Stroom begrenzer

Hoi,

Heb al wat gezocht maar vind niet direct resultaat.
Ik heb een DC generator die een spanning levert tot +- 28V +-10A
Ideaal dus voor deze netkoppelaar.

https://www.alcatronic.nl/solar-net-omvormers/687-solar-netspanning-gr…

Deze spanning gaat rechtstreeks naar de netkoppelaar.
Nu trekt de netkoppelaar dan 10A aan de ingang.

Deze stroom zou ik willen regelen zodat de belasting op de generator te regelen valt.

Hebben jullie hier een zicht op hoe ik dit het beste kan aanpakken ?

Olaf88

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zondag 22 januari 2017 14:32:45 (27%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Sine

Moderator

Beste olaf,

Ook na drie keer lezen begrijp ik niet wat je nou precies nodig hebt (toegegeven, dat kan geheel aan mij liggen)

Je hebt het over een spanning die binnen een bepaald bereik moet blijven voor je omvormer, en je wilt EEN stroom regelen ?

Uitgang is niet 28V maar 230V.
Wat wil je ermee bereiken, wat is je doel vd vraag?

Hoi,

Het zal waarschijnlijk aan mij liggen.
Ik begin opnieuw.

Ik heb een DC generator die een spanning levert tot +- 28V +-10A
Ideaal dus voor deze netkoppelaar.

Deze spanning gaat rechtstreeks naar de netkoppelaar.
Nu trekt de netkoppelaar dan 10A aan de ingang.

Deze stroom zou ik willen regelen zodat de belasting op de generator te regelen valt.

Ik vond dit.

http://www.next.gr/uploads/12/Adjustable-Current-Regulator-Circuit-Using-LM117.jpg

Maar dit zou ik dan nodig hebben voor een 10A.

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zondag 22 januari 2017 14:26:58 (18%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Je originele bericht herhalen maakt het er niets duidelijke op.

Waarom zou je de stroom willen regelen? Wat is die "generator"?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van kan maken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zal ook wel aan mij liggen, maar volgens mij is het duidelijk wat de TS wil. Hij heeft een generator die 28Vdc levert (van een vrachtwagen?), die hij via een omvormer aan het lichtnet wil koppelen om terug te leveren of apparaten te voeden.

Nu wil hij de stroom uit de generator, en daarmee het koppel daarvan, kunnen regelen, waarschijnlijk omdat het aangedreven wordt door een windmolen of iets anders dat beperkt koppel kan leveren.

Het lastige is dat dit niet zomaar gaat; die omvormer is bedoeld voor zonnepanelen, en zal dus proberen MPPT (maximum power point tracking) te doen. Dit vereist dat de spanning inzakt als de stroom toeneemt, anders zal hij steeds meer stroom blijven trekken tot hij zijn maximum bereikt.

Als de generator en type is met een gestuurde veldwikkeling (en dat lijkt me wel, gezien de stelling dat hij een constante spanning zou leveren), zou je de bestaande regeling eraf kunnen halen en vervangen door een regeling die rekening houdt met de opgenomen stroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het gaat om deze :

http://www.greenergystar.com/shop/wind-generators/65-windzilla-12-v-dc…

Deze wordt aangedreven door een fiets.
Deze geeft een spanning tot +- 28V (naarmate je sneller trapt).

Nu wil ik de stroom uit deze regelen zodat je zachter/harder moet trappen.

Het verhaal bij de link heeft een hoog fantasiegehalte.
Er word niet gesaldeerd maar alle energie wordt binnenshuis gebruikt.
Zo niet, dan word dit "bewaakt" en schakelt de unit af.
Lijkt me een lastige klus om dat te bewaken, en bovendien zou ik juist wel aan het net willen leveren.
Anders ben ik voor Jan met de korte achternaam mezelf in het zweet aan het trappen zonder dat dit wat oplevert.

Nu wil ik de stroom uit deze regelen zodat je zachter/harder moet trappen.

Hoe hard je trapt bepaal je toch zelf?
Als ik op mijn fiets rij dan trap ik zo hard als dat ik zelf aangenaam vind.

Met ca. 5 uur keihard zwoegen op die fiets kun je 1 kWh leveren als mens zijnde. Besparing: ca. 25 cent. Dus om die omvormer terug te verdienen moet je zo'n 1000 uur zwoegen. En daarna bespaar je 5 cent per uur.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 22 januari 2017 16:46:55 schreef Brainbox:
Het verhaal bij de link heeft een hoog fantasiegehalte.
Er word niet gesaldeerd maar alle energie wordt binnenshuis gebruikt.
Zo niet, dan word dit "bewaakt" en schakelt de unit af.
Lijkt me een lastige klus om dat te bewaken, en bovendien zou ik juist wel aan het net willen leveren.
Anders ben ik voor Jan met de korte achternaam mezelf in het zweet aan het trappen zonder dat dit wat oplevert.

[...]
Hoe hard je trapt bepaal je toch zelf?
Als ik op mijn fiets rij dan trap ik zo hard als dat ik zelf aangenaam vind.

De meter draait bij ons praktisch altijd. Dus deze zal dan toch trager gaan draaien ?

Als je de stroom van de generator verlaagt dan zal je toch ook minder belasting hebben op je generator waardoor je "kan uitrusten" Je kan het zien als fietsen met wind of zonder wind.

@Fuzzbass Daar gaat het niet om :p

@Fuzzbass Daar gaat het niet om

Zie voor achtergrondinformatie:https://www.circuitsonline.net/forum/view/135150

Op 2 januari 2017 15:31:59 schreef olaf88:
Ik zou deze liefst zelf bouwen aangezien het een deel van mijn eindwerk is.

Je kan het afgegeven vermogen van een netgekoppelde inverter 'regelen' door de ingangsspanning lager te maken.
Het is blijkbaar voor de fun of voor educatie, dan is het rendement van het systeem niet zo belangrijk.
Je kan tussen de generator en de netinverter een dc-dc-converter plaatsen.
Met de uitgangsspanning van de dc-dc-converter kun je dan het vermogen regelen en dus de benodigde trapkracht.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien zou het zelfs kunnen dat olaf88 het helemaal niet heeft over de stroom door welke begrenzer dan ook maar dat het eigenlijk gaat over een stroombegrenzer. Waarmee het weliswaar nog steeds een warrig verhaal blijft.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord