Hi flash2b,
Er zijn eigenlijk twee trim sessies, de eerst is bij jou net zoals bij mij dat je de condensatoren net iets groter in waarde kiest
En dan je weerstanden berekend, ik ben dus uitgegaan van uitgezochte 150nF condensatoren zodat ik maar één waarde nodig had voor deze condensatoren.
Mijn selectie was voor de condensatorenrond de 0,1% of minder boven de 0,3 en 0,6uF
Toen de 22K 1% weerstanden uitgemeten, twwe setjes van twee en één setje van 4 weerstanden dit leverde uiteindelijk 2x 11K op en 5K5.
Op het breadboard heb ik toen de componenten als het filter opgesteld en ben met extra weerstanden het filter zo dicht mogelijk bij 50Hz getrimt.
En als laatste geprobeert een zo diep mogelijke notch te krijgen, iedere verandering in een onderdeel die je aanbrengt geeft ook een notch frequentie verandering.
Maar met wat aandacht kom je uiteindelijk toch heel dich bij de optimale frequentie met een diepe dip.
Dus plaats je een trim component dat zal je in hele kleine stapjes de frequentie moeten veranderen den aan kleiner dan een duizendste Hz,
daarom heb je een moderne functie generator nodig om niet helemaal gek te worden
Is dit allemaal nodig nogmaals nee! maar ik vind het nu eenmaal leuk en nuttig om uit te zoeken wat er mogelijk is en leer veel van deze instelling van mij.
Het filter voegd uiteindelijk twee signalen samen, dat is het signaal direct door de weerstanden en het signaal direct door de condensatoren aan de onderzijde.
Bij een 50Hz signaal zijn beide paden uit fase zodat daar een "0" optreed, dat is dus de rede van de onderdrukking aan de uitgang van het filter.
Alle aanstuurimpedanties en afsluit impedanties zullen het filter beinvloeden!
Zo gaat dat bij passieve filters, dit 50Hz notch filter krijgt een steeds minder diepe notch als de aanstuur impedantie hoger wordt.
Ik heb het dus getest met een 50Ω afgesloten functie generator waardoor de aanstuur impedantie van het filter dan 25Ω wordt.
Sluit ik dit filter aan op een LAB voeding om bij ruismetingen geen last te hebben van de brom, dan is de aanstuurimpedantie vaak lager dan 1Hz, wat optimaal is voor het filter.
Sommige zullen mischien denken, Bram je hebt een 400hz High Pass filter in je Audio Precision meetset, klopt dit verwijderd prachtig de brom ui het signaal.
Maar het doet nog meer... het filterd ook de 1/F ruis/prut die ik juist wel zil zien.
Door dit filter te gebruiken kan ik nog steeds een vrij goede indruk krijgen van stoorsignalen beneden de 25Hz van LAB voedingen of spannings referenties.
Als je niet zoals ik een dBr functie hebt op je meetinstrument (veel DMM's hebben ook een dB stand en een "0" mogelijheid)
dan kan je het aantal dB's demping hier even uitrekenen.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-gainloss.htm
Groet,
Bram