Spanning tussen aarde en fase op 1×230V

jerome

Golden Member

Die oude netten in BE hebben hier al meermaals voor verwarring gezorgd.
Hier ook nog dat oud net zonder N. Een paar weken geleden is men een slimme meter komen plaatsen. Die slimme meters zien of nemen bij deze netten 1 fase voor de N en geven zodoende bij opvraag enkel de spanning en stroom weer van F1 en F2 tov. de fictieve N die in dat geval F3 is.

Op dinsdag 8 april 2025 10:25:32 schreef jerome:
Die slimme meters zien of nemen bij deze netten 1 fase voor de N en geven zodoende bij opvraag enkel de spanning en stroom weer van F1 en F2 tov. de fictieve N die in dat geval F3 is.

Tweewattmetermethode, ergens op dit forum kan je hierover nog een pittige discussie over terugvinden :)

Of je daadwerkelijk op zo'n net zit kun je misschien in de meterkast zien als er nog stoppen in zitten. Je hebt dan twee hoofdzekeringen in plaats van 1. Bij automaten kun je het waarschijnlijk ook zien, maar vziw mag je die ook in een fase-nul systeem plaatsen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
mvdk

Golden Member

Ik had zo graag een foto van de meter gezien.
Krijg de indruk uit verschillende oud Belgisch net topics hier, dat er gewoon kWh meters met slechts één stroomspoel worden geplaatst. Bij ons hadden de meters in oud Delfts gebied de aanduiding 2p of een symbooltje wat je hetzelfde vertelde.

Hier ook een oud net 230V in ster. Zelfde situatie als TS. Ikzelf heb monofasig met hoofdzekering 40A. Mijn buurman heeft 3 fasig genomen (3x230 zonder N dus) omdat hij wat machines had. Helaas de oude teller is in December door een nieuwe vervangen. Enkel foto van Digitale.

mvdk

Golden Member

Die digitale op de foto meet alleen stroom in de fase.
(heb geen idee of dat met een stroomspoel gaat, daarom zeg ik het zo)
Het symbool boven het dubbele vierkantje zegt dit.

Oh dan kun je dus tussen 1 fase en aarde gratis 140V tappen. >:)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
mvdk

Golden Member

Yesss. Daarom zit in Belgische installaties die verzegelde 300 diff.
Heb ik een keer hier ergens gelezen..

In oud Delft zaten in driefase aansluitingen van die tweeWattmeters, ook wel de meter met Aron schakeling. Twee schijven, met elk een stroom en spanningspoel. Daar kon je ook illegaal van de middelste fase stroom afnemen.
Gekloot natuurlijk allemaal, je moet beginnen met zorgen dat je aarding op orde is.
Later, toen ik er een beetje op lette, kwam ik die tweeWattmeters ook wel tegen in MS metingen.

Op dinsdag 8 april 2025 13:11:04 schreef mvdk:

Die zit daar ook om grote verliesvermogens te beperken. Stel je hebt een aansluiting 1x230V 63A en een spreidingsweerstand van 5 ohm, dan zou er bij een aardsluiting dicht bij de hoofdzekering 46A kunnen lopen en niets dat daar op reageert. Dat is een vermogen van 10,5 kW dat je ergens kwijt moet!

Op dinsdag 8 april 2025 12:20:16 schreef mvdk:
Die digitale op de foto meet alleen stroom in de fase.
(heb geen idee of dat met een stroomspoel gaat,.

stroomspoel of meetshunt..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 8 april 2025 20:37:48 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dinsdag 8 april 2025 13:11:04 schreef mvdk:

Differentieel is ingevoerd in 1981, maar of gratis stroomafname één van de redenen zou zijn om deze te verzegelen lijkt mij sterk. Je kon er op een oud net (3x220) in die tijd wat gloeilampen gratis mee doen branden op "halve" kracht tussen fase en aarde en daar bleef het mijn inziens bij toch? De rest van de apparatuur had 220 nodig. Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar meer als wat licht op 127V kon je er gratis toch niet uit halen in die tijd?

Op dinsdag 8 april 2025 21:54:31 schreef Robbe de Smet:
[...]

Differentieel is ingevoerd in 1981, maar of gratis stroomafname één van de redenen zou zijn om deze te verzegelen lijkt mij sterk. Je kon er op een oud net (3x220) in die tijd wat gloeilampen gratis mee doen branden op "halve" kracht tussen fase en aarde en daar bleef het mijn inziens bij toch? De rest van de apparatuur had 220 nodig. Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar meer als wat licht op 127V kon je er gratis toch niet uit halen in die tijd?

Pre 81 moet de apparatuur op 110V (die je dus op 127V nog makkelijk kan gebruiken) toch nog wel algemeen voorradig geweest zijn?

Ik heb uit mijn opa's kast nog een cirkelzaag en een boormachine op 110V. Moet nog altijd eens kijken of deze nog werken. Verder heb ik nog een aantal niet zelfaanlopende wasmachinemotortjes liggen die op 110V en 220V kunnen via een parrallel- of serieschakeling. Mijn andere opa had er zo eentje op zijn handmatige kolomboor gebouwd zodat hij deze manueel moest aanzwengelen en dan de knop om kon draaien en dan bleef de machine rustig verder tuffelen.

Op dinsdag 8 april 2025 21:54:31 schreef Robbe de Smet:
Differentieel is ingevoerd in 1981, maar of gratis stroomafname één van de redenen zou zijn om deze te verzegelen lijkt mij sterk.

Dat zou nu ook nog kunnen met een transformator. Dat geld heb je snel terug en onmogelijk te controleren.

Wel vreemd dat de stelselmatige verzegeling gestopt is in dezelfde periode als de introductie van die digitale meters. Veel keurders doen dat zelfs niet eens meer.

120V heb ik nooit gekend, was voor mijn vader zelfs al verouderd. Heeft volgens mij ook enkel bestaan waar nu die 3x230V netten liggen en niet volledig BE.

Ik heb als normale Nederlander nooit 110V apparatuur gezien. Ook niet bij m'n grootouders.

(Als niet normale Nederlander heb ik een jaar in Canada gewoond. Daar met treinen gespeeld. De boel in NL op een verhuistrafo gebruikt totdat in een onbewaakt moment m'n kleinere broertje de 110V trafo in de 220 heeft gestopt. Dat ging heel even heel hard zei ie achteraf).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op woensdag 9 april 2025 08:44:26 schreef rew:
Ik heb als normale Nederlander nooit 110V apparatuur gezien. Ook niet bij m'n grootouders.

Volgens Wikipedia bestond dat tot 1970 in NL

[....]

Ik heb als normale Nederlander nog meegemaakt dat wij van 127V naar 220V overschaklelden en onze buurstad van 110V naar 220V.
Dat had nogal wat voeten in de aarde: "Alle elektrische apparatuur werd zo mogelijk om gebouw/?over gewikkeld. Kon dit niet, dan kreeg (!!) je vervangende apparatuur voor 220V of een verhuistrafo daarvoor.
De trafo's van mijn Elmec (Afo) mecano-doos en van mijn elektrische trein werden keurig netjes omgewikkeld :)

Later hetzelfde bij de overgang van stadsgas naar aardgas:
Geen onkosten voor de gebruiker !

Nu wordt er van je verwacht dat je je in de schulden steekt voor LED lampen, zonnepanelen en isolatie :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

[....]

Ik heb als normale Nederlander nog meegemaakt dat wij van 127V naar 220V overschaklelden en onze buurstad van 110V naar 220V.
Dat had nogal wat voeten in de aarde: "Alle elektrische apparatuur werd zo mogelijk om gebouw/?over gewikkeld. Kon dit niet, dan kreeg (!!) je vervangende apparatuur voor 220V of een verhuistrafo daarvoor.
De trafo's van mijn Elmec (Afo) mecano-doos en van mijn elektrische trein werden keurig netjes omgewikkeld :)

Later hetzelfde bij de overgang van stadsgas naar aardgas:
Geen onkosten voor de gebruiker !

Nu wordt er van je verwacht dat je je in de schulden steekt voor LED lampen, zonnepanelen en isolatie :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op woensdag 9 april 2025 14:55:25 schreef Tidak Ada:
De trafo's van mijn Elmec (Afo) mecano-doos en van mijn elektrische trein werden keurig netjes omgewikkeld(

Dat waren nog eens tijden :) .

Op woensdag 9 april 2025 15:12:59 schreef New Beetle:
[...]Dat waren nog eens tijden :) .

ken dit verhaal van een voormalig hagenees. lampen en fornuizen, het werd gelijk omgeruild toen bij de overgang naar 220V en met de overgang van stadsgas naar aardgas.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Een beetje off topic: over de ombouw naar aardgas. Die leidingen werden straatsgewijs omgezet. De gastoestellen van de gebruikers gingen naar een bedrijfje, Gascon geloof ik, die een contract hadden voor een vastgestelde hoeveelheid toestellen. Naarmate het einde van de operatie naderde, werden steeds meer kookplaten en fornuizen "afgekeurd voor ombouw". Bij de gasfabriek lag een aardige schroothoop van glanzende kooktoestellen. Maar je mocht er niet aankomen.
edit:
Het oude stadsgas netwerk was niet geschikt voor de 100 milliBar die tegenwoordig gangbaar is. 20 milliBar, en geen reduceer op de meter.
Bij het inkooppunt een apparaat om het gas te bevochtigen. Dat is nog zo'n 15 jaar lang gedaan. Die oude leidingen waren nog met hennep gefit

Mijn broer kocht een huis in de Malakkastraat Den Haag. 110V gebied. Omdat op zeer korte termijn zou worden omgebouwd, en er op de netkabels 220 lijnspanning stond, werd de aansluiting met 220V aangeboden.
Handig als je "van buiten" komt. Dan hoefde je geen speciale spullen te gaan aanschaffen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 9 april 2025 18:43:29 (39%)

Op dinsdag 8 april 2025 09:40:02 schreef Brussels_Sprout:

Gewoon uit interesse: heb ik dan 2 fasedraden? En indien ja: is het dan wel correct om te stellen dat het huis aangesloten is op 1x230V?

Alles wat met twee draden aangesloten is is enkelfasig.
Dat kan ook niet anders. Welke naam je aan de twee draden geeft maakt niet uit.

Op woensdag 9 april 2025 18:37:32 schreef mvdk:
Een beetje off topic: over de ombouw naar aardgas. Die leidingen werden straatsgewijs omgezet. De gastoestellen van de gebruikers gingen naar een bedrijfje, Gascon geloof ik, die een contract hadden voor een vastgestelde hoeveelheid toestellen. Naarmate het einde van de operatie naderde, werden steeds meer kookplaten en fornuizen "afgekeurd voor ombouw". Bij de gasfabriek lag een aardige schroothoop van glanzende kooktoestellen. Maar je mocht er niet aankomen.
edit:
[....]

Voor niet om te bouwen gas apparaten werd vervanging aangeboden. Zo konden wij voor een éépits sudderpitje een tweepits gasstel in ontvangst nemen. Dat is nooit gebruikt en na het overlijden van mijn ouders, via MP bij een tevreden eigenaar terechtgekomen >:)

EINDE OT

Op woensdag 9 april 2025 18:56:24 schreef X3:
[...]
Alles wat met twee draden aangesloten is is enkelfasig.

Deze stelling maakt gebruik van jou "definitie" van "enkelfasig".

Die definitie is een beetje "raar" voor juist de situatie waar de TS mee te maken heeft: Zijn "met twee draden aangesloten" spullen zijn op twee fasen aangesloten. Als je het zo bekijkt is jou benaming "enkelfasig" gewoon "raar".

Dus zomaar zonder verdere uitleg poneren: "ik noem een apparaat wat op twee fasen is aangesloten 'enkelfasig' " is een beetje kort door de bocht. Voegt heel weinig toe.

Als je de vraag van de TS wil helpen beantwoorden, dan is helaas meer tikwerk nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het systeem van TS kun je beter een splitfase systeem noemen, mits de aarde voldoende laag is. Het enige voordeel van deze 2fasen uit een ster systeem t.o.v driehoek systeem met 1fase aan aarde is dat de spanning nooit hoger is dan 140 volt t.o.v aarde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op woensdag 9 april 2025 22:14:09 schreef rew:
[...]Deze stelling maakt gebruik van jou "definitie" van "enkelfasig".

Die definitie is een beetje "raar" voor juist de situatie waar de TS mee te maken heeft: Zijn "met twee draden aangesloten" spullen zijn op twee fasen aangesloten. Als je het zo bekijkt is jou benaming "enkelfasig" gewoon "raar".

Dus zomaar zonder verdere uitleg poneren: "ik noem een apparaat wat op twee fasen is aangesloten 'enkelfasig' " is een beetje kort door de bocht. Voegt heel weinig toe.

Als je de vraag van de TS wil helpen beantwoorden, dan is helaas meer tikwerk nodig.

Als de TS bij mijn antwoord vragen heeft, dan kan hij die altijd stellen.
Dat dit niet gebeurt kan meerdere redenen hebben:
Hij begrijpt de uitleg en is geholpen.
Hij vindt de uitleg onzinnig.
Hij heeft erover gelezen.

Overigens gaat het hier over de definitie ‘fase’.
Fase is de momentele toestand van een zich in de tijd steeds herhalende gebeurtenis.
In de elektriciteitsleer wordt hiermee het (sinusvormige)verloop van de spanning bedoeld, die in functie van de tijd steeds verandert.
En tussen twee punten is er slechts één spanningsverloop (dus fase) mogelijk.
Dat noemt men ‘enkelfasig’. Vandaar de aanduiding ‘1 x 230V’.

Als je ‘enkelfasig’ raar vindt, dan moet je dat eens opzoeken.

Overigens wordt het begrip ‘fase’ ten onrechte gebruikt als eigenlijk ‘fasegeleider’ bedoeld wordt.
En de spanning tussen twee fasegeleiders is nog steeds enkelfasig. :)