Welke input voor deze telefoon?

Via een kennis ben ik in het bezit gekomen van een telefoon uit een Belgische telefooncel, meer bepaald dit soort toestel:

http://c8.alamy.com/comp/DK3K8R/public-payphone-to-be-used-with-pre-payment-card-only-in-belgian-telephone-DK3K8R.jpg

De operator heeft al deze dingen verwijderd uit het straatbeeld, maar nu wil ik trachten mijn exemplaar te doen werken bij me thuis, als decoratief maar toch functioneel object.

Ik opende reeds een thread op een forum ivm telecom in België, maar dit heeft me vooralsnog niet echt verder gebracht.

Hieronder een foto van het moederbord van het toestel, ik zie bovenaan in het midden iets wat me doet denken aan een transformator (het vierkante ding met opschrift S98/12 14461A), maar ik heb zelf heel weinig kaas gegeten van elektronica en tast in het duister...

http://userbase.be/forum/download/file.php?id=8389&mode=view

De connectie tussen het koperpaar dat binnenkomt en het moederbord loopt via een klein printplaatje dat je hieronder kan zien, dit zou een bliksembeveiliging zijn.

http://userbase.be/forum/download/file.php?id=8388&mode=view
http://userbase.be/forum/download/file.php?id=8387&mode=view

Dus mijn vraag: is het mogelijk om te reverse engineeren wat voor voeding dit toestel nodig heeft? gewoon aankoppelen aan de telefoonlijn deed het alvast niét.

Alvast bedankt voor jullie ideeën :-)

L1/L2 kan natuurlijk duiden op een 220Volt aansluiting, zit er op de hoofdprint een schakelende voeding misschien?
Maak eens een goede foto van de hoofdprint linksboven met de ronde zwarte dop.

Peter, dank voor je reactie. Hierbij vind je een closeup van het moederbord linksboven.
De ronde zwarte dop heeft de vermelding KINGSTATE, en als ik dit Google vind ik ondermeer "Established in 1977, Kingstate Electronics Corporation is one of the world's leading acoustic manufacturers in Taiwan"
Het lijkt me dus een buzzer, die we op een telefoon allicht kunnen gebruiken om een inkomende oproep te signaleren.

op l1 en l2 zet je de netlijn. dan zou het ding moeten werken. geloof niet dat deze dingen 230v nodig zouden hebben. dat een ding uit 1998 op het gsm net weg zou bellen geloof ik ook niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, hij belt niet via GSM, dat ben ik 100% zeker. Het is een toestel dat met een koperpaar aangesloten was in de lokale telefooncentrale, maar daar zou nog speciale apparatuur gestaan hebben waarvan verdere details me dus ontbreken.
Als je met netlijn de telefoonlijn bedoelt, dat probeerde ik reeds, zonder resultaat

[Bericht gewijzigd door payphoneuser op zondag 5 juli 2015 11:02:28 (24%)

mel

Golden Member

dit moet dan wel een ANALOGE telefoonlijn zijn..dus niet via een of ander modemgeval.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, de telefoonlijn hier is nog een analoge.

Hewlett

Honourable Member

Lijkt me vrij veel elektronica om direct uit het telefoonnet gevoed te worden. Telefoonnet is een stroombron welke iets van 20mA kan leveren bij maximaal 50V, dat is maar 1W. Als ik die print zo bekijk heeft dat geheel wel wat meer nodig dan 1W. Wellicht heeft deze telefoon een speciale aansluiting nodig.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fatbeard

Honourable Member

De oudere toestellen werden geheel gevoed door de lijnspanning.
Met de hoorn op de haak was die spanning als ik me goed herinner in NL iets tussen de 60 en 90V, in de centrale stroombegrensd op enkele tientallen mA.
Gelet op de enorme hoeveelheid electronica èn het feit dat dit een toestel uit een telefooncel is zou het zomaar kunnen dat de energiebehoefte niet door het telefoonnetwerk alleen kon worden geleverd en er extra spanningsbron noodzakelijk was. (ik zie net dat Hewlett me voor was)

Wat me overigens veel waarschijnlijker lijkt is dat het ontbreken van een (E)PROM in socket D5 (waar dat stickertje met blauwe inktvlek zit) de oorzaak is van het niet-functioneren...

Reverse-engineeren is een hachelijke zaak, ik zie zo al minstens twee chips die specifiek voor Monitel zijn gebakken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

het kan idd zijn dat die telefooncellen een apart soort lijn hadden. als ik zoek naar die toestellen hing er in de cel een grote kast onder de telefoon zelf met nog een bak elektronica.. de cel had ook nog een netvoeding nodig lees ik, 230v wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor jullie vele reacties.
Ik weet het, een hoop giswerk...
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat dit allemaal vanop afstand gevoed wordt, maar toch zijn de 2 (zeer fijne) koperdraadjes de enige die aangesloten waren. Er was nog wel een batterijpak aanwezig waarop 6V 750mAh Ni-Cd is aangeduid. Oplaadbaar dus. Allicht een backup voor een of ander werkgeheugen, kan me niet voorstellen dat dit in de verste verten genoeg was om heel het ding op te doen werken.

In het andere forum kan je lezen dat er speciale apparatuur was in de centrale (LEX) om de cellen te besturen, dus misschien zorgde deze voor de extra stroom.

In zo'n telefooncel was er inderdaad meestal nog andere apparatuur in een afgesloten kast, maar in diegene waar ik het toestel uit heb diende dit schijnbaar enkel voor de aansluiting van een TL-lamp op het plafond om de cel bij duisternis te verlichten. In een interview dat ik zag beweerde een woordvoerder van Belgacom dat er niet in elke cel een aansluiting was op het stroomnet. Er waren ook echt een aantal cellen zonder verlichting (omdat het toestel zich bvb in een station bevond waar verlichting van buitenaf was)

Ik zou een bestaand lijntoestel met een soortgelijk display hacken en de elektronica overzetten. Alleen het displayformaat moet enigszins overeenkomen, en je zult de cijfertoetsen moeten bedraden, maar dit geheel aan de praat krijgen, en het dan ook nog laten werken zonder insteekkaart lijkt me meer werk. Ook gezien het ontbreken van de EPROM, wat fatbeard al opmerkte.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Ga even na waar de uitgaande kant (draadjes X1 en X2) van het netfilter aanhangt voor meer zekerheid (reverse engineering!) want de bedrading vind ik tamelijk bescheiden en de afstand tussen de contacten tamelijk klein terwijl andere factoren juist weer wel voor netvoeding pleiten.

Zit er elders nog een ingang op die duidelijk voor de telefoonlijn is? Gezien de hoeveelheid connectoren moet er toch nog wel wat meer in het toestel zitten?

In Nederland werkten dergelijke toestellen zonder uitzondering op ISDN, dus juist niet op een analoge lijn. Je zou naar de gebruikte chips kunnen kijken. Op Nederlandse toestellen zat een bootlading Siemens chips, bij jou niet dus misschien toch analoog.

Verder de wellicht ontbrekende EPROM (geen idee of er wat in dat voetje hoort). Als die echt ontbreekt kun je het wel vergeten. De electronica bewaren voor later en nu een ander toestel aansluiten op de toetsen, is misschien wel een reeele optie als je er niet uitkomt.

P.S. Jammer dat ik maar 1 plaatje zag. Na wat kunstgrepen blijkt dat je andere plaatjes op een ander forum staan achter een https verbinding die mijn browser niet helemaal lust. Hosting buiten het forum betekent dat ze ook opeens weg kunnen zijn terwijl het topic nog wel bestaat; misschien handig om ze ook hier te uploaden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 juli 2015 14:17:27 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in nl werkten de toestellen met kaart idd op isdn. mede vanwege de communicatie voor de kaartlezer en meer stroomverbruik op een isdn aansluiting. de kaartlezer kan in dat belgacom ding ook best een digitale lijn nodig hebben. tenslotte begonnen de isdn lijnen in 1997 ongeveer, terwijl de telefoon uit 1998 is. rond die tijd werden de oude munttoestellen omgeruild voor de kaartlezers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

@maartenbakker:
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, het hele netwerk op dat aansluitbordje lijkt me wat lomp voor een telefoonlijn. Aan de andere kant, het zou ook zomaar kunnen dat het zo grofstoffelijk is omdat het een toestel betreft wat in streken gebruikt wordt waar de meeste draden gewoon bovengronds lopen...

Ik geloof ook dat het een digitale aansluiting nodig heeft, een analoog toestel heeft lang niet zoveel rimram nodig, en zeker geen 8(!) kristallen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb de links aangepast naar http, dat werkt gewoon dus nu zou je alles moeten kunnen zien.

Ik heb alle in/output devices van het moederbord afgekoppeld zodat je een duidelijk zicht had op alles. Ik zal even later een foto posten met daarbij aangegeven wat waar aangesloten zat. Ik heb het toestel gekregen zonder EPROM chip, kan me niet voorstellen waarom iemand deze zou verwijderd hebben maar helemaal uit te sluiten is het niet natuurlijk.

Arco

Special Member

Onder de IC voet zitten 2 chips wat vermoedelijk (ep)roms zijn. (gezien hun 32 pins uitvoering, wat is de opdruk?)
Kan zijn dat de print universeel voor smd of th eproms is, of dat de voet voor een extra uitbreiding is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hierbij enkele (hopelijk beter te lezen) foto's.

Bovenste deel:

1 = aansluiting van het kleine printplaatje waarop L1 en L2 binnenkomt (verder X1 en X2 genoemd) naar het moederbord en dus voor zover ik weet de enige aansluiting naar de buitenwereld
2 = aansluiting LCD display Varitronix MDLS-20268 (pins 1-14)
3 = aansluiting LED backlight van het LCD display (A/K)

Onderste deel:

4 = aansluiting telefoonhoorn (luidspreker + microfoon)
5 = aansluiting klavieren
6 = aansluiting batterij 6V 750 mAh Ni-Cd
7 = aansluiting card reader bovenste deel
8 = aansluiting telefoonhaak (ter detectie of de hoorn op de haak ligt of niet)
9 = aansluiting card reader onderste deel

Misschien nog interessant om te vermelden: helemaal linksboven zit een kleine IC met opschrift AMS3089DW. Daarvan kon ik een datasheet vinden op http://pdf.datasheetarchive.com/datasheetsmain/Datasheets-8/DSA-154531…, dit is blijkbaar een component die zorgt voor de tarificatie. Deze kan 12 kHz en 16 kHz tonen detecteren, op het andere forum sprak iemand hier reeds over dat deze methode kan gebruikt worden om door te geven wanneer een tik moet opgebruikt worden van de telefoonkaart. Dit lijkt me dus bij deze bevestigd. Bovendien spreekt document http://www.proximus.com/sites/default/files/Documents/Group/Governance… van Belgacom over de 16 kHz Charge Event Notification dat dit een methode is die gebruikt wordt op PSTN -> analoog.

[Bericht gewijzigd door payphoneuser op zondag 5 juli 2015 15:48:35 (20%)

Hoe dat met kaartlezers in telefoons voor cellen zat, maar als dit toestel gewoon zomaar verwijderd is en er is daarbij een lezer losgekoppeld of eventueel mechanisch beroerd (een schroef los hier en daar) dan loop je de kans dat de lezer het ook nooit meer zal doen. PIN-terminals die tegen een stootje moeten kunnen zitten al jaren vol met allerlei foefjes om zichzelf elektronisch te vernietigen zodra er door iemand die er niets te zoeken heeft, aan gesleuteld/gemorreld wordt. Nu weet ik dus niet hoe dat met dit soort lezers zit, maar grote kans dat die niet meer werkt.

Ik zou gewoon kijken dat je een werkend toestel inbouwt in dit geval en dat je met een arduino of iets dergelijks het display en toetsenbord nog de indruk kan laten wekken dat het origineel is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

weardguy, dit ben ik inderdaad van plan als ik niet verder geraak.
Dat de kaartlezer niet meer zou werken vind ik eigenlijk niet zo erg.

Op aanvraag post ik nog enkele foto's van de achterkant van het moederbord:

Bovenste helft:

Onderste helft:

Close-up van linksboven vooraanzicht = rechtsboven achteraanzicht

Dat de kaartlezer niet meer zou werken vind ik eigenlijk niet zo erg.

DAt snappen we, maar snap je ook at die wellicht hard nodig is om de werking van het toestel überhaupt mogelijk te maken?

braindumpje: zou de voeding uit het accupakket verkregen worden ? Opladen uit het net tijdens nietsdoen ?

stop het overmatig spatiegebruik !

Dat begrijp ik :)

Ik kan altijd eens proberen om de accu op te laden, denk je dat heel dit ding voldoende stroom zou hebben daaraan?

pa3gws

Golden Member

Zet gewoon 6 Volt DC op de accu aansluiting even opletten met + en - en kijk of er leven in komt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ben benieuwd of er nog leven komt in een accu van 17 jaar oud, wrs nog nicd of nimh..

waar rook was, werkt nu iets niet meer