vreemde storing aardlekschakelaar

Nooit zeggen dat het niet kan en onwaarschijnlijk is, steeds controleren en besluiten wat het niet is.

Mss komen we de oorzaak nog te weet, mss ook niet...
... en dat kan ook zijn dat TS onbewust een meetfout heeft gemaakt.
Feit is dat we zelf niet terplaatse zijn...

revado

Honourable Member

Een "leeggelopen" muis kan wonderen verrichten in zo'n kast...
Maar om een , inderdaad niet selectief, rijtje tot 25 A er uit te krijgen moet er wel echt wat kapot zijn.

Zijn er geen draden tegen elkaar gesmolten in de laatste kast?
Ik heb een beetje het idee dat dit mogelijk lang zwaar belast is?
Deze storing moet je met een multimeter zeker kunnen vinden, en anders de megger er op.

Ik heb een beetje het idee dat dit mogelijk lang zwaar belast is?
Deze storing moet je met een multimeter zeker kunnen vinden, en anders de megger er op.

+1

Dus...
multimeter op 1M stand, ik kan nergens verbinding meten, noch kabel, noch aardlek.
De aardlek staat UIT, alle zekeringen NA de aardlek ook, voorzekering klapt.
Aansluitingen nagekeken, ook de kabel dat die bij het strippen niks van sporen heeft, nergens doorgeschuurd ofzo, etc. Het is een nieuwe kabel, gisteren de oude vervangen.

Kabel uit de aardlek gehaald, zekeringen blijven aan.

N zit op de N aansluiting, al maakt dat weinig uit.
De N en F1 aangesloten, zekeringen blijven aan.
De N en F2 aangesloten, zekeringen blijven aan, ook met N en F3.

Als ik N, F1 en F2 aansluit, zekeringen blijven aan.
Als ik N, F1 en F3 aansluit, zekeringen blijven aan.
Als ik N, F2 en F3 aansluit, zekeringen gaan er uit.

Dus, ergens IN de aardlek zit een sluiting die ik met de multimeter (Velleman...) niet kan meten maar toch een forse sluiting geeft bij de spanning erop.

Nieuwe aardlek gaat er in, daarna de oude even open maken om te inspecteren. Op de oude zijn nergens uitwendige tekenen van hitte of andere vreemde dingen. Alle aansluitkasten zijn ook zuiver al staat de laatste wel in een onverwarmde ruimte.
Zwaar belast lijkt me niet, zitten in de laatste verdeeldoos enkel een 4p 10A, een 2p 10A en een 2p 5A

Volgens je lijstje gaat het mis tussen f2 en f3.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Ook mijn conclusie.
onderling.

Nieuwe aardlek er in en kijken of het goed gaat is ook een oplossing.

Ik zou zelf nog een paar dingen meten, maar dan wel met een duspol en niet met een velleman meter, die moet je niet willen gebruiken met 230 / 400 volt.

Ben heel benieuwd wat er kapot is in die aardlek.
Er komt wel een fotoreportage toch ? :P

Zit het testcircuit met de testknoop tussen l2 en l3, als hier de testknop is blijven hangen, kan er een verkoold spoor zijn ontstaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Oude eruit, nieuwe erin, opgelost.
Oude open gemaakt, spoel waar de geleiders doorheen gaan is duidelijk de doorslag te zien. Foto's op gsm maar te groot om te plaatsen. Straks of morgen via de pc, eerst beetje verkleinen. Ik probeer er eentje

Het geheel zit op een eigen MS-cabine, hoofdzekeringen 1250A, afgeschaald in verschillende trappen tot een verdeelbord met de 25A, daarna de 20A, daarna de aardlek.
Totale afstand cabine - aardlek is ongeveer 40meter.
Al lijkt me dat weinig verschil te mogen maken.

[Bericht gewijzigd door Appel op zondag 29 december 2024 14:06:58 (36%)

revado

Honourable Member

Storing is duidelijk inderdaad. :)
Vreemd dat het zo kapot is gegaan, interessant om die foto's te zien.

Op zondag 29 december 2024 14:07:19 schreef revado:
Storing is duidelijk inderdaad. :)
Vreemd dat het zo kapot is gegaan, interessant om die foto's te zien.

Misschien slachtoffer van een keer blikseminslag?

Of de aardlekschakelaar is helemaal niet geschikt voor het afschakelen zo dicht bij een MS-cabine.

Ik weet nog dat we op m'n vorige werk soms specifieke schakelaars moesten gebruiken die meer dan de 'gebruikelijke' 4,5 kA of zo af konden schakelen en 6 of zelfs 10 kA aan moesten kunnen omdat de impedantie van de toeleidende kant gewoon veel lager was en dus veel hogere kortsluitstromen kon genereren.

Nu weet ik niet wat dat voor effecten heeft in een aardlekschakelaar die (zo vermoed ik) alleen op aardfouten uit kan schakelen (en dus niet op overstroom/kortsluiting), maar toch kan ik me voorstellen dat een aardlekschakelaar waar veel hogere kortsluitstroom doorheen kan lopen dan in andere omstandigheden het geval is toch z'n gevolgen kan hebben.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Bij ons op het werk moeen het zelf automaten van 20kA zijn. Aan de andere kant van onze hoofdkast staat een grote trafo.

Ik denk ook dat een standaard 4,5kA of 6kA te laag is.

Dit lijkt me eerder te passen in het fenomeen dat ik toevallig gisteren in dit topic heb gepost.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2559007#2559007

De isolatie van beide geleiders is verkoold en de kortsluiting ontstaat door de lekstroom van de koolstof.
Een megger op meetspanning 500V geeft hier mijnsinziens alleszins een meetwaarde aan dat het niet goed zit, dat hoeft niet expliciet 0kΩ te zijn.

Dit is een once in a lifetime fout.

Leuk testje om de 2 polen waarop de korstsluiting zit eens in serie te zetten met een lamp van bv 25W, 40W, 60W.... gewoon uit nieuwsgierigheid wat er dan gebeurt bij de verkoolde plek.

[Bericht gewijzigd door OXO op zondag 29 december 2024 15:49:22 (17%)

dit komt idd weleens voor bij vooral oude aardleks. ik weet dat oa enexis een schrijven heeft voor meter vervangers dat ze die oude siemens aardleks NIET mogen bedienen want die kunnen spontaan klappen. heb het zelf ook eens gehad bij zo'n siemens na een bliksem inslag, 2 fasen lagen eruit maar de aardlek was de oorzaak. kan behoorlijke knallen geven zo'n foutje. haal je met een megger er wel uit overigens, maar dan wel de achterliggende groepen uitschakelen eerst. fase/fase of fase nul metingen met isolatietester vinden veel apparaten niet zo leuk :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 december 2024 16:53:45 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op zondag 29 december 2024 15:11:40 schreef weardguy:
Of de aardlekschakelaar is helemaal niet geschikt voor het afschakelen zo dicht bij een MS-cabine.

Ik weet nog dat we op m'n vorige werk soms specifieke schakelaars moesten gebruiken die meer dan de 'gebruikelijke' 4,5 kA of zo af konden schakelen en 6 of zelfs 10 kA aan moesten kunnen omdat de impedantie van de toeleidende kant gewoon veel lager was en dus veel hogere kortsluitstromen kon genereren.

Nu weet ik niet wat dat voor effecten heeft in een aardlekschakelaar die (zo vermoed ik) alleen op aardfouten uit kan schakelen (en dus niet op overstroom/kortsluiting), maar toch kan ik me voorstellen dat een aardlekschakelaar waar veel hogere kortsluitstroom doorheen kan lopen dan in andere omstandigheden het geval is toch z'n gevolgen kan hebben.

Ja sorry dat ik deze geheel kwoot. In deze situatie, een eigen trafo, ergens terug word gesproken van een eigen MS cabine met hoofdzekeringen van 1250A, dat is vermoedelijk een 1000kVA trafo. Dan heb je heel vermoedelijk ook te maken met een TN stelsel, een van de varianten daarop. Een aardlek in zo'n situatie veroorzaakt een veel hogere kortsluitstroom dan bij een aardpen. Toch denk ik niet dat die verbrande spoel door één of meer keren aardfout is ontstaan. Dat duurt te kort. Gebeurt eerder door langdurig overbelasten.
Automaten moeten in deze situatie, met een eigen trafo met hoofdzekeringen van 1250A, wel minstens 10kA kunnen hebben. Ook al zitten ze verderop in de installatie.

Op zondag 29 december 2024 17:33:39 schreef mvdk:
[...]
Ja sorry dat ik deze geheel kwoot. In deze situatie, een eigen trafo, ergens terug word gesproken van een eigen MS cabine met hoofdzekeringen van 1250A, dat is vermoedelijk een 1000kVA trafo. Dan heb je heel vermoedelijk ook te maken met een TN stelsel, een van de varianten daarop. Een aardlek in zo'n situatie veroorzaakt een veel hogere kortsluitstroom dan bij een aardpen. Toch denk ik niet dat die verbrande spoel door één of meer keren aardfout is ontstaan. Dat duurt te kort. Gebeurt eerder door langdurig overbelasten.
Automaten moeten in deze situatie, met een eigen trafo met hoofdzekeringen van 1250A, wel minstens 10kA kunnen hebben. Ook al zitten ze verderop in de installatie.

ik vermoed dat bij TS die aardlek wel wat voorbeveiligde verdelers en de nodige meters kabel verderop zit. zal dus geen probleem zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@mvdk, TN-C-S stelsel klopt. Maar ook in elke loods, elk een eigen aardpen, dus in principe een TT systeem omdat er vooral koeling actief is, vocht in de koelcellen etc.
Het afschakelvermogen is 15ka in de verdeelkasten echter verderop zit er 10 of 6ka in. Maar dit heeft niks te maken met de fout in de aardlek, die schakelt nog prima. Enkel zijn de geleiders inwendig doorgeslagen. Ik weet niet in hoeverre een FO hier invloed op gehad kan hebben, achter deze aardlek stond er geen maar hogerop staan er een 15-tal.
@testman, gekende issue maar dat is dan het niet meer correct schakelen en blikseminslag hebben we hier niet gehad. Wel een keertje een missende fase door een gesneuvelde meszekering en een keertje wat hogere spanning door een fout in de feeders van de cabine na aanrijding van een andere MS-cabine. Toen heeft er hier een week lang een gigantisch aggregaat gedraaid, kwamen ze om de 2 dagen bijtanken...
Edit, inderdaad zitten er hogerop nog heel wat andere beveiligers waaronder ook enkele instelbare hoogvermogen ALS.

Al bij al wijt ik het aan veroudering/ooit overbelasting gehad, de ALS is een herbruikte maar was wel getest op correcte werking voordat die terug in gebruik werd genomen.

Voor iedereen die dit mee volgde, een les geleerd, nooit blind vertrouwen, ouder spul misschien niet vertrouwen en vooral logisch denken en meten, al had ik niet de ideale apparatuur om een goede meting te doen. Het vochtige weer zal er wellicht ook toe hebben bijgedragen dat de fout nu tot uiting kwam. Al verwacht ik niet meteen veel vocht in een gesloten zekeringkast, toch denk ik dat dit ook meespeelde.

de lak op die draad lijkt me wat gesmolten te zijn. dat kan op overbelasting duiden of leeftijd icm warmte wat de lak heeft doen smelten. een nieuwe aardlek is overigens ook weer zo gemaakt, die ferriet ring en lakdraad is een standaard bij aardleks.

weet dat er bij industrie koelingen wel wat vermogen in gaat. t werk is met een grote gekoelde opslag bezig. dat was het laatste beschikbare vermogen wat er nog was in die regio.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op zondag 29 december 2024 15:11:40 schreef weardguy:
Of de aardlekschakelaar is helemaal niet geschikt voor het afschakelen zo dicht bij een MS-cabine.

Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
revado

Honourable Member

Op zondag 29 december 2024 19:16:31 schreef vergeten:
[...]Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

Dat vroeg ik mij ook af.
Ben dus niet de enige die dat niet weet.

een MS cabine is een Midden Spanning cabine, ofwel de BE variant van een eigen trafo op het MS net.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

En die heb je, in ieder geval hier in NL, in meerdere varianten.
Je begint met de onzuivere MS aansluiting. Een RingMainUnit zonder mogelijkheid van meten in de middenspanning. Je hebt een middenspanningsaansluiting, maar er word laagspanningszijdig gemeten. Vroeger werd er in zo'n geval een Magnefix MD geplaatst, nu een Schneider RM6.
De volgende is een station met een RMU met meettrafo's aan MS zijde, meestal een Holec/Eaton SVS of Xiria. Dat is voor een aansluiting tot 2MVA voldoende.
Daarboven word het maatwerk.

Sine

Moderator

Op zondag 29 december 2024 19:16:31 schreef vergeten:
[...]Wat is een MS-cabine? TS heeft het daar niet over!

De TS had het daar wel degelijk over.

Op zondag 29 december 2024 14:02:41 schreef Appel:
Het geheel zit op een eigen MS-cabine, hoofdzekeringen 1250A, afgeschaald in verschillende trappen tot een verdeelbord met de 25A, daarna de 20A, daarna de aardlek.
Totale afstand cabine - aardlek is ongeveer 40meter.

Op zondag 29 december 2024 19:38:23 schreef mvdk:
En die heb je, in ieder geval hier in NL, in meerdere varianten.
Je begint met de onzuivere MS aansluiting. Een RingMainUnit zonder mogelijkheid van meten in de middenspanning. Je hebt een middenspanningsaansluiting, maar er word laagspanningszijdig gemeten. Vroeger werd er in zo'n geval een Magnefix MD geplaatst, nu een Schneider RM6.
De volgende is een station met een RMU met meettrafo's aan MS zijde, meestal een Holec/Eaton SVS of Xiria. Dat is voor een aansluiting tot 2MVA voldoende.
Daarboven word het maatwerk.

een inkoopstation komt er tussen, heb een tijd terug daar nog voeding voor aangelegd, meen een 10MVA uitvoering was dat. klinkt raar, maar de 10kV word alleen bemeten. voor licht en verwarming is er een aparte 230V voeding nodig. ken meerdere klanten waar dat zo is, 10KV komt op inkoopstation binnen en gaan van daar met een ringlus naar de trafo's op het terrein van de klant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al bij al wijt ik het aan veroudering/ooit overbelasting gehad, de ALS is een herbruikte maar was wel getest op correcte werking voordat die terug in gebruik werd genomen.

Normaliter zorgen de automaten dat de diff niet overbelast kan worden.
Je zou dan ook eerder schade aan de contacten verwachten.
Je weet natuurlijk niet of hij in zijn vorig leven is mishandeld.
Zou het eerder houden bij veroudering al dan niet icm productiefoutje.
Net zo zeldzaam als de Lotto winnen ... het ene aangenamer dan het andere...

nooit blind vertrouwen, ... en vooral logisch denken en meten,

Top :)

al had ik niet de ideale apparatuur om een goede meting te doen.

Een megger in een bedrijf met veel motoren en oude kabels >:) is geen foute investering... ook als hij zo weinig nodig is dat je hem best met verwijderde batterijen bewaard.