Vaatwasser Whirlpool ADG975 stopt

Hoi techneuten,

Onze vaatwas (Bj 1997) is tijdens de wascyclus gestopt en kan niet terug opgestart worden, ook niet via de "reset"-functie.
Het vaatwater werd niet meer weggepompt.

Enkel de led van het geselecteerde programma brandt, overige led's blijven uit.

Heb machine al gedemonteerd, de lekbak is droog en het vlottercontact werkt nog.

Heeft iemand een idee van de oorzaak ?

Machinegegevens:

ADG 975
Service nr 8542 975 01030

Alvast bedankt...

klink alsof de computer het leven heeft gelaten. resetten moet middels 5 seconden de start knop indrukken meen ik, echter niet te letterlijk opvatten dit. pas als de machine gaat afpompen de knop weer loslaten.

als dat ook niet meer werkt, shoppen voor een andere. het is al zeldzaam dat deze machine 19 jaar heeft gehaald. de computer was bij de onderbouw modellen al een bekend probleem indertijd. als een 230V onderdeel in de machine is kapotgegaan kan op de print een triac zijn geklapt voor de aansturing en de processor zijn meegenomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Dank voor de reactie.

Ben momenteel bezig met nazicht.

Heb manueel afgepompt door pomp rechtstreeks aan het net aan te sluiten, dus deze werkt nog.

Nadien, bij wijze van test, de connectie WV2 (ventiel regeneratie) verbroken, waarna machine terug opstartte. Kan er iets loos zijn met het regeneratiesysteem?

Heb nu het programma "spoelen" gestart, doch slaat weer uit bij het vullen.

PS heb jij toevallig een elektrisch schema van deze machine of een link voor download?

Groeten,
Hampy

probeer de niveau sensor eens, die wilde vaker vuil worden. onderin de filterbak zit deze. als WV2 ( water valve 2 ) reactie geeft, check of er geen sluiting in die draden zit. het is een ventiel, zou een paar kohm moeten zijn. met lekkage bij het ventiel kan deze sluiting hebben gegeven en de triac geklapt zijn op de print. als WV2 het niet doet, pakt hij wrs geen water.

Niveausensor lijkt zuiver (wit stokje op foto?)
Meting bij losgekoppelde VW2 = 3,09kOhm
Geen lekkages vastgesteld.

Krijg de machine weer niet meer op gang, ook niet na verbreken van WV2.
Resetten lukt niet.

wit stokje is de temperatuur sensor zo te zien. dit is nog een machine die ziet of de onderste sproeier draait. was al een luxer model. niveau sensor zit rechtsonderin achter dat zwarte roostertje. gewoon een microswitch achter een rubber.

als de computer wispelturig is, zou ik toch aan de processor zelf gaan denken. maak de doos eens open en check de triacs eens. als er 1 is geklapt ( vaak zeepbakje ) kan de processor meegenomen zijn, die stuurt de triacs direct aan.

Ken wel iets van elektronica en zo, maar wat is een TRIAC jusit?
Bedoel je met de doos het blokje waar alle connectoren in zitten?

yep, die doos open halen en de triacs controleren welke de WV2 en dergelijke aansluitingen aanstuurt. zijn zwarte blokjes die op de print staan. scheur erin of helft weg betekent stuk..

jerome

Golden Member

Heb mijn eerdere print hier ook nog ergens. Geen triac zichtbaar weg, maar een printspoortje door en eveneens de processor mee gesleurd.

Heb de printplaat gedemonteerd en stel geen abnormaliteiten vast.

Alles ziet er keurig uit...

gezien het wispelturige gedrag lijkt de uc de reden te zijn. kan zijn dt de voeding niet goed meer is, uc hoort 5V te krijgen, als die te laag is dan werkt het ook niet goed meer. soms fikte de netschakelaar in de deur uit, spanning zakt dan meteen waardoor de machine niet startte. de 5V wordt gemaakt met die 7805 regelaar op dat koelplaatje rechtsonder.

Kan ik de nodige 5V nameten? Waar?

@Testman
Zijn triac's dan zoveel goedkoper dan relais op een printplaat?

yep, mechanica kost meer als halfgeleiders.. toen werden nog BC achtige triacs gebruikt, tegenwoordig allemaal smd geworden.

5V kun je meten op de 7805 ( check of er dat opstaat) iets van 78l05 of S7805 op de regelaar rechtsonder op de print, met koelplaatje. pootjes naar beneden, rechts is 5V uit, midden is min.

@testman
relais konden tegen een "duwtje", triacs daarentegen zijn direct defect met soms nog andere componenten op de print.

jerome

Golden Member

Let wel dat de 5Volt ook aan het net zal hangen omdat de triacs niet optisch ontkoppeld zijn.

nou, de relais die je tegenwoordig tegenkomt in witgoed hebben maar net de specs om het werk te doen in die machines. veel storingen met die dingen tegenwoordig..

@testman
Ben op zoek naar de meetpunten voor de 5V.
Buiten de componenten zie ik geen markeringen 7805 of zo...
Foto toegevoegd van rechts onder.

die rechtsonder is geen 7805, maar een triac wrs. de 5V zal met een zenerdiode worden gemaakt, maar die kan ik niet herkennen op deze vage foto..

Heb een betere foto genomen.
Ik vermoed dat de zenerdiode = DS4 (omcirceld)?

jerome

Golden Member

Op een eerder foto zijn een aantal elco's te zien met diodes in de buurt. Daar hoort de 5V te worden gemaakt. Als we daar een scherpe foto van krijgen met inbegrip van de soldeerzijde liefste in spiegelbeeld, komen we stukken verder. Ik dacht aanvankelijk dat het grijze doosje een relais was, maar mark "CP1" doet me aan een X2 condensator denken. Wat staat erop?

Bijgaand foto van tekstzijde grijs blokje.
Ook nog een betere detailfoto van de bovenzijde en de printzijde (spiegelbeeld)

jerome

Golden Member

Voila, nu zijn we er. >Een X2 condensator. Kan je multimeter capaciteit meten? Lees het Senseo topic eens door en je weet wat X2 is en doet.

OK duidelijk.
Ik heb maar een eenvoudig model van multimeter.
Capaciteitsmeting??

jerome

Golden Member

Niet dus. Ik gok op 80% slaagkans als X2 wordt vervangen. De 275V die er nu is steekt heeft het wel lang vol gehouden.
Dit nog, op minstens 1 van de 3 elcos moet je 5V meten terwijl je deze belast (overbrugt)met een weerstand van pakweg 220 Ω wat neerkomt op 30mA. Een voeding met een X2 van 1uF moet eigenlijk een meervoud aan kunnen.