Hi!
Tja weer wat, erg he...
Bij het uitzoeken van opamps loop ik steeds tegen ruis aan, en dan wel zo sterkt dat ik de DC eigenschappen van de gekozen opamp lastig kan inschatten.
Ik ben een aantal moderne opamps aan het testen en dit zijn choppers, Auto Zero en een aantal ouderwetse maar zeer goede opamps zoals de LT1012AC.
De Auto Zero en de Choppers zijn allemaal anders wat betreft het stoorsignaal aan de uitgang.
Dit stoorsignaal is grotendeels niet van invloed op mijn schakelingen, maar ik wil b.v. de signalen beneden de 100Hz een beetje kunnen inschatten.
De opamps test ik in een basis schakeling die 1000x versterkt en deze meetschakeling heeft een DMM uitgang en een scoop uitgang.
De scoop uitgang gebruik ik het meest, omdat je daar mooi de drift en 1/f ruis mee kan zien.
Maar bij de Chopper en Auto Zero opamps is er erg veel prut aanwezig op het signaal en dat maskeert het gene waar ik naar wil kijken.
Dus ik had er vanmiddag schoon genoeg van tijdens het testen van een aantal opamps!
"Mijn Koningkrijk Voor Een 12dB/Oct Passief Filter" *grin*
Daar is hij dan, de anti hoofdpijn noise verdelger...
Na wat zoeken kwam ik deze website tegen waar ik het filter mee gemaakt heb.
http://www.falstad.com/circuit/e-filt-lopass.html
Waar heb ik rekening mee gehouden.
Het is een blijft een passief filter, dus gevoelig voor aanstuur en afsluit impedanties.
Hij is bij mij in eerste instantie bedoeld als filter achter mijn opamp tester.
Deze heeft een Ri van iets minder dan 50 Ohm, en de scoop is 1M met in verhouding lage capaciteit (de kabel naar de scoop is meer).
De condensatoren aan de uitgang zijn zo groot t.o.v. de meetapparaten die op de uitgang worden aangesloten,
dat de ingangs capaciteiten van deze meetinstrumenten niet belangrijk zijn.
Ik het de twee weerstanden zo gekozen dat voor DC de Ri 10K is (1K+9K in serie)
De 1K heb ik gekozen om de opamp niet te veel te belasten en de condensatoren niet te groot te laten worden,
zodat het geheel in het kastje paste dat ik er voor heb uitgekozen.
Het Pomoa kastje en bijna alle onderdelen die er in moeten, de weerstaden had ik op dat moment nog niet opgezocht.
De onderdelen zal allemaal beneden de 1% geselecteerd, kleine moeite voor het beste resultaat!
Kijk ook naar de verhoudingen van de weerstanden, het tweede filter is 10x zo hoog in impedantie,
hierdoor wordt het eerste filter minder belast en wordt het geheel wat nauwkeuriger wat flanken betreft.
Tada! alles zit in het kastje en het werkt ook nog
Hier nog niet met alle schoefjes er in om dat ik net klaar was met solderen.
Hoe perfomt dit filter nu, ik zou zeggen werp een blik op onderstaande foto's...
1KHz filter ref 100Hz.
1KHz filter ref 1KHz, ik zit er bij de TEK DMM4050 dan 0,08dB naast, dat is minder dan 1%.
1KHz filter ref 10KHz, demping is hier ruim 31dB.
100Hz filter ref 10Hz.
100Hz filter ref 100Hz, niet meer dan 0,06dB error.
100Hz filter ref 1000Hz, meer dan 31dB demping.
En dan nu een voorbeeldje, het gaat hier om een LT1250 wat Linear omschrijft als een Zero-Drift Low Noise Amplifier.
Dit plaatje is de testversterker uitgang direct gekoppeld aan de scoop.
Het dominante signaal is goed zichtbaar en is rond de 5KHz, bij 50uSec tijdbasis instelling.
Ik was vergeten de probe instelling van de scoop aan te passen, je zal dit zelf door 1000 moeten delen.
Dus 1mV is in werkelijkheid 1uV!
Nu bij 10mSec tijdbasis en de ruis is hier dus Piek Piek 40uV.
Nu met het filter op de 1KHz stand, dat is al een stuk rustiger.
Met het 100Hz filter en nu 1uV/Div kijk, nu komen we ergens
Alleen nog even een klein labeltje maken op het dekseltje en dan is het klaar.
Graag hoor ik weer jullie opmerkingen.
Groet,
Blackdog