Hi,
Op het zelfde moment dat Gertjan aan het worstelen is met vermogens splitters had ik een wat simpeler versie nodig voor metingen aan mijn breedband versterkers.
Dus werd het tijd om te geen zoeken naar info hierover en daarna te kijken wat ik zelf kan bouwen, daar het voor mij tot zo'n 100Mhz goed genoeg is.
Ik heb de meeste info opgedaan op de website van Microwaves101 en hieronder de link die naar de pagina gaat betreffende vermogens splitters e.d.
https://www.microwaves101.com/encyclopedias/651-owen-splitter%22
Samen met nog een calculator op een andere website (ben de link even kwijt) heb ik twee typen "berekend" nou ja, de software dus
Het is een simpele 50 Ohm powersplitter en één die ene -20dB tap geeft van het aangebode signaal.
Dit kan ook met modules van Minicircuits, waar ik er hier een paar van heb en de gene die ik zelf gemaakt heb (SWR Brug met ongeveer -19dB tap)
De modules van Minicircuits en de door mij gemaakt zijn alle uitgevoerd met transformatoren
en de bandbreedte is voor de metingen waar ik deze voor nodig heb aan de lage kant onvoldoende.
Hier een link naar een Minicircuits document dat uitleg geeft over power splitters.
www.bramcam.nl/Diversen/50-Ohm-Splitters/AN10-006.pdf
Dit zijn de twee splitters die ik ga bouwen, de linker is de gene die een -20dB tap geeft van het aan de ingang aangebode signaal.
De rechter is de standaard 50 Ohm splitter.
Het mooie is dat voor de meeste waarde je 100 Ohm weerstanden kan gebruiken om de "kromme" waarden te maken.
Ik heb 100 stuks 100-Ohm weerstanden van 0,1% gekocht om de meeste weerstaden samen te stellen.
Ik had hierboven al aangegeven dat 100MHz voor mij mooi genoeg is, moet het beter, dan bestel ik wel wat bij Minicircuits
Hier 6x 100 Ohm en dat geeft 4 draads deze meting, dit is ongeveer 0,02% afwijking gemaakt van 100-Ohm 0,1% weerstanden.
Het 4 draads testen van de samengestelde weerstand.
Dit zijn kleinere weerstanden, 0,2-Watt 100-Ohm 1%.
De drie setjes weerstanden die ik laat zien hebben de volgende afwijkingen, ze zijn gemaakt van 1% weerstanden van 100 Ohm.
1e = 0,033%
2e = 0,131%
3e = 0,254%
Deze drie setjes gaan gebruikt worden voor de simpele -6,021dB splitter.
Nu denken sommige misschien, waarom kiest Blackdog er voor om -6,021dB te nemen i.p.v. -6dB...
Factor "2" = 6,021dB, voor de makkelijkheid laat men vaak de drie digits achter de comma weg!
Ik ga eerst deze twee bouwen en de testresultaten laat ik dan hier zien, bevalt de uitkomst dan maakik er nog een paar meer.
Dan nog dit, BNC materiaal is er in alle soorten en maten, ik heb 6 stuks bij Farnell meebesteld van deze Amphenol Connex typen.
Deze waren nog betaalbaar en de specificaties zijn minimaal 500 steek cycli.
Vele goedkopere modellen zij 50!!! steek cycli.
Deze weerstands verzwakkers zijn gevoelig voor overgangs weerstanden, eigenlijk alles op 50 Ohm gebied.
Dat hebben mijn metingen wel uitgewezen die ik heb gedaan aan SWR bruggen en mijn 10MHZ Notch filter.
Mijn hier gepresensteerde berekeningen en voorstellen om nauwkeurige weerstaden te maken,
vallen snel in het niet, bij gebruik van slecht connector materiaal en bronnen die niet echt 50-Ohm zijn.
Niet vergeten, "ken" je meetinstrumentarium, blijf twijvelen en neem niet alles voor zoette koek aan
De rede dat ik deze spalitters nodig had tijdens het meten aan mijn breedband scoopversterker,
is omdat ik de blokweergave van de generatoren niet vertrouwde, deze is aan de top ook bij lage frequenties niet perfect plat.
Als ik een beetje signaal aftak net voor het de versterker in gaat en dit vergelijk met de uitgang dan is het signaal goed te vergelijken.
Het wordt nog beter als ik een van de kanalen van de scoop inverteer en dan sommeer, dan zie je het verschil, dus de vervorming van het signaal door de versterker.
De BNC connectoren die ik ge gebruiken voor dit project.
Later laat ik het bouwen en de metingen die ik heb uitgevoerd zien.
Groet,
Blackdog