Hi, ![:-)](/images/smilies/smile.gif)
Ik raak jullie helemaal kwijt in de laatste posts...
Metingen doen met ge-inverteerde voedingspanning om extra resolutie te krijgen...
Leuk voor in een Kalibratie Laboratorium, zet het verder uit je hooft.
Geen van jullie (denk ik) heeft apparatuur, waarmee je dat zinning kan doen.
Een goede 5,5 Digit meter levert je een resolutie van 0,1mV op het 12/20V bereik van zo'n meter.
Dit is meer dan genoeg voor een goede indruk wat betreft de stabiliteit en DC drift.
Ok, tot de orde van de dag ![;-)](/images/smilies/wink.gif)
Hieronder een plaatje gemaakt met de KeySight 34461A, ik had het loggen niet gestart met mijn meet Pc,
vandaar de wat slechte weergave, maar mooi genoeg voor de indruk.
Dit is bijna 4 uur na inschakelen en raakt net de -1mV lijn, de voeding is een Agilent E3612A 120V voeding op de 60V stand en onbelast.
De meting was bijna 5 dagen lang die ik heb gedaan, tot dat ik met mijn slaperige hoofd de verkeerde knop in drukte, deze dus => Clear Readings, Muts!
![http://www.bramcam.nl/Diversen/HP-E3612A-01.png](https://static.circuitsonline.net/camo/8e74d04903d7df83a2fbda717907d18f310a8b30/687474703a2f2f7777772e6272616d63616d2e6e6c2f446976657273656e2f48502d4533363132412d30312e706e67)
Waarom is ondermeer de DC stabiliteit van belang.
Dit even als voorbeeld, ik ben bezig met een dubbele oven controler.
Om het opwarmen van deze dubbel oven sneller te laten verlopen meet ik voor beide ovens de temperatuur twee keer, waarom op die manier is hier niet van belang.
Er is en "PreHeath" modus die de buiten oven naar 38C schopt (rond de 20Watt DC input) en die rond 38C
het vermogen dat maximaal in de verwarming gestopt kan worden, dan 4x lager maakt, rond de 4 a 5 Watt.
Dat vermogen is dan nodig voor als het koud in mijn LAB is, zeg 15C of minder.
Bij 22C in het LAB is er 2,4-Watt nodig, marge voldoende dus.
Voor de buiten oven heb ik een comparator gemaakt en wil testen bij wel punt deze comparator omklapt.
Ook heeft deze comparator een hysteresis en wil ik graag weten of wat ik heb uitgerekend (rond de 38C) ook klop in mijn test schakeling.
In plaats van de NTC hang ik dan een voeding aan die schakeling zodat ik kan bepalen waar de omklap punten zitten en/of het trim berijk van de instelpotmeter voldoende is.
Als ik iets berekend heb met 5mV als hysteresis, dan is het wel makkelijk, als ik zeg 10 minuten er mee bezig ben de voeding dan niet 3,5mV drift...
Nog een
Het komt regelmatig voor dat ik de Gate spanning van een MOSFET wil weten, ik selecteer ze daar dan op.
Vooral de typen met grote stromen zijn nogal stijl, dus kleine variaties in de aangelegde gatespanning kunnen grote variaties in Drain stroom geven. (ja de temperatuur van de MOSFET speelt ook mee)
En als laatste
Ik meet ook regelmatig spanningsdelers en selecteer weerstanden met grote precisie, ook hierbij een een stabiele voeding van belang.
Conclusie
Gebruik je de voeding alleen om lampen te testen, kleine motortjes, enz, dan is de DC stabiliteit niet echt van belang.
Het gaat er om, dat je goed bewust bent van de eigenschappen van je meet apparatuur.
En dat je niet allemaal aanames doet, ik grijp naar bepaalde voedingen omdat ik dan weet dat ze stil zijn, meestal de Delta's.
Wil ik makkelijk tot op een mV kunnen tunen en het vermogen aflezen dan b.v. de Rigol.
Voor wat meer vermogen pak ik dan weer de schakelvoeding van Delta 30V 5A of de rek voeding van Agilent 20V 5A, met remote sensing.
Basis voeding die makkelijk in gebruik is, goed te repareren, dan de is de Delta 30-1 in de vele versies beschikbaar, voor veel gebruik ruim voldoende.
Er is ook een 30-3, maar deze heb ik nog nooit in handen gehad en kan daar niet zoveel over zeggen.
Deze heeft een Thyristor voorregeling en weet niet of deze ook zo mooi stil is als zijn broertjes.
Als de tijd er de komende week voor is, zal ik ook wat stabiliteits plaatjes laten zien van en aantal voedingen hier aanwezig.
Gegroet,
Blackdog