparatuur dan een multimeter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor je uitgebreide reactie Fred!

Ik heb er al wel twee onderdelen uitgesoldeerd, namelijk dat protectieonderdeel, welke inderdaad over een spleet staat, en een weerstand.

Hier een foto van de bovenkant van de pcb.

http://i.imgur.com/jfoh7kb.jpg

het is geen goed nieuws als die meetshunt stuk is gegaan. dan komt de volle werkspanning nl over de meetingang te staan. dus ipv 200mv bijv, komt er dan 24v of 230v over de opamp te staan die de stroom meet. met geluk ligt er alleen een klein ictje uit voor de processor.

Dit is het onderdeel, waarvan ik denk dat deze defect is. kan er geen meting uitkrijgen met Omh of diodemeting. Vandaar dat ik denk dat het kapot is.

http://i.imgur.com/gw4htDg.jpg

dat is het onderdeel wat bij meer als 1KV doorslaat. dat ding zal dus zo oneindig meten. ik dacht dat je de oker weerstand bedoelde linksonder. het sleufje bovenin hoort zo.

edit, die bruine weerstand linksonder dus..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 juni 2015 11:02:50 (12%)

Die andere oker weerstand meet ook niets. Maar wellicht om diezelfde redenen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 juni 2015 23:14:30 (64%)

rbeckers

Overleden

Boven de schakelaar, rechts, bij het geel buisje, zit de soldeer los?
Ook s.v.p. een foto van de onderkant.

Alex P

Golden Member

Op 28 juni 2015 09:55:29 schreef Beginner..:
Hier een foto van de bovenkant van de pcb.

Zo. Heb diverse Flukes open gehad, maar zo mishandeld was er geeneen. Dit is de printplaat van mijn 87 uit de jaren 80 (klik voor heel groot):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Fluke_87_multimeter_PCB.jpg/115px-Fluke_87_multimeter_PCB.jpg.
Zit net zo'n ingezaagd onderdeel in, keek ik ook van op toen ik dat voor het eerst zag.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.