http://schneiderelectronicsrepair.nl/wp-content/uploads/2015/06/1520_3…
Links boven zie je een zwart condensatorachtig blokje met een "scheur" erin. Dit is een protectie onderdeel. Als de ingangspanning te hoog wordt slaat hij door. Je ziet ook een sleuf in het pcb eronder.
Dit als algemeen voorbeeld want de printplaat op die foto is een Fluke 1520 megohm meter. (daar zijn helaas geen manuals)
In de meeste Flukes zitten redelijk wat onderdelen om de ingang te beschermen. Je hebt het geluk dat er hier een manual van is. Zoek daar naar wat het is. Vaak zijn ze niet waar ze op lijken. Meestal meten die onderdelen als een open verbinding als ze nog goed zijn. Het verwarrende is het uiterlijk en vaak de niet zo uniforme naam van dit soort componenten. Een ding wat op een schijfcondensator lijkt hoeft dat niet te zijn. In het manual vindt je dat soort info. Ze hebben namen als varistors, TVS, MOV, sparckgap, transorb, PTC, etc Soms zijn ze directioneel (als een soort snelle zener) en soms niet (als 2 zeners met de kathodes aan elkaar)
Dus neem niet gelijk aan dat ze dood zijn.
Kun je wat scherpe fotos van het pcb plaatsen ?
Ik gebruik bij dit soort werk heel vaak een curvetracer om onderdelen te testen/analyseren. (vooral als er geen manual is)
Als je dingen moet vervangen neem dan de goede subversie. (als je tenminste wilt dat de meter de zelfde specs houdt. Veel onderdelen zijn er in meerdere kwaliteiten, Fluke neemt meestal de beste variant. Zo'n variant kan wel fors duurder zijn (soms tot wel 10x zo duur). Het zijn dingen als betere tolerantie, behuizing, temperatuur-bereik etc. Gebruik bij zoeken dus het hele partnummer.
Het manual heeft een hoofdstuk waarin wordt uitgelegd hoe de meter werkt. Begin daar eerst mee. Dan zul je zien dat het niet zo ingewikkeld is als dat het lijkt. Maar vooral welke onderdelen voor een functie worden gebruikt. Stroom meten is niets anders dan spanning meten over een shunt. Het circuit loopt van de stroom naar de common bus. Dus daar moet je zoeken. Onderdelen die aan de volt/ohm bus zitten zullen niet defect zijn want daar werkt alles nog. Ga niet zomaar onderdelen vervangen.
Waarschijnlijk heeft het ding een multilayer print dus ben voorzichtig met desolderen. Beschadig geen through hole pads of vias.
Verwacht niet te veel hulp vanaf Fluke. Zal vast aan mij liggen maar meestal krijg ik niet eens antwoord als ik onderdelen of documentatie voor een Fluke nodig heb (De uitzondering waarbij ik wel een antwoord kreeg was het "te oud, wordt niet meer ondersteunt we weten er niks meer van, koop maar een nieuwe" ) en dat ging meestal om onderdelen in veel duurdere apparatuur dan een multimeter.