Sparta Ion banaanaccu

heb hier een banaan accu printje die geen spanning geeft op de 5 volt regelaar dus geen krijgt geen accu spanning

nu kan ik via het achterwiel kabel spanning van 5 volt erop zetten dat gaat de print wel aan en werkt goed , misschien iemand een idee wat er niet goed werkt op de print ?

Wut? Lees je verhaal nog eens na, ik kan er geen chocola van maken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Arco

Special Member

Geen chocola, wel banaan... ;)
Wat is een banaanprint? Wat voor regelaar? Welk achterwiel en waarvan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Banaan accu -> Sparta Ion

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien zijn de accu's intern in sluiting gegaan of is er een verbinding verbroken. Die achterwielkabel, is dat de kabel naar de motor? Probeer anders eens de accu's los te koppelen en zet eens batterijspanning via de aanslutingen van de accu op het printje. Of meet gewoon of ze in sluiting zijn.

Let wel op, als je de accu losmaakt moet je naar de fietsenmaker om alles weer te laten werken.

Arco

Special Member

Banaan accu -> Sparta Ion

Wel handig dan om dat in de startpost te vermelden. Meesten hebben geen sparta fiets en hebben dus geen idee waar het over gaat... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mod edit: >knip<

ik heb de accu nagemeten maar de cellen zijn nog goed in totaal sta er nog 25.6 volt op

de kabel is de motor kabel die normaal de spanning krijgt van de relais.

mis ook de 24 volt zag ik net naar display denk een moeilijk zoek tocht wordt .

kijk anders wel om een anders printje over te zetten en de micro chip hoef ik niet naar de fietsenmaker :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 juni 2016 19:22:34 (7%)

mod edit: >knip<

maar probleem gevonden er zit een doorverbinding los op de print heb hem weer werkend voor de mensen die weten waar het over gaat is misschien nog info

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 juni 2016 19:22:14 (18%)

Let wel op, als je de accu losmaakt moet je naar de fietsenmaker om alles weer te laten werken.

Ik knutsel ook nog wel wat met die fietsen, maar kan iemand me dat nu eens uitleggen?

De zekering onderaan de accu onderbreekt de spanning ook volledig. en het verwijderen van deze zekering om de zaak te resetten word zelfs voorgeschreven.

Dus dat je accu (print) niet meer werkt na het onderbreken van de spanning heb ik nooit ondervonden.

Sterker nog, ik heb gewoon accu's (printen) tussen fietsen kunnen uitwisselen, werkt gewoon.
Alleen staat de KM-stand in de accu, dus die klopt na het uitwisselen niet meer voor die fiets.

De enige echte link is tussen Display en Motor, dat uitwisselen gaat niet

Maar eventueel heb ik nog wel een printje voor je.
maar let op: de firmware in de accu-print moet anders zijn voor het model display (rond / vierkant) bij het verwisselen van een display van rond naar vierkant, moet ook de firmware voor de accu aangepast worden. het printje wat ik kan bieden bevat firmware voor het ronde model.

[Bericht gewijzigd door minimax op maandag 27 juni 2016 19:24:48 (19%)

GJ_

Moderator

Ik heb alles verwijderd wat off-topic was, er is nu vrijwel niks over.
Alles was een reactie op een niet erg vriendelijke opmerking van TS. Hou daar voortaan rekening mee! De meesten steken graag tijd en moeite in het vinden van oplossingen, een beetje respect is dan op zijn plaats!

hoi minimax

Je kan de spanning dus zekering er wel gewoon uit halen
dan is de spanning weg over de microchip.

Maar bij deze print merkte ik op als pint opwarm de boel weer wakker werd , afkoel display werkt dan niet mis 24 volt en 5 volt
er zit op 1 plekje een doorverbinding los of maakt niet goed contact dit heb ik al meer onder vonden met een andere print .

Nu is dit een printje van een 9000 mha accu misschien heb morgen een andere defecte accu dan zet ik liever de print over als deze wel goed is .

Anders kom ik er nog wel op terug als je nog iets hebt liggen

Het is wel mogelijk om de microchip over te zetten dan blijf alles het zelfde, dit heb ik ook al eens gedaan met een microchip in de motor , en hoef je niet naar de fietsenmaker.

Maar snap wat je bedoel 9000Mha of 10000Mha is de print net iets anders bij de nieuwe motor is de print weer anders maar dat is dan een 11000 Mha accu

lees de blog posts (stuk of 7) van "infant" op tweakers eens door. Van begin tot eind. /dan/ snap je hopelijk een beetje hoe eea werkt. Als je zo ver bent kan je gaan nadenken over repareren.

(Ik snap niet waar mili-hectare en Mega-hectares vandaan komen, maar daar bemoei ik me maar niet mee...)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 27 juni 2016 22:59:25 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De "banaan" bestaat uit 20 cellen in serie.
Halvewege is een aftakking via een serie weerstand naar de print.
Zodoende blijft er dus de halve accu spanning op de print staan indien de zekering wordt verwijderd.
Overigens niet om de cpu op spanning te houden, maar ongelijkheid te detekteren van de in twee groepen gesplitste accu cellen.

ja daar was ik ook al uit , wat ik ook niet echt een goede oplossing vind , misschien om de lader uit te schakelen als er te veel spanning verschil is tussen de 10 cellen .

per cel uitlezen was beter geweest maar goed je kan als je geluk hebt kan je er aardig wat km mee rijden

infant is leuk maar die repareer niks hack alleen

zolang je fundamenteel niet weet hoe iets werkt, hoe kan je het dan deftig repareren?
en als er geen deftige info beschikbaar is, dan moet je gaan reverse engineeren (of hacken) om één en ander te weten te komen.

of vervang je maar in de wildeweg wat printen en accu's tot er iets gebeurd?

na al je antwoorden heb ik nog steeds niet begrepen wat jouw probleem is/was.

heb hier een banaan accu printje die geen spanning geeft op de 5 volt regelaar dus geen krijgt geen accu spanning.
nu kan ik via het achterwiel kabel spanning van 5 volt erop zetten dat gaat de print wel aan en werkt goed ,

ik zie dat je printje geen 5V geeft, en daaruit beslis je maar dat de accu het niet doet...
en dan begin je over kabels van een achterwiel naar een print te leggen zodat het wel werkt??? zit er een accu in je achterwiel, of een naaf dynamo ofzo???

ik heb de accu nagemeten maar de cellen zijn nog goed in totaal sta er nog 25.6 volt op .
de kabel is de motor kabel die normaal de spanning krijgt van de relais.
mis ook de 24 volt zag ik net naar display denk een moeilijk zoek tocht wordt .
kijk anders wel om een anders printje over te zetten en de micro chip hoef ik niet naar de fietsenmaker :-)

nu ineens is je accu goed, want ze geeft 25.6V, alsook de kabel is goed, maar je mist de 24V naar het display...

maar probleem gevonden er zit een doorverbinding los op de print heb hem weer werkend voor de mensen die weten waar het over gaat is misschien nog info

en dan ineens had je een verbinding los op de print, waardoor het nu werkt.

dat had ik allemaal ook al kunnen vinden, zonder een topic te maken van 2dagen hier. hoe ik het had gedaan:
-spanning op de accu meten
-spanning op de kabel meten
-IN spanning op de print meten
-OUT spanning op de print meten
-sporen op de print volgen, problem solved

ik heb hier nu 2dagen vanalles zien passeren over bananen, chocola,... en een kleine scheld oorlog. je zit hier toch al een tijdje op het forum en je zal toch wel begrijpen dat een goed geformuleerde vraag en wat meetresultaten veel sneller tot een oplossing komt ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De achterwiel heeft spanning en als je de achter wiel laat draaien geeft deze wat spanning en die zorgt ervoor dat de computer uit slaap stand komt . dit moet je doen als je de zekering verwijderd had.

Dus een beetje spanning op de motor kabel en de computer wordt weer wakker dat wat ik dus deed kan moeilijk met fietsen als aan een banaan accu gaan solderen.

Nu werkt de computer alleen als deze print warm stook en dat is precies bij een doorverbinding dus daar ga ik naar zoeken

En dat is wat ik wilde door geven aan het forum omdat er meer mensen zijn die een printje van zo accu hebben en daar de storing ook niet van kunnen vinden.

Het zit hem niet in het software of in defecte onderdelen
maar is vaak een hardware probleem.

Bij gazelle ligt dit anders daar zijn de accu,s zelf goed maat daar zitten veel software problemen in de accu print
dan heeft zin om naar een link te kijken die op gegeven is maar niet voor deze accu .

zie meer berichtje van mensen die niet weten wat een banaan accu is laat staan hoe ze dan weten hoe deze werkt toch ? of zie ik het verkeerd

Als naar de fietsenmaker gaat en vraag om een banaan accu dan zegt hij ook niet wat is dat kan je het eten .

maar goed dit is verder geen info waar je iets mee kan

maar die mensen weten misschien wel veel over andere accu's die wel kunnen helpen.
he tis niet omdat 1 fabrikant zijn accu in een banaanvorm gooit, dat hele de wetenschap over accu's niet van toepassing is op die accu.

had je je openingspost begonnen over een sparta-ion die:
- geen leven toont op het display,
- wel nog accuspanning levert
- de computer ook uit slaapstand komt als je het achterwiel draait,

dan had je al veel betere info gekregen dan wanneer je over banaanaccu's begint. want er zijn ook andere 'banaan accu's zoals deze powerbank
Daar zou ik je aanraden de batterij te vevangen en kijken of je dan 5V meet...
http://bucksnortusa.com/wp-content/uploads/2015/12/Universal-Portableb-Banana-USB-18650-Power-Bank-Box-Case-Battery-Charger-DIY-Kit-With-Key-Chain2.jpg

ik kon je achterwiel echt niet thuisbrengen daar ...

je zou evengoed kunnen zeggen: mijn grijze tv geeft geen geluid meer, en iedereen die niet weet welke tv ik heb of die enkel iets over zwarte tv's weet, hoeft niet te antwoorden.

in ieder geval fijn dat je fiets het weer doet. en dat was uiteindelijk toch de doelstelling ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ja mooi hoor maar ik heb voor elkaar hahaha wie laatst lacht

en dat zonder ander printje LOL

Dan heb je geluk. Naar ik begrepen heb zijn de diverse onderdelen van de Sparta-ion niet zomaar uit te wisselen. De onderdelen communiceren met elkaar, en herkennen dat er niet het origineel inzit.
Een kennis van me dacht even zelf zijn band te plakken en haalde zijn achterwiel eruit, na het terugplaatsen werkte het spul niet meer. Hij moest ermee naar de fietsenmaker om het weer met elkaar te laten kletsen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 28 juni 2016 14:24:18 schreef TonHek:
Een kennis van me dacht even zelf zijn band te plakken en haalde zijn achterwiel eruit, na het terugplaatsen werkte het spul niet meer. Hij moest ermee naar de fietsenmaker om het weer met elkaar te laten kletsen.

Als dat waar is (en er geen andere oorzaak was) is dat ronduit schandalig. :D

Shiptronic

Overleden

Volgens mij hoeft alleen de trap sensor gecalibreed te worden, iet met naast de fiets staan en rem in knijpen. is al vaker gepost hoe dat moet even zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja klopt niks aan de hand maar je moet zorgen dat het achter wiel precies op de juiste moer kracht staat dan heb je het probleem niet
en recht staan, kalibreren en klaar

Dat doe je met een moment sleutel dat sta ook nergens in het boekje die je er bij krijgt .

geluk weet niet heb al meer accu,s aan de praat gekregen en hersteld van cellen dit kan ook.

heb zelf een fiets meer dan 800km al weg en de afstand neem toe plaats van af , maar dit komt omdat ik een ontlader gebouwd heb om even de cellen goed leeg te maken

Banden plakken / vervangen op sparta ion is geen probleem. Hoef je echt niet voor na de fietsenmaker. Wel, zoals eerder aangegeven, als de ondersteuning niet goed werkt effe "nullen" zoals beschreven in gebruiksaanwijzing -?weer dus RFM !
Het bedienings paneel werkt op 5V die uit de accu print komt.
De 24V die je meet is de open communicatie spanning.

Henry S.

Moderator

Op 28 juni 2016 11:07:16 schreef vraag1:
zie meer berichtje van mensen die niet weten wat een banaan accu is laat staan hoe ze dan weten hoe deze werkt toch ? of zie ik het verkeerd

Als naar de fietsenmaker gaat en vraag om een banaan accu dan zegt hij ook niet wat is dat kan je het eten .

Wat dacht je van het maken van een duidelijke startpost (daar is je wel vaker om verzocht)?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

zou wel willen doen maar hoe ?

Zijn er misschien mensen die zo zekering afdek kapje over hebben liggen voor deze accu ? dan kan ik hem weer gewoon gebruiken