Gister heb ik de tempco van de Econistor 10k weerstand gemeten.
Omdat deze weerstandbakjes bedacht zijn voor gebruik bij constante temperatuur was het geen probleem dat de temperatuursensor slechts losjes met de weerstanden is verbonden. Zodra je de temperatuur omhoog en omlaag gaat jagen wordt dat anders. Dan zou je weerstand en opnemer zo goed mogelijk willen koppelen. Bij de Econistor 10k weerstand speelt dat nog wat meer, omdat die 10k gevormd wordt door een clustertje weerstanden:

Ik heb geprobeerd die temperatuur sensor daar zo goed mogelijk bij te brengen, maar toch....
De LM35 temp. sensor is de TO-92 behuizing met oranje-wit merkje.
Aan de positieve kant blijft dat dikwandige aluminium bakje zorgen voor een gelijke interne temperatuur. Mijn oplossing is om die temperatuursveranderingen zo geleidelijk mogelijk te doen. Je bent dan wel een hele dag bezig met een tempco meting..... Maar goed, in principe hoef ik dat maar 1x te doen 
Hier het resultaat van een dagje tempco meten:

klik voor grote versie
De blauwe lijn is de temperatuur. Begonnen met een half uur op kamer temperatuur, dan omhoog naar 29°C, en dan naar beneden naar 12°C. Daarna weer terug naar kamer temperatuur, en dat nog een tijd laten staan. Lekker langzaam, zodat de temperaturen in het bakje (en van de verbindingen aan de aansluitbussen, Seebeck!) toch vrij homogeen blijven. Zo ben ik dus al met al 9,5uur bezig geweest.....
De rode lijn is de weerstandswaarde. De tempco is positief: wordt de temperatuur hoger, dan wordt de weerstand dat ook. De lijn golft mooi mee met de temperatuurcurve, dat is een goed teken.
Een recente verbetering is dat ik die weerstandscurve middel over en aantal metingen, (hier een voortschrijdend gemiddelde over 15 metingen van 10sec.) Voordeel is dat ik hierdoor de “traptredes” van de laatste digit resolutie grotendeels kwijtraak, en de tempco beter te beoordelen is.
Een andere recente toevoeging is de groene curve. Dit is de weerstand, maar met de tempco er uit gerekend. Theoretisch moet dat een rechte lijn opleveren, maar tempco is bijna nooit lineair over het temperatuursbereik, en dat kan je zo mooi zien. Hier is duidelijk zichtbaar dat de gevonden tempco van 3ppm/°C bij hoge temperaturen eigenlijk te hoog is (de groene lijn toont wat negatieve tempco), en bij lage temperaturen eigenlijk wat te weinig is (er zit daar nog een beetje positieve tempco in de groene curve).
Als ik vervolgens de weerstand tegen de temperatuur plot krijgen we de tempco curve te zien:

klik voor grote versie
Op het oog een mooie rechte lijn, met een steilheid van de gevonden 3ppm/°C.
Er zit weinig ruimte tussen het omhoog en omlaag gaande deel van de lijn. Dat is mooi. Dat betekend dat er weinig hysteresis in de weerstand zit èn in de meting. Met andere woorden, de matige koppeling van weerstand en temp sensor was toch voldoende voor deze snelheid van temperatuur veranderen.
Ook hier de groene curve waar de tempco uit de weerstandswaarde gerekend is. Ideaal zou dat een horizontale lijn opleveren (tempco = 0). Hier heb ik die groene curve gebruikt om de te bepalen tempco zo uit te mikken dat de lijn op het belangrijkste stukje 20°....25°C precies recht loopt.
Dat die groene lijn aan beide zijden een beetje afloopt verraadt dat de tempco curve toch een beetje boogvormig is.....
Dus.... resultaat van een dagje meten is dat ik noteer dat m'n 10k Econistor een tempco heeft van 3ppm/°C voor 20°...25°C. Dat is de range waarbinnen deze weerstand gemeten zal worden.
Die 3ppm/°C is wèl 10x slechter dan de Vishay Z201 in de oorspronkelijke versie, nu is hij waarschijnlijk nog beter.
Om dat in perspectief te zien: een normale metaalweerstand heeft een tempco van 100ppm/°C. De "low tempco" weerstanden die ik voor m'n 10MHz Master Clock gebruikte zijn 15ppm/°C. Dus die Econistors zijn nog steeds hèèl erg goed!
Groet, Gertjan.