Hi,
Henk ik weet precies wat je bedoeld, maar jouw opmerkingen gaan vooral over het echte UHF werk, zeg maar boven de 500MHz.
Maar net als ik, zijn er ook gebruikers van die afsluiters, die ze op lage frequenties gebruiken.
En bij de SWR bruggen die ik hier heb van Minicircuits en de gene die ik zelf gebouwd heb, maakt die weerstand bij lagere frequenties wel degelijk uit als je nauwkeurig wilt meten.
Of een GSM antenne nu een SWR heeft van 1.03 of 1.04 zal mij worst wezen, bij NED1 zou het belangrijk kunnen zijn ware het niet, dat die er niet meer is.
Maar bij precisie apparatuur of metingen wil ik graag dat mijn systeem zo goed mogelijk 50 Ohm is.
Ik weet van de afwijkingen van connectoren (aandraaien met een moment sleutel), coax kabels noem maar op.
Ik gaf net hierboven al aan hoe belangrijk de connectoren zijn, iedereen met een SA die een tracking generator heeft met een SWR brug kan metingen doen hieraan.
Oja, vergeet je Ri en de RU van je SA niet, er zitten niet voor niets 6dB verzwakker op beide aansluitingen van mijn SA.
De in en de uitgang zijn echt geen 50 Ohm over het hele frequentie gebied.
De DC weerstand van je afsluiter is het dominante onderdeel van de de totale impedantie die uit vele componenten is opgebouwd zoals Henk ook al aangeeft.
Gertjan
Inmiddels heb ik geleerd dat die (ongeveer) 50Ω behouden over een zo breed mogelijk frequentiegebied belangrijker is dan precies 50Ω bij DC.....
Voorbeeld
Zoals altijd is alles in verhouding, wat heeft het voor zin om een spannings referentie te bouwen als je uitgaat van een "Jelly Bean" 10V zener,
en je daarna je uiterste best gaat doen Vishay weerstanden van 40 Euro te selecteren op hun stabiliteits eigenschappen en tellurium copper aansluitbussen gaat gebruiken...
Natuurlijk wil ik ook een mooi fase gedrag voor al mijn afsluiters, kabels connectoren enz.
Maar niet vergeten dat ik dit topic gestart was, om mijn verzwakker recht te krijgen tot zo'n 100MHz, met plaatjes van bloksignalen die flanken hebben van 1,5nSec
heb ik laten zien dat dit goed gelukt is voor mijn uitgangspunt.
Ik kan alleen enige zekerheid krijgen als ik er van uit kan gaan dat het hele circuit waar aan ik meet, zo goed mogelijk 50 Ohm is.
Ook deze keer zat ik weer met de nauwkeurigheid van mijn generatoren, deze zijn zeer goed maar ze zwabberen 1 a 2 % bij sinus signalen binnen hun frequentie gebied.
Nu komen we bij de ALC waar ik het vandaag in Gertjan zijn topic over heb gehad betreffende VNA metingen.
Ik wil zo veel mogelijk zekerheid, dat de abberaties van mijn D.U.T. zijn en niet van mijn meetomgeving (zou dat de rede zijn, dat ik voor DC metingen een HP3458A heb... )
Wil ik echt binnen 1% vlakheid kunnen meten voor sinus signalen tot zeg 100MHz,
dan heb ik een leveling generator nodig, zoals b.v. wat Tektronix typen.
Maar die ga ik niet tweede hands aanschaffen, die zijn te slecht
De functie generatoren heb ik al, en ik heb een "achterzet" nodig, die het ruim beneden de 1% maakt, dit van 1Khz tot zo'n 100MHz.
Voor dit soort metingen, denk ik dan aan een versterker in een BNC doosje, net zo als de "Leveling Head" van de tektornix generatoren.
Maar ja later meer hier over, moet me daar eerst even voor inlezen...
Gegroet,
Blackdog